• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Polferries od maja już na Westerplatte

Wioletta Kakowska-Mehring
25 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Terminal Westerplatte w gdańskim porcie.


Był prom Scandinavia, będzie Wawel. Była Baza Promowa na Nabrzeżu Ziółkowskiego, będzie terminal pasażerski na Westerplatte. Już niedługo w ruchu promowym w gdańskim porcie zajdą duże zmiany, które będą też odczuwalne na gdańskich ulicach. Nie zmieni się tylko jedno, prom Polferries nadal będzie pływał na linii Gdańsk-Nynäshamn w Szwecji.


Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?


Promy marki Polferries należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej do tej pory wpływały i wypływały z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska. Od 9 maja ruch promowy zostanie przeniesiony do Terminalu Westerplatte, przy ulicy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Skąd ta zmiana?

- Prom Wawel, który dotąd obsługiwał linię ze Świnoujścia do Ystad jest większy. Scandinavia ma 146 metrów długości, Wawel ma aż 164 metry. Tych 18 metrów różnicy to na tyle dużo, aby trzeba było skorzystać z nowego nabrzeża - wyjaśnia Witold Kozal, manager Bazy Promowej PŻB.

Nowy prom daje też nowe możliwości przewozowe. Wawel może przewieźć jednorazowo 1000 pasażerów i 78 TIR-ów (Scandinavia zabierała tylko 38). Z uwagi na większą ładowność jednostki PŻB nie przewiduje na razie zwiększenia ruchu. Rejsy odbywają się i będą się odbywać co kilka dni (2, 3 lub 4 w zależności od miesiąca). Niewątpliwie przeniesienie ruchu promowego wpłynie na odciążenie dróg w Gdańsku. Teraz TIR-y nie będą przedzierać się przez centrum miasta.

- Terminal Westerplatte to pod wieloma względami lepsza lokalizacja. Realizacja nowych inwestycji, jak budowa Południowej Obwodnicy Gdańska i Trasy Sucharskiego, znacznie ułatwia dotarcie do terminalu. Jego dostępność zwiększy się jeszcze bardziej po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, co ma się stać w drugiej połowie tego roku - mówi Witold Kozal.

Nowa lokalizacja ma wiele plusów, ale są i minusy.

- Baza w Nowym Porcie była bardzo blisko wejścia do portu. Teraz będzie trochę dalej i będzie trudniej manewrować promem - dodaje Kozal.

Na razie - dopóki nie zostanie udostępniony tunel, będzie też trudniej dojechać do terminalu.

- Będzie też trudniej dla pasażerów chcących skorzystać z komunikacji miejskiej, choć tych jest coraz mniej. Będziemy jednak monitorować sytuację i w razie potrzeby będziemy rozmawiać z ZTM, aby w godzinach przybycia promu zwiększać częstotliwość ruchu autobusów - mówi Witold Kozal.

Z decyzji PŻB szczególnie zadowolone są władze gdańskiego portu, które od lat starają się zagospodarować obiekt na Westerplatte. Przypomnijmy, że terminal promowo-pasażerski w tym miejscu został wybudowany 13 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

- Terminal, choć nie jest wykorzystywany w pełni, to dzięki wykonywanym okresowo przeglądom, remontom i pracom porządkowym jest sprawny technicznie - mówi Monika Wszeborowska, dyrektor biura marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Musieliśmy dokonać jedynie kilku modernizacji, aby móc obsłużyć prom Wawel.

Infrastruktura terminalu dedykowana jest obsłudze jednostek przewożących ładunki w technologii ro-ro, promów i statków pasażerskich. Terminal Westerplatte to nowoczesny dworzec pasażerski o łącznej powierzchni nieco ponad 2 tys. m kw. z zapleczem administracyjno-biurowym, place manewrowo-składowe o pow. 19,9 tys. m kw. oraz place postojowe o powierzchni 10,7 tys. m kw. Na terenie terminalu jest też magazyn o pow. 8000 m kw., a także układ torowy prowadzący do magazynu oraz przyległej rampy kolejowej (maks. długość składu 170 m) oraz sześć stanowisk do obsługi celnej i granicznej dla pojazdów samochodowych. Terminal pozwala na roczną zdolność przeładunkową od 600 tys. do 1 mln pasażerów, od 180 tys. do 400 tys. samochodów osobowych oraz od 150 tys. do 350 tys. samochodów ciężarowych. Przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte mogą być obsługiwane jednostki do 225 metrów długości. Dla porównania dotychczasowa Baza Promowa PŻB na Nabrzeżu Ziółkowskiego pozwala cumować statkom o długości do 175 m.

A co z Bazą Promową na Nabrzeżu Ziółkowskiego? - Najpierw przejdzie remont - mówi Monika Wszeborowska. - Mamy kilka pomysłów na zagospodarowanie tej przestrzeni. Jednak dziś za wcześnie na konkrety - dodaje.

Miejsca

Opinie (87)

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Terminal promowy na Westerplatte

    Metropolia kolesi

    I pieniądze pod stolem

    • 0 0

  • Wawel nie na tę trasę

    Idiotyczny pomysł dać Wawel na trasę do Nynashamn.Jest za mały.Ludzie śpią na podłodze bo brakuje kabin,Za mało toalet.To powrót do przeszłości.

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Terminal promowy na Westerplatte

    Nowy terminal ale czy nadal tzreba "targac" bagaze schodami??? Jest winda? Zamiana duzej Skandynwi na maly Wawel to glupota. Skandynawia miala 8 pokladow z kabinami a Wawel- samochodowiec niecale dwa poklady. Zdobycie kabiny jest prawie niemozliwe. Do konca tego roku juz nie ma kabin tylko pojedyncze miejsca. Fotele lotnicze sa platne. Co za idiota wymyslil takie zmiany?? Ceny kabin o wiele wyzsze niz na starym promie. Wyjazd trzeba planowac pol roku przed data wyjazdu -to chore. A "radosny" czlowieczek mowi o satysfakcji podrozy. Typowo polskie dbanie o pasazera. Dojazd do promu tragiczny. To samochodowie a nie dla ludzi pieszych Jakos w Polsce nie mysli sie o ludziach tylko o pieniadzach. 19 godzin w w prymitywie. Mam nadzieje ze bedzie na tej trasie prom szwedzki i dopiero wtedy bedzie standard europejski. Stena Line z Gdyni to w porownaniu do Polferries tak jak mercedes i taczka na budowie.

    • 2 1

  • Jakie sa prawdziwe przyczyny przeniesienia bazy Polferries ??? (1)

    1. Przed zakupem Scandinawi , Wawel bez problemu plywal z Nowego Portu
    2. Wiekszy teren i nowsza o kilkadziesiat lat infraktukstura to wieksze pieniadze za oplaty portowe.
    3. "Teraz będzie trochę dalej i będzie trudniej manewrować promem - dodaje Kozal."
    Na plus napewno jest lepszy dojazd i wiecej miejsca do parkowania.
    Czekamy na nowe promy ( nowsze ) !!! Pozdrawiam

    • 14 3

    • Wawel

      Wawel nigdzie nie plywal ze starego miejsca. Plywala Baltivia-teraz plywa ze Swinoujscia do Ystad.

      • 0 0

  • Ptzekop mierzei

    Juz za kilka lat Polferries będzie pływał kanałem przez mierzeję do Elbląga.

    • 4 3

  • Bezedura (3)

    Wreszcie ta zapyziała baza promowa zostanie zamknięta. To chyba jedna z najbrzydszych baz w Europie.

    • 52 10

    • (2)

      Straszna była. Wystarczyła mi jedna wizyta. Od tego czasu korzystam z bazy w Gdyni (do Karlskrony).

      • 14 7

      • (1)

        30 lat temu jak mieszkałem w porcie i miałem 8-10 lat to chodziłem tam myć szyby w tirach korony wymieniał kantor na starym porcie zawsze można było zarobić na wakacje, a do tego można było popatrzeć na bitwy taksówkarzy i cinkciarzy o klientów .

        • 3 1

        • "a do tego można było popatrzeć na bitwy taksówkarzy i cinkciarzy o klientów"

          LOL, dobre

          • 2 0

  • Słabo trochę. (15)

    Powinien być większy wybór kursów, do różnych miejsc, a nie tylko Nynäshamn.
    Do tego ceny Pollferies nigdy nie były szczególnie ciekawe.

    • 62 6

    • Z Gdyni popłyniesz do Karskrony - przede wszystkim taniej (11)

      • 7 5

      • przede wszystkim to do Karlskrony. a jak będziesz chciał do Madrytu?

        a jak będziesz chciał do Sztokholmu?

        Do Karlskrony i z powrotem - 1450zł samochód + kabina, 2 os z dzieckiem + paliwo w dwie strony 1000km (!) 500-600zł, wychodzi 1950 do 2050.

        Tymczasem do Nynashamn i z powrotem - 2150zł samochód + kabina, 2 os z dzieckiem. I nie trzeba 1000km drałować..

        • 2 0

      • Nie tylko do Karlskrony (7)

        • 6 2

        • A dokąd jeszcze? (6)

          • 1 2

          • (3)

            Prom płynie do Karskrony, ale zorganizowane wycieczki proponują dalszą podróż na wyspy, a także do Oslo, Kopenhagi itp.

            • 1 3

            • Karlskrona to dziura, szkoda czasu i pieniędzy (1)

              • 3 2

              • Tak ? Ja tam byłem z kilkanaście razy, i ciągle coś nowego tam odkrywam.

                • 1 1

            • Z większości portów można pojechać w różne miejsca

              Rozmawiamy dokąd można dopłynąć promem, a można tylko do Karlskrony.

              • 2 1

          • Na pewno Rostock. (1)

            • 1 4

            • Nie ma rejsów do Rostocku

              Finnlines zrezygnował z oferty pasażerskiej

              • 4 0

      • Krótszy rejs to niższa cena (1)

        Jeszcze taniej popłyniesz promem Wsłoujście

        • 10 0

        • Na Motławie!

          Spod Żurawia na Ołowiankę! :))

          • 2 0

    • Port Lotniczy Gdańsk im Lecha Wałęsy 36 kierunków

      promami pływają już tylko kierowcy i pasażerowie samochodów

      • 2 7

    • 20 km dalej masz wybór.... ale co mnie to obchodzi. (1)

      • 3 5

      • Dlatego wolę pojechać do Gdyni i tak zawsze robię latem. Z Karlskrony jadę sobie gdzie mam ochotę.

        • 4 6

  • Wyprzedaż tereny po Porcie,

    Rozwalaja budynki po Morskim Porcie Handlowym,tereny zostaną sprzedane powstaną apartamentowce od parku w Brzeźnie do Nowego Portu z dostępem do morza.Po to była konieczność przeniesienia Bazy Promowej na Westerplatte

    • 8 1

  • TIRY żeby tylko pomijały centrum Gdańska - Podwale Przedmiejskie! Nakazem niech jedą na Obwodnicę Południową! (3)

    • 22 4

    • a kto dowiezie do twojej biedronki kaszankę (2)

      byś miał co jesc

      • 2 4

      • "Biedronki" mają centrum logistyczne i mogą wozić swój towar małymi ciężarówkami

        • 3 1

      • Nie jem kaszanki i w pobliżu domu mam Sieć 34, a Podwalem Przedmiejskim czyli Centrum Gdańska nie powinny jeździć przelotem TIR-y, a nie dostawcze do sklepów.

        • 4 1

  • Niech obniżą ceny za wycieczki promem. (13)

    Bo teraz jest za drogo.

    • 98 16

    • (1)

      nie obniżą
      stare promy, duże zużycie paliwa + obecne kary unii za skład paliwa (tak właśnie PO walczy o "nasze" interesy)

      • 9 4

      • nie PO walczy o nasze interesy, tylko armatorzy sami 20 lat temu stworzyli takie porozumienie

        na przewały PO jest masa innych przykładów - nie ośmieszaj proszę sprawy, jeśli nie znasz szczegółów.

        • 2 2

    • 650 zł 4 dni Sztokholm, w tym wyżywienie i noclegi, to jest drogo ? (5)

      • 24 21

      • (3)

        z czego dwa dni jesteś w podróży, a na lądzie jesteś łącznie 6 godzin :)

        • 37 8

        • nie prawda, (2)

          pierwszego dnia masz 8 godzin zwiedzania a drugiego cały dzień

          • 14 10

          • (1)

            drugiego 3,5 godz. Byłam na tej zorganizowanej wycieczce. Prom (czyli hotel w tym przypadku) oddalony jest znacznie od miasta, co nie jest fajne.
            Generalnie lepiej jechać na własną rękę.

            • 8 4

            • Byłem tam dziś i stwierdzam że jak Szwed wysiądzie na tym terminalu to pomyśli że go do Albanii przewieźli. Wstyd i brud aż wstyd.

              • 2 7

      • o masakra jak drogo

        jak by się chciało popłynąć w dwie osoby to trzeba zapłacić min 1400 zł. To już lepiej płynąc z Gdyni do Karlskroni za jakieś 250 zł dla dwóch osób w dwie strony na jakiejś promocji.

        • 3 6

    • (2)

      to jest raczej dla tych ktorzy potrzebuja sie przemiescic samochodem/ciezarowka

      • 24 0

      • i dlatego jest 1000 miejsc pasażerskich i tylko 78 dla tirów? (1)

        • 3 1

        • osobówki

          a osobówki policzyłes??

          • 0 1

    • Na horyzoncie raczej podwyżka cen

      Od stycznia 2015r. wszystkie statki wpływające w strefę SECA m.in. Bałtyk - muszą przechodzić silnikami i kotłami na paliwo lekkie MGO, które jest droższe od dotychczas stosowanego paliwa pozostałościowego LSFO.

      • 6 0

    • Nie obniżą. Oni są drodzy.

      • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane