• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście: radni prosili o pomoc, miasto ją obiecało

Katarzyna Moritz
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów. Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów.

Przewożący do dwóch tysięcy samochodów dziennie prom z Nowego Portu do Wisłoujścia miał zniknąć, bo dotujący go zarząd gdańskiego portu wycofuje się z pomocy. O pomoc poprosili opozycyjni radni, a miasto się na nią zgodziło.



Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków. Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków.

Czy korzystasz z promu Wisłoujście?

Połączenie promowe z Nowego Portu z Wisłoujściem od 20 lat, kiedy gdański port się sprywatyzował, obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów, a także umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

Przez ponad dwie dekady zarząd gdańskiego portu dokładał do funkcjonowania promu. Ostatnio kwotą 33 tys. zł miesięcznie.

- Pod koniec zeszłego roku dostałem wypowiedzenie od portu obecnej umowy najmu tego promu, która mija 30 kwietnia. Gdy port przestanie mnie dofinansowywać, to nie będę miał za co pływać - wyjaśnia Andrzej Pieńkowski, armator promu Wisłoujście.

Dzięki dotacji pracownicy portu otrzymywali około 500 karnetów na przejazd. Zarząd gdańskiego portu wypowiedział umowę po przekalkulowaniu kosztów. Prom zapewniał głównie wygodną przeprawę pracownikom Spółce Port Gdański Eksploatacja. Ta jednak od kilku miesięcy jest w nowej siedzibie zabytkowego dworku.

- Prom oczywiście jest potrzebny, ale nasze nakłady są nieadekwatne. Poza dotacją utrzymujemy też oba przyczółki dla promu. Będziemy chcieli zaoferować nowe warunki umowy, ale na innych zasadach - podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zarząd gdańskiego portu w przygotowywanej umowie zamiast 500 karnetów chce ich w przyszłości zaledwie 70 miesięcznie.

Co musiałoby się zmienić, by prom nadal pływał? - 30 tys. zł to miesięczny koszt samego paliwa. Uważam, że miasto powinno się w to zaangażować. Zwłaszcza jeśli stać je na utrzymywanie tramwaju wodnego na Hel przez trzy miesiące za 1,5 mln zł. U nas wystarczy 400 tys. zł rocznie - podkreśla armator.

W podobnym tonie wypowiadali się radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie.

- Gdy 1 maja zniknie to połączenie, to Wisła naprawdę stanie się martwa - podkreśla Kazimierz Koralewski, radny PiS. - Wielokrotnie w tej kadencji zwracałem się o zabezpieczenie środków na funkcjonowanie promu także w sobotę, którego obecnie nie ma, a bardzo by się przydało, szczególnie w sezonie turystycznym, by dotrzeć do Twierdzy Wisłoujście - wtórował mu z Nowego Portu Krzysztof Wiecki .

Pieniądze są o tyle potrzebne, że prom ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Na szczęście miasto zareagowało bardzo szybko. Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • miasto ? (3)

    czy to oznacza że RENOMIARZE zaczną na promie kontrolować bilety ?
    a już tak na serio czy takich spraw nie można załatwiać bez udziału prasy ?
    czy gdyby nie zainteresowanie mediów to prom nie mógłby pływać ?
    gdzie są budyniowe urzędniki ? nie słyszeli wcześniej o problemie ?
    dopiero artykół zmusił ich do myślenia ?

    • 36 23

    • Co ty pierdzielisz od rana

      Sprawa jest załatwiona, więc co piszesz że dopiero po zainteresowaniu prasy. O problemie słyszano wcześniej, zajęto się nim i rozwiązano. A poza tym panie karol, wracaj pan do podstawówki bo słabo cię zasad pisowni nauczono. ARTYKUŁ ! Artykół, panie się pisze, a nie artykół.

      • 7 4

    • gdzie sa zyski (1)

      gdzie sa zyski

      okolo 2000 dziennie po 5 zl 10000 dziennie x 30 dni 300000 zl miesiecznie - paliwo 30000 - inne koszta to gdzie sa te pieniadze?

      • 1 3

      • jak ktoś ma podstawowe pojęcie, o okrętownictwie, to wie, że paliwo, to nie jest jedyny i główny koszt pracy statku/promu nawet takiego małego.

        • 4 0

  • Obiecanki, cacanki a głupiemu radosc. (9)

    Mam nadzieje ze bob przestanie skapic i utnie cos z ECS w celu wspomożenia tego promu. Prom wiecej zwiedza ludzi dziennie niz w przyszłości ECS pewnie w całym roku. A moze wystarczy napis na promie " Tym promem l. Walenza przeszkoczył płot" i prom zostanie potraktowany jako częśc ECS

    • 53 9

    • (1)

      walenza nadal nie potrafi wskazac miejsca w którym UB dostarczyło go do stoczni. Pewne jest ze to był desant na stocznie w mroku i ciemności.

      • 10 13

      • Wszystko mam udokumentowane tylko dokumenty gdzieś się zapodziały

        • 5 0

    • napis powinien brzmieć "tym promem L. Waleza został dostarczony do stoczni"

      • 7 4

    • (5)

      nie interesuje mnie jako Gdańszczanina inwestowanie w prywatny prom. Niech sam zabiega o pozyskanie środków - przez 20 lat zarobił tyle, że mógłby kupic nowoczesny prom. A z drugiej strony za chwilę będzie tunel i ten prom nie bedzie nam potrzebny

      • 2 11

      • Za chwilę ?

        Tunel w planach miasta miał byc juz oddany w 2004 roku. Ciekawe ze "te" chwile trwają tak długo w naszej kochanej ojczyznie. A jak na razie tunelu nie ma i do tego czasu prom jest potrzebny. Wszędzie do srodków komunikacji ktoś np. miasto dokłada a paniuśia chciałaby aby cena za przepłynięcie promem bez dotacji wynosiła ze 30 zł. Pewnie tak, bo paniuśia z promu nie kozysta i ma innych gdzieś. Paniuśia to prwadziwa "polka która mysli tylko o swoim nosie i nic poza nim nie widzi."

        • 7 4

      • "za chwile"

        buahhahahahahaa zabilas mnie! dobre.... za chwile to chinczycy na Marsie wyladuja

        • 4 2

      • (2)

        a dlaczego te poj..by nie pomyślały o tym że ktoś może chcieć dostać się na drugą stronę pieszo lub rowerem co baranie?Takie myślenie będzie tylko dla samochodów więc resztę można olać nie.Oto myślenie idioty niech sobie w d.. wsadzą ten swój tunel od początku do końca niefunkcjonalny badziew

        • 4 3

        • Trzeba być ograniczonym umysłowo by twierdzić, że ten tunel będzie niefunkcjonalny (1)

          Przecież problem ruchu pieszych i rowerzystów w tunelu można bardzo prosto i funkcjonalnie rozwiązać.

          Wystarczy przecież autobus, który nawet jakby był zupełnie darmowy to i tak pewnie jego utrzymanie byłoby o wiele tańsze niż promu przy funkcjonalności na podobnym poziomie.

          Zarazem takie rozwiązanie byłoby dla pieszych o wiele wygodniejsze i bezpieczniejsze niż np drałowanie kilkusetmetrowym mostem lub tunelem przystosowanym do ruchu pieszych.

          Zamiast bezsensownie wykrzykiwać inwektywy lepiej dopilnować władzę by nie zapomniała o odpowiednim rozwiązaniu dla pieszych i rowerzystach po otwarciu tunelu.

          • 8 1

          • Morze ... ograniczony te swoje przemyslenia sprzedaj władzą miasta a nie bezsensownie ..

            wykrzykiwac inwektywy, Lepiej sam osobiście dopilnuj władzę by nie zapomniała o odpowiednim rozwiązaniu dla pieszych i rowerzystach po otwarciu tunelu. Urzedasy sami na to nie wpadną.

            • 1 3

  • Przepraszam, jakie "miasto"? To raczej my, podatnicy...!!!! (1)

    • 54 4

    • ale to miasto decyduje o wydatkach a nie MY. Miasto chce ECS, to ECS będzie, choć podatnicy nie chcą. Prom wielu mieszkańcom ułatwia podróż po mieście i uważam, że jest to ważna sprawa jaką miasto, czyli nasi przedstawiciele powinno się zająć.

      • 4 1

  • jestem za ale niech czesciej kursuje (2)

    Moze niech ten prom zacznie czesciej kursowac po godzinie 7.00 i 16.00 prom kursuje co 30 min wychodzi na to samo jak sie jedzie przez misto sprawdzalem wiele razy dojazd spod Rafinerii o godz 16 wychodzil mi tyle czasu co czekanie 30 min i przeprawa promem. No i warto by przedyskutowac sprawe weekendow wtedy prom nie kursuje

    • 49 6

    • eee (1)

      w szczycie porannym i popołudniowym prom kursuje non-stop a nie co 30min ...

      • 10 0

      • buhehe

        ciekawe kiedy chyba jak maja dobry humor popatrz na rozklaxd a wtedy zabieraj glos

        • 0 2

  • Gdy miasto wyłoży kasę... (4)

    Proponuje tym frajerom z Zarządu Portu zrobić zakaz wjazdu na prom i zakaz przejazdu przez tunel pod Martwą Wisłą. Niech mają za swoje cwaniaki i dygają przez centrum Gdańska.

    • 36 11

    • Na samym promie też cwaniaki pracują

      Opłacasz bilet za samochód a dostajesz za rower. Różnica w cenie wędruje do kieszeni brodatego pana.

      • 2 3

    • masz rację, ale

      zakaz tylko dla zarządu. Pracownicy tej instytucji niewinni są.

      • 3 0

    • (1)

      jestem ciekawy, co to za ludzie w tym Zarządzie Portu pracują, żeby zostawić dwie części portu bez połączenia, dla pracowników i ciężkiego sprzętu. A w radzie pewnie same "specjaliści" od spraw portowych siedzą.

      • 4 0

      • Ciekwe ilu ludzi z tego zarządu to działacze PO i czy Tusk nie obiecał

        Ciekawe ilu ludzi z tego zarządu to działacze PO i czy Tusk nie obiecał że nie będzie zatrudniania swoich a państwowych firmach?

        • 1 1

  • Brawo radni Pis teraz poprosimy o nowe linie autobusowe na południe gdańska i mysliwską (1)

    • 24 22

    • nie głosowałem na nich ale jeżeli mają być tacy skuteczni to kto wie w nowych wyborach co się wydarzy

      poprawa komunikacji miejskiej to powinien byc priorytet dla wszystkich opcji w miescie.

      • 17 6

  • Absurd (4)

    Jesli interes jest nieoplacalny to niech upadnie i tyle. Wielka akcja ratowania promu za czyjeś pieniądze, któremu nie przedłużył bym klasy za jego widoczny stan. Mówię stanowcze nie finansowaniu ze społecznej kasy tej bylejakości. Politycy jedzcie na wycieczkę do krajów zachodnich, postawcie sobie jakiś wzór.

    • 25 64

    • zlikwiduje także.. (1)

      ..szkoły, teatry, muzea, komunikację publiczną, chodniki, parki, place zabaw... wszystkie z tych rzeczy się "nie finansują"! kwestia czy coś zarabia na siebie czy nie nie jest wykładnikiem zapotrzebowania społecznego na daną rzecz

      • 24 3

      • tychyba nie wiesz o czym piszesz

        co to za zwyczje ze miasto laduje kase w prywatna firmre. jak ja kupia to niech utrzymuja i bedzie miejski prom i bedzie fajnie. a jak tak to ja tez poprosze 300.000 na moja firme.

        • 1 3

    • opłacalność

      Najpierw ustal dla kogo ten interes jest nieopłacalny, a wzory z krajów zachodnich niekoniecznie są warte naśladowania. Jeśli prom w tym miejscu nie jest Twoim zdaniem potrzebny, to tym bardziej drogi tunel jest zbyteczny. Ratowanie dróg za czyjeś pieniądze też jest bez sensu, tak jak ich budowa. Każdy powinien śmigać do roboty na quadzie po wertepach. Może powstałyby nawet quadobusy :)

      BIPP!!!

      • 16 0

    • ten prom, to nic innego jak zwykła droga, czy drogi są opłacalne? tak, bo zwiększają mobilność mieszkańców. Nie wiem, jak wygląda praca w porcie gdańskim, ale bez połączenia dwóch stron kanału, to chyba nie będzie łatwo w porcie funkcjonować, więc dziwna decyzja zarządu portu.

      • 8 1

  • UWAGA MAM ROZWIAZANIE!!!!! W zwiazku z tym ze zima jest lagodniejsza i mniejsze są wydatki na odsniezanie ( o ile w ogóle ), (3)

    zaoszczędzone pieniozki PROSZE przeznaczyć na dofinansowanie tego promu. No chyba ze są juz one zarezerwowane na dodatkowe premie dla urzędników Pana Adamowicza.

    • 64 12

    • za łagodną zimę urzędnik dostanie premie, bo to przecie zasługa służebnika publicznego, że pora roku jest łaskawa

      • 5 3

    • I jeszcze na słownik ortograficzny dla bawoła powyżej...

      • 2 2

    • haha, premie za łagodną zimę

      wcale się nie zdziwię :-)

      • 0 0

  • To ZARZĄD spółki EKSPLOATACJA ma nową siędzibę (2)

    a nie jej pracownicy.Głupota ich władz doprowadzi kiedyś do jej upadłości i utraty miejsc pracy(w tym przypadku też w innych spółkach pazerotom z ZMPG).Cóż,ważne,że płace w zarządzie rosną.Po nich choćby potop;/

    • 25 0

    • Tna wydatki dosłownie na wszystko a kupują dla zarządu luksusowe samochody (1)

      Tną wydatki dosłownie na wszystko a kupują dla zarządu luksusowe samochody za kilkaset tysięcy . Co się dzieje w tym porcie czy ktokolwiek to kontroluje? Jak to jest że ZMPG dostał w gospodarowanie majątek skarbu państwa o wartości ponad 500 mln zł a wygospodarowuje zysk w wysokości kilkunastu milionów?
      Wszędzie na świecie porty rozwijają się niezwykle dynamicznie . Tworzone są nowe miejsca pracy oraz powstają nowe firmy. U nas jest wręcz odwrotnie port rozwija się bardzo powili a nawet jeśli to głownie dzięki prywatnym inwestorom(DCT)
      Czy ktoś może mi powiedzieć z czego to wynika ? Brakuje u nas specjalistów od zarządzania takimi firmami? Może są zatrudniani kolesie z partii rządzącej? Proszę o opinie na ten temat...

      • 6 1

      • to, że tam są ludzie z PO, to nic dziwnego, przecież tylko naiwna osoba wierzy, że partie tak się prześcigają do koryta, żeby pomóc ludziom i dobrze rządzić państwem. Zwalczają się, żeby "kręcić lody" i swoich w dobrych firmach ustawiać. Dziwi mnie tylko jedno, że ludzie tak bardzo to przeżywają i są zdolni to tego, żeby się podbić na ulicy z wyborcą innej partii, na forum widać to najlepiej. Ogłupili ludzi, którzy nienawidzą się teraz na wzajem przez nich. Szokujące, ale prawdziwe.

        • 3 1

  • Prom jest potrzebny! (6)

    Zarówno w dni powszednie jako przeprawa samochodowa jak i w weekendy i święta - choćby przeprawa osobowa (jaka istniała wcześniej). Nie rozumiem złej polityki miasta, nie finansującego tej przeprawy.

    • 48 5

    • (2)

      komu mi nie!!! Na jasieniu nie potrzebuje promu

      • 1 19

      • mi trasa W-Z nie jest potrzebna, ale z naszych podatków została wybudowana za grube miliony i teraz możesz sobie z niej korzystać. A w dodatku w Gdańsku lubisz jak są korki? bo prom je w jakimś stopniu zmniejsza.

        • 15 1

      • Jasień nie jest pepkiem świata, a porty i owszem.

        • 12 0

    • jest potrzebny również w weekendy (2)

      zwłaszcza w sezonie wiosenno - letnim. Jest pewnego rodzaju atrakcją dla turystów i mieszkańców chcących dostać się do Twierdzy Wisłoujście lub na Westerplatte.

      • 14 0

      • od tego są drogi. nie musza płynąć nikomu niepotrzebnym promem (1)

        • 0 17

        • pojedź rowerem po tym g.. wnianym moście JP2 co za dekiel budował most bez ciągów pieszych?Dlaczego w tym mieście rządzą tacy idioci?

          • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane