• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Plan"b"

    Takiego to oni nie mają na żadną z ważnych dróg na pomorzu. Fajnie mi się ogląda pokazywane bez przerwy na portalu te obrazki

    • 6 0

  • precz z OMT!

    Dość rozjeżdżania Kaszub, dość suburbanizacji, dość maskary terenowej. Trójmiasto, ratujmy się

    • 8 14

  • dlaczego upublicznia się informacje o prywatnych osobach, które są przeciw budowie? (2)

    nie wszystkie z nich są osobami publicznymi (sołtys/wójt)

    • 5 20

    • Bo takie jest prawo. Było wcześniej sprawdzić.

      • 6 0

    • Bo chcemy poznać tych czereśniaków, ta wiedza przyda się w wyborach.

      • 9 1

  • (1)

    Potem postawimy bramki i będziemy stac w korkach. A toi Polska właśnie.

    • 8 1

    • Bramek już nie będzie. Nawet na A2 Łódź-Warszawa miały być, a jest tylko pusty plac. To system z poprzedniej epoki.

      • 0 0

  • Ja zwykle autor nie odrobil pracy domowej

    Szanowny Pani Autorze,
    Poziom artykułu jest bardzo słaby.

    @ tytuł - Na świecie w zasadzie wszystkie drogi są budowane przez prywatne firmy. Państwo, poza nielicznymi wyjątkami, nie posiada firm budowlanych.
    Chodzi Panu oczywiście o finasowanie, budowę i eksploatacje.

    Jeżeli pisze już Pan o PPP i Koncesji to proponuje chociaż poczytać jaka jest miedzy nimi różnica. to czy droga jest płatna czy nie nie wpływa na sposób rozliczania pomiędzy Państwem a Partnerem Prywatnym.
    Droga może być bezpłatna i realizowana w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatne. Może też być płatna ale wpływy tak jak na A1 idą do budżetu Państwa , Partner prywatny zaś otrzymuje stałą opłatę wynikająca z dostarczenia drogi w danym standardzie.

    to smutne, że z każdym dniem poziom artykułów na portalu Trojmiasto jest coraz niższe.

    • 15 1

  • Wybory Wybory

    Jak zwykle im bliżej wyborów tym więcej wizualizacji. Ponoć mają w gdańsku budować wyrzutnie rakiet. Niestety obwodnica jeszcze długo nie będzie zbudowana są ograniczenia z wykupem działek i przeprowadzeniem tras.

    • 5 3

  • Jak mantrę (2)

    będę powtarzał, że ta droga nie ma sensu. Wystarczy spojrzeć na jej przebieg, by od razu zauważyć, że ona nie odciąży obwodnicy w stopniu większym niż 5-10%. Przecież mieszkańcy Trójmiasta stanowią 80% kierowców na tej drodze, a kierowcy ciężarówek nie będą nadrabiali 30 km drogi, by zaoszczędzić 5 minut na trasie.

    • 14 12

    • (1)

      Różnica między jazdą od Straszyna do Dąbrowy to 5 km na niekorzyść OMT, a nie 30 km.

      • 0 2

      • ale już np. z Kowal do Dąbrowy nikt normalny nie pojedzie przez Żukowo

        • 0 0

  • PPP to najlepszy system (oczywiście jeśli jest kontrola)

    bo 'państwo' nie zna się na niczym, w tym na budowaniu czegokolwiek - firmy wyspecjalizowane natomiast tak

    to najbardziej optymalny i sprawdzony system na całym świecie - oczywiście muszą być odpowiednie kontrakty i kontrola

    • 3 1

  • nikomu nie potrzebny wydatek (1)

    wreszcie cos przebakuja ze ta obwodnica ma byc platna ....do tej pory klamali ze bedzie to droga bezplatna ....lepiej zainwestowac pienadze w instniejaca obwodnice niz snuc bajaki o metropolitalnej.....

    • 8 5

    • Czytaj ze zrozumieniem - będzie płatna dla ciężarówek (jak tysiące kilometrów innych dróg krajowych w ramach viatoll) - nic nie wskazuje, żeby miała być płatna dla samochodów osobowych.

      • 0 0

  • Obwodnica Metropolitalna ma sens (3)

    Mniejsze zanieczyszczenie powietrza w Trójmieście,lepszy ruch na obwodnicy,mniej korków na obwodnicy zwłaszcza przy Estakadzie Kwiatkowskiego,lepszy dostęp samochodowy do portów Gdańsk,Gdynia, mniej TIRóW w centrum Trójmiasta. Szybszy wyjazd w kierunku Słupska,Koszalina,Szczecina z Elbląga czy Torunia.

    • 13 7

    • dlaczego OMT ma spowodować redukcję zanieczyszczenia w Trójmieście? (2)

      każda nowa inwestycja drogowa po oddaniu generuje ruch indukowany: zwiększa się ruch na drogach dojazdowych, ci którzy poprzednio rezygnowali z jazdy samochodem z powodu zakorkowania zaczynają wracać do samochodu, wiele osób wyprowadza się z miasta na wieś i zwiększa codziennie pokonywane odległości.

      Naprawdę poszerzanie ulic i budowa nowych tak wpływa na korki w mieście jak popuszczanie pasa na otyłość.

      Warto się ocknąć i opamiętać.

      • 4 5

      • (1)

        Nie chodzi o korki w miešcie.chodzi o tranzyt który może być większy,a który trzeba rozładować,aby nie było prawdziwego harmagedonu komunikacyjnego.

        • 2 1

        • jaki tranzyt????

          Nic takiego przez trójmiasto nie jeździ, starczy popatrzeć na DK 6 w Bożympolu...

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane