• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Ewelina Oleksy, Szymon Zięba
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy. W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy.

Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku - mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią "nie", choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.



Korzystając z komunikacji miejskiej, często stoisz w korkach?

Gdyński kontrapas autobusowy to pierwszy taki w Polsce projekt, który został uruchomiony 16 grudnia.

Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.

Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Autobusy jadą "pod prąd", dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).


Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?



Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.

Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.

- Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie - mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale - jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ - kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.

- Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie - mówi Wawrzonek.

Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa



Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach - przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.

Według niego sytuację poprawić mógłby "dynamiczny buspas", czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.

Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł - choć sensowny - wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.

Przypomnijmy: kontrabuspas umożliwia jazdę po nim innym pojazdom uprzywilejowanym, ale w pewnych porach dnia może być wykorzystywany w inny sposób. Po kontrapasie autobusowym (takim jak np. na wspomnianej Chwarznieńskiej w Gdyni) mogą natomiast jeździć wyłącznie autobusy.


Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni



Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.

Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.

W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.

Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.

Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas. Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas.
- Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji - zaznacza Tomasz Wawrzonek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.

Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią "nie"



Propozycje obu radnych - zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha - są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią "nie", ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.

- Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi - komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.

Buspasem "pod prąd" w Gdyni



Coraz więcej buspasów w Gdańsku



W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.

Gdzie można znaleźć buspasy w Gdańsku?
  • Podwale Przedmiejskie - od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) - buspas autobusowy
  • Podwale Grodzkie - od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) - buspas autobusowy
  • Jaśkowa Dolina - od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) - buspas autobusowy
  • Żołnierzy Wyklętych - od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) - buspas autobusowy
  • Siennicka - od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Siennicka - od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Rakoczego - od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Podwale Grodzkie - od połączenia ulic Wały Piastowskie - Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie - Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
  • Schuberta - od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) - buspas autobusowy
  • Trakt św. Wojciecha - od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) - buspas autobusowy


Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • Na leśnym odcinku Słowackiego (3)

    Tam to będzie miało duży sens

    • 3 10

    • Na leśnym odcinku Słowackiego to się (2)

      amatorzy prędkości pozabijają o autobusy, jeśli będą jechały na kontrpasie.

      • 1 1

      • ale nie będzie to zasługą kontrabuspasa

        a "amatorów prędkości", którzy będą jechali nie tak jak należy

        • 2 1

      • Szczególnie jak ktoś się na prawym pasie rozkraczy, co tam permanentnie ma miejsce.

        Weź ty się puknij w pusty łeb!

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Popieram (3)

    Kontrapas jest o wiele lepszym rozwiązaniem od buspasa. Buspas funkcjonujący na trakcie Św. Wojciecha za wyjazdem z pruszcza jest absolutnie zbędny. O wiele lepszy byłby tam kontrapas zmieniany rano popołudnie tak jak to ma miejscie na wiadukcie biskupia górka. Kompletnie nie trafiony jest zaś buspas na Schuberta.

    • 12 50

    • (1)

      Na Schuberta jest bardzo trafiony. Tym bardziej że zwiększona została częstotliwość 115 w godzinach szczytu.

      • 5 3

      • zdarzyło mi się tam jechać około 7 rano. Mimo zielonego światła nie mogłem wjechać na skrzyżowanie z Nowolipia. Odcinek do ronda jechałem 10 minut w tym czasie po buspasie jechali wyłącznie cwianiaczkowie. Żaden autobus. Czemu ? Bo zapewne tez nie mógł wjechać na skrzyżowanie bez blokowania tegoż.

        • 3 2

    • Wszystkie buspasy w GD to bezsens!

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kontrapasy i "prototypy" to rozwiązanie ostateczne, gdy nie można zastosować innych środków (4)

    A te inne środki - standardowe - stosowane od lat, to np. zalanie torów tramwajowych betonem i użytkowanie ich wspólnie przez tramwaje i autobusy. Rozwiązanie idealne na Łostowicką i Havla.

    A jak nie ma torów na drodze? To wydziela się buspas kosztem pasów ruchu (lub ich szerokości) dla transportu indywidualnego.

    Stosujmy rozwiązania sprawdzone i względnie tanie, a kontrapasy zostawmy rowerzystom. :)

    • 72 15

    • Bladego pojecia niemasz o rozwiazaniach,popierwsze to ty powodujesz korki!Ale ci zamało teraz chcesz blokowac tramwaj

      .ta

      • 4 16

    • Nie ma czegoś takiego jak "zalanie torów" (2)

      ty się dowiedz jak się buduje torowisko tramwajowe, ile tam jest warstw podziemnych i ile kosztuje sieć trakcyjna, nie mówiąc już o tym że torowisko po którym jeżdżą samochody nic nie zmienia

      • 0 4

      • Oczywiście że to skrót myślowy. Teraz to już bez grubego remontu takiej funkcjonalności łatwo się nie doda. Mogli myśleć nad tym podczas budowy torowiska kilka lat temu. Jakoś fragment torowiska na Morenie potrafili zrobić wspólnie z buspasem. Ale brakło konsekwencji - takie strzelanie ślepakami. Tu zrobimy tak, gdzie indziej jeszcze inaczej, a w innym miejscu jeszcze inaaaczej.

        • 4 0

      • czytaj ze zrozumieniem

        jakos kołoopery w Strone Hallere da rade na ulicy to i tu się da..to raz a dwa napisał ze po tym będą jeździły tramwaje i autobusy a nie tramwaje i samochody..

        • 3 0

  • Kontrapas w Gdynia nie działa... Korki były tylko rano a teraz są cały dzień a to co autobus nadrobi na chwarznienskiej to straci na reszcie trasy pieniądze w błoto odbytnica witomina zalatwilaby sprawę, ale taka inwestycja przerasta władze Gdyni

    • 12 7

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł nie jest zły (12)

    Jednak lepszym pomysłem byłoby doprowadzenie linii tramwajowej aż do Pruszcza Gdańskiego lub przywrócenie połączeń SKM w częstotliwości połączeń tak jak funkcjonują na odcinku pomiędzy Gdańskiem a Gdynią.
    Sam kontrabuspas jest już dużym krokiem w kierunku poprawy przepustowości a w tym przyspieszenia kursowania autobusów, jednak docelowo lepszym rozwiązaniem wydaje się być szynowy transport zbiorowy.

    • 70 27

    • Więcej kursów SKM do Pruszcza oraz SKM na Orunię Górną i ew. dalej do Kowal z węzłem przesiadkowym (6)

      Tramwaje do odległych miejsc nie ma ją sensu - zbyt wiele przystanków i stania na światłach

      • 15 3

      • (3)

        w Bydgoszczy linia tramwajowa na Fordon ma ok 10 km a w Warszawie jest budowana linia na Wilanów, nie mówiąc już o Łódzkim Tramwaju Regionalnym - jak widać można nawet do odległych miejsc

        • 2 5

        • Orunia Górna - Oliwa = 1h (1)

          Jaki ma to sens?

          • 10 1

          • jeśli zakładasz że wszyscy jadą z Oruni Górnej aż do Oliwy to fakt nie ma sensu - równie dobrze można porównać linie tramwajową ze Stogów do Strzyży(41 minut) albo z Migowa do Oliwy(52 min)

            • 0 1

        • Ale czym innym jest linia na fordon a czym innym ŁTR.
          W ŁTR problem jest własnościowy- tory na ternie każdej gminy nalezą do niej. Myślicie że Pruszcz chciałby partycypować w kosztach utrzymania tramwaju ?????
          W przypadku Fordonu tramwaj odciążył komunikację autobusową.ale czas przejazdu na Fordońskiej jest długi jak cholera.

          • 0 0

      • Na Śląsku jest linia tramwajowa łącząca kilka miast razem, tyle że tam tory są oddzielone od ulicy w większości, albo w całości.

        • 0 0

      • Liczba kursów jest wprost proporcjonalna do wkładu finansowego Pruszcza w SKM

        Przekonaj władze Pruszczewa, żeby się mocniej zaangażowały to sobie pojeździsz.

        • 0 1

    • Brak torów

      SKM nie zmieści się na torach, gdyż są zawalone pociągami TLK, Pendolino, IC Regio. Nie ma szans ulożyć sensownego rozkładu.
      Jedyna opcja to budowa nowych torów.

      • 11 0

    • tramwaj jest bez sensu

      droga infrastruktura, brak możliwości wymijania uszkodzonych pojazdów, brak możliwości współdzielenia infrastruktury z innymi pojazdami, hałas, uszkodzenia budynków - jednym słowem, przeżytek.

      • 0 0

    • Tramwaj na Pruszcz gdański? Nie, to zły pomysł.

      • 1 1

    • Lepszym rozwiązaniem od tramwaju jest idea metrobusa. System był by odizolowany od ruchu jak dziś tramwaj, inwestycja była była by tańsza bo potrzeba była by tylko jezdnia a nie tory. Można by tam użyć zamiast autobusów trolejbusy, koszt lini zasilającej trolejbus to około 1mln złotych za km. Nie wspominam o tym, że w razie potrzeby mogły by takim pasem jechać służby ratunkowe.

      • 1 0

    • Pruszcz jest za daleko na tramwaj

      SKM powinna sięgać do Pruszcza, a nawet kawałek za Pruszcz, np. do Cieplewa (zjazd z autostrady), gdzie byłby duży P&R z węzłem, do którego dojeżdżałyby też okoliczne autobusy. Powinna iść po własnych torach (do Lipiec można puścić 2 dodatkowe tory na wschód od Oruni - proszę spojrzeć na mapę, ominięcie w taki sposób Oruni prostuje trasę dla pociągów dalekobieżnych, a PR i SKM mogą jeździć po już istniejących torach).

      Podobny węzeł w Lipcach (zjazd z S7 - POG) i przy Rębiechowie PKM (nie mylić z przystankiem Port Lotniczy).

      Do tego należy zacząć bardzo promować pomysł na całkowicie nową linie kolejową Gdańsk - Przejazdowo - N. Dwór Gda - Elbląg.

      • 1 0

  • Konrapas/buspas na Spacerowej (1)

    Dodać jeden nowy pas tylko dla autobusów na Spacerowej na zasadach:
    1) w godz. do 12:00 kierunek autobusu byłby Do Oliwy;
    2) w godz. po 12:00 kierunek autobusu Do Osowej;

    - Rozwiązuje to problem braku miejsca na dwa buspasy, stania autobusu w korkach oraz milionów potrzebnych na budowę tunelu pod Pachołkiem. Czyli świetne rozwiązanie tymczasowe, tanie i nie blokujące w przyszłości pomysłu z tunelem.

    • 13 0

    • Wymaga inwestycji na całej leśnej długości tej ulicy

      • 0 0

  • (1)

    Na Trakcie nie ma sensu na tym odcinku, za to przydałby się rano kontrapas między Gościnna a Sandomierską. Havla świetny pomysł.

    • 0 7

    • Havla bez sensu

      • 0 0

  • "Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma (2)

    możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni" - a gdyby przykryć ją betonową płytą, wyłożyć kafelkami, puścić wodę górą i dołem, to może wtedy będzie możliwość? Gdańsk ma już doświadczenie w takich realizacjach, więc do dzieła!

    • 17 1

    • no nieźle kombinujesz

      W przypadku przerwania wału to było by sporo ofiar.

      • 0 3

    • pB nie bądź nieludzki

      Dlaczego zarzucasz konserwatorowi, że jest ograniczony?

      • 0 3

  • SKM na południe. (1)

    jedna linia koło małomiesjkiej druga starogardzkiej. Tu nie trzeba być specjalnie rozgarniętym by zobaczyć czym jest metro w normalnych miastach. Jeszcze gdzieniegdzie można na powierzchni zbudować nawet w tunelu

    • 17 0

    • kasa misiu, kasa

      Wskaż źródła finansowania takiej inwestycji, potem pisz.

      • 0 0

  • Na Trakcie pana Wojciecha (1)

    kosztem dwoch pasow drogowych wybudowac torowisko trmwajowe i powroci normalnosc.

    • 3 3

    • Bez sensu. Tylko SKM do południowych i zachodnich dzielnic.

      I to na wczoraj!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane