• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście: radni prosili o pomoc, miasto ją obiecało

Katarzyna Moritz
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów. Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów.

Przewożący do dwóch tysięcy samochodów dziennie prom z Nowego Portu do Wisłoujścia miał zniknąć, bo dotujący go zarząd gdańskiego portu wycofuje się z pomocy. O pomoc poprosili opozycyjni radni, a miasto się na nią zgodziło.



Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków. Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków.

Czy korzystasz z promu Wisłoujście?

Połączenie promowe z Nowego Portu z Wisłoujściem od 20 lat, kiedy gdański port się sprywatyzował, obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów, a także umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

Przez ponad dwie dekady zarząd gdańskiego portu dokładał do funkcjonowania promu. Ostatnio kwotą 33 tys. zł miesięcznie.

- Pod koniec zeszłego roku dostałem wypowiedzenie od portu obecnej umowy najmu tego promu, która mija 30 kwietnia. Gdy port przestanie mnie dofinansowywać, to nie będę miał za co pływać - wyjaśnia Andrzej Pieńkowski, armator promu Wisłoujście.

Dzięki dotacji pracownicy portu otrzymywali około 500 karnetów na przejazd. Zarząd gdańskiego portu wypowiedział umowę po przekalkulowaniu kosztów. Prom zapewniał głównie wygodną przeprawę pracownikom Spółce Port Gdański Eksploatacja. Ta jednak od kilku miesięcy jest w nowej siedzibie zabytkowego dworku.

- Prom oczywiście jest potrzebny, ale nasze nakłady są nieadekwatne. Poza dotacją utrzymujemy też oba przyczółki dla promu. Będziemy chcieli zaoferować nowe warunki umowy, ale na innych zasadach - podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zarząd gdańskiego portu w przygotowywanej umowie zamiast 500 karnetów chce ich w przyszłości zaledwie 70 miesięcznie.

Co musiałoby się zmienić, by prom nadal pływał? - 30 tys. zł to miesięczny koszt samego paliwa. Uważam, że miasto powinno się w to zaangażować. Zwłaszcza jeśli stać je na utrzymywanie tramwaju wodnego na Hel przez trzy miesiące za 1,5 mln zł. U nas wystarczy 400 tys. zł rocznie - podkreśla armator.

W podobnym tonie wypowiadali się radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie.

- Gdy 1 maja zniknie to połączenie, to Wisła naprawdę stanie się martwa - podkreśla Kazimierz Koralewski, radny PiS. - Wielokrotnie w tej kadencji zwracałem się o zabezpieczenie środków na funkcjonowanie promu także w sobotę, którego obecnie nie ma, a bardzo by się przydało, szczególnie w sezonie turystycznym, by dotrzeć do Twierdzy Wisłoujście - wtórował mu z Nowego Portu Krzysztof Wiecki .

Pieniądze są o tyle potrzebne, że prom ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Na szczęście miasto zareagowało bardzo szybko. Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • (1)

    33tys/30 dni = 1100
    1100/2000 sam. = 0,55 zl podwyzki na bilecie i po temacie

    • 1 0

    • 33 tys wzięte z sufitu. I zapomniałes o kosztach przeglądu technicznego.

      • 0 1

  • (4)

    jeżeli większośc tamtedy nie jeździ , to po co utrzymywać prom. czy ktoś liczył ile Pan Andzrzej pieńkowski na nim przez 20 lat zarabiał. Nic się nie stanie jak pół roku bedzie pływał charytatywnie. 1000 osób x 5 zł bilet =5000 zł x 30 dni =15.000 zł To kupa kasy - na paliwo i opłacenie ludzi wyda z 6000 zł reszta to zysk. A jak jeszce wpływało po 30.000 zł z Portu - to żyć nie umierać

    • 1 8

    • Prom obsługuje c/a 5-6 osób koszt miesięczny paliwa to 30 tyś. prom pływa 24 dni w miesiącu geniuszu (w soboty i niedziele nie pływa). Więc teraz policz jaki to "wielki zarobek" pan Pieńkowski ma na tym promie.

      • 1 0

    • z tego co się orientuje w temacie okrętowym, to paliwo i obsługa nie są jedynymi i głównymi kosztami, a remonty na stoczni, rutynowa wymiana części itp. to są główne koszty statku, takiego małego promu pewnie proporcjonalnie tak samo.

      • 2 0

    • Krystian

      " Nic się nie stanie jak pół roku bedzie pływał charytatywnie." - licz swoje, nie cudze. To jest biznes i tylko biznes. UM powinien potraktować to jako potrzebę społeczną, w końcu dopłaci dla mieszkańców z naszych podatków.

      • 6 0

    • Jezeli większość jest zdrowych to po co utrzymywac służbę zdrowia.
      Życzę zdrowia, także umysłowego.

      • 1 0

  • A stocznie zamknęli za jednorazową pożyczkę od podatników..... (2)

    A stocznie zamknęli za jednorazową pożyczkę od podatników..... formalnie

    • 1 1

    • (1)

      stocznie zamknęli, za to że robiła konkurencję na tym rynku w europie, niemieckie też były dotowane a jakoś Bruksela nie odważyła się zakazać produkcji.

      • 0 1

      • Widziałem w Niemczech sporo zamkniętych stoczni. A te co zostały sa dotowane lub budują dla Kriegsmarine.

        • 0 0

  • Propozycja

    Pozbierać podpisy na petycji w celu utrzymania promu. Każdy przeprawiający się na pewno chętnie złoży swój podpis aby prom nadal funkcjonował, przynajmniej do czasu powstania tunelu pod Martwą Wisłą. Jeśli społeczeństwo w wyraźny sposób zasygnalizuje urzędnikom że chce utrzymania tej przeprawy, być może uda się uratować prom.

    • 5 0

  • Tak dla promu!

    Bardzo często korzystam z promu. I pieszo a także samochodem, nie wyobrażam sobie, aby nie kursował.

    • 8 1

  • Niech każdy sam płaci za bilet i zaraz zacznie się opłacać.

    • 2 0

  • Zlikwidować ten prom - to byłby głupota, brak wyobraźni

    Przecież po drugiej stronie jest Twierdza Wisłoujście. Wspaniała atrakcja dla turystów. Także z Zachodu.
    Przecież po drugiej stronie jest trasa Sucharskiego, rozbudowywana perspektywicznie.
    Qrcze, wszystko by likwidowali, szpitale..
    W końcu tylko sam Magistrat by pozostał. I stadion, nasza duma..

    • 14 1

  • likwidacja ECS, dotacji dla pana Flaszki - i na prom będzie, nawet nowy

    • 6 2

  • To ten zabytek jeszcze pływa ? Wygląda jak część reparacji powojennych, pociągnięty kilka razy farba olejną.

    • 1 6

  • kolejna głupota!!! (2)

    w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani drogi dla pieszych!!! toż to jawna dyskryminacja!!! niższa klasa ludzi wpław ma Wisłę przepływać?

    • 8 2

    • kolejna głupota!!! (1)

      " w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani drogi dla pieszych!!! toż to jawna dyskryminacja!!! niższa klasa ludzi wpław ma Wisłę przepływać?"
      Rozważana jest opcja rowerów wodnych. To ukłon w stronę cyklistów. Z pieszymi nie wiadomo co zrobić...Chodzących po wodzie już nie ma.

      • 5 1

      • dobre!!!

        super pomysł!!! poważnie ...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane