• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście: radni prosili o pomoc, miasto ją obiecało

Katarzyna Moritz
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów. Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów.

Przewożący do dwóch tysięcy samochodów dziennie prom z Nowego Portu do Wisłoujścia miał zniknąć, bo dotujący go zarząd gdańskiego portu wycofuje się z pomocy. O pomoc poprosili opozycyjni radni, a miasto się na nią zgodziło.



Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków. Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków.

Czy korzystasz z promu Wisłoujście?

Połączenie promowe z Nowego Portu z Wisłoujściem od 20 lat, kiedy gdański port się sprywatyzował, obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów, a także umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

Przez ponad dwie dekady zarząd gdańskiego portu dokładał do funkcjonowania promu. Ostatnio kwotą 33 tys. zł miesięcznie.

- Pod koniec zeszłego roku dostałem wypowiedzenie od portu obecnej umowy najmu tego promu, która mija 30 kwietnia. Gdy port przestanie mnie dofinansowywać, to nie będę miał za co pływać - wyjaśnia Andrzej Pieńkowski, armator promu Wisłoujście.

Dzięki dotacji pracownicy portu otrzymywali około 500 karnetów na przejazd. Zarząd gdańskiego portu wypowiedział umowę po przekalkulowaniu kosztów. Prom zapewniał głównie wygodną przeprawę pracownikom Spółce Port Gdański Eksploatacja. Ta jednak od kilku miesięcy jest w nowej siedzibie zabytkowego dworku.

- Prom oczywiście jest potrzebny, ale nasze nakłady są nieadekwatne. Poza dotacją utrzymujemy też oba przyczółki dla promu. Będziemy chcieli zaoferować nowe warunki umowy, ale na innych zasadach - podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zarząd gdańskiego portu w przygotowywanej umowie zamiast 500 karnetów chce ich w przyszłości zaledwie 70 miesięcznie.

Co musiałoby się zmienić, by prom nadal pływał? - 30 tys. zł to miesięczny koszt samego paliwa. Uważam, że miasto powinno się w to zaangażować. Zwłaszcza jeśli stać je na utrzymywanie tramwaju wodnego na Hel przez trzy miesiące za 1,5 mln zł. U nas wystarczy 400 tys. zł rocznie - podkreśla armator.

W podobnym tonie wypowiadali się radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie.

- Gdy 1 maja zniknie to połączenie, to Wisła naprawdę stanie się martwa - podkreśla Kazimierz Koralewski, radny PiS. - Wielokrotnie w tej kadencji zwracałem się o zabezpieczenie środków na funkcjonowanie promu także w sobotę, którego obecnie nie ma, a bardzo by się przydało, szczególnie w sezonie turystycznym, by dotrzeć do Twierdzy Wisłoujście - wtórował mu z Nowego Portu Krzysztof Wiecki .

Pieniądze są o tyle potrzebne, że prom ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Na szczęście miasto zareagowało bardzo szybko. Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • Uruchomcie ten prom w weekendy!!!!!

    ileż to razy turyści zawiedzeni wracali się z Nowego Portu, na mapach nikt nie piszcze, że prom kursuje tylko w tygodniu. Poza tym mały promik z Nowego Portu bezpośrednio na Westerplatte by się przydał, o taki osobowo-rowerowy.

    • 22 0

  • Gdyby PiS dalej rządziło... (5)

    to promy nie byłyby w ogóle potrzebne. Podobnie mosty i tunele. Wszystkie rzeki by się osuszyło, co spowodowałoby wielkie oszczędności, dzięki czemu stać nas by było na pomniki Prawdziwych Patriotów nawet w najmniejszej wiosce. A dzieci w szkole za darmo otrzymywałyby Uważam Rze, aby nie wykoleiły się słuchając dekadenckiej zagranicznej muzyki, która jest wodą wiadomo na czyj młyn.

    • 8 13

    • Gdyby PiS (3)

      " Gdyby PiS dalej rządziło... " - ale nie rządzi
      "A dzieci w szkole za darmo otrzymywałyby Uważam Rze, aby nie wykoleiły się słuchając dekadenckiej zagranicznej muzyki, która jest wodą wiadomo na czyj młyn." - A teraz muszą płacić za " Uważam Rze" ? - Człowieku, wodę to Ci z mózgu ktoś zrobił. I lejesz teraz na nie wiadomo czyj młyn. PIS nie rządzi, pomników we wioskach nie ma ( nawet tych większych) więc masz problem.

      • 4 3

      • (2)

        Zamiast podważać Jedynie Słuszną Politykę naszego Prezesa, pomyśl, że bez rzek nie byłoby powodzi. Obecne władze specjalnie puszczają ścieki rzekami aby ukryć, że naszą wodę sprzedali za bezcen Niemcom i Rosjanom! A jak myślisz, skąd się wzięła ta rzekoma susza ostatnich miesięcy?

        • 2 4

        • A o co chodzi !!!!!!!

          • 0 0

        • Nie lubię PiSu ale wtym przypadku sie przydali

          • 2 1

    • pisofob czego tak się boi? łapówki brał? a może budżet suszył z publicznej kasy?

      skąd taka nienawiść? można ich nie lubić ale lepszy Don Kim Ir Sen?

      • 0 0

  • BARDZO DOBRZE

    no i dobrze temu frajerowi, jak kasuje za bilety to ani dziendobry ani dziekuje ani pocaluj mnie w d.... obsluga promu ogolnie na niskim poziomie poza dwoma panami

    • 7 4

  • utrzymać PROM (1)

    Jestem mieszkańcem Stogów i codziennie "dopływam" do pracy na Młyniskach.
    Dzięki Promowi Wisłoujście omijam całe miasto w godzinach szczytu. Korzystam z niego jeszcze po raz trzeci/dobę ok.godziny 18 aby "przebić" się na Zaspę. Jako stały klient jestem objęty systemem powiadamiania telefonicznego /SMS/ o awariach, których faktycznie coraz więcej. Faktycznie popołudniowe godziny szczytu mogłyby być rozciągnięte do 17,30. Po styczniowej podwyżce z 75,- na 90,- za karnet i 6,-/kurs - zastanawiam się nad sensownością pływania. W okresie letnim przydałyby się kursy "wycieczkowe"dla turystów.
    Pozdrawiam dzielną załogę PROMU !!!

    • 13 2

    • Właśnie z powodu tej podwyżki zrezygnowałem z kursowania promem , a pływałem nim ponad rok!
      Po podwyżce nie kalkuje się mi pływać , tym bardziej , że droga dojazdowa do promu to same dziury .

      Obniżcie ceny bo stracicie wielu klientów!

      • 2 0

  • utrzymać prom koniecznie!

    Jest świetną alternatywą dla zakorkowanego śródmieścia i dróg do niego prowadzących. Korzystam z przeprawy promowej bardzo częstobo muszę się dostać na siódemkę. Jestem w stanie pogodzić się z opłatą 6zł , bo w korkach i spalanie większe i sprzęgło szybciej pada.

    • 7 0

  • o co chodzi? (1)

    Jaki związek z pracą promu mają karnety & Eksploatacja & nowa siedziba Zarządu Eksploatacji?
    Co to za bełkot i jakiś związek?
    Gdzie się podziewa te 500 karnetów które dostaje Zarząd Portu mający siedzibę w Nowym Porcie, co robią z tymi karnetami, rozdają?
    No i najciekawsze pytanie, co będzie po otwarciu tunelu?

    • 5 0

    • u szwagrów

      hi hi

      • 0 0

  • 33 tys miesięcznie na 2 tys. samochodów dziennie?

    Jaki to problem, niech użytkowani zrzucą się po 20 zł. i z czaszki.

    • 1 1

  • PROM JEST STARY I ZA DROGI !!!

    5 ZŁOTYCH JESZCZE ROZUMIEM ALE 6 ZŁOTYCH OD TEGO ROKU TO PRZESADA ZA JAZDE PROMEM KTÓRY NIE POWINIEN DOSTAĆ KARTY BEZPIECZEŃSTWA!!! DOJDZIE DO POWAŻNEGO WYPADKU TO SIĘ WSZYSCY OBUDZĄ, JAK ZWYKLE TO BYWA W POLSCE Z RĘKĄ W NOCNIKU.

    • 5 4

  • Eufemiz red. Mortiz jest powalający :

    Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu...
    Pani redaktor, masz pół miliona rocznie to kup sobie ten prom, nawet wraz z załogą i go utrzymuj ! Jak tunel wybudują prom do likwidacji.

    • 1 4

  • Miasto powinno dbać o takie sprawy ....

    w Gdańsku są ogromne korki, więc każda możliwość ich zmniejszenia ma sens. Ta część miasta powinna być bardziej wykorzystana do omijania centrum przez samochody osobowe i ciężarowe.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane