- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (109 opinii)
- 2 Uziemił się przez skradziony miernik (49 opinii)
- 3 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (82 opinie)
- 4 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (84 opinie)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (738 opinii)
- 6 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (527 opinii)
Prokuraturskie postępowanie ws. transparentu na Marszu Równości
Prokuratura wszczyna postępowanie w sprawie możliwości popełnienia przestępstwa obrazy uczuć religijnych podczas gdańskiego Marszu Równości po doniesieniu Andrzeja Jaworskiego i Huberta Grzegorczyka. Stowarzyszenie Tolerado: Bardzo nam przykro, że happening, który nie był przez nas organizowany, uraził czyjeś uczucia religijne. Głos zabrali także prezydent Sopotu i prezydent Gdańska, którzy objęli marsz swoim patronatem.
Kontrowersje
W długiej, rozciągniętej na kilkaset metrów paradzie, ubrany w białą szatę mężczyzna niósł wyróżniający się transparent. Było to umieszczone na drzewcu serce w koronie, pośrodku którego umieszczono wizerunek waginy. Od drzewca na boki wiodły kolorowe wstęgi, podtrzymywane przez demonstrantów. Część z nich, także mężczyzna niosący drzewce, miała na głowach tęczowe aureole.
Po marszu, gdy w mediach pojawiły się zdjęcia z manifestacji, pojawiły się głosy, że transparent z waginą nawiązuje stylistyką do ornamentów towarzyszących uroczystościom religijnym, takich choćby jak procesje.
Doniesienie do prokuratury
W poniedziałek w tej sprawie doniesienie do prokuratury złożyli Andrzej Jaworski, były poseł PiS i były kandydat na prezydenta Gdańska oraz Hubert Grzegorczyk ze stowarzyszenia My Gdańsk.
- Nigdy nie będzie zgody na profanację naszych wartości. Dziś złożyliśmy zawiadomienie do prokuratury w sprawie sobotniego marszu LGBT w Gdańsku - poinformował.
Prokuratura przyjęła to doniesienie i dzień później wszczęła w tej sprawie postępowanie.
Reakcje
Swoje stanowisko w tej sprawie przedstawił prezydent Sopotu Jacek Karnowski, który miał patronat nad Trójmiejskim Marszem Równości.
- Niestety na marszu tym prezentowane były symbole, które mogły urazić uczucia religijne innych osób (w tym na pewno moje). Dlatego pozwoliłem sobie wysłać wczoraj [w poniedziałek - dop. red.] do organizatorów poniższy list mailem i messengerem. Wobec braku odpowiedzi dzisiaj go publikuję - zaznaczył Jacek Karnowski.
bardzo mi przykro i ubolewam, że V Trójmiejski Marsz Równości stał się dla części uczestników okazją do obrażania uczuć religijnych wielu Polaków. Moim skromnym zdaniem, jak ktoś chce walczyć o równość i tolerancję to nie powinien obrażać innych. Jak chce się mówić o miłości, to trudno budować nienawiść. Szkoda, że takie przesłanie przebiło się z Państwa inicjatywy mającej służyć poszanowaniu tolerancji i wezwaniu do równości.
Oczekuję Państwa reakcji
Jacek Karnowski"
Stowarzyszenie Tolerado, które było organizatorem sobotniego Marszu Równości, wydało w tej sprawie oświadczenie.
- Jest nam bardzo przykro, że happening, którego nie byliśmy organizatorem, uraził czyjeś uczucia religijne. Marsz miał być przede wszystkim świętem solidarności i równości, miał łączyć, a nie dzielić - zaznaczyła w rozmowie z nami Marta Magott, wiceprezes stowarzyszenia Tolerado.
Ustaliśmy, że osoby niosące transparent związane są ze stowarzyszeniem Dziewuchy dziewuchom. Niestety, nie udało nam się skontaktować z jego przedstawicielami.
Jeszcze w poniedziałek Kacper Płażyński, szef klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska, wystosował publicznie cztery pytania do prezydenta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, która szła na czele marszu. Pytał o to, "dlaczego nie rozwiązała marszu, skoro łamano na nim prawo (obraza uczuć religijnych)". Chciał wiedzieć, "czy wobec tego, co się stało, będzie Pani patronować marszowi w przyszłym roku?" poprosił o informację, ile środków samorząd przeznaczył na organizację tego marszu nietolerancji".
Członkowie i sympatycy grupy Trójmiejskie Dziewuchy Dziewuchom,
Piszę do Państwa, bowiem do głębi jestem poruszona Państwa akcją happeningową podczas V Trójmiejskiego Marszu Równości. Im więcej dni mija od tego wydarzenia, tym bardziej czuję, że nie sposób milczeć. Moją misją jako prezydenta miasta jest, abyśmy tworzyli prawdziwą wspólnotę, a każda obywatelka i obywatel Gdańska czuli się szanowani, traktowani z godnością. Państwa akcja przeczy wszystkim zasadom, w które wierzę, wyznaję i chcę propagować. Dopuściliście się Państwo przemocy symbolicznej. O ile marsz powstał z pragnienia równości, o tyle ten incydent był jej całkowitym zaprzeczeniem.
Tak jak będę bronić prawa do równości osób LGBT+, osób z niepełnosprawnościami czy dyskryminowanych z powodu koloru skóry, tak domagam się szacunku dla ludzi wierzących.
Przez ostatnie lata prezydent Paweł Adamowicz tworzył w Gdańsku prawdziwy klimat równościowy. Powstał pionierski w skali kraju Model na rzecz Równego Traktowania, przyjęty uchwałą Rady Miasta, a później Gdańska Rada ds. Równego Traktowania. Model dotyczy nie tylko wykluczenia ze względu na orientację seksualną, narodowość czy poziom niepełnosprawności, ale również wyznanie. Chcę kontynuować tę linię, bo wierzę w to, że jedynie dostrzeganie potrzeb innych, szacunek wobec nich i otwartość mogą na trwałe zmienić świadomość ludzi, a w konsekwencji życie nas wszystkich na lepsze.
Państwa działanie cofnęło jednak gdańską publiczną debatę równościową o kilkanaście kroków. Wywołało falę komentarzy, pełnych uogólnień, półprawd i nieprawd, siejących nienawiść i rzucających obelgi. Czy rzeczywiście na takiej formie promocji idei Państwu zależało? Jakiej idei?
Ciśnie mi się na usta wiele więcej pytań. Jaka była Państwa intencja? Jakim celom w dalszej perspektywie miała służyć ta akcja? Skąd tyle czynnej agresji wobec drogich chrześcijanom symboli? Jak można oczekiwać szacunku, skoro samemu odbiera się szacunek innym? Czy rzeczywiście nie widzicie wartości w szerokiej wspólnocie wszystkich nas, gdańszczanek i gdańszczan?
Czuję głęboki dyskomfort od chwili, gdy zobaczyłam w internecie zdjęcia dokumentujące Państwa działanie. Czuję się tym urażona jako osoba wierząca. A jako prezydent miasta, obejmująca patronatem marsz czuję się oszukana.
Aktualizacja, godz. 18:35.
Do listu prezydent Aleksandry Dulkiewicz odniosła się Agata Maciejewska oraz Katarzyna von Alexandrowitsch z Fundacji Dziewuchy Dziewuchom
"Szanowne i Szanowni,
Z dużym zdziwieniem otrzymałyśmy dziś zdjęcie listu, które Prezydentka Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, zaadresowała do "członków" i "sympatyków" grupy Dziewuchy Dziewuchom.
Pismo dotyczy wydarzeń, które miały miejsce w trakcie V Trójmiejskiego Marszu Równości. Jako administratorki i twórczynie grupy Dziewuchy Dziewuchom, do której odwołuje się nagłówek tekstu, pragniemy poinformować zarówno Panią Aleksandrę Dulkiewicz, jak i inne zainteresowane sprawą osoby, że nie brałyśmy udziału ani w tegorocznym marszu, ani w akcji happeningowej, która mu towarzyszyła.
Poza naszą wiedzą pozostawało do dziś zarówno to, co wydarzyło się w sobotę w Gdańsku, jak również to, jakie osoby brały udział w akcji. Ze swojej strony pragniemy zapewnić, że prowadzona przez nas działalność nie ma nic wspólnego z zaistniałą sytuacją, a kierowanie zastrzeżeń pod adresem użytkowniczek i użytkowników naszych kanałów społecznościowych jest nadużyciem.
Każda osoba kreująca podobne akcje czy biorąca w nich udział, reprezentuje wyłącznie siebie, toteż kierowanie krytyki wobec nieokreślonej zbiorowości, która nie tylko nie uczestniczyła wydarzeniu, nie tylko nie miała na nie wpływu, ale przede wszystkim nie posiadała o nim wiedzy - ma charakter dezinformujący i jest krzywdzące wobec grona naszych odbiorczyń i odbiorców.
Jednocześnie pragniemy zauważyć, że zarówno w Trójmieście, jak i w innych częściach Polski, działają grupy i inicjatywy, które w sposób nieuprawniony posługują się nazwą Dziewuchy Dziewuchom, co może wprowadzać opinię publiczną w pewną konfuzję.
W związku z tym informujemy, że Dziewuchy Dziewuchom to sieć kanałów społecznościowych (grupa FB, fanpejdż FB, konto Instagram) oraz warszawska fundacja prowadzona przez dwie osoby. Żadna z nas nie uczestniczyła w wydarzeniu w Gdańsku, nie zachęcała do uczestnictwa w nim i nie miała wpływu na jego przebieg.
Uprzejmie prosimy Panią Dulkiewicz, aby precyzyjnie adresowała krytyczne uwagi - wzajemny szacunek zakłada bowiem nie tylko poszanowanie symboli religijnych, ale także unikanie oskarżania przypadkowych osób. Jednocześnie mamy nadzieję, że Pani Dulkiewicz wyjaśni sprawę z osobami, których przedsięwzięcie nie spotkało się z jej uznaniem".
Pozdrawiamy serdecznie,
Agata Maciejewska
Katarzyna von Alexandrowitsch
Fundacja Dziewuchy Dziewuchom
Marsz równości przeszedł ulicami Gdańska
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (1442) ponad 300 zablokowanych
-
2019-05-28 12:06
Nie robcie afery. (5)
W sumie wygladalo to jak procesja ale sami wiecie co ksieza robia z ministrantami czasami. Wpiszcie w google arcybiskup Wesolowski Dominikana. To jest dopiero afera.
- 70 225
-
2019-05-28 12:15
Tu nikt nie kpi z takiego czy innego księdza tylko z Jezusa Chrystusa! (4)
Ta odrażająca drama to kpina z procesji w których na czele pochodu znajduje się Najświętszy Sakrament - symbol Jezusa Chrystusa. To nie parodia Jankowskiego czy Głodziła. Grzechy polskiego czy światowego kleru nie maja tu nic do rzeczy.
- 27 14
-
2019-05-28 14:51
Nie ośmieszacie się przypadkiem?
Może w ich religii to wlasnie truskawka z koroną jest symbolem ich zbawienia. Ja nie mogę pojąć przekonania katolików o swojej nad religii.
Ocknijcie się "gin w imię Boga" już nie zadziała.- 6 8
-
2019-05-28 14:53
Czekaj, czekaj. To te pochody robione przez instytucję kryjącą pedofilów? (2)
Dla mnie zwykła maskarada.
- 4 6
-
2019-05-28 15:13
(1)
no to gratulacje dla tych z marszu. imituja procesje, którą organizują pedofile.
Ja pie...- 3 5
-
2019-05-28 15:18
Bo chcą pokazać, że w tym kościele za dużo chłopa.
- 1 2
-
2019-05-28 12:06
Dulkiewicz dymisja natychmiast raz dwa (6)
- 228 63
-
2019-05-28 12:08
razem z tym smiesznych grzelakiem który twierdził że wojna była przez nas
- 35 6
-
2019-05-28 12:31
Popłynąłeś
Wybory za 3 lata, zobaczymy jak będzie.
- 7 11
-
2019-05-28 13:40
Pani Dulkiewicz kmiocie.
- 5 13
-
2019-05-28 14:16
chciałbyś pampers, miałeś szansę ale poległeś z kretesem ciamajdo
- 0 3
-
2019-05-28 18:10
jo jo i Braun za nią, nie?
- 2 1
-
2019-05-28 23:30
Dulkiewicz Wstyd
Jak można promować taką paradę....przeciez Pani ma córkę nie wstyd Pani? Była tam również Adamowiczowa....macie Panie poczucie dobrze wypełnionego obowiązku? gratuluje
- 2 2
-
2019-05-28 12:07
antykatolik (12)
katoli obraza wszystko
- 87 210
-
2019-05-28 12:17
Chciałbyś zobaczyć zdjęcie swojej mamy na takim ołtarzyku? Byłoby fajnie? (5)
- 13 5
-
2019-05-28 12:49
(1)
a co ma zdjęcie jego matki do tego co zostało pokazane??? czy tam jest stara posła? weź sie ogarnij pisiorze
- 6 15
-
2019-05-29 22:27
Jest to pewnego rodzaju metafora: widzisz coś, co jest dla ciebie cenne (stąd przywołana matka, jako abstrakcyjna alegoria rzeczy świętej i kochanej) sprofanowane i zrównane z ordynarnym rysunkiem p...dy. Stąd oburzenie i tu źródło komentarza.
Czy teraz już rozumiesz?- 1 2
-
2019-05-28 14:55
No właśnie. Macie niezdrowy stosunek do rzeczy, katolicy. (1)
Szanujecie je bardziej od ludzi.
- 5 10
-
2019-05-28 18:48
Dlaczego w Kościele Katolickim są czczone obrazy, figurki i medaliki?
W Bibli jest napisane ,żeby nie czcić tych rzeczy a jednak są czczone bardziej niż właśnie Biblia.
"Owocem Ducha Świętego jest chwała Boga i miłość między braćmi w Chrystusie i moc niesienia Ewangelii. Owocem szatana jest tylko fanatyzm i spontaniczny kult miejsc, figur, obrazów lub osób."- 4 2
-
2019-05-29 10:08
A co ma wspólnego tekturowa pierdoła przyklejona do kija od miotły ze zdjęciem szanownej mamusi?
- 3 2
-
2019-05-28 12:43
najbardziej logiczne myślenie...
- 3 2
-
2019-05-28 13:12
Nie wszystko. Jestem katoliczka i malo co obraza moje uczucia religijne. (2)
Ale zdjecie waginy w monstrancji to juz przesada!
A Ty masz jakies wartosci? Jesli tak to czy chcialbys zeby z nich ktos sobie obrzydliwe zarty robil?- 14 3
-
2019-05-28 15:03
Tak. Wolność słowa podobną dla wszystkich. (1)
A nie, że można toczyć sobie bekę z ateistów, lesbijek, Żydów, łysych. A za bliżej nieokreślone, pełne idiosynkrazji uczucia wysyłają do więzienia. Albo się zdecydujemy, że wolność polega również na możliwości obrażenia drugiego, albo liczmy się z uczuciami wszystkich. Twoje przesądy nie specjalne.
- 4 7
-
2019-05-28 15:37
Chwila.Moment.
- 1 0
-
2019-05-28 14:36
df
Jedynie prawda może ich obrażać.
- 0 1
-
2019-05-28 18:16
Zwłaszcza twoja facjata.
Idź precz szatanie.
- 2 2
-
2019-05-28 12:07
sa inne tragedie np. dzieci w afryce nie maja co jeść (5)
a tu afera bo jak widać ksiądz nigdy piz*y nie widział
- 74 188
-
2019-05-28 12:10
Wystarczają im klerycy i mali chłopcy.....
- 17 19
-
2019-05-28 15:14
A ty co dobrego zrobiłeś dla dzieci w Afryce? (1)
- 9 6
-
2019-05-28 15:59
A ty co zrobiłeś, że tamtego pytasz? Czy tylko się zajmujesz zranionymi uczuciami prawicy, która w przerwie napie**ala w kobiety i gejów?
- 5 5
-
2019-05-28 15:35
Wystarczy że ciebie zobaczył.
- 1 1
-
2019-05-29 18:46
....
Co kogo obchodza dzieci w Afryce ?? My na swoim podworku mamy wiele dzieci ktore nie maja co jesc. To nimi powinni sie zajac w pierwszej kolejnosci.
- 2 0
-
2019-05-28 12:07
Pani Dulkiewicz,do pracy czas się zabrać,niech Pani zareaguje,tak być nie może. (8)
Dość obrażania Katolików i Kościoła. Zacznijcie się interesować wszystkimi środowiskami, zostawcie Krzyż w spokoju.
- 203 49
-
2019-05-28 12:49
(2)
Przecież ona napisała, że jest dumna z marszu. Szkoda że moje miasto ma takiego prezydenta. Dno.
- 18 5
-
2019-05-28 13:41
(1)
Ona...
- 0 1
-
2019-05-28 22:05
A kto? On?
Może i on.
- 1 0
-
2019-05-28 14:18
kacper zluzuj już te pissowskie wstawki bo się ośmieszasz
- 6 7
-
2019-05-28 14:40
Dulkiewicz da im schronienie w ETC
Dulkiewicz jest dwulicowcem. Wcześniej chwaliła, teraz potępi, a potem da dotacje
- 3 5
-
2019-05-28 15:06
A dlaczego? Za krzyżem kryje się w tym kraju zbyt dużo nachalnych szkarad.
- 3 2
-
2019-05-28 16:37
Krzyż na przejazdach kolejowych też się liczy?
Papier w ubikacji układam na krzyż, łamię przepisy i czy zgłosisz mnie, kapusiu?
- 1 2
-
2019-05-28 20:49
Gdzie tu był krzyż?
- 1 0
-
2019-05-28 12:08
aaaa.... (5)
czyli rozumie transparten, jako przedmiot, ma w polsce znaczenie religjne... od jutra transparenty uzywane w czasie strajku, tez beda obrazac czyjes uczucia religijne... chyba ze chodzi o korone? to moze zdelegalizujmy herb warszawy, gola baba skrzyzowana z ryba pod korona... no, zdecydowanie godzi w uczucia religijne!
- 56 167
-
2019-05-28 12:21
Zdjęcie Twojej mamy, córki albo Ciebie samego na takim ołtarzyku by Cię nie urazioło? (3)
Jeśli nie, to wyobraź sobie, że są ludzie których by uraziło gdyby w takiej oprawie wystawiano by na widok publiczny wizerunki ich bliskich. A Jezus Chrystus jest nam katolikom najbliższy.
- 15 11
-
2019-05-28 12:29
Chora wypowiedź. Przykład poniżej krytyki.
- 5 8
-
2019-05-28 20:39
Spoko, to są twoje uczucia. Ale jak ktoś powiesi tam zdjęcie czyjejś mamy,
to raczej więzienie mu nie grozi. Czemu twoje specyficzne skądinąd uczucia są specjalne?
- 1 0
-
2019-05-29 10:11
Ale na zdjęciach nie widzę żadnej bozi a jedynie piczkę na kiju o co więc te wrzaski?
- 2 1
-
2019-05-31 12:39
a penis to może być?
To zrób sobie transparent z penisem z berłem i obnoś się z tym w publicznym miejscu a myślisz,że cię policja nie zgarnie?Choćby za nieobyczajne zachowanie w miejscu publicznym
- 0 0
-
2019-05-28 12:09
(4)
Rzeczą oczywistą jest to, że środowiska homoseksualne nienawidzą Kościoła Katolickiego. Nie wierzę w żadne wyrazy skruchy.
- 204 36
-
2019-05-28 12:40
Kościół katolicki to środowisko homoseksualne
- 6 14
-
2019-05-28 13:03
Niestety katolicy również profanowali symbole religijne na tym marszu. Obłudnicy.
- 3 5
-
2019-05-28 15:00
Hetero też
- 1 0
-
2019-05-28 16:02
Dziewuchy sa akurat głównie hetero, wszystko ci sie pomieszalo od tego kleczenia.
- 1 1
-
2019-05-28 12:10
(2)
Bardzo mocno dzielą, a nie łączą. Działają na zasadzie obrażania i profanacji symboli religijnych. I w ten sposób oczekują tolerancji. Zamiast coś ugrać, to tylko tracą.
- 173 20
-
2019-05-28 16:03
(1)
tak, bo dziewuchy powinny grzecznie prosic o mozliwosc zabrania niesmialego glosu publicznie :D forget it! to przeszlosc...
- 1 5
-
2019-05-28 16:14
Zabieranie głosu, ok. Ale obrażanie i profanacja-zdecydowane NIE.
- 5 1
-
2019-05-28 12:11
pokazuje tylko jak nisko ludzie upadli (5)
czego się spodziewacie ? zaraz będą walczyc o wolność i szacunek miłości podofila, daje im z 2-3 lata. To również bardzo źle świadczy o tym coraz niżej upadającym portalu że w ogóle pokazał takie zdjęcie...
- 139 30
-
2019-05-28 12:25
Jak wygląda tolerancja środowisk lewicowych to widać w Kanadzie
Tam bojownicy ISIS mają status kombatantów
- 14 5
-
2019-05-28 16:53
Już walczą
O obniżenie wieku uprawniającego do współżycia. W Niemczech i Holandii. Dzisiejsi pedofile jutro mogą stać się legalnymi partnerami.
- 6 1
-
2019-05-28 20:18
WOW! (2)
Pedofil a homoseksualista to dwie rozne rzeczy. Ja bylem molestowany jak mialem 11 lat przez Ksiedza, tak, ze zachowaj sam sobie swoje glupie uwagi prosze.
Thx!- 1 4
-
2019-05-29 08:39
"Pedofil a homoseksualista to dwie różne rzeczy," ...nie, bardzo często występuje to razem!
- 3 1
-
2019-05-29 09:44
Zapewne ksiądz był kobietą, nieprawdaż?
- 0 1
-
2019-05-28 12:13
Kościół Katolicki zawłaszcza sobie wszystkie symbole. Polska musi walczyć o swoją suwerenność (7)
Polska jest pod okupacją KK . Skończmy z tym !
- 50 151
-
2019-05-28 12:26
(2)
psychiatra może ci pomoże???
- 15 7
-
2019-05-28 20:43
Urojenia wmówione dostatecznej ilości ludzi stają się religią. (1)
On przynajmniej jest oryginalny. A, i mówi prawdę.
- 3 1
-
2019-05-28 22:00
On jest oryginalny? Albo jesteś młody, albo nie masz pojęcia, co to jest oryginalność.
- 0 0
-
2019-05-28 21:07
Tym bardziej nie będzie pod tęczowa okupacja.
- 2 2
-
2019-05-28 21:53
Nie (1)
To nie Kościół zawłaszcza wszystkie symbole, to są symbole kościoła od wieków, to popaprańce zawłaszczają symbole katolikow. Sami nie potrafią NIC wymyślic
- 4 3
-
2019-05-30 11:18
Symbolem kościoła jest wagina? A może korona? A może chusta zakrywająca całe ciało kobiety?
- 2 1
-
2019-06-01 22:26
Wierny
idz do diabła ( lucyfera )
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.