Fakty i opinie

Program Buspas+. Kogo warto wpuścić na buspasy?

felieton w trojmiasto.pl

Najnowszy artukuł na ten temat

Rodzic też jeździ za darmo, czyli o transporcie na słonecznych Morawach

Po trójmiejskich buspasach legalnie jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. To jednak może się zmienić.
Po trójmiejskich buspasach legalnie jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. To jednak może się zmienić. fot. Kamil Złoch/UM Gdynia

Gdy samochodów na drogach ciągle przybywa, politycy łakomym wzrokiem zaczynają patrzeć na pustawą przestrzeń na pasie oznaczonym literkami "BUS". I chętnie dokładają tam kolejnych użytkowników - motocykle, taksówki, rowery, samochody z trojgiem pasażerów itd. W kolejnym odcinku cyklu "Uczmy się od innych", w którym przedstawimy pomysły na rozwiązanie problemów Trójmiasta podpatrzone w innych miastach, pokazujemy różne rozwiązania funkcjonujące na buspasach.



Zajmowaliśmy się już w tym cyklu jedną z zapowiedzi z listopadowego exposé premiera Morawieckiego - pierwszeństwem pieszych na przejściach. A co z drugą transportową propozycją - dopuszczeniem na buspasy innych użytkowników ruchu?

Przypomnijmy aktualny stan prawny. Do 2018 roku wydzielanie pasów dla określonych użytkowników było całkowicie w gestii zarządców dróg, czyli w praktyce, w dużych miastach, samorządów - przykładowo w Gdańsku gmina zarządza wszystkimi drogami poza obwodnicami.

Więcej na ten temat: Buspasy w Trójmieście

Uchwalona w 2018 roku ustawa o elektromobilności zrobiła w tym wyłom, teoretycznie obligatoryjnie zezwalając na wjazd na buspasy samochodów elektrycznych, z tym, że na razie tylko do 2026 roku. Dała jednak samorządom pewną furtkę: mogą one określić wymaganą minimalną liczbę osób w pojeździe (czyli samorząd może zastrzec, że na buspas wjedzie tylko elektroauto wiozące np. przynajmniej trzy osoby).

Obecność na buspasach innych aut niż autobusy nie jest nowością. Do tej pory samorządy elastycznie kształtowały ich liczbę, zwykle dopuszczając taksówki, motocykle i rowery. Tak było na wszystkich buspasach w Gdańsku i na części w Gdyni.

Nowe rozwiązanie zaproponował premier Mateusz Morawiecki w swoim jesiennym exposé. Zapowiedział on wpuszczenie na buspas aut, które są wypełnione pasażerami.

Pomysł sprzed 50 lat



Dopuszczanie ich na buspasach także nie jest żadną nowością, po raz pierwszy zdecydowały się na to władze amerykańskiego stanu Wirginia w 1973 r. (na Shirley Highway), z powodu ówczesnego kryzysu paliwowego. W latach '70 w USA powstało jeszcze kilka takich łączonych pasów.

Oznaczenie "HOV 3+" oznacza pas dla samochodów z co najmniej trzema osobami (ang. high occupancy vehicle). Zdjęcie z autostrady w Wirginii (USA).
Oznaczenie "HOV 3+" oznacza pas dla samochodów z co najmniej trzema osobami (ang. high occupancy vehicle). Zdjęcie z autostrady w Wirginii (USA). fot. Dough4872/CC BY-SA 3.0
A jednak także to rozwiązanie nie jest powszechnie przyjmowane. Jeśli już, to częściej w formie "ulic buspasowych" z dopuszczonym ruchem taksówek i dostawczaków (np. Oxford Street w Londonie czy Princes Street w Edynburgu).

W wielu miastach takich rozwiązań nie spotykamy w ogóle, np. Wiedeń obstaje tylko przy wspomnianym wyżej lokalnym, wybiórczym dopuszczeniu rowerów oraz motocykli. Raczej dąży się do tego, by w miarę wolnej przestrzeni wydzielać napełnionym samochodom dodatkowy pas obok buspasa, ale to też nie zawsze się utrzymuje - w Niderlandach funkcjonował taki system w latach 90. na autostradzie A1, lecz nie cieszył się popularnością.

Z jakiego powodu takie rozwiązanie niemal nigdzie się nie przyjęło?



Garść argumentów zaczerpniemy tym razem od Austriaków. Od 1998 funkcjonuje taki trzykilometrowy mieszany pas na pięknej szosie Puchenau-Linz, nad samym brzegiem Dunaju.

Buspas, na który mogą wjeżdżać także samochody z co najmniej trzema osobami w środku znajduje się na szosie Puchenau-Linz w Austrii.
Buspas, na który mogą wjeżdżać także samochody z co najmniej trzema osobami w środku znajduje się na szosie Puchenau-Linz w Austrii.
Po czterech latach jego działania przeprowadzono badanie ankietowe wśród użytkowników drogi - i konkluzje były niejednoznaczne. Zarówno zarządcy drogi, jak i kierowcy autobusów mieli raczej pozytywny stosunek do tego rozwiązania - autobusy się nie spóźniały, z tym, że jeździły tam dość rzadko, co ok. 7 minut.

Natomiast wiele zastrzeżeń miała drogówka. Okazywało się, że 25 proc. samochodów na buspasie korzystało z niego bezprawnie, ponieważ nie było w nich wymaganych prawem trzech osób. To z kolei dodatkowo denerwowało uczciwych kierowców mniej zapełnionych samochodów na zwykłych pasach.

Co prawda był też pewien problem z karaniem takich kierowców wynikający z ówczesnego austriackiego prawa, niemniej mówimy przecież o społeczeństwie bardziej przyzwyczajonym do praworządności niż polskie.

W Kanadzie odnotowano przypadek kierowcy, który by skorzystać z pasa dla samochodów z wieloma pasażerami posadził obok siebie na siedzeniu dmuchaną lalkę.
W Kanadzie odnotowano przypadek kierowcy, który by skorzystać z pasa dla samochodów z wieloma pasażerami posadził obok siebie na siedzeniu dmuchaną lalkę. fot. za caradvice.com.au
Dziś w Polsce możemy wprawdzie sobie łatwo ustalić narzędzia kontroli zajętości samochodów bez zatrzymywania ich (to z tym był problem w Austrii), na bazie technologii fotoradarów z kamerami wysokiej rozdzielczości (choć i z tym mogą być problemy), jednak realia egzekwowania u nas tak raczej podstawowych przepisów drogowych jak ograniczenie prędkości wskazują, że kontrola zajętości samochodu byłaby iluzoryczna.

Mówiąc wprost, za doświadczeniami naddunajskimi pakujemy się w kolejny gigantyczny konflikt na drodze. To może mieć sens w wyjątkowych przypadkach, lecz dajmy o tym decydować samorządom. Co jednak wymagałoby od państwa większego zaufania do nich.

Rowerzyści na buspasach - pomysł pozornie rozsądny...



Przeanalizujmy jeszcze opcję wpuszczenia na buspasy rowerzystów. Wiele osób uważa, że rowerzyści to najbardziej naturalni użytkownicy buspasu, z uwagi na naturalną tendencję do poruszania się przy prawym krawężniku.

...ale jednak odrzucany



A jednak rozwiązanie to na świecie jest mało popularne. Dotyczy to także tych przywoływanych do znudzenia prymusów w rodzaju Niderlandów czy Danii. Zdarzają się rzecz jasna wyjątki - częsta opcja np. w Paryżu - tam jest to dozwolone na połowie z 260 km buspasów.

Znacznie częściej spotykamy jednak miasta, w których ani jeden kilometr buspasu nie jest rowerzystom dozwolony (jak np. Praga).

Buspas dostępny także dla taksówek w Pradze.
Buspas dostępny także dla taksówek w Pradze. fot. cs:ŠJů/CC BY-SA 3.0

Skąd ta niechęć?



Kompleksowo podsumowało to w swoim raporcie amerykańskie Krajowe Stowarzyszenie Zarządców Transportu Miejskiego. Generalna konkluzja jest prosta: rower i autobus to pojazdy o kompletnie różnych parametrach ruchu, zatem ich łączenie zawsze jest kompromisem, na którym tracą obie strony, czasem koniecznym z powodu ograniczeń przestrzennych, lecz którego w miarę możliwości należy unikać i po prostu budować osobne pasy lub drogi dla rowerów. Zatem nie ma, nomen omen, drogi na skróty.

NACTO zamieściło jednak wytyczne, które należy spełnić, by jednak wpuścić rowery na buspas.

Zaleca, by rowerbuspas dopuszczać tylko przy takcie autobusów powyżej 4 minut i ich prędkości najwyżej 20 mil/h (32 km/h) oraz przy szerokości pasa 10-11 stóp (3-3,4 metry) lub 10-12 (do 3,7 m), jeśli jest krawężnik. Poszerzanie wskazane jest też (kosztem pasów "samochodowych") przy przystankach.

Co ciekawe, nie tylko zbyt wąskie, ale i zbyt szerokie pasy są niebezpieczne, gdyż prowokują użytkowników - rowerzystów, ale nawet bardziej motocyklistów - do niebezpiecznego wyprzedzania.

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • Na buspas powinny miec zezwolenie kierowcy Ubera. (31)

    To my dynamicznie rozwozimy mieszkancow.

    Siergiej

    • 160 151

    • Popieram. Bolt rowniez. (1)

      Kacper

      • 18 28

      • Mnie warto wpuszczać, bo ja wtedy ładnie podziękuję.

        • 11 3

    • (8)

      Najpierw to se zrob licencje na to rozwożenie...

      • 23 25

      • Jaka licencje ? Mam wszystkie wymagane zezwolenia. (3)

        Miszka

        • 22 13

        • POL (2)

          Chyba na Ukrainie?

          • 5 3

          • Jak tylko im pozwolą, rzucą się od razu na pozwolenia. (1)

            Kto by nie chciał płacić 200pln podatku?

            • 0 0

            • na 1500 za ubezpieczenie miesiecznie jakos od kiedy jezdza nie ma chetnych, podwykonawcy ubera tez sie jakos nie spiesza do legalizacji zatrudnien czy legalizacji pobytu co niektorych robotnych zagraniczniakow, sier gej potwierdzi za 100 baksów

              • 0 0

      • Prawo jazdy. (3)

        Jest dostateczną licencją do przewozu osób.

        Uber powinien zmienić zasady - że nie płacisz za przejazd, tylko za usługę wyszukania przejazdu a sam przewóz osoby jest darmowy.

        Wtedy wszystko byłoby OK.

        d**ile-złotówy zamknęli by pyski, a urzędasy nie znajdą haka na uczciwie pracujących ludzi.

        • 6 11

        • dobre sobie (2)

          uczciwie pracujących

          • 3 4

          • Uczciwie? (1)

            To może zacznijmy od zniesienia karty podatkowej?
            Uczciwie pracujący człowiek nie płaci 5% podatku dochodowego...

            • 1 0

            • zapytaj o kartę podatk. hodowców kotów na przykład, bo uber czy bolt z czescia free now'a to by pewnie był chętny gdyby tylko zaczął wogóle placic podatki i jakiekolwiek składki za zatrudnionych na czarno.

              • 0 0

    • Jestem za

      A nawet preciw

      • 8 2

    • (2)

      Przecież od kwietnia obowiązkowe licencję to będzie można jezdzic

      • 4 10

      • Licencje na przewóz osób są obowiązkowe cały czas (1)

        A kierowcy u. po prostu łamią prawo a niewydolny kraj nie wyciąga z tego konsekwencji

        • 6 5

        • sorry, prezes kota drapie

          nie wyglada to fajnie, jak wiele w temacie

          • 1 1

    • (3)

      Uber to nie powinien na drogi publiczne wyjezdzac. Jada jakby prawa jazdy nie mieli

      • 18 20

      • Dziwnie napisałeś TAXI

        • 20 2

      • Właśnie że jeżdżą baaaardzo przepisowo

        • 6 4

      • bo często nie mają wogóle

        albo kupione

        • 2 2

    • W stalinogrodzie i Putinówce

      • 6 4

    • Uber powinien mieć ograniczenie w poruszaniu się po drogach! (5)

      Przedział godzinowy między 3:00 a 5:00.

      • 11 13

      • A taxi 24/7 (4)

        • 9 7

        • (3)

          dokładnie. Nikt nigdy nie rozliczył ich za oszustwa na taryfikatorach i nie tylko. Nie dość, że drogo to jeszcze nie raz oszukują.

          • 13 3

          • Byl artykul jak maja nabijanie nakrecone. Wałki. (1)

            W uberze wiesz ile placisz uczciwie

            Andrij

            • 2 8

            • Hahah wałkiem to wy dostajecie od starej za brak kopiejek

              • 6 4

          • Legal vs Nielegal

            brzmi jak wojna

            • 0 0

    • I rowery też bus pas

      • 2 4

    • Chyba was porąbało (1)

      Żaden Uber i inny syf niepowinien w ogóle istnieć

      • 7 7

      • A ty możesz już umrzeć ......

        • 0 0

    • Komitetu Rewitalizacji raczej DE#Rewitalizacji kolejne stanowiska dla kolesiów i dzieki nim znowu zacofanie miasta

      specjalista od wagonów hahah:)

      • 0 1

    • Ooo sier gej napisał

      i to po polskiemu

      • 2 1

  • Nikogo wiecej (7)

    Bo będą nadużycia.

    • 201 25

    • Jak wpuścimy wszystkich to będzie bez sensu (1)

      • 12 5

      • Jak jest korek to buspasem jeździ kto chce. Więc te ustawy w Polsce a już na pewno w trójmieście sensu nie mają.

        • 12 5

    • Ale Karyny z bombelkiem w wózku to muszą mieć takie prawo, im się wszystko należy!

      • 12 5

    • (2)

      Wywalić taksiarzy. Prywatny przewoźnik nie powinien mieć możliwości jazdy buspasem.

      • 9 4

      • (1)

        Tak? A gdybys Ty siedział w taksowce to zapewne byłby płacz i lament ;)

        • 1 2

        • Wtedy bym się zastanowił, czy warto złotówie dawać się naciągać

          Czy może jednak lepiej pojechać komunikacją.

          I jeden szrot w ruchu mniej.

          • 1 2

    • mieszkaniec

      Jak zawsze

      • 1 0

  • (1)

    Ten z Kanady to niezły czop. Na a wracając do buspasuf to uprzywilejowana jest jedną grupa samochodziarzy...

    • 27 17

    • A urzędnicy pracujący dla twojego dobra?

      Pędzący nieraz na złamanie karku, by żyło się wszystkim lepiej.

      • 1 1

  • Z kilkoma pasażerami na buspasie? (12)

    W takim przypadku autobusy będą stały w takich samych korkach jak na normalnym pasie bo np. kilka busów z budowlańcami będzie wracało z pracy i będą mieli prawo jechać buspasem. Nietrafiony pomysł. Chyba, ze przepisy wyklucza w jakiś sposób takie przypadki.

    • 151 30

    • (5)

      Busy z budowlańcami nie tworzą korków tylko je rozładowują.
      Korki tworzą kierowvy osobówek "bo ja muszę wszędzie autem."

      • 29 12

      • Jeśli mam wybierać jazdę wśród śmierdzieli w autobusie, stojąc, słuchając zwierzeń miłosnych Karyn.. (4)

        .. DJ'a bez sluchawek, albo historii choroby jakiejś emerytki.. To tak, wybieram jazdę wszędzie własnym autem. Nikt mi nie śmierdzi spod pachy, zawsze mam wygodne miejsce siedzące, ciszę albo ulubioną muzykę z radia. HOWGH

        • 27 13

        • Po prostu krul rzucia

          • 5 11

        • spoko, twoja sprawa (2)

          to stój sobie w swoim korku

          • 6 4

          • A czy ja narzekam na korki? (1)

            Miasto nie jest z gumy, a że mieszkańców przybywa to korki są normalnym zjawiskiem. Druga sprawa, że twój autobus najczęściej też stoi w tym samym korku, bo buspasów nie ma na całej trasie jego przejazdu. I wyobraź sobie, że na płatne parkingi też nie narzekam. HOWGH

            • 14 1

            • HOWGH?
              Ty nienormalny jesteś..?

              • 3 13

    • Idea tego jest zabieranie samochodem (2)

      sąsiadów itp. Tak aby zamiast 4 samochodów jechał jeden do centrum i cztery razy mniej smrodu jest. Widziałem to w Stanach i fajnie się to sprawdzało w rzeczywistości.

      • 5 4

      • A gdyby tak wziąć ze 100 ludzi na raz (1)

        I wtedy dać im jednego kierowcę?
        Miasto by mogło coś takiego organizować, w końcu to jest przydatne dla wszystkich...

        • 4 0

        • śmieszku, tylko że jak jedzie 100 osób naraz

          to nikt nie dojeżdża tam, gdzie chce i zbiera się te osoby w ślimaczym tempie; a co ciekawe - nie jest nawet taniej (to już cud gminnej ekonomii)

          • 0 0

    • Tak jest , bus pasem tylko samochody którymi będą jeździli muzycy i mikołaje . Co tam jacyś budowlańcy będa sie tam wpychać .

      • 1 0

    • Trzeba mieć trafiony pomysł zeby wymysleć to co napisałeś , budowlańcy nie kolejarze tak.

      • 3 0

    • jeżeli taksówka może wjechać na buspas z jednym pasażerem, to dlaczego samochód z 3-4 osobami nie może wjechać? Takie rozwiązanie funkcjonuje np. w Norwegii i działa.

      • 0 0

  • (7)

    Na pewno nie powinny być wpuszczane samochody elektryczne, kolejny przywilej dla bogaczy w tym kraju

    • 185 25

    • Spokojnie, jak Złotousty Pinokio zbuduje ten milion aut elektrycznych, to będą tanie jak pokój na godziny XD (2)

      • 18 4

      • Dwie różne osoby połączyłeś w jedną (1)

        Pinokio Złotousty Donald, mistrz obiecywania, żadnej obietnicy nie spełnił i druga osoba, premier Morawiecki, obiecał te elektryczne samochody

        • 6 15

        • Nie ćpaj więcej TVPutin bo ci szkodzi na głowę o_O

          • 6 6

    • Przywilejem jest pjęcetplus dla menelstwa

      • 13 3

    • (1)

      Uwielbiam sapanie nieudaczników

      • 3 8

      • To dlatego sapiesz kiedy masz randkę z Renatą Rączkowską?

        • 4 1

    • fakt

      są ciche, szybkie i niebezpieczne na buspasach w poblizu przystankow o dyzym natezrniu, lecz tu gra wizytowka, Gra o Tron w ekologii, zanim sie okaze ze tylko wodor dziala pozytywnie na srodowisko a nie elektryk ktory juz od produkcji poprzez eksploatacje do degradacji jest bomba ekologiczna ktora z roku na rok rosnie co zauwazamy wlasnym okiem w zmianach klimatu-to z powodu elektrycznych pojazdow, produkcji i poki co eksploatacji-*przy degradacji takich pojazdow zimą w polsce to moze byc nawet 25 stopni a latem grubo ponad 40 i nikt tego nie zatrzyma

      • 0 1

  • My z dziadkiem tam możemy jeżdzić

    jak nikt się nie chce zgłosić po dobroci

    • 31 2

  • Politycy dodają motocykle,taksówki - zapomniano o pseudo vipach z szoferami :) (4)

    • 42 11

    • (2)

      BOR też powinien hahaha.

      • 5 0

      • BOR już nie ma, jest SOP. (1)

        I lepiej dla wszystkich by było, żeby SOP nie wyjeżdżał na drogi publiczne.

        • 7 0

        • Strach Seicento wyjechać.

          • 6 0

    • ;)

      Matousz wymyślił, Moherowy Ninja zatwierdzi, a d*pa podpisze! Tak będzie! Howgh!

      • 1 0

  • Poszukuje rencistów na zlecenie, zeby jezdzili ze mną po miescie. (5)

    5 zł/h - i pyk mam kilku pasażerów.

    • 58 9

    • nie jestem rencistą ale zgłaszam się (1)

      • 15 0

      • Ja też się piszę ;-D

        • 8 0

    • Inwalida

      I co najmniej jeden był inwalidą.

      • 8 0

    • Starą matkę po szosie wozi tylko po to żeby nas wrobić!

      • 3 0

    • zaradny

      kombinuj

      • 0 0

  • nikogo więcej!!!

    • 68 13

  • (7)

    Tylko autobusy miejskie. I Policja pilnowac tego bo np przed dworcem w Gdansku na buspasie jest masa osobowek

    • 110 18

    • Przy dworcu w Gdńsku to słabe rozwiązanie bo kiedy aby skręcić pod dworzec trzeba to zrobić z środkowego pasa , zawsze drżę aby mi ktoś nie wjechał w tył kiedy muszę się zatrzymać bo bus pas jest zajęty a do skrętu jest mało miejsca.Nie dziwie się ze kierowcy pewnie z tego powodu wjeżdżają wcześniej na prawy ale bus pas.

      • 12 3

    • (4)

      Ale jak jedziesz taksówką to denerwujesz się że taksometr ostro bije w korkach .

      • 2 4

      • Taksometr ostro bije i poza korkiem, taxi to HIV, tylko uber. (3)

        • 5 1

        • (1)

          To prawda , taxi jest dla tych których na to stać , nikt nie chce pracować za darmo.Jeździj uberem.

          • 4 1

          • Stać?

            Jak mnie złotówa zaczął wieźć dookoła na trasie z pracy do domu, bo mu strzeliło do pustego łba, że nie jestem stąd, jak gadałem z klientem po angielsku, to przestałem się nawet zastanawiać nad tymi skurwolami...

            I słuchajcie uczciwi taksówkarze - takie barany zabierają Wam klientów dużo skuteczniej niż Uber. Może to im by wypadało zrobić najazd z gazem pieprzowym?

            A ja już więcej taryfą nie pojadę. Takich ludzi, którzy się sparzyli są tysiące.

            • 6 0

        • A ja ani be, ani me. Sam wolę się gdzieś dostać.

          • 0 0

    • Podwale Przedmiejskie również....zamiast staż miejska mieszka na Ogarnej i sprawdzają wszystkie auta...porażka.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.