Fakty i opinie

Prom na Westerplatte w majówkę. Stała przeprawa z budżetu obywatelskiego?

Radni z Nowego Portu chcą przywrócenia przeprawy promowej z nabrzeża ZbożowegoMapka - WesterplatteMapka. Projekt wart ok. 1 mln zł chcą sfinansować z budżetu obywatelskiego. Tymczasem w majówkę można skorzystać z tymczasowej przeprawy między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście.



Aktualizacja, godz. 13:45 Akcja cieszy się dużą popularnością, sporo osób korzysta z uruchomionej rano przeprawy na Westerplatte.

Tymczasowa przeprawa przez Wisłę uruchomiona 1 maja, cieszy się dużą popularnością





Niestety, do Raportu z Trójmiasta właśnie wpłynęła informacja, że policjanci interweniują u organizatora przewozów. Dostali informację, że wokół przeprawy gromadzi się zbyt wiele osób.

Interwencja policji przy przeprawie w Nowym Porcie

Policja interweniuje Przy promie na Wisłoujście, ktoś zrobił donos na nielegalne zgromadzenie





Czy uruchomienie przeprawy z Nowego Portu na Westerplatte to dobry pomysł?

tak, to ożywi dzielnicę 74%
tak, ale proponowana kwota jest zbyt duża 13%
nie, uważam, że mało osób może się tym interesować 13%
zakończona Łącznie głosów: 1202
Przypomnijmy: oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą ułatwiło życie właścicielom samochodów oraz pasażerom komunikacji miejskiej, podróżującym między Stogami a Wrzeszczem i Zaspą. Najbardziej stratny na zmianach okazał się Nowy Port, z którego zniknął prom.

Wrócić do tego rozwiązania chciałby Jarosław Sobolewski, radny dzielnicowy Nowego Portu. Złożył on wniosek, postulując, by w ramach budżetu obywatelskiego przywrócono przeprawę pieszo-rowerową na trasie nabrzeże Zbożowe - Westerplatte.

- Gdańsk jest wodną stolicą Polski, niemniej jego potencjał jest wciąż niewykorzystany. Przywrócenie przeprawy promowej między Nowym Portem a Westerplatte pozwoli na zwiększenie ruchu turystów zarówno w Nowym Porcie, jak i na Westerplatte. Projekt zakłada uruchomienie promu pieszo-rowerowego kursującego między przystankami tramwaju wodnego nabrzeże Zbożowe - Westerplatte - uzasadnia radny Sobolewski.

Inwestycja za niemal milion złotych



Zgodnie z założeniami prom miałby kursować od czerwca do września. W zależności od miesiąca przeprawa dostępna byłaby w weekendy lub codziennie. Prom kursowałby także co najmniej raz na pół godziny. "Świadczenie usługi żeglugi śródlądowej pasażerskiej" wyceniono we wniosku do BO na 925 tys. zł brutto.

- To odpowiedź na głos mieszkańców i wniosek składany przez naszego radnego, który został omówiony na sesji rady dzielnicy. Będziemy wspierać takie inicjatywy - mówi Łukasz Hamadyk, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Nowy Port.
Zaznacza, że budowa takiej przeprawy uzupełni planowany program rewitalizacji Nowego Portu.

Przeprawa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście w majówkę



Co ciekawe, wraz z początkiem majówki otwarta zostanie inna przeprawa pieszo-rowerowa między Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście.

- Przeprawa pieszo-rowerowa będzie dostępna na razie w dniach 1-3 maja. Miała ona działać we wszystkie majowe weekendy, ale w związku z tym, że twierdza Wisłoujście jest w remoncie, przesunęliśmy tę datę na 3 czerwca. Przeprawa będzie regularnie funkcjonowała do końca września, we wszystkie weekendy - mówi Robert Smagoń z Fundacji Dziedzictwa Morskiego oraz spółki POLsail.
graf. trojmiasto.pl
Jak podkreśla, to inicjatywa, która musi na siebie zarobić, ponieważ nie ma żadnego zewnętrznego finansowania.

Bilety będą kosztować 10 zł za osobę dorosłą, 5 zł za dziecko i 5 zł rower (w obie strony). W jedną stronę odpowiednio: 6 zł, 6 zł i 3 zł.

Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, o których informowaliśmy na początku grudnia, Muzeum Gdańska nie będzie partycypować w przedsięwzięciu.

- Prom pomiędzy Nowym Portem a twierdzą Wisłoujście to prywatna inicjatywa, której od początku kibicowaliśmy i staraliśmy się stworzyć dla niej możliwości, ale w tym roku aktywny udział w uruchomieniu połączenia promowego to wyzwanie, w którym nie będziemy mogli partycypować na dotychczasowych zasadach. W ciągu trzech najbliższych lat obiekt zostanie poddany remontowi i rewitalizacji. Tym samym do 2024 r. nie planujemy organizacji festiwali i innych masowych imprez plenerowych, w trakcie których, dzięki promowi przez Martwą Wisłę, chętnie przeprawiali się widzowie. Mamy nadzieję, że po zakończeniu remontów współpraca z PolSail przyniesie obustronne korzyści - informuje dr Andrzej Gierszewski, rzecznik prasowy Muzeum Gdańska.
Inicjatywa Smagonia pokrywa się częściowo z propozycją radnego, która miałaby zostać sfinansowana z budżetu obywatelskiego. Jak jednak podkreśla Sobolewski, obie przeprawy będą się uzupełniać.

- Proponowane przeze mnie rozwiązanie ma na celu przewiezienie zdecydowanie większej liczby pasażerów i to na nabrzeże Westerplatte - niedaleko promu Polferries, skąd bardzo blisko będzie do miejscowego deptaka, plaży czy do słynnego pomnika Obrońców Wybrzeża. Koszty (ze sporą górką) zostały obliczone na podstawie niedawno przeprowadzonego przetargu przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, który rokrocznie rozpisuje przetarg na bezpłatną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę (w ramach tzw. Warszawskich Linii Turystycznych) - podsumowuje radny z Nowego Portu.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (192)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »