• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt elektryfikacji linii kolejowej z Trójmiasta w stronę Kaszub za 92 mln zł

Maciej Naskręt
22 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

Kolejarze będą musieli wyłożyć ponad 92 mln zł za projekt m.in. elektryfikacji linii z Trójmiasta w kierunku Kaszub i dalej do Bydgoszczy. Dokumentacja ma być gotowa jesienią 2018 r.



Czy rozwój kolei na Kaszuby przyciągnie pasażerów?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyli oferty w przetargu, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Przygotowaniem dokumentacji dla inwestycji jest zainteresowanych 7 firm. Najkorzystniejszą propozycję cenowo złożyło konsorcjum Wyg i Egis na kwotę 19 mln zł.

Równolegle trwa też przetarg na odcinek linii z Kościerzyny do Bydgoszczy. Przygotowaniem dokumentacji dla odcinka na Kujawach jest zainteresowanych 9 firm. Najkorzystniejszą propozycję złożyła firma Trakcja PRKiL. Jej oferta opiewa na kwotę 73,7 mln zł brutto. Projekt ma być gotowy do 31 października 2018 r. Dodatkowo firma obejmie rękojmią dokumentację przez 60 miesięcy.

Co ciekawe, najtańsza oferta okazała się o 5,5 mln zł droższa niż zakładano, jednak pieniądze na przedsięwzięcie się znajdą. Kolejarze teraz sprawdzają złożone oferty w obu przetargach, a następnie rozstrzygną zamówienie i podpiszą umowę.

Planowane zmiany na kaszubskich torach. Planowane zmiany na kaszubskich torach.
Nie tylko 70-km drutu nad kaszubskimi liniami

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii.

- Dotychczas sporządzone w temacie elektryfikacji PKM dokumenty wymagają zaktualizowania na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE - mówi Trojmiasto.pl rzecznik PKM, Tomasz Konopacki. - Sam projekt elektryfikacji i jego późniejsza realizacja będą prowadzone - tak jak od początku razem z PKP PLK informowaliśmy - wspólnie - dodaje.
Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba by się wówczas przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.
Kto obsłuży zelektryfikowane linie?

Na koniec podkreślmy, że władze samorządowe województwa pomorskiego będą starać się o dofinansowanie z UE na zakup taboru dostosowanego do elektrycznej trakcji.

Szacuje się, że inwestycje w tabor na Pomorzu pochłoną nawet 850 mln zł. Województwo, podobnie jak w przypadku inwestycji w Pomorską Kolej Metropolitalną, będzie zapewne liczyć na uzyskanie aż 85 proc. dofinansowania (co może być trudne w tej perspektywie w przypadku inwestycji taborowych). Wtedy z własnej kieszeni województwo pomorskie musiałoby wyłożyć prawie 130 mln zł.

Miejsca

Opinie (131)

  • A przystanki PKM w Gdyni do tego czasu będą dwa (16)

    Bo gdańscy POlitycy miliard zł dotacji wydali w Gdańsku na tory i 10 przystanków w tym kilka w polu gdzie developerzy kupili grunty aby zarobić....

    I teraz 50 mln co roku trzeba dopłacać do PKM z budżetu województwa!

    25 zł dopłaca się do 1 pasażera PKM
    0.5 zł dopłaca się do jednego pasażera SKM

    Ekonomia wg PO

    • 79 123

    • i to bez parkingów i dróg dojazdowych.

      • 22 9

    • A gdańskim POlitykom do miasta Gdyni? (1)

      Gdynia nie była zainteresowana koleją PKM, dlatego tak to wygląda.

      • 32 17

      • Kompletna bzdura - to Gdańsk chciał szybki tramwaj, Gdynia od początku popierała ideę kolei miejskiej.

        • 21 9

    • ... (6)

      Gdzie w Gdańsku powstało 10 przystanków?
      Gdzie w Gdyni (nie w polu) miałyby (a przede wszystkimi również, mogłyby - uwzględniając, że tereny należą do PKP PLK) powstać inne?

      • 21 6

      • (5)

        Wg pierwotnych planów miały powstać Wzgórze Maksymiliana, Stadion, Mały Kack-Witomino, Karwiny (kosztem Wielkiego Kacka - do wyburzenia). Potem mówiono o Fikakowie kosztem Małego Kacka.

        PKM na dzień dzisiejszy jest koleją miejską Gdańska wybudowaną w całości na koszt województwa.

        Swoją drogą szkoda, że pierwotne pomysły nie zostały zrealizowane - prawdopodobnie przełożyłyby się na znacząco wyższe przewozy, co zaprocentowałoby również w odniesieniu do gdańskiego odcinka - tzn. nie byłoby potrzebne szukanie oszczędności i cięcie połączeń.

        • 19 6

        • Ile dolozyla sie Gdynia do projektu? (4)

          Gdansk ok 80-100mln zlotych w przekazanym terenie.

          Ile procent udzialu w SKM ma Gdynia? Odpowiadam - smiesznie malo. Rumia z Pruszczem maja wiecej.

          Ale oczywiscie Gdynia biedna, pokrzywdzona i wszystko to spisek przeciwko wspanialej Gdyni i wszyscy ja wykorzystuja.

          Moze jak Gdynia zacznie placic za siebie, jak wszystkie inne miasta, a nie oczekiwac (jak w przypadku SKM), ze ktos im cos da, to i sie nagle okaze, ze sie szybciej rozwija.

          • 14 11

          • A dlaczego Gdańsk ma taki udział w SKM?

            Bo chciał mieć nową stację Śródmieście i żeby SKM mogła ją wybudować trzeba było ją dofinansować w kwocie budowy stacji Śródmieście. Dlatego Gdańsk podwyższył swój udział w SKM - po prostu dał pieniądze na to co sam chciał mieć. Nie ma tu żadnego szczytnego celu. Gdynia ma taki udział jaki jest jej potrzebny i gdyby tez chciała wybudować sobie kolejną stację SKM to by musiała też podwyższyć swój udział. Gdańsk nie robi tu za żadnego sponsora SKM. Nic takiego dla Gdyni tym nie zrobił, ale za to całe województwo zrzuciło się na przystanki PKM dla Gdańska, a Gdynię postawiono przed wyborem - albo buduje sobie przystanki sama i to po uruchomieniu PKM albo wcale.

            • 12 3

          • Mentalność Kalego - bo gdy Gdańsk dostaje wszystko za friko, to słuszne i właściwe.

            Poza tym PKM to inwestycja wojewódzka - a że operatorem została SKM, to rzecz wtórna i nijak się ma do takiej a nie innej realizacji inwestycji.

            Fakt, że Gdańsk do otrzymanej w prezencie inwestycji zabezpieczył grunty, to argument już naprawdę komiczny - faktycznie, trudno było budować w powietrzu. Zresztą ich wartość jest bardzo umowna (obecnie znacznie wyższa) - no i każde miasto zapewne chętnie zorganizuje miejsce pod inwestycję wartą oficjalnie 730 mln.

            • 1 0

          • Jak Gdynia mogła cokolwiek dołożyć do projektu, który nie został w Gdyni zrealizowany?

            Teraz dokłada - procentowo znacznie więcej niż Gdańsk, nawet jeżeli liczyć te wirtualne rzekome kwoty za grunty.

            • 1 0

          • Smieszny argument, bo to Gdansk nic nie dolozyl a Gdynia placi...

            • 1 0

    • (1)

      "25 zł dopłaca się do 1 pasażera PKM
      0.5 zł dopłaca się do jednego pasażera SKM

      Ekonomia wg PO"

      PKM to infrastruktura, przewoźnikiem jest SKM, więc licz całościowo, a nie rozdzielasz linie. W każdym systemie komunikacji miejskiej jest tak, że jedne linie są bardziej dochodowe, inne mniej.

      • 8 4

      • Co z bzrura

        • 0 0

    • Poprosze zrodlo tychze wyliczen

      • 8 0

    • idż

      pisiewiczu wytnij drzewo lub okradnij spólke skarbu państwa.

      czy rydzyk dostał kolejne 30 mln?

      • 8 3

    • Ale za to w Gdyni miał być kosmodrom

      Do którego dorzuciła kasę UE. Na szczęście nie już się nie dowiemy ile trzeba by do tego dokładać co roku i z jakiego budżetu. Dam sobie rękę uciąć, że na jednego pasażera więcej by wyszło niż 25zł.

      Ekonomia wg Szczurka

      • 5 6

    • Jak kiedyś policzyłem sobie koszty inwestycji i dopłaty do linii

      - to wyszło, że dużo taniej byłoby wszystkim pasażerom podstawiać darmowe taksówki.

      Ta inwestycja PKM razem z osobnym aparatem urzędniczym w biurowcu na Matarni (który dokonuje wysublimowanych czynności urzędniczych) - jak w soczewce zestawia "chciejstwo" z "realem" (i nie chodzi tu o dawną sieć sklepów czy klub piłkarski).

      • 3 1

  • piękna sprawa. (5)

    Czy kolej nie mogłaby jechać dalej a nie tylko do Gdyni Głównej? Powiedzmy do północnych dzielnic albo w stronę Rumii?

    • 93 6

    • (2)

      Tam nie, ale moze w koncu bedzie bezposrednie polaczenie z Osowy do Gdanska Glownego ? To by sie przydalo

      • 9 4

      • 210 (1)

        jest przecież ;p

        • 1 5

        • 210 to najgorsza linia, jezdzi naokolo zachaczajac o 6 roznych dzielnic, wiecznie spozniona, wiecznie przepelniona itp

          • 4 1

    • Niedasie

      • 3 0

    • Rumi

      Rumi a nie Rumii ! Gdyni a nie Gdynii .....

      • 4 0

  • uwierzę, jak zobaczę (2)

    Nie takie obiecanki już słyszałem z ust kolejarzy.

    • 47 8

    • Nie rozumiem skąd ten pośpiech?

      Przecież prawdziwy katolik powinien pokorni czekać- osobiście zarządził bym rozbudowę tej linii na 2118 rok- do tego czasu na kolana chamy i robić niepełnosprawne dzieci a nie myśleć o głupotach- ludziom potrzebne są chore i niepełnosprawne dzieci a nie gadżety dla zdziecinniałych kolejarzy. Obudźcie się!!

      • 1 4

    • Pociągi dla PR Gdynia też kupują już setki lat...
      Cała Polska już kupiła... A Woj. POMORSKIE jak zwykle w letargu

      • 1 0

  • SKM do Gdyni Północ (1)

    na Kaszuby leci szynobus.

    • 54 7

    • Szynobus bo co innego. Nawet jakby był drut to i tak by kupili szynobus.
      Takich mamy fachowców...

      Cała Polska kupuje piękne nowe Elektryczne Składy a w tym czasie UM woj. Pomorskiego kupuje... Szynobusy:) :)

      Czas na zmianę pokoleniowa w wydziale transportu

      • 2 0

  • (6)

    Kolejna kasa z łapówek do przytulenia.
    Kogo obchodzi rentowność PKM?
    I tak trzeba do tego potworka dopłacać, to co za różnica ile?
    W końcu nikt z własnej kieszeni nie daje - za to może ją szeroko nadstawić na to, co skapnie.

    • 32 50

    • ... (3)

      Do tramwai, autobusów, SKM, trolejbusów również trzeba dokładać ogromną kasę.
      Należy więc je zlikwidować?

      • 12 0

      • też jeżdżą raz na 30- 40 minut? (2)

        • 2 11

        • (1)

          A mają jeździć co 5 minut do Kościerzyny lub Kartuz? Zastanów się najpierw...

          • 15 0

          • Do 1 biletu autobusowego czy tramwajowego dopłaca się

            ok 2.5 zł. Łatwo to policzyć.
            10 razy mniej niż do PKM.
            DZIESIĘĆ RAZY MNIEJ...

            • 0 0

    • Do drog doklada sie z podatkow znacznie wiecej niz do transportu zbiorowego. Podatki zawarte w cenie paliw nie wplywaja do kasy miasta, tylko ida na drogi krajowe. Wiec jesli chcesz liczyc co sie miastu bardziej oplaca, to na pewno nie drogi.

      • 19 0

    • Teraz to UM woj. Pomorskiego ma większy problem.

      Zaniedbali swojego przewoźnika regionalnego w Gdyni... Składy maja kilkadziesiąt lat... Wydatki na naprawy rosną... Zbliżają się terminy gruntowych przeglądów... Wycinania połączenia do Tczewa Malborka jak się daje..

      Ale to tylko cisza przed burza.. Cała Polska już kupiła nowe piękne komfortowe jednostki... A Pomorskie jak zwykle zaspane..

      Coz teraz koszta utrzymania przewoźnika będą ogromne.

      • 2 1

  • A kiedy rewitalizacja linii Kartuzy-Garcz-Sierakowice-Lębork? (5)

    Piękna trasa, piękne tereny i duży potencjał turystyczny, aż żal że taka świetna linia leży odłogiem.

    • 88 4

    • Jaki sens? (1)

      Powiedz mi tylko kto tam będzie jeździł poza sezonem letnim? Są ważniejsze inwestycje niż kolej przez las i do lasu.

      • 7 19

      • jako alternatywa dla samochodów każda linia kolejowa ma sens. Jak jej nie ma to w miastach przybywa aut

        • 6 1

    • Kartuzy-Garcz-Sierakowice-Lębork (2)

      czesc tej lini zostala zdemontowana

      • 4 1

      • Do Sierakowic jest całość i trwa opracowywanie studium i starania o finansowanie. Sierakowice - Lebork póki co nie ma takich planów.

        • 4 0

      • co wcale nie znaczy ze jest zlikwidowana. może to dziwne/głupie ale to ze zwinęli tory nie oznacza ze linia nie istnieje.

        • 3 0

  • elektryfikacji, to co tam jeżdzi? parowóz? (4)

    • 11 51

    • Janeczka nie błaźnij sie.

      • 28 4

    • Aleś ty głupia

      • 22 5

    • Szynobus spalinowy

      (Diesel)

      • 4 0

    • Nie zdziwił bym się jakby tam konia Przewozy Regionalne puścili.
      To bardzo biedny przewoźnik.
      Zaniedbany przez UM woj. Pomorskiego.

      • 1 0

  • Ktos za POprzednej ekipy chcial oszukac przeznaczenie (9)

    Najpierw kupic tabor spalinowy a pozniej z UE wyciagnac jeszcze na tabor elektryczny.
    Tyle, ze ten pomysl wylozyl PKMke...

    • 32 43

    • to ostoja sPiSkowców, PKP PLK odwlekało jak mogło elektryfikację odcinków przyległych (2)

      • 6 13

      • Od poczatku taki byl plan... (1)

        Nie bylo naciskow na PLK...

        • 8 2

        • nie było?

          oczywiście, że były. PLK ma zawsze rzeczy pilne i pilniejsze. Na przykład instalację pięćdziesięciu monitorów informacji pasażerskiej na peronie w polu.

          • 10 0

    • Rozumiem, że ty byś od razu kupił tabor elektryczny, który nie miałby jak wjechać chociażby na stację w Osowej czy Wielkim Kacku?
      Takie było założenie od początku. PKM nie mogła być zelektryfikowana bez elektryfikacji linii 201, a ta należy do PKP PLK.

      • 9 0

    • Tabor spalinowy (4)

      Może zostać wykorzystany na liniach:
      207 Malbork - Kwidzyn - Grudziądz
      203 Tczew - Chojnice - Piła
      256 Malbork - Nowy Dwór Gdański
      281 Chojnice - Nakło - Gniezno
      Kościerzyna - Lipusz - Chojnice
      Gdynia - Hel

      To są linie na których nie potrzebna jest sieć trakcyjna, linia na Hel wykorzystywana jest TYLKO w Lato i tu mogą jeździć wozy spalinowe. Linia do Nowego Dworu

      • 13 0

      • (1)

        CD. Linia do Nowego Dworu Gdańskiego o ile PKP odbuduje skradzione tor też może być wykorzystana przez turystów z przesiadką na wąskotorówkę mamy dojazd do Stegny, Sztutowa czy Jantaru i Mikoszewa bez stania w korku, nawet Arriva organizowała letnie pociągi na trasie Toruń - Kwidzyn - Malbork - Nowy Dwór Gdański (przesiadka) Nowy Dwór Gdański - Stegna - Sztutowo

        • 7 0

        • Ukradli bo.... Woj. Pomorskie nie było zainteresowane ta trasą...

          Woj. Kujawsko Pomorskie w wakacje wykorzystywalo ta linie...

          U nas UM... Nie da się... Po co... Nie ma kasy... Ogólny niedaizm

          • 1 0

      • dorzuciłbym jeszcze Słupsk - Szczecinek

        • 4 0

      • Teraz najszybszy skład w woj. Pomorskim w ruchu regionalnym to właśnie szynobus..
        I to nie jest żart.

        Mamy trasy na 160km/h ale nie mamy pociągów. Nasz Urząd Marszałkowski to jakiś ewenement na skalę krajową..

        Województwa łączą siły w grupy zakupowe kupują nowe pociągi maja juz po kilkadziesiąt sztuk a u nas...

        Pełen niedaizm... Nie da się.. Nie ma.. Nie da się.. Po co... Nie da się..

        • 1 0

  • PKM - oczko się odkleiło temu misiu (1)

    • 35 20

    • PKM skm Pr... Itd itd itd

      Narobił się spoleczek to i UM nie ma kasy na nowe pociągi. Ciekawe czy będziemy jedyni w Europie gdzie pobije rekord czasu eksploatacji pociągu..

      Nasze maja juz dobrze kkadziesiat lat... I nadal nic nie kupują... POLSKA cała już dawno kupiła...

      Woj Pomorskie idzie na rekord.

      • 1 0

  • (9)

    A wiadomo juz z ktorego peronu we Wrzeszczu pociagi odjezdzaja?

    • 125 2

    • (6)

      Oczywiście, że wiadomo. Wystarczy sprawdzić w rozkładzie, jest tam wszystko napisane...Pokolenie hipsterów i iPhonowców niestety ma problem ze wszystkim...

      • 9 36

      • bledy sa :)

        • 22 3

      • Co z tego, że w rozkładzie jest napisane jak w rzeczywistości pociąg odjeżdża z innego peronu. Przynajmniej w połowie przypadków tak mi się zdarzyło, gdy przesiadałem się we Wrzeszczu.

        • 30 2

      • po 10 minutach studiowania rozkladu moze sie doszukasz informacji (1)

        wpierw tylko musisz znalezc ten rozklad, a na koniec i tak sie okaze ze odjezdza z innego peronu. Poziom info we wrzeszczu kilka miesiecy temu - dramat.

        • 26 2

        • Pokolenie iPhonowców powinno wiedzieć, że na stronie trojmiasto jest rozkład i wszystko dokładnie napisane...

          • 4 10

      • powiedział co wiiedział :(

        • 1 1

      • Hipsterka i Iphoneowcow mają informacje o peronie w każdej aplikacji na telefon. To tylko ciamciaramcie nie potrafią ogarnąć tego tematu.

        • 1 6

    • tak, bo wszędzie na całym świecie może być wiadomo, ale u nas to hipsterstwo :)

      • 12 1

    • Wyświetlacze kiedyś będą. Maksymalnie do 2019roku. Proszę o cierpliwość.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane