• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Pieniądze z parkometrów powinny pójść na dofinansowanie SM (4)

    Więcej blokad i wyższe premie za wystawione mandaty.

    • 23 34

    • Antyszczur (2)

      Ci "społecznicy" mają nie po kolei w głowach, jeśli myślą, że pieniądze z tego złodziejstwa nie idą na
      a) inne złodziejstwa, puste promocje i Marylkę Rodowicz w bikini na sylwestra b) spłatę zadłużenia po lotnisku c) do kieszeni tych przy korycie.
      Sami sobie wybierzcie właściwą odpowiedź.
      Uśmiechnięty tymczasem czeka ze spokojem na następne wybory. Oby się przeliczył tym razem.

      • 15 4

      • Skonczy sie tak, ze to PiS zauwazy problem, podniesie te magiczne limity, kasa bedzie musiala isc na zbiorkom, a notowania opozycji beda spadac. Jak ktos nie ma mozgu, to poniesie konsekwencje. Niestety konsekwencje jego braku mozgu poniosa tez obywatele :(

        • 2 2

      • aha ... czyli jak przyjdzie inna ekipa najlepiej z PiS ...

        to nie będzie złodziejstwa ... i nie trzeba będzie już spłacać długów?
        LOL

        • 4 1

    • SM powinni ograniczyć do minimum lub zlikwidowac.Ta formacja niczemu nie sluzy a napewno nie mieszkancom

      • 1 0

  • (3)

    Dobrym wspólnym bilecie to ja już słyszę 20 lat...taka prosta sprawa a nie można tego zrobić...ręce opadają.

    • 63 8

    • O tym wspólnym bilecie już 20 lat słyszę...I nic.

      • 15 7

    • Na śląsku działa już od 30 lat (1)

      a teraz nawet się to powiększyło o kolejne gminy, także pozdrawiam.
      Aha, no i tam nie ma 8 gmin do ogarnięcia, tylko 56 :)

      • 8 0

      • Moze Trojmiasto powinno zamowic konsultacje na Slasku?

        • 3 0

  • O widze caly referat z mistrzem od rozwoju musial nad tym myslec zmiesiąc. Wyjdzie jak mevo? (1)

    Dylata.. dyletanci

    • 67 1

    • Ja przesiadłem się na rower ,zakupy robię w Rumi a rozliczam się Redzie! Ani grosza dla Szczurka na jego kretyńskie pomysły! A centrum i hala niech zdycha!

      • 4 2

  • Władze miasta zarabiają za dużo niż powinni? (4)

    Ważny cytat: "Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit"

    Skoro władze miasta myślą że wydają za dużo na pieszych np na pieszych itd to my mieszkańcy możemy odnieść wrażenie że to oni zarabiają więcej niż powinni w stosunku do pracy.

    • 116 7

    • jeszcze jak się dziwnie tłumaczą i to w mieście w którym praktycznie nie ma żadnych inwestycji a jeżeli są to przy pomocy farby (3)

      • 17 1

      • jest suchar o farbie!!!!

        • 1 7

      • przykładem "ścieżka rowerowa" na ul Morskiej od 113 do MDK (1)

        farba i tyle, nawet znaków nie ma, ławki gdzie ludzie siadają modląc się żeby hulajnoga po palcach nie przejechała.

        • 10 0

        • Niektore z tych gdynskich lawek sa tak absurdalne, ze leb maly. Np. te przy węźle kolo dworca gl. Sluza jedynie bezdomnym do spania, bo kto tam niby ma siedziec i sie gapic na ulice???

          • 3 0

  • Gdańsk uciekł już Gdyni o 10-15 lat (8)

    tu w Gdyni zaścianek w myśleniu i rozwiązaniach. Pan Szczurek zwyczajnie się zestarzał, wypalił. Trzeba całkowicie nowej ambitnej ekipy. PILNE

    • 116 5

    • Łucyk -Dyzma i Sasin w jednym.

      myślał, myślał i wymyślił......

      • 33 3

    • mow to tym ktorzy wybieraja WS i jego mafie

      • 9 0

    • (1)

      Popieram.Szczurek już się wypalił.Nowy i madry Prezydent miasta jest niezbędny.Z Magistratu ciągnie betonem.Gdansk już o 20 lat przegonił Gdynie i nadal prze do przodu.Jest z kogo brać przykład i pomysły dogodne dla mieszkańców.

      • 6 0

      • porzuc takie nadzieje

        Ciegle wypatrujemy Mesjasza i pokladamy wiare i nadzieje w jednostce. To sie bardzo rzadko sprawdza.
        Tylko gra zespolowa i ambitne zadania nadzorowane z zewnatrz. Inaczej obleza nas miernoty, co to "fura, skora i komora", polowka i kielba w weekend. To tylko przykladowy zestaw rzeczownikow, mozna zastapic je dowolnym innym. Jesli staje sie celem i rutyna, to znaczy, ze koniec bliski...

        • 0 0

    • dużą zbrodnią każdej "władzy" jest to (3)

      , że nie dba o sukcesję.

      Ale może być gorzej, że sukcesorem ma być Kucyk... :\

      Szurek jest jedynie figurantem, a miastem rządzą zupełnie inne pieniądze i inni ludzie.
      Interesy mieszkańców są tu najmniej ważne, a wręcz im gorzej będą one realizowane, tym dla tych ludzi z cienia będzie lepiej.

      • 7 1

      • Chyba pan Guć ma odpowiedniejsze wykształcenie do wykonywania roli sukcesora od wymienionej osoby i pewnie on będzie sukcesorem (2)

        rządzącego ugrupowania.

        • 2 0

        • Kucyk nie dopuści do sukcesji w postaci Gucia.

          • 1 0

        • a co, tez jest harcerzem?

          Bo jesli prawnikoem, to uchowaj go Boze...!!!

          Jak najdalej od nas!!!

          • 0 0

  • Obecna strefa parkowania w Gdyni to żart (5)

    Zacząłem jeździć do Sopotu z dziećmi w weekend na rolki, obiad czy spacer. Tam przynajmniej nikt mnie nie "goli" za parkowanie w weekend.

    • 111 11

    • Juz niedlugo xd (1)

      Sopot walczy zeby rowniez w małych miastach spp byla w weekendy, teraz tylko prawo im zabrania - a bardzo chca.

      • 18 2

      • Gdynia

        Ja też już nie jeżdże do centrum ani stref płatnych parkowania, wolę wydać kasę gdzie indziej, nie koniecznie to Sopot.

        • 26 1

    • bo takie oplaty moga wprowadzac tylko miasta (nie wioski rybackie) (1)

      poza tym Sopot cale lata nielegalnie pobieral oplaty w soboty

      • 22 3

      • I teraz jojczą, żeby zmienić

        prawo. Dla dobra mieszkańcòw of course.

        • 11 0

    • Samochodem na spacer... nie ma nadziei dla tego kraju.

      • 2 3

  • Te pieniądze należą się urzędnikom i powinny zostać przeznaczone na podwyżki albo nowe etaty

    • 31 21

  • Prawda (1)

    Jest taka, że ludzie są wściekli na włodarzy Gdyni, a wspólny bilet to utopia.

    • 78 6

    • Cała kasa z tej akcji podwyżek powinna być przekazana na podniesienie jakości zkm

      Inaczej to ja się nie dziwię, że kierowcy są zdenerwowani, skoro nic za tymi podwyżkami nie idzie. Żadnej alternatywy. Włodarze są głupi, że nie wykorzystali tego wspólnego biletu marketingowo. To by zupełnie inaczej wyglądało: "Ej, od 16 sierpnia wspólny bilet z koleją, ale niestety musimy podnieść opłaty za parkowanie". I prosta sprawa. Kilkanaście procent się zastanowi nad przesiadką i będzie zadowolona, a pozostali co nie mogą się odkleić od kółka albo nie mają wyboru, bo kupili tanio chaty za Bojanem, no to sory, ale będą zasilać system skoro korzystają z naszej infrastruktury.

      • 12 1

  • Wplywy z SPP zostana przeznaczone na obsluge 1mld 200 mln dlugu, ktorym uraczyla nas grupa harcerzykow z Samorzadnosci. (11)

    Desperacko potrzebuja kasy, stad kosmiczne stawki za parkowanie i kwiatki typu platny parking przy cmentarzu.

    • 95 3

    • Proponuje przeznaczyc wplywy na dofinansowanie kolejnego parkingu przy kolejnym biurowcu kolegi.

      • 27 3

    • (8)

      Przypomnę tylko, że wzrost zadłużenia Gdyni jest spowodowany nie tylko złym zarządzaniem finansami gminy, ale też podwyżkami dla nauczycieli które rząd "dał" nauczycielom z kas gmin. Następnie po buncie części gmin rząd wprowadził możliwość podniesienia opłat za parkowanie by gminy mogły odbić się finansowo. I tak dalej rząd pozostaje dobry, bo "daje", a samorządy złe, bo zabierają.

      • 7 14

      • Rząd też jest zły. (2)

        Jakoś inne gminy nie muszą pożyczać pieniędzy pod zastaw udziałów w Pewiku, nota bene wymyślając że to sam pewik wykupi później te udziały za swoje zyski.
        Mówiąc krótko - wyprowadzono pieniądze ze spółki na pokrycie wydatków UM.

        • 15 2

        • (1)

          Ale przykład idzie z góry. Rząd większość wydatków wypycha poza budżet obciążając nimi spółki skarbu państwa. Rząd stosuje typową kreatywną księgowość oszukując społeczeństwo, to gminy chętnie korzystają z takiego przykładu. Ryba niestety gnije od głowy...

          • 7 7

          • "Ryba niestety gnije od głowy"

            Od 25 lat.
            Co najmniej...

            • 4 2

      • Który rząd? Ten? Poprzedni? Millera? Czy Buzka?

        • 9 1

      • PiS i samorządność (1)

        Są do siebie bardzo podobne, gdy się dobrze przyjrzeć

        • 4 3

        • jedni i drudzy za pan brat z sukienkowymi

          • 5 2

      • tak, tylko Gdynia w całej Polsce ma nauczycieli na utrzymaniu

        • 5 1

      • Czyli to wina nauczycieli...

        Ze z 2700 chcą 2900 dostawać na rękę? Bomba....

        • 2 2

    • Sądząc po tym jak mało miejsc parkingowych jest zajętych to wpływy z parkowania spadną a nie wzrosną.

      Na koniec miesiąca UM się połapie że zamienił siekierkę na kijek :)

      • 3 2

  • Co to za chory pomysł! (9)

    Ludzie, co mają samochody mają płacić dopłaty do biletów tym, co samochodów nie mają? Kolejny pomysł w stylu zabrać bogatym i oddać biednym? Nierobom się we łbach przewraca... Co jeszcze im dać? Może od razu mam tych gamoni żywić i ubierać, bo się nie chcą utrzymywać sami.

    • 61 33

    • (6)

      skąd pomysł, że tylko biedni jeżdżą komunikacją miejską?

      • 14 0

      • z życia (5)

        jak byłem biedny nie miałem samochodu. Jak zacząłem lepiej zarabiać, to sobie kupiłem i codziennie oszczędzam dwie godziny życia jadąc do firmy autem, zamiast się tłuc SKM i dwoma autobusami z przesiadką. Proste, prawda. Miliony ludzi wpadło na ten pomysł przed Tobą. Oczywiście, też czasem jadę autobusem, np. jak dam sobie w palnik i nie mogę prowadzić następnego dnia rano :-)

        • 11 11

        • Kulawa logika (1)

          Jak miałem bieda pracę, to musiałem kupić złoma by do niej dojeżdżać z bieda dzielnicy. Bo na nic innego mnie nie było stać i inaczej się dotrzeć do niej nie dało. Teraz mam super pracę i mieszkam w dobrej i drogiej dzielnicy, z której do pracy mogę dotrzeć w 30 minut pieszo lub w 10 minut komunikacją. W razie pogody rowerkiem jeszcze szybciej.

          • 7 11

          • kulawe myslenie

            Mylisz wyjatki z regulami.
            A te reguly sa obecnie takie, ze budowlancom bardziej oplaca sie tworzyc getta z biurowymi kojcami w jednym miejscu a getta mieszkalne z kojcami okno w okno w zupelnie innym.
            O polaczeniu tych miejsc nikt nie mysli, podobnie jak o ulatwieniu zamiany mieszkan. Bo to kolejna okazja, aby obedrzec czlowieka "na musiku" ze skory.

            • 0 2

        • (2)

          Nie kazdy mieszka na wsi. Prezentujesz prowincjonalny typ myslenia, na swiecie odchodzi sie od indywidualnego transportu samochodowego, bo jest nie do utrzymania w miastach: smrod, zanieczyszczenie, gigantyczne korki, niekonczace sie kosztowne remonty drog. W Berlinie jest 0.3 samochodu na czlowieka, w Gdansku 0.8. To jest wyznacznik naszego zacofania cywilizacyjnego.

          • 10 4

          • halo TU jest Polska, co nas obchodzi jak jest na świecie skoro my jesteśmy w tyle pod wieloma względami a Wam się marzy wyrównywanie Polski do tego co jest np. we Francji czy w Niemczech. Nie wiecie gdzie Wasze miejsce w szeregu.

            • 2 4

          • a ile metra przypada w Berlinie na mieszkańca a ile w Gdyni albo Gdańsku?

            • 3 0

    • pomyśl w inny sposób a nie samolubny

      Miasto zdziera z ciebie haracz ale to nie znaczy że nie inwestuje twoich pieniędzy w miasto: służbę zdrowia, komunikację itd - z komunikacji wszyscy korzystają ty też gdy samochód ci się zepsuje lub już nie będziesz miał samochodu.

      • 0 0

    • ahahah

      a jak piesi płacą podatki na drogi to ci to oczywiście nie przeszkadza!! :D co za as :D

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane