• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście: radni prosili o pomoc, miasto ją obiecało

Katarzyna Moritz
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów. Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów.

Przewożący do dwóch tysięcy samochodów dziennie prom z Nowego Portu do Wisłoujścia miał zniknąć, bo dotujący go zarząd gdańskiego portu wycofuje się z pomocy. O pomoc poprosili opozycyjni radni, a miasto się na nią zgodziło.



Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków. Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków.

Czy korzystasz z promu Wisłoujście?

Połączenie promowe z Nowego Portu z Wisłoujściem od 20 lat, kiedy gdański port się sprywatyzował, obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów, a także umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

Przez ponad dwie dekady zarząd gdańskiego portu dokładał do funkcjonowania promu. Ostatnio kwotą 33 tys. zł miesięcznie.

- Pod koniec zeszłego roku dostałem wypowiedzenie od portu obecnej umowy najmu tego promu, która mija 30 kwietnia. Gdy port przestanie mnie dofinansowywać, to nie będę miał za co pływać - wyjaśnia Andrzej Pieńkowski, armator promu Wisłoujście.

Dzięki dotacji pracownicy portu otrzymywali około 500 karnetów na przejazd. Zarząd gdańskiego portu wypowiedział umowę po przekalkulowaniu kosztów. Prom zapewniał głównie wygodną przeprawę pracownikom Spółce Port Gdański Eksploatacja. Ta jednak od kilku miesięcy jest w nowej siedzibie zabytkowego dworku.

- Prom oczywiście jest potrzebny, ale nasze nakłady są nieadekwatne. Poza dotacją utrzymujemy też oba przyczółki dla promu. Będziemy chcieli zaoferować nowe warunki umowy, ale na innych zasadach - podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zarząd gdańskiego portu w przygotowywanej umowie zamiast 500 karnetów chce ich w przyszłości zaledwie 70 miesięcznie.

Co musiałoby się zmienić, by prom nadal pływał? - 30 tys. zł to miesięczny koszt samego paliwa. Uważam, że miasto powinno się w to zaangażować. Zwłaszcza jeśli stać je na utrzymywanie tramwaju wodnego na Hel przez trzy miesiące za 1,5 mln zł. U nas wystarczy 400 tys. zł rocznie - podkreśla armator.

W podobnym tonie wypowiadali się radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie.

- Gdy 1 maja zniknie to połączenie, to Wisła naprawdę stanie się martwa - podkreśla Kazimierz Koralewski, radny PiS. - Wielokrotnie w tej kadencji zwracałem się o zabezpieczenie środków na funkcjonowanie promu także w sobotę, którego obecnie nie ma, a bardzo by się przydało, szczególnie w sezonie turystycznym, by dotrzeć do Twierdzy Wisłoujście - wtórował mu z Nowego Portu Krzysztof Wiecki .

Pieniądze są o tyle potrzebne, że prom ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Na szczęście miasto zareagowało bardzo szybko. Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • PROM MUSI ZOSTAĆ

    • 0 0

  • Prezesi niszczą wszystko!

    Port likwiduje wszystko nawet straże pożarne. Nie będzie można czuć się bezpiecznie zarówno w samym porcie jak i w przyległych dzielnicach Gdańska. Szukając oszczędności posunął się za daleko. Niestety ale prezesi mają monety zamiast oczu. Aaaa tyle sie mówi o bezpieczeństwie podczas Euro a jednocześnie likwiduje się straż które mają zabezpieczać Letniewo, Nowy Port i Brzeźno. Skandal Panie Premierze, że postawił Pan na stanowiskach w Porcie tych, którzy robią wszystko by ludzie podczas Euro (czyli mistrzostwa ukochanej przez Pana dyscypliny sportu) byli zagrożeni!!!

    • 0 0

  • ściema (1)

    Zaraz, zaraz. Czegość tu nie rozumiem. Prom przewozi miesięcznie do 40 tysięcy aut - przychód za jedno auto - 5 zł. Zakładając, że niech będzie to 20 tysięcy aut miesięcznie, prom generuje 100 tysięcy zł. miesięcznego przychodu. Na paliwo idzie 30 tysięcy miesięcznie. Kilka osób zatrudnionych to kolejne koszty w wysokości weźmy nawet 20 tysięcy zł. Czyli zostaje 50 tysięcy zł. Pewnie są jeszcze inne koszty, niech więc zostanie po podatku 25 tysięcy. Racją jest, że co 5 lat trzeba odnowić klasę tego złomu. Myślę, że armator złomu trochę przesadza. Ma z tego świetne zyski, a mieszkańcy Gdańska przze ostatnie lata zrzucali się na miesięczny koszt paliwa. Dla mnie to chore. Chciałbym zobaczyć jak ten jegomość mieszka i czym jeździ.

    • 5 1

    • napisane jest, że prom przewozi do 2 tyś, to chyba nie oznacza, że codziennie tyle przewozi. Druga sprawa, to nic nie piszesz o podatku, który znajduje się w cenie biletu, więc te 5 zł nie idzie w całości do promu.

      • 0 0

  • Korzystałem z promu co dziennie , ale podwyżce ceny wole jeździć przez miasto! (2)

    Korzystałem z promu codziennie ponad rok , miałem wykupiony karnet .Od stycznia 2012r cena karnetu zmieniła się z 75zł na 90zł !!! To zbyt duża podwyżka, stwierdziłem , że jednak taniej będzie przez miasto , tym bardziej , że droga dojazdowa do promu jest w stanie KATASTROFALNYM i przez rok jazdy mój samochód dostał dobrze po "tyłku" .Gdyby miasto potraktowało prom , jako środek komunikacji i dotowało go ,zapewne ceny karnetów można by obniżyć .Miałoby to pozytywne skutki dla miasta (np odkorkowanie ) .W weekendy prom też na pewno nie przynosiłby strat .
    Obniżyć ceny przejazdów , dodać parę groszy z kasy miasta , zwiększyć częstotliwość kursowania promu i na pewno nikt na promie nie będzie tracił .

    • 1 1

    • (1)

      "Obniżyć ceny przejazdów , dodać parę groszy z kasy miasta"

      a czemu chcesz aby to podatnicy zrzucali sie do promu z którego TY korzystasz?
      nie chce aby z moich podatków cokolwiek szlo na prom którym nigdy w zyciu nawet nie plynalem

      • 0 1

      • Bo jesteś mieszkańcem miasta , w którym są również promy - śrdoki komunikacji , z których korzystają mieszkańcy tego samego miasta .Do tego Ty również korzystasz z niego , z tym , że pośrednio , dzięki promowi miasto nie korkuje się tak bardzo , jakby korkowało się gdyby prom nie kursował!

        Twoje rozumowanie jest dziwne , może też nie będziemy zgadzać się na dotacje na np budowy podjazdów dla inwalidów , bo przecież nie jesteśmy inwalidami . Zapewne są rzeczy z których TY korzystasz , a ja nie, a również dopłacam do nich z moich podatków .

        • 0 0

  • UWAGA MAM ROZWIAZANIE!!!!! W zwiazku z tym ze zima jest lagodniejsza i mniejsze są wydatki na odsniezanie ( o ile w ogóle ), (3)

    zaoszczędzone pieniozki PROSZE przeznaczyć na dofinansowanie tego promu. No chyba ze są juz one zarezerwowane na dodatkowe premie dla urzędników Pana Adamowicza.

    • 64 12

    • haha, premie za łagodną zimę

      wcale się nie zdziwię :-)

      • 0 0

    • I jeszcze na słownik ortograficzny dla bawoła powyżej...

      • 2 2

    • za łagodną zimę urzędnik dostanie premie, bo to przecie zasługa służebnika publicznego, że pora roku jest łaskawa

      • 5 3

  • może ktoś wie ile było przepraw przez Wisłę z Nowego Portu

    na Westerplatte przed wojną? Westerplatte to było tętniące życiem uzdrowisko

    • 2 0

  • Po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą prom ten powinnien być jako pieszo -rowerowy rónierz w weekendy. Tym bardziej że Nadmorska Trasa Rowerowa z Sopotu została przedłużona właśnie do tego promu by umożliwić dojazd np. na Westerplatte omijając Centrum Gdańska , które w godzinach szczytu jest zatłoczone a jak jest jarmark to już wogule. Projekt STER i Gdańska Kampania rowerowa walczą właśnie o niego. Mam nadzieje że miasto weźmie pod uwage rowerzystów , tym bardziej że rowerzysta jadący z Nowego Portu na Stogi przez Centrum Gdańska musi zużyć więcej energii niż pokonujący tą samą trasę kierowca. Po otwarciu tego tunelu rowerzystom zrobiono by świństwo zamykając prom i zmuszając ich do jazdy drogą okrężną a kierowcy by mogli jechać na wprost. Gdzie tu jest mowa o równym traktowaniu. Dlatego liczę na rozsądek ze strony władz miasta że prom ten zostanie jako pieszo-rowerowy chociażby w okresie od marca do listopada. Czyli w okresie bez śniegu

    • 2 0

  • świetny interes?

    Nie każdy samochód który przepływa płaci za przejazd trzeba odjąć karnety ZMPG oraz ilość karnetów sprzedanych a podejrzewam że większość ludzi korzystających z promu regularnie kupuje karnet bo to się po prostu opłaca (20 dni pływania w miesiącu razy 2 to 240 zł a karnet to tylko 90zł) zostają okazjonalni klienci pływający co kilka dni. Koszty paliwa 30000, koszty remontów (ostatnio często coś nawala) ,załoga i jeszcze trzeba odkładać na stocznię a to kupa kasy. Oj to chyba nie jest taki świetny interes jak się co poniektórym wydaje. A prom do wybudowania tunelu jest niezbędny. chyba z tym każdy się zgadza? Więc panowie z miasta nie marnować kasy na głupoty tylko ludziom pomagać.

    • 3 1

  • PIS w osobie Kazimierza Koralewskiego niech lepiej zajmie się lekarzami, którzy protestują głupio i z wielką szkodą dla opinii o tej grupie pracowniczej. Najłatwiej jest podpuszczać nic samemu nie robiąc. Wart pac pałaca.

    • 0 1

  • Ja będę jeździł w tunelu na rolkach, a jak trza będzie to na wrotkach!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane