- 1 Apel do kierowców: przepuszczajcie pługi (76 opinii)
- 2 Lewe tablice nie uchroniły przed kontrolą (32 opinie)
- 3 Turysta: Gdańsk - najgorzej odśnieżone miasto (654 opinie)
- 4 Policja zajmie się sprawą marki Nowrocky (560 opinii)
- 5 Drogie podróże służbowe władz Gdańska (417 opinii)
- 6 Kto odśnieża wiaty? "Dachy się uginają" (74 opinie)
Protest działkowców przed urzędem. "Zielony" kontra Zielonka
Około stu działkowców z Wiczlina protestowało we wtorek, 16 września, przed gdyńskim magistratem
. Powód? Plany poprowadzenia przez teren ogródków ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, która w przyszłości ma połączyć Dąbrowę z Chwarznem. Po proteście delegacja działkowców spotkała się z władzami Gdyni, które w obecności mediów przyznały, że w trwającej kadencji nie zamierzają rozpoczynać prac nad drogą. Najwięcej gorzkich słów od działkowców z ROD "Zielony" usłyszał wiceprezydent miasta Maciej Zielonka.
- Konflikt trwa już od kilku tygodni
- Co deklarowały poprzednie władze i czy na deklaracjach się skończyło?
- ROD "Zielony" kontra wiceprezydent Zielonka
- Spotkanie z władzami miasta
- Urzędnicy podtrzymują swoje stanowisko
Konflikt trwa już od kilku tygodni
Przypomnijmy, o konflikcie między urzędem a działkowcami informowaliśmy w lipcu br., gdy przy wejściu na teren Rodzinnego Ogrodu Działkowego "Zielony" pojawił się wielki baner z protestem skierowanym przeciwko władzom miasta.
Wówczas działkowcy liczyli jeszcze na to, że urzędnicy ich wysłuchają, zarazem jednak zapowiadali, że jeżeli nie dogadają się z urzędnikami, to po wakacjach będą chcieli zorganizować duży i głośny protest pod urzędem miasta.
Jak zapowiadali, tak też uczynili - we wtorek, 16 września, przed magistratem pojawiło się około stu osób z banerami, plakatami, syrenami, a nawet bębnami. Na skandowaniu haseł się jednak nie skończyło. Działkowcy przygotowali również petycję, pod którą zbierano podpisy. Ostatecznie dokument przekazano na ręce Aleksandry Kosiorek, prezydentki Gdyni.
-
Lubię to 11
-
Super 9
-
Trzymaj się
-
Ha ha 15
-
Wow 5
-
Przykro mi 10
-
Wrr 46
- Wszystkie 96
I tu warto nakreślić szerszy kontekst całej sprawy.
Co deklarowały poprzednie władze i czy na deklaracjach się skończyło?
O planach budowy drogi przez teren ogródków działkowych na Wiczlinie głośno zrobiło się pod koniec 2021 r.. Wtedy też działkowcy protestowali, ale ostatecznie - jak dziś twierdzą i co jest kluczowe dla całej sprawy - mieli dogadać się z ówczesnymi władzami Gdyni.
Jak twierdzą, na spotkaniu w 2022 r. zapewniono ich, że droga nie zostanie poprowadzona przez ich ogrody, a 400 m dalej, pod lasem.
Problem w tym, że już teraz, po ponownym nagłośnieniu sprawy, obecne władze miasta twierdzą, że prace nad takim wariantem nigdy się nie rozpoczęły.
- Urząd Miasta nie dysponuje żadnymi dokumentami w tej sprawie. Zakłada się, że o ile takie dokumenty w ogóle istniały, to miały charakter roboczy. Wydział Inwestycji nie wytworzył ani nie otrzymał do zaopiniowania opracowań dotyczących ewentualnego alternatywnego trasowania ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w celu ominięcia ROD - informowali nas urzędnicy, gdy pytaliśmy kilka tygodni temu o sprawę.
ROD "Zielony" kontra wiceprezydent Zielonka
I to właśnie wypowiedzi na ten temat w mediach, których udzielał głównie Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni, rozwścieczyły działkowców. Podczas wtorkowej demonstracji wprost atakowali oni właśnie jego, twierdząc, że publicznie kłamie na temat ustaleń, których działkowcy dokonali z poprzednią władzą. Zarzucali mu też arogancję podczas spotkania, które odbyło się dosłownie kilka dni temu.
- Zaproszono nas do urzędu, ale nie po to, aby wysłuchać naszych racji, a po to, aby odwieść nas nawet od myślenia o alternatywnym przebiegu projektowanej drogi. Potraktowano nas w sposób grubiański, szczególnie jeden z wiceprezydentów, pan Maciej Zielonka, wykazywał się po prostu arogancją - przemawiał Leszek Kucharek, prezes zarządu ROD "Zielony".
-
Lubię to 11
-
Super 7
-
Trzymaj się 1
-
Ha ha 22
-
Wow 3
-
Przykro mi 37
-
Wrr 122
- Wszystkie 203
Padały też hasła o walce o ogrody, o tym, że to zielone płuca Gdyni, a także o tym, że w razie groźby likwidacji działek rozpocznie się zbieranie podpisów pod referendum w sprawie odwołania władz miasta.
Spotkanie z władzami miasta
Ostatecznie około stu działkowców przeszło w głośnym pochodzie pod urząd. Do środka weszła jednak tylko licząca pięć osób delegacja, która złożyła na ręce Aleksandry Kosiorek swoją petycję, w której użytkownicy działek domagają się pisemnej deklaracji, że przez co najmniej 10 lat nie zacznie się nawet projektowanie drogi przebiegającej przez teren ogródków.
- Kadencja nie trwa przez 10 lat, więc byłoby nieuczciwe z mojej strony, kiedy nie wiadomo dziś, kto zostanie wybrany w kolejnych wyborach, obiecywać coś w imieniu przyszłych władz miasta. Już wcześniej jednak mówiłam, że w tej kadencji prace nad budową drogi Jana Nowaka-Jeziorańskiego - nie ma tej inwestycji w ogóle w naszych planach - powiedziała prezydentka Gdyni, gdy odebrała petycję.
Urzędnicy podtrzymują swoje stanowisko
Działkowcy wręczyli też wiceprezydentowi Zielonce kopię pisma z 2021 r., które otrzymali wówczas od urzędników. Paradoksalnie jednak ucieszyli w ten sposób urzędnika.
- Bardzo dziękuję, że państwo wręczyliście mi to pismo, bo jest ono dowodem na to, że wszystko, co wcześniej mówiłem jest prawdą. Mowa w nim o rozpoczęciu projektowania drogi Jana Nowaka Jeziorańskiego, ale w wariacie przewidzianym w planie miejscowym, a plan miejscowy przewiduje ten sam wariant, który znajduje się teraz w planie ogólnym miasta, a nie wariant alternatywny - stwierdził Zielonka.
Działkowcom pokazano również wizualizacje, z których wynika, że nawet poprowadzenie drogi alternatywną trasą przebiegu oznaczałoby likwidację części ogródków. Kosiorek zadeklarowała także, że miasto zajmie się analizą terenów, które w przyszłości mogą zostać udostępnione działkowcom w zamian za tereny zajęte przez drogę.
Raport: Prezes ROD Zielony grozi działkowcom
Prezes ROD Zielony grozi działkowcom (25 opinii)
Opinie wybrane
-
2025-09-16 15:54
Uważam że tą drogę można poprowadzić na wschód od działek i przedłużyć do ul Krauzego (34)
Byłaby alternatywa do zakorkowanego Wiczlina i Dąbrowy, jak i możliwość stworzenia nowej linii autobusowej z centrum, przez obwodnicę Witomina do Kaczych Buków. Budowa na terenie działek odkorkuje wyłącznie Dąbrowę a Wiczlino jeszcze bardziej zakorkuje
- 30 136
-
2025-09-16 23:57
Prezes działkowców zapomniał powiedzieć (1)
Ten jego pseudoalternatywny wariant i tak wymagałby likwidacji działek, tylko innych, tych przy samej Wiczlińskiej. Założę się, że użytkownicy tych działek o tym nie wiedzą.
- 9 0
-
2025-09-17 12:46
Buć może 10 działek a nie 60 ilikwidacji małego jeziorka
- 0 1
-
2025-09-16 21:32
Ja bym wykopał tunel
- 4 0
-
2025-09-16 20:03
(1)
Nawet nie wiesz ile mieszkańców Trójmiasta czeka na likwidację wszystkich tych postradziecki dachy.
- 15 8
-
2025-09-17 12:07
Pisz jaśniej i po polsku
- 1 0
-
2025-09-16 18:43
kosiorek kłamie (2)
Kolejna grupa mieszkańców okłamana w czasie kampanii wyborczej przez Kosiorek i Gdyński Dialog
- 3 19
-
2025-09-17 13:45
a to nie poprzednia ekipa obiecała działkowcom, że droga ominie ich działki?
tylko zapomniała zostawić w urzędzie jakiekolwiek papierów na potwierdzenie tej obietnicy?
- 2 0
-
2025-09-16 20:51
Glupoty piszesz, Kosiorek jest o niebo lepszym prezydentem niz Szczurek. Nie obiecuje, a dziala i sprzata po Szczurku
- 9 4
-
2025-09-16 17:11
Plan zagospodarowania przestrzenngo to podstawa, (3)
dlatego komentarz wybudujmy drogę na Wschodzie nic tutaj nie wniesie. I dziwią mnie komentarze osób, w tym osób publicznych, że można by spróbować drogę poprowadzić inaczej. Nie, nie można.
- 26 3
-
2025-09-17 12:08
Można
- 0 1
-
2025-09-16 23:49
Czemu niby nie, nie ma żadnej zabudowy po wschodniej stronie
A plany miejscowe są często zmieniane
- 1 3
-
2025-09-16 17:18
Wytłumacz dlaczego?
- 2 8
-
2025-09-16 16:30
Pytam ponownie (17)
Kto zapłaci za wywłaszczenie właścicieli terenów pod taki przebieg drogi? Działkowcy, którzy będą dalej za półdarmo użytkować istniejącą rezerwę pod drogę? Chcrcie mieć swój skrawek ogródka? Kupcie ziemię po rynkowej cenie.
- 37 7
-
2025-09-16 23:59
Można poprowadzić na skraju lasu gdzie nie ma zabudowy (2)
A poprowadzenie drogi przez Rod też będzie wymagała wywłaszczeń od działkowców, odszkodowania będą porównywalne a nawet większe niż poprowadzenie po wschodniej stronie
- 2 8
-
2025-09-17 11:07
jakich wywłaszczeń działkowców?
działkowcy nie posiadają działek na własność, kończymy dzierżawę i dziękujemy państwu. Odszkodowania za nasadzenia czy altanki będą nieporównywalnie niższe niż dla właścicieli prywatnych gruntów. No chyba, że ktoś zamiast altanki ma budynek niespecjalnie zgodny z przepisami to się może zdziwić.
- 2 0
-
2025-09-17 08:57
Nie wymaga wywłaszczeń.
- 3 0
-
2025-09-16 18:44
ROD nie jest ich właśnościa
To tylko dzierżawa. A wypowiedzenie już było za Szczurka.
- 21 1
-
2025-09-16 17:39
(12)
Serio wolisz beton od zieleni, która poprawia jakość powietrza i życia? Otwórz oczy, zanim zaproponujesz niszczenie czegoś, czego nie rozumiesz.
- 7 29
-
2025-09-17 08:56
A obok działek to juuż nie ma zieleni?
- 2 0
-
2025-09-16 20:01
Możesz to nazwać betonem (1)
Ale możesz też nazwać infrastruktura
- 16 4
-
2025-09-17 12:11
I co z tej infrastruktury masz?
- 0 0
-
2025-09-16 19:55
Zieleni na którą okoliczni mieszkańcy nie mają wstępu? (6)
Jakość powietrza? Ogniska, grille, palenie czego popadnie... w okolicy jest najgorsza jakość powietrza na Wiczlinie. Jakość życia poprawi dogodny dojazd do dzielnicy.
- 26 3
-
2025-09-17 12:13
Taaak i same elektryczne samochody będą tą drogą jeździć zero emisji spalin
- 1 0
-
2025-09-17 08:15
Widząc ogólnodostępne parki, uważam że nie powinni mieć dostępu (4)
Jak nie butelki po napojach wyskokowych, to psie odchody lub co gorsza ludzkie. Gdyby nie ten fakt, to może RODy byłyby bardziej otwartego na odwiedzających, zamiast dokładać drut kolczasty, bo niektórych wandali nawet 2 metrowy płot nie powstrzymuje
- 2 2
-
2025-09-17 08:21
aha czyli bronicie zieleni która ma poprawiać jakość życia mieszkańców (3)
ale nie dopuścicie do niej mieszkańców... logiczne... Czyli chcecie poprawić jakość życia tylko sobie. Nie powinniście się więc dziwić, że macie zerowe poparcie mieszkańców, którzy chcą wykorzystania rezerwy pod drogę pod budowę drogi, która namacalnie poprawi jakość ich życia.
- 9 1
-
2025-09-17 12:16
(1)
Trzeba tylko zrozumieć że chodzi o przeniesienie drogi o400m przez nieużytki zieleni a nie uporządkowany teren zieleni
- 0 0
-
2025-09-17 13:48
tamte tereny mają prywatnych właścicieli którym będzie trzeba zapłacić rynkową cenę za grunty
teren działek jest rezerwą pod drogę, która jest własnością miasta.
- 0 0
-
2025-09-17 10:05
Czlowku, ale ja jestem mieszkańcem tego miasta i nie wypowiadaj się w moim imieniu
- 0 0
-
2025-09-16 18:37
(1)
tak, dla tego wybralem zycie w duzym miescie a nie na wsi
- 12 4
-
2025-09-16 22:18
to dlaczego nadal...
na niej mieszkasz??!
- 2 1
-
2025-09-16 16:19
Kacze Buki są daleko i mają łatwy dojazd do Obwodnicy (2)
Nie ma potrzeby specjalnego dojazdu na Wiczlino skoro jest szybko obwodnicą do Chwarzna
- 4 6
-
2025-09-16 23:53
Ale utrudniony dojazd do Wiczlina i ul Miętowej (1)
A skrzyżowania Nowowiczlinskiej z Rdestową i z Miętową już teraz jest zakorkowane
- 2 0
-
2025-09-17 12:20
No tak tylko nieodpowiednią przebudowa skrzyżowania Nowowiczlińskiej z Rdestową (4 razy) i Miętową z Koperkowej (3 razy) doprowadziło do zawężenia tej arterii i jej przepustowości
- 0 0
-
2025-09-16 16:06
Patrząc na mapkę
To obie drogi by się przydały. Właściwie powinny już być -przed postawieniem nowych budynków 15 lat temu. I to tylko kropla w morzu potrzeb..
- 12 1
-
2025-09-16 18:57
Prowadzenie tej drogi nie ma sensu (2)
Połączenie Dabrowa - Chwarzno to obwodnica , jedyne co można i trzeba poszerzyć Wiczlińska jako dojazd do obwodnicy , no chyba że stracą CIA co kilka lat temu chcieli zarobić kosztem działkowców
- 27 76
-
2025-09-16 20:02
Ocho, mamy działkowca w komentarzach (1)
- 12 5
-
2025-09-17 10:59
"Oho", jeśli łaska...
Tak, mamy działkowca. I cóż?
- 2 2
-
2025-09-16 17:28
(3)
Czy obecna polityka planowania przestrzennego w Gdyni sprzyja mieszkańcom, czy raczej utrwala chaos komunikacyjny i utrudnia rozwój infrastruktury miasta?
Jakie kroki planuje miasto, aby lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców?- 21 33
-
2025-09-16 21:07
Nie pisz prawdy, bo widać po reakcjach ludzi, że wielu żyje nadal w równoległej rzeczywistości gdzie władze wsłuchuja się w głosy mieszkańców, zwłaszcza w Gdyni.
- 0 4
-
2025-09-16 21:05
Nie pisz prawdy, bo ludziom mieszasz w głowie.
- 0 5
-
2025-09-16 18:03
Poczytaj gazety, portale.
Ktoś ci ma streszczenie zrobić?
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
