Fakty i opinie

stat

Prom Polferries od maja już na Westerplatte

Terminal Westerplatte w gdańskim porcie.


Był prom Scandinavia, będzie Wawel. Była Baza Promowa na Nabrzeżu Ziółkowskiego, będzie terminal pasażerski na Westerplatte. Już niedługo w ruchu promowym w gdańskim porcie zajdą duże zmiany, które będą też odczuwalne na gdańskich ulicach. Nie zmieni się tylko jedno, prom Polferries nadal będzie pływał na linii Gdańsk-Nynäshamn w Szwecji.


Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

tak, mam dobre wspomnienia 66%
tak, ale to nic przyjemnego 7%
nie, ale planuję taką wyprawę 18%
nie i nie mam zamiaru 9%
zakończona Łącznie głosów: 786

Promy marki Polferries należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej do tej pory wpływały i wypływały z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska. Od 9 maja ruch promowy zostanie przeniesiony do Terminalu Westerplatte, przy ulicy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Skąd ta zmiana?

- Prom Wawel, który dotąd obsługiwał linię ze Świnoujścia do Ystad jest większy. Scandinavia ma 146 metrów długości, Wawel ma aż 164 metry. Tych 18 metrów różnicy to na tyle dużo, aby trzeba było skorzystać z nowego nabrzeża - wyjaśnia Witold Kozal, manager Bazy Promowej PŻB.

Nowy prom daje też nowe możliwości przewozowe. Wawel może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów i 78 TIR-ów (Scandinavia zabierała tylko 38). Z uwagi na większą ładowność jednostki PŻB nie przewiduje na razie zwiększenia ruchu. Rejsy odbywają się i będą się odbywać co kilka dni (2, 3 lub 4 w zależności od miesiąca). Niewątpliwie przeniesienie ruchu promowego wpłynie na odciążenie dróg w Gdańsku. Teraz TIR-y nie będą przedzierać się przez centrum miasta.

- Terminal Westerplatte to pod wieloma względami lepsza lokalizacja. Realizacja nowych inwestycji, jak budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Sucharskiego, znacznie ułatwia dotarcie do terminalu. Jego dostępność zwiększy się jeszcze bardziej po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, co ma się stać w drugiej połowie tego roku - mówi Witold Kozal.

Nowa lokalizacja ma wiele plusów, ale są i minusy.

- Baza w Nowym Porcie była bardzo blisko wejścia do portu. Teraz będzie trochę dalej i będzie trudniej manewrować promem - dodaje Kozal.

Na razie - dopóki nie zostanie udostępniony tunel, będzie też trudniej dojechać do terminalu.

- Będzie też trudniej dla pasażerów chcących skorzystać z komunikacji miejskiej, choć tych jest coraz mniej. Będziemy jednak monitorować sytuację i w razie potrzeby będziemy rozmawiać z ZTM, aby w godzinach przybycia promu zwiększać częstotliwość ruchu autobusów - mówi Witold Kozal.

Z decyzji PŻB szczególnie zadowolone są władze gdańskiego portu, które od lat starają się zagospodarować obiekt na Westerplatte. Przypomnijmy, że terminal promowo-pasażerski w tym miejscu został wybudowany 13 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

- Terminal, choć nie jest wykorzystywany w pełni, to dzięki wykonywanym okresowo przeglądom, remontom i pracom porządkowym jest sprawny technicznie - mówi Monika Wszeborowska, dyrektor biura marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Musieliśmy dokonać jedynie kilku modernizacji, aby móc obsłużyć prom Wawel.

Infrastruktura terminalu dedykowana jest obsłudze jednostek przewożących ładunki w technologii ro-ro, promów i statków pasażerskich. Terminal Westerplatte to nowoczesny dworzec pasażerski o łącznej powierzchni nieco ponad 2 tys. m kw. z zapleczem administracyjno-biurowym, place manewrowo-składowe o pow. 19,9 tys. m kw. oraz place postojowe o powierzchni 10,7 tys. m kw. Na terenie terminalu jest też magazyn o pow. 8000 m kw., a także układ torowy prowadzący do magazynu oraz przyległej rampy kolejowej (maks. długość składu 170 m) oraz sześć stanowisk do obsługi celnej i granicznej dla pojazdów samochodowych. Terminal pozwala na roczną zdolność przeładunkową od 600 tys. do 1 mln pasażerów, od 180 tys. do 400 tys. samochodów osobowych oraz od 150 tys. do 350 tys. samochodów ciężarowych. Przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania dotychczasowa Baza Promowa PŻB na Nabrzeżu Ziółkowskiego pozwala cumować statkom o długości do 175 m.

A co z Bazą Promową na Nabrzeżu Ziółkowskiego? - Najpierw przejdzie remont - mówi Monika Wszeborowska. - Mamy kilka pomysłów na zagospodarowanie tej przestrzeni. Jednak dziś za wcześnie na konkrety - dodaje.

Opinie (86)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.