• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Program Buspas+. Kogo warto wpuścić na buspasy?

Tomasz Larczyński
8 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po trójmiejskich buspasach legalnie jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. To jednak może się zmienić. Po trójmiejskich buspasach legalnie jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. To jednak może się zmienić.

Gdy samochodów na drogach ciągle przybywa, politycy łakomym wzrokiem zaczynają patrzeć na pustawą przestrzeń na pasie oznaczonym literkami "BUS". I chętnie dokładają tam kolejnych użytkowników - motocykle, taksówki, rowery, samochody z trojgiem pasażerów itd. W kolejnym odcinku cyklu "Uczmy się od innych", w którym przedstawimy pomysły na rozwiązanie problemów Trójmiasta podpatrzone w innych miastach, pokazujemy różne rozwiązania funkcjonujące na buspasach.



Zajmowaliśmy się już w tym cyklu jedną z zapowiedzi z listopadowego exposé premiera Morawieckiego - pierwszeństwem pieszych na przejściach. A co z drugą transportową propozycją - dopuszczeniem na buspasy innych użytkowników ruchu?

Przypomnijmy aktualny stan prawny. Do 2018 roku wydzielanie pasów dla określonych użytkowników było całkowicie w gestii zarządców dróg, czyli w praktyce, w dużych miastach, samorządów - przykładowo w Gdańsku gmina zarządza wszystkimi drogami poza obwodnicami.

Więcej na ten temat: Buspasy w Trójmieście

Uchwalona w 2018 roku ustawa o elektromobilności zrobiła w tym wyłom, teoretycznie obligatoryjnie zezwalając na wjazd na buspasy samochodów elektrycznych, z tym, że na razie tylko do 2026 roku. Dała jednak samorządom pewną furtkę: mogą one określić wymaganą minimalną liczbę osób w pojeździe (czyli samorząd może zastrzec, że na buspas wjedzie tylko elektroauto wiozące np. przynajmniej trzy osoby).

Obecność na buspasach innych aut niż autobusy nie jest nowością. Do tej pory samorządy elastycznie kształtowały ich liczbę, zwykle dopuszczając taksówki, motocykle i rowery. Tak było na wszystkich buspasach w Gdańsku i na części w Gdyni.

Nowe rozwiązanie zaproponował premier Mateusz Morawiecki w swoim jesiennym exposé. Zapowiedział on wpuszczenie na buspas aut, które są wypełnione pasażerami.

Pomysł sprzed 50 lat



Dopuszczanie ich na buspasach także nie jest żadną nowością, po raz pierwszy zdecydowały się na to władze amerykańskiego stanu Wirginia w 1973 r. (na Shirley Highway), z powodu ówczesnego kryzysu paliwowego. W latach '70 w USA powstało jeszcze kilka takich łączonych pasów.

Oznaczenie "HOV 3+" oznacza pas dla samochodów z co najmniej trzema osobami (ang. high occupancy vehicle). Zdjęcie z autostrady w Wirginii (USA).  Oznaczenie "HOV 3+" oznacza pas dla samochodów z co najmniej trzema osobami (ang. high occupancy vehicle). Zdjęcie z autostrady w Wirginii (USA).
A jednak także to rozwiązanie nie jest powszechnie przyjmowane. Jeśli już, to częściej w formie "ulic buspasowych" z dopuszczonym ruchem taksówek i dostawczaków (np. Oxford Street w Londonie czy Princes Street w Edynburgu).

W wielu miastach takich rozwiązań nie spotykamy w ogóle, np. Wiedeń obstaje tylko przy wspomnianym wyżej lokalnym, wybiórczym dopuszczeniu rowerów oraz motocykli. Raczej dąży się do tego, by w miarę wolnej przestrzeni wydzielać napełnionym samochodom dodatkowy pas obok buspasa, ale to też nie zawsze się utrzymuje - w Niderlandach funkcjonował taki system w latach 90. na autostradzie A1, lecz nie cieszył się popularnością.

Z jakiego powodu takie rozwiązanie niemal nigdzie się nie przyjęło?



Garść argumentów zaczerpniemy tym razem od Austriaków. Od 1998 funkcjonuje taki trzykilometrowy mieszany pas na pięknej szosie Puchenau-Linz, nad samym brzegiem Dunaju.

Buspas, na który mogą wjeżdżać także samochody z co najmniej trzema osobami w środku znajduje się na szosie Puchenau-Linz w Austrii. Buspas, na który mogą wjeżdżać także samochody z co najmniej trzema osobami w środku znajduje się na szosie Puchenau-Linz w Austrii.
Po czterech latach jego działania przeprowadzono badanie ankietowe wśród użytkowników drogi - i konkluzje były niejednoznaczne. Zarówno zarządcy drogi, jak i kierowcy autobusów mieli raczej pozytywny stosunek do tego rozwiązania - autobusy się nie spóźniały, z tym, że jeździły tam dość rzadko, co ok. 7 minut.

Natomiast wiele zastrzeżeń miała drogówka. Okazywało się, że 25 proc. samochodów na buspasie korzystało z niego bezprawnie, ponieważ nie było w nich wymaganych prawem trzech osób. To z kolei dodatkowo denerwowało uczciwych kierowców mniej zapełnionych samochodów na zwykłych pasach.

Co prawda był też pewien problem z karaniem takich kierowców wynikający z ówczesnego austriackiego prawa, niemniej mówimy przecież o społeczeństwie bardziej przyzwyczajonym do praworządności niż polskie.

W Kanadzie odnotowano przypadek kierowcy, który by skorzystać z pasa dla samochodów z wieloma pasażerami posadził obok siebie na siedzeniu dmuchaną lalkę. W Kanadzie odnotowano przypadek kierowcy, który by skorzystać z pasa dla samochodów z wieloma pasażerami posadził obok siebie na siedzeniu dmuchaną lalkę.
Dziś w Polsce możemy wprawdzie sobie łatwo ustalić narzędzia kontroli zajętości samochodów bez zatrzymywania ich (to z tym był problem w Austrii), na bazie technologii fotoradarów z kamerami wysokiej rozdzielczości (choć i z tym mogą być problemy), jednak realia egzekwowania u nas tak raczej podstawowych przepisów drogowych jak ograniczenie prędkości wskazują, że kontrola zajętości samochodu byłaby iluzoryczna.

Mówiąc wprost, za doświadczeniami naddunajskimi pakujemy się w kolejny gigantyczny konflikt na drodze. To może mieć sens w wyjątkowych przypadkach, lecz dajmy o tym decydować samorządom. Co jednak wymagałoby od państwa większego zaufania do nich.

Rowerzyści na buspasach - pomysł pozornie rozsądny...



Przeanalizujmy jeszcze opcję wpuszczenia na buspasy rowerzystów. Wiele osób uważa, że rowerzyści to najbardziej naturalni użytkownicy buspasu, z uwagi na naturalną tendencję do poruszania się przy prawym krawężniku.

...ale jednak odrzucany



A jednak rozwiązanie to na świecie jest mało popularne. Dotyczy to także tych przywoływanych do znudzenia prymusów w rodzaju Niderlandów czy Danii. Zdarzają się rzecz jasna wyjątki - częsta opcja np. w Paryżu - tam jest to dozwolone na połowie z 260 km buspasów.

Znacznie częściej spotykamy jednak miasta, w których ani jeden kilometr buspasu nie jest rowerzystom dozwolony (jak np. Praga).

Buspas dostępny także dla taksówek w Pradze. Buspas dostępny także dla taksówek w Pradze.

Skąd ta niechęć?



Kompleksowo podsumowało to w swoim raporcie amerykańskie Krajowe Stowarzyszenie Zarządców Transportu Miejskiego. Generalna konkluzja jest prosta: rower i autobus to pojazdy o kompletnie różnych parametrach ruchu, zatem ich łączenie zawsze jest kompromisem, na którym tracą obie strony, czasem koniecznym z powodu ograniczeń przestrzennych, lecz którego w miarę możliwości należy unikać i po prostu budować osobne pasy lub drogi dla rowerów. Zatem nie ma, nomen omen, drogi na skróty.

NACTO zamieściło jednak wytyczne, które należy spełnić, by jednak wpuścić rowery na buspas.

Zaleca, by rowerbuspas dopuszczać tylko przy takcie autobusów powyżej 4 minut i ich prędkości najwyżej 20 mil/h (32 km/h) oraz przy szerokości pasa 10-11 stóp (3-3,4 metry) lub 10-12 (do 3,7 m), jeśli jest krawężnik. Poszerzanie wskazane jest też (kosztem pasów "samochodowych") przy przystankach.

Co ciekawe, nie tylko zbyt wąskie, ale i zbyt szerokie pasy są niebezpieczne, gdyż prowokują użytkowników - rowerzystów, ale nawet bardziej motocyklistów - do niebezpiecznego wyprzedzania.

O autorze

autor

Tomasz Larczyński

wrzeszczanin od trzech pokoleń, pasjonat historii, wiceprzewodniczący Nowej Lewicy w Gdańsku

Opinie (338) ponad 10 zablokowanych

  • nikogo (1)

    Polacy to oszusty więc nie może być żadnych wyjątków

    • 40 9

    • i analfbety

      • 1 0

  • (8)

    Mnie całe życie zastanawia czemu Taxi może po bus pasie jeździć? Co takiego robi taxi, że jest uprzywilejowane w tym wypadku?

    • 69 18

    • No właśnie - 1 puszka na 1 pasażera. Tak samo.

      • 21 2

    • To sa byle UBeki (2)

      Kumple

      • 8 1

      • te ubeki to chyba niesmiertelne sa

        juz tak chrzanisz od upadku komuny, najstarszy taksowkarz gdanski mial 86 lat i niedawno zrezygnowal po 55 latach pracy na postoju, nie byl ubekiem tylko kierowca z dobrym stazem i doswiadczeniem, jest teraz zasluzonym emerytem, dumnym polakiem i szczesliwym gdanszczaninem (tu sie urodzil, i tylko kilka lat mieszkal w warszawie) moze znacie, ostatni jego pojazd to Mercedes W 124, ktorego wlascicielem jest od nowosci 30 lat(wczesniej jezdzil, Mercedesem W123, Mercedesem W115 i Warszawą w czasach komuny)

        • 2 0

      • kierowcy i kierowczynie dwudziesto i trzydziestolatkowie, jacy to ubeki teraz jest 2020 rok

        • 1 0

    • taxi (3)

      to legalne uzupełnienie transportu publicznego, komunikacja miejska.

      • 0 1

      • (1)

        Zadna komunikacja miejska. Zabieraja duzo miejsca w miescie swoimi postojami i malo kogo stac zeby uzywac taxi do dojazdow na co dzien. Niech sobie wybuduja postoje za swoje pieniadze na swojej ziemi jak musza stac, a panstwo niech przestanie ich dopieszczac przywilejami bo nie sa tego warci.

        • 2 0

        • uuuu u u berek

          • 0 0

      • Jak transportu publicznego? Taxi należy pod ZTM? Nie przewożą ludzi i zarabiają na tym kasę dla siebie, więc nie widzę podstaw dla których taxi miałoby się poruszać po bus pasie. Autobus, Policja, Straż, Pogotowie, to wszystko moje zdaniem, ew służby miejski w razie awarii pogotowie gazowe etc...

        • 0 0

  • Kogo wpuscic na buspasy? (1)

    Kierowców BMW:)

    • 31 6

    • Oni juz tam sa. A Policja ma to gdzies

      • 7 0

  • (1)

    po buspasie powinny jeżdzić autobusy i tyle

    • 44 4

    • zobaczymy co powiesz jak utkniesz w korku kiedy jedziesz taksówką

      • 1 1

  • kierowców

    • 10 2

  • Zakładam wypożyczalnię manekinów. (4)

    2 manekiny 100 zł na rok

    • 23 4

    • (1)

      W USA to juz plaga. Laduja manekiny i na szybkie pasy

      • 4 1

      • Nie jest plaga. Z moich obserwacji z pobytu

        W USA wynika, że jest tam luz czasem męczący za bardzo...ale jak tam już wprowadzają jakiś zakaz to pilnuje się tego a nie, że jest martwy i nie ma zmiłuj jak złapią.Zakaz rozmowy przez telefon w autobusie? Proszę bardzo kierowca zatrzymuje drzwi i typiara wychodzi jak nie zaraz policja będzie. Przeważnie wysyłają sprawę do sądu zamiast mandatu jak się dyskutuje za dużo albo czynny akt skruchy nie zadowowoli copa. Głupkowate ściemnianie pogarsza tylko sytuację. Delikwent traci dniowke, musi się stawić obowiązkowo, dzień w plecy. Takie sprawy lecą cały dzień na wokandzie i delikwent czeka pod drzwiami aż wywolaja itp. Potem ląduje w tzw. recordach nasze rejestry skazanych. Do których wgląd ma pracodawca, towarzystwa ubezpieczeniowe itp. Pytanie czy to warte tego?

        • 6 1

    • 3 otworowe ?

      • 2 0

    • powaznie dla Kwak

      proponuje zalozyc wypozyczalnie wozkow dzieciecych i rowerow z przyczepka dla dzieci, fotelikami dla dzieci, bo brakuje w trojmiescie

      • 0 0

  • Bus pas jak sama nazwa wskazuje jest dla autobudow

    W naszym kraju zaraz robi się wyjątki i nadaje przywileje. Zaraz się okaże ze autobusy znów będą stały w korkach po taksówkarze zrobią sobie postój na bus pasie , rowerzyści jadąc 12 km/ h (a co nie wolno) będą do nie wyminięcia bo bus pas za wąski a motocykliści będą jeździć na jednym kółku powodując zagrożenie dla wszystkich.

    • 42 7

  • Korki przez buspas (7)

    Buspasy powodują korki których nie było bez buspasów. Władysława IV kiedyś 3 pasy i zero korków. Teraz? Szkoda gadać.

    • 46 38

    • Przesiądź się do autobusu (3)

      Dzięki tobie korki będą mniejsze

      • 16 15

      • Przesiądź się na furmankę i cofnij się do 19 wieku (2)

        • 14 11

        • (1)

          Ha ha furmanka to właśnie samochód.
          A autobus miejski to osiągnięcie cywilizacji i odróżnienie miasta od wsi.

          • 8 11

          • Nie przesiąde sie do autobusu bo są niewygodne. Autem mogę podjechać gdzie tylko dusza zapragnie. Na autobus trzeba czekać i jechać z 1000 pasażerów.
            Tylko samochód! I niech miasto lepiej zacznie robić parkingi a nie buspasy

            • 16 17

    • Tak zwane politycznie poprawne spowalnianie ruchu.

      • 3 1

    • mieszkaniec

      Kiedyś było o wiele mniej pojedynczych kierowców niż teraz i pojedynczy kierowcy robią korki - popatrz na autobusy miejskie mają wolne miejsca siedzące a widzę to codziennie mieszkaniec gdynia północ !!!!!!

      • 1 0

    • Kiedyś nie bylo korków

      Bo w domu-rodzinie był 1 samochód a teraz tata-bryka,mama-bryka,babcia -bryka,dziadek-bryka,3 dzieci-3 bryki i muszą być korki a na buspasy wpuścić rowery jak na świętojańską a trolejbusy zmusić do latania nad nimi i wszyscy będą zadowoleni

      • 0 0

  • Partyjnych kolegów Selina i Horały (7)

    Tylko czekać aż PiS przejmie buspasy. A wszystkich za naruszenia z karą śmierci wywleką z domu z całą rodziną, psem i kotem.

    • 36 9

    • Nie podpowiadaj

      Drogi oprócz obwodnic należą do miasta i zaraz lokalnie rządzący bonzowie podchwycą Twój pomysł.

      • 4 0

    • Nie martw się.

      Kota nie ruszą.

      • 2 0

    • w Korei Kimow autostrady mają pasy dla Kimów

      i nie mają korków

      • 1 0

    • Ani to smieszne ani inteligentne

      męczy to trollowanie z pisem nawet do artykułu o buspasach. Nie świadczy najlepiej o kondycji intelektualnej autora.

      • 4 0

    • Tu nie ma nic do mądrowania i inteligentowania

      • 0 0

    • To stać się może za kilka miesięcy!!

      • 0 0

    • mieszkaniec

      Raczej byłeś potrącony na buspasie przez BMW ...

      • 0 0

  • W czym zlotowa jest lepsza od zwyklego uzytkownika drogi? (2)

    nigdy tego nie rozumialem ...
    w tym, ze smrodzi wlaczonym silnikiem starego wieśwagena przez 20min w centrum miasta na postoju?

    • 53 17

    • Kierowca taxowki

      Dokładnie. Od kiedy są te wszystkie buspasy i musimy nimi jeździć pasażerowie mniej płaca. Wolałbym stać w korku

      • 14 1

    • Glupek

      Nie zrozumiałeś i nie zrozumiesz. Złotówa wozi ludzi którzy tego potrzebują A nie wozi się bez celu stara bmw bo mysli że to lans

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane