• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • swiatła (1)

    dziekujemu miastu GDynia za gaszenie oswietlenia dzis o 6:45 jak jeszcze jest ciemno a ruch robi sie juz duzy -oszczednisci !!!!! co roku to samo co za depil tym rządzi ????????

    • 8 0

    • To gasi Zegarmistrz Światła purpurowy

      • 1 1

  • Może odcinkowy pomiar prędkości od zjazdu do zjazdu. Wyelimunuje to

    Patologię

    • 10 5

  • Co to za bzdura? Przestrzeganie tego zakorkuje kompletnie obwodnicę.

    "Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa"- kto przekazał Panie Naskręt? Brak odwagi, żeby podać autora (autorów) tej bzdury? Proponuję zmianę organizacji ruchu na zmianę pasa co 70m tzw. wężykiem, wykluczy to wypadki ze skutecznością 100%...Wieloletnie zaniechania dotyczące modernizacji obwodnicy, a tu jeszcze pojawia się taki "oświecony"...

    • 6 0

  • Koniecznie pomalować ta sama farba co pasy żeby był lepszy poślizg!

    • 6 0

  • A może zielone światło jak na zdjeżdzalniach basenowych ?

    Jak jeden kierowca zjedzie z obwodnicy - poszcza się następnego. W ten sposób kolizji się uniknie na bank.

    • 11 0

  • Zamiast malować wzięliby się za wylewanoe (1)

    Asfaltu.
    3 pasy potrzebny jak powietrze!

    • 9 2

    • o ile nie 4

      • 1 0

  • Czy ktoś to obliczył? Czy jest tu ktoś kto skończył podstawówkę ? (1)

    Polecam policzyć ile aut obecnie przejeżdża przez dany odcinek w ciągu godziny a następnie przeliczyć ile aut przejedzie przy takim odstępie... prosty rachunek.... I powstanie pytanie co zrobić z autami które są poza limitem... mają stać na bramkach aby wpasować się w swoje okienko czy na morskiej w Gdyni? Przepustowość tej trasy była projektowana na 25 tys/ aut na dobę teraz jedzie do 100 tys... w USA powyżej 45 tys/dobę jest już 4 pasy ...

    • 11 2

    • To pakuj się i jedź do USA

      • 0 5

  • jak zawsze urzędasy udowodnili, że tutaj jest ziemia

    a oni tam siedzą w kosmosie i kombinują co by tu nowego zrobić... pomijam już fakt, iż ktoś kto to wymyślił nie jeździ obwodnicą...

    ale aby otrzeźwieć zaschłe mózgi urzędasów proponuję zrobić proste równanie matematyczne - podzielić długość obwodnicy na 70 metrów i policzyć ile wtedy zmieście się w takim układzie samochodów, następnie otrzymany wynik odjąć od liczby samochodów na obwodnicy w szczycie i wyjdzie wynik czyli ile pojazdów będzie czekało w korkach na drogach dojazdowych do obwodnicy...

    uważam, że kretyna który chce marnować kasę na malowanie pasów na obwodnicy powinno się z hukiem wpie...ć z pracy a zaoszczędzoną kasę odłożyć na rozbudowę obwodnicy o trzeci pas...

    • 9 0

  • Pomysł ciekawy, ale nie może to być Linia Ciągła! Jak przed B20!!!

    • 2 0

  • Blisko milionowa metropolia

    a obwodnica dwupasmowa z często jednopasmowymi dojazdami. Bramo my.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane