- 1 Pociąg tak popularny, że omija przystanki (210 opinii)
- 2 Spotkanie z mieszkańcami ws. jarmarku (62 opinie)
- 3 Nie-tak-stary hotel jest ruiną (192 opinie)
- 4 Parking przy Kieleckiej. "Pusty, bo płatny" (178 opinii)
- 5 Masz narkotyki? Nie rób awantur jak oni (77 opinii)
- 6 Dziki na plaży w Gdyni wśród ludzi (313 opinii)
Projekt tramwaju do dworca będzie kosztowny
Od niemal 2 do blisko 2,5 mln zł - taka jest rozpiętość cenowa ofert na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu
oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Budżet inwestycji wynosi 748 tys. zł.
W dalszej perspektywie pozwoli to wydłużyć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.
By jednak prace budowlane mogły ruszyć, potrzebne jest opracowanie projektu.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska właśnie otworzyła oferty w przetargu na to zadanie, które dzieli się na dwa etapy.
Dwa główne elementy projektu:
- Połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem Gdańsk Wrzeszcz
- Zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar z wykorzystaniem rozwiązań z konkursu architektoniczno - urbanistycznego

Oferty złożyły trzy pracownie projektowe.
Oferty na projekt linii i zagospodarowanie placu:
- Green Cities Infrastructure z Gdańska - 1 968 000 zł
- Highway z Gdańska - 2 420 640 zł
- Sweco Polska z Poznania - 2 490 750 zł
Tymczasem budżet DRMG wyniósł niewiele ponad 748,4 tys. zł A to oznacza, że do najtańszej oferty brakuje ponad 1,2 mln zł.
Jeśli uda się wyłonić wykonawcę, będzie on miał 72 tygodnie, czyli ok. rok i 5 miesięcy na prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.
Wybrana firma będzie też pełnić nadzór autorski nad realizacją, o ile prace ruszą w ciągu 4 lat od zakończenia projektowania.
Pojawiły się wątpliwości wśród mieszkańców, czy takie rozwiązanie w tym miejscu ma sens.

Cele inwestycji:
- zapewnienie połączenia tramwajowego pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej,
- poprawę dostępności węzła integracyjnego przy stacji Wrzeszcz PKP,
- zachowanie ciągłości drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Grunwaldzkiej
- wykreowanie placu miejskiego zagospodarowanego zielenią, elementami małej architektury, z zachowaniem najważniejszych kierunków ruchu pieszego i rowerowego,
- budowę stacji prostownikowej,
- wydłużenie przystanków tramwajowych Klonowa,
- zagospodarowanie przestrzeni publicznych,
- przebudowa sieci odwodnienia,
- należy odpowiednio dobrać elementy infrastruktury technicznej: słupy, wysięgniki itp., aby zachować i podkreślić oś kompozycyjną, a także zminimalizować negatywny wpływ infrastruktury na krajobraz,
- określenie i uzgodnienie nowej organizacji ruchu dla tego obszaru,
- likwidację istniejących kolizji.
Opinie wybrane
-
2023-04-26 13:13
Ludzie tu nie chodzi o ten krótki odcinek (36)
To jest początek większej inwestycji, jednocześnie najbardziej skomplikowany odcinek, kluczowy.
Przeciętny pasażer z pociągu chce/ma się przesiąść drzwi w drzwi. Jak mu się każe chodzić kolejne 400 metrów przez bardzo słabo zagospodarowany odcinek, to zrezygnuje z komunikacji miejskiej, a tego nie chcemy. Dodatkowo - tam chodzi właśnie oTo jest początek większej inwestycji, jednocześnie najbardziej skomplikowany odcinek, kluczowy.
Przeciętny pasażer z pociągu chce/ma się przesiąść drzwi w drzwi. Jak mu się każe chodzić kolejne 400 metrów przez bardzo słabo zagospodarowany odcinek, to zrezygnuje z komunikacji miejskiej, a tego nie chcemy. Dodatkowo - tam chodzi właśnie o remont placu, całej ulicy, przestrzeni w sercu Wrzeszcza. Tramwaj robią, bo bez sensu byłoby z kolei przebudowywać plac, a nie wbudować od razu infrastruktury pod tramwaj. I co dalej - jakby chcieli robić ten tramwaj to by mieli za 3-4 lata znowu wszystko rozkopywać?- 261 84
-
2023-04-26 13:19
Po to są linie 127 i 227 żeby nie musieć rozbudowywać tramwaju tam gdzie jest już połączenie (12)
- 30 41
-
2023-04-26 15:11
Autobusy stojące w korkach (4)
Nie, dziękuję.
- 30 15
-
2023-04-26 19:48
tramwaje stojace na swiatlach przejsc naziemnych (3)
Wroc na ziemie...
- 12 7
-
2023-04-26 22:46
Tramwaje zabierające więcej pasażerów niż pociągi (2)
Myśl normalnie
- 5 7
-
2023-04-26 22:50
o zajadach to suchar
ale miej litość nad czytającymi...
Weź pod uwagę, że czyta się jedząc, pijąc, będąc w niestabilnej pozycji...
I nieszczęście gotowe...- 3 5
-
2023-04-27 07:02
Zablokują całkowicie Wrzeszcz
- 2 5
-
2023-04-26 15:45
Czyli Twoim zdaniem jak ktoś jedzie tramwajem... (6)
To ma pod Galerią Bałtycką wysiąść, przekroczyć al. Grunwaldzką, dojść na przystanek autobusu, poczekać na autobus linii 127 lub 227, podjechać na al. Rzeczypospolitej, wysiąść, przejść przez tunel na przystanek tramwajowy i tam radośnie kontynuować podróż.
Czy dobrze zrozumieliśmy Twoją sugestię dot. wygody korzystania z komunikacji w mieście?- 21 10
-
2023-04-26 16:40
jak ktoś jedzie tramwajem... (4)
To wysiądzie przy Operze ...wsiądzie w tramwaj nr linii 2. Pieszo zrobi 10m i radośnie .....
- 11 4
-
2023-04-26 23:19
A co jeśli ktoś wsiada przy Manhattanie i jedzie na Zaspę? (3)
Ma iść pieszo 1 km na 127 lub 227, czy jechać tramwajem dookoła 5 km z przesiadką i czekaniem pod Operą?
- 3 5
-
2023-04-26 23:34
127 staje przecież przy samym manhattanie
- 6 1
-
2023-04-27 09:21
nie podawaj takich informacji
bo te funkcjonujące miejsca zlikwidują...
To działa według bolszewickiej zasady "stwórz problem i dostarcz jego rozwiązanie".- 2 1
-
2023-04-27 13:12
Ma iść pieszo 1 km ...
Ma wybór.
- 0 0
-
2023-04-27 09:20
było zrobić to skrzyżowanie jak należy
z tramwajem na wiadukcie "wyklętych" i ew. skrętem z Grunwaldzkiej...
Ale mus było "bandycką" budować a "wyklętych" oddać na "karnawał". Do dzisiaj jest nieskończona, bo miała być skomunikowana z tunelem.
Podobne skomunikowanie stron magistrali kolejowej przewidywano na przedłużeniu Abrahama i Kołobrzeskiej - Bażyńskiego...
Może niech planiści zajmą się faktycznie potrzebnymi realnymi wariantami?- 2 0
-
2023-04-26 13:33
(14)
Podaj mi przykłady stacji kolejowych czy też przystanków SKM gdzie pasażer pociągu przesiada się drzwi w drzwi do pojazdów komunikacji miejskiej.
- 14 25
-
2023-04-26 13:38
(5)
Brętowo oraz prawie Stryża.
- 42 5
-
2023-04-26 14:04
Zgaszony (1)
- 22 4
-
2023-04-26 21:31
tylko w jedną stronę jak już a "prawie" robi sporą różnice
- 2 4
-
2023-04-26 15:24
(2)
Właśnie. Betonowa kompletny niewypał i nieporozumienie. A Strzyża nie jest drzwi w drzwi.
- 4 14
-
2023-04-26 15:42
Oby we Wrzeszczu było tak jak na Strzyży... ;)
- 13 4
-
2023-04-26 16:22
Betonowa?
Pomyliłeś miasta. W Gdańsku nie ma takiej stacji. Ale może jest w Rzeszowie?
- 8 4
-
2023-04-26 14:08
np. każda stacja metra w Warszawie, nie mówiąc już o Centralnej czy Wschodniej (3)
Dworzec w Poznaniu, Krakowie Wrocławiu, Gdyni... właściwie wszędzie tak jest.
- 28 2
-
2023-04-26 15:25
(1)
No nie, wszędzie tam trzeba wyjść z dworca, przejść przez tunel, czy ulicę. Tak jak obecnie we Wrzeszczu. Przeciez ten tramwaj jest tuż obok. Dłużej idziesz na Centralnym w wielu wypadkach.
- 10 7
-
2023-04-26 15:41
Ciekawe to co piszesz
I właśnie dlatego Warszawa 3 lata temu przebudowywała całkiem nowy, 15-letni węzeł metra Młociny, bo zauważyli, że od drzwi pociągu do drzwi autobusu jest 300 metrów i w wymaganiach przetargu dali skrócenie tej drogi do 80 metrów. I popatrz - udało się.
- 14 6
-
2023-04-26 21:34
chyba nie byłeś w Poznaniu(musisz dotrzeć spory kawałek) albo w Krakowie(aby dość do tramwaju musisz przejść tunelem)
- 3 1
-
2023-04-26 15:21
Gdańsk Główny po zbudowaniu naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez Wały Jagiellońskie (1)
- 9 4
-
2023-04-26 21:35
rozumiem że przejście tunelem do pociągu to dla ciebie jest drzwi w drzwi?
- 4 2
-
2023-04-26 17:00
Amsterdam Centraal Station
- 5 1
-
2023-04-26 17:22
Taaak
Wrocław, Wwa Centralna, Jelenia Góra, Olsztyn
- 6 3
-
2023-04-26 14:04
Chodzi o to by zamiast akutobusów stał wieżowiec przy dworcu
A na otarcie łez - tramwaj . Przy okazji zniszczą też jedyny parking przy dworcu.
- 20 11
-
2023-04-26 14:14
Ciekaw jestem ile lat będzie trwała ta przebudowa. Remont wiaduktu w Brzeźnie miał trwać 14 tygodni, a trwał 30. Na Ogarnej pierwszy fragment ulicy mieli mieć gotowy po miesiącu, a mija już 9 miesiąc i nie widać końca.
- 14 2
-
2023-04-26 16:43
a tego nie chcemy. (2)
kto nie chce?
- 4 5
-
2023-04-26 22:56
ja nie chcę (1)
Nie chcę pokracznych pomysłów urzędników forsujących krzywe idee swojego zaplecza towarzyskiego.
Nie chcę pomysłów typu "tramwaj na BGW" czy "tramwaj na deptaku"...
Nie chcę pomysłów na ofiarne (z naszej kasy) zwalczanie kłopotów i problemów, które ci sami urzędnicy stworzyli, kastrując wcześniejsze inwestycje pod efekt "wow!" lub poprzez najzwyklejsze zaniechanie z lenistwa.- 5 3
-
2023-04-27 10:09
Słaby wPIS
- 0 1
-
2023-04-26 18:13
(1)
Wiesz jak sie skończy ta inwestycja? Tak samo jak huczne zapowiedzi połączenia tramwajowego na południu Gdańska. Wybudowano wspaniałe tory wraz z infrastrukturą za nie małe pieniądze, które daja wiele możliwości. Niestety okazało sie że trzeba zlikwidować autobusy bo są nie potrzebne/zdaniem włodarzy miasta i ZTM/ oraz zmniejszono ilość kursów
Wiesz jak sie skończy ta inwestycja? Tak samo jak huczne zapowiedzi połączenia tramwajowego na południu Gdańska. Wybudowano wspaniałe tory wraz z infrastrukturą za nie małe pieniądze, które daja wiele możliwości. Niestety okazało sie że trzeba zlikwidować autobusy bo są nie potrzebne/zdaniem włodarzy miasta i ZTM/ oraz zmniejszono ilość kursów oraz zabrano linie tramwajowe z pętli Świętokrzyska zmuszając tysiące ludzi wydłużenia czasu dojazdu i kolejnych przesiadek. Wystarczyło połączy te trasy w jedna całość, umożliwić ludziom dojazdy w każdym kierunku miasta i byłoby super. Ale po co lepiej podnieść ceny biletów :)
- 8 2
-
2023-04-26 19:43
ja
Nie chce tramwaju na Klonowej.
Podobnie jak nie chce tramwaju na BGW.
Oba pomysly z tej samej antyludzkiej czapki.- 5 3
-
2023-04-26 19:47
zgoda, wiekszej inwestycji
Biurowca wcisnietego na rympal na obecny plac manewrowy autobusow.
To jedyne uzasadnienie tego kolejnego forsowania przez urzednikow pokracznych rozwiazan na miare "tramwajow na BGW".- 5 1
-
2023-04-26 14:02
Tramwaj na deptaku to zasłona dymna - w tle jest wieżowiec zamiast autobusów (3)
Władze Gdańska wiedzą jak skłócić mieszkańców i odwrócić uwagę od głównego celu inwestycji. Na "Do Studzienki" i BGW bezsensowny przebieg tramwaju zdominował debatę, a oddane patodeweloperce rezerwy drogowej i placu przy Grunwaldzkiej przechodzi bez echa. Tu jest podobnie - będzie awantura o bezsensowny przebieg tramwaju, a sprzedadzą teren dworca
Władze Gdańska wiedzą jak skłócić mieszkańców i odwrócić uwagę od głównego celu inwestycji. Na "Do Studzienki" i BGW bezsensowny przebieg tramwaju zdominował debatę, a oddane patodeweloperce rezerwy drogowej i placu przy Grunwaldzkiej przechodzi bez echa. Tu jest podobnie - będzie awantura o bezsensowny przebieg tramwaju, a sprzedadzą teren dworca autobusowego. Bo komunikacyjnie teraz jest OK - wysiadasz z pociągu wsiadasz w autobus. Ale autobusów nie będzie, za to niepotrzebny tramwaj i wielkie gmaszysko.
- 97 52
-
2023-04-27 00:54
To ciekawe, ze nikt z trójmiejskich dziennikarzy nie zgłębia tego tematu (miasto w czułym uścisku z deweloperami), boją się podpaść? Zamiast dociekliwości (np. w temacie przyszłości rożnych rezerw terenowych, dla których raptem zmienia się plany) mamy pas transmisyjny wiadomości z urzędu miasta.
- 11 1
-
2023-04-27 09:53
Znajac ten uklad rzadzący miastem, to
akurat oczywiste, ze nie robia nic dla mieszkancow...
- 1 0
-
2023-04-27 10:46
Autobusy nie jeżdżą na górny taras
- 1 0
-
2023-04-26 13:25
Ta inwestycja jest właśnie bardzo potrzebna (10)
Wielką strata pieniędzy jest pchanie wszystkich linii po tych samych trasach gdzie od jadąc z Górnego Tarasu od Wrzeszcza po Jelitkowo jadą już puste. W drugą stronę to samo. Część linii spokojnie będzie mogła kończyć trasę właśnie przy Wrzeszczu PKP. Inwestycja sama się zwróci przez ograniczenie jeżdżących pustych tramwajów przez pół miasta.
Także bardzo dobry pomysł. Budować!- 123 80
-
2023-04-26 13:30
(5)
problem w tym że jak przedłużą linie do Kościuszki to pętla też zniknie więc inwestycja na chwile?
- 7 10
-
2023-04-26 13:48
a dla czego ma zniknąć? (2)
Przecież tam mają być tory odstawne, one nie zajmują dużo miejsca, więc niektóre linie mogą tam kończyć bieg, a inne jechać dalej do Legionów czy Hallera
- 18 4
-
2023-04-26 16:36
a dla czego ma zniknąć?
Dla pieniędzy.
- 4 2
-
2023-04-26 21:41
a gdzie ty je niby wstawisz? w miejscu obecnych przystanków autobusowych?
- 2 1
-
2023-04-26 14:25
(1)
Tam nie ma być pętli, lecz ślepa krańcówka jak na Brętowie czy Lawendowym Wzgórzu.
- 11 1
-
2023-04-26 21:40
gdy przedłużysz linie do Kościuszki będziesz miał absurdalną sytuację czyli krańcówka z jednej strony - no chyba że zlikwidują pętlę autobusową. Tylko że wtedy możesz mieć pętle klasyczną
- 0 1
-
2023-04-26 13:51
tramwaje wycieczkowe przez pół miasta to właśnie konieczność
niestety nie ma chętnych do prowadzenia złomów dodatkowo liczba linii jest ograniczona do 12.
- 5 6
-
2023-04-26 14:05
Ta inwestycja nazywa się likwidacja przystanków autobusowych pod biurowiec
Tramwaj to temat zastępczy
- 19 5
-
2023-04-27 07:08
Komu potrzebna? Dworzec we Wrzeszczu ma małą przepustowość, a i kawałek do przejścia nikomu jakość przez lata nie był przeszkodą nie do pokonania.. Bardziej przydałaby się linia tramwajowa na /wyklętych na Zaspę.
- 2 1
-
2023-04-27 07:49
Ty jestes pusty
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.