- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (423 opinie)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (103 opinie)
- 3 Mała uliczka, duży problem (107 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (252 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (100 opinii)
Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną
Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.
Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną
W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek
Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.
Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.
- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.
Miejsca
Opinie (298) 6 zablokowanych
-
2018-01-23 08:48
Plan"b"
Takiego to oni nie mają na żadną z ważnych dróg na pomorzu. Fajnie mi się ogląda pokazywane bez przerwy na portalu te obrazki
- 6 0
-
2018-01-23 09:03
precz z OMT!
Dość rozjeżdżania Kaszub, dość suburbanizacji, dość maskary terenowej. Trójmiasto, ratujmy się
- 8 14
-
2018-01-23 09:23
dlaczego upublicznia się informacje o prywatnych osobach, które są przeciw budowie? (2)
nie wszystkie z nich są osobami publicznymi (sołtys/wójt)
- 5 20
-
2018-01-23 09:32
Bo takie jest prawo. Było wcześniej sprawdzić.
- 6 0
-
2018-01-23 09:38
Bo chcemy poznać tych czereśniaków, ta wiedza przyda się w wyborach.
- 9 1
-
2018-01-23 09:23
(1)
Potem postawimy bramki i będziemy stac w korkach. A toi Polska właśnie.
- 8 1
-
2018-01-23 19:55
Bramek już nie będzie. Nawet na A2 Łódź-Warszawa miały być, a jest tylko pusty plac. To system z poprzedniej epoki.
- 0 0
-
2018-01-23 09:29
Ja zwykle autor nie odrobil pracy domowej
Szanowny Pani Autorze,
Poziom artykułu jest bardzo słaby.
@ tytuł - Na świecie w zasadzie wszystkie drogi są budowane przez prywatne firmy. Państwo, poza nielicznymi wyjątkami, nie posiada firm budowlanych.
Chodzi Panu oczywiście o finasowanie, budowę i eksploatacje.
Jeżeli pisze już Pan o PPP i Koncesji to proponuje chociaż poczytać jaka jest miedzy nimi różnica. to czy droga jest płatna czy nie nie wpływa na sposób rozliczania pomiędzy Państwem a Partnerem Prywatnym.
Droga może być bezpłatna i realizowana w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatne. Może też być płatna ale wpływy tak jak na A1 idą do budżetu Państwa , Partner prywatny zaś otrzymuje stałą opłatę wynikająca z dostarczenia drogi w danym standardzie.
to smutne, że z każdym dniem poziom artykułów na portalu Trojmiasto jest coraz niższe.- 15 1
-
2018-01-23 09:35
Wybory Wybory
Jak zwykle im bliżej wyborów tym więcej wizualizacji. Ponoć mają w gdańsku budować wyrzutnie rakiet. Niestety obwodnica jeszcze długo nie będzie zbudowana są ograniczenia z wykupem działek i przeprowadzeniem tras.
- 5 3
-
2018-01-23 09:46
Jak mantrę (2)
będę powtarzał, że ta droga nie ma sensu. Wystarczy spojrzeć na jej przebieg, by od razu zauważyć, że ona nie odciąży obwodnicy w stopniu większym niż 5-10%. Przecież mieszkańcy Trójmiasta stanowią 80% kierowców na tej drodze, a kierowcy ciężarówek nie będą nadrabiali 30 km drogi, by zaoszczędzić 5 minut na trasie.
- 14 12
-
2018-01-23 20:45
(1)
Różnica między jazdą od Straszyna do Dąbrowy to 5 km na niekorzyść OMT, a nie 30 km.
- 0 2
-
2018-01-23 21:22
ale już np. z Kowal do Dąbrowy nikt normalny nie pojedzie przez Żukowo
- 0 0
-
2018-01-23 09:47
PPP to najlepszy system (oczywiście jeśli jest kontrola)
bo 'państwo' nie zna się na niczym, w tym na budowaniu czegokolwiek - firmy wyspecjalizowane natomiast tak
to najbardziej optymalny i sprawdzony system na całym świecie - oczywiście muszą być odpowiednie kontrakty i kontrola- 3 1
-
2018-01-23 09:48
nikomu nie potrzebny wydatek (1)
wreszcie cos przebakuja ze ta obwodnica ma byc platna ....do tej pory klamali ze bedzie to droga bezplatna ....lepiej zainwestowac pienadze w instniejaca obwodnice niz snuc bajaki o metropolitalnej.....
- 8 5
-
2018-01-23 20:46
Czytaj ze zrozumieniem - będzie płatna dla ciężarówek (jak tysiące kilometrów innych dróg krajowych w ramach viatoll) - nic nie wskazuje, żeby miała być płatna dla samochodów osobowych.
- 0 0
-
2018-01-23 10:07
Obwodnica Metropolitalna ma sens (3)
Mniejsze zanieczyszczenie powietrza w Trójmieście,lepszy ruch na obwodnicy,mniej korków na obwodnicy zwłaszcza przy Estakadzie Kwiatkowskiego,lepszy dostęp samochodowy do portów Gdańsk,Gdynia, mniej TIRóW w centrum Trójmiasta. Szybszy wyjazd w kierunku Słupska,Koszalina,Szczecina z Elbląga czy Torunia.
- 13 7
-
2018-01-23 10:36
dlaczego OMT ma spowodować redukcję zanieczyszczenia w Trójmieście? (2)
każda nowa inwestycja drogowa po oddaniu generuje ruch indukowany: zwiększa się ruch na drogach dojazdowych, ci którzy poprzednio rezygnowali z jazdy samochodem z powodu zakorkowania zaczynają wracać do samochodu, wiele osób wyprowadza się z miasta na wieś i zwiększa codziennie pokonywane odległości.
Naprawdę poszerzanie ulic i budowa nowych tak wpływa na korki w mieście jak popuszczanie pasa na otyłość.
Warto się ocknąć i opamiętać.- 4 5
-
2018-01-23 14:44
(1)
Nie chodzi o korki w miešcie.chodzi o tranzyt który może być większy,a który trzeba rozładować,aby nie było prawdziwego harmagedonu komunikacyjnego.
- 2 1
-
2018-01-23 21:50
jaki tranzyt????
Nic takiego przez trójmiasto nie jeździ, starczy popatrzeć na DK 6 w Bożympolu...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.