• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł

Ewa Budnik
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Portowej, Wendy i św. Piotra zostanie przebudowane na koszt deweloperów.
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Wiczlińskiej i Filipkowskiego. Deweloper, który buduje tu większość osiedli sfinansował budowę nowej drogi.
  • Gdynia Zachód, ul. Filipkowskiego
  • Gdynia. Skrzyżowanie al. Zwycięstwa i ul. Orłowskiej przebudowane zostało również przy zaangażowaniu środków dewelopera.

Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.



Czy samorządy powinny egzekwować od deweloperów inwestycje na terenie gminy?

Prosty zapis Ustawy o drogach publicznych, który mówi: "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia" (art.16) pozwala samorządom egzekwować od deweloperów inwestycje w drogi.

- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.

W Gdyni największe inwestycje dopiero będą



W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. zobacz na mapie Gdyni W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.

W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego zobacz na mapie Gdyni (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego zobacz na mapie Gdyni (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.

Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej zobacz na mapie Gdyni, aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.

- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.

W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)



  • Nowe rondo przy Sopot Centrum to jedna z wielu inwestycji drogowych, jakie zrealizowane zostały przy okazji przebudowy i rozbudowy sopockiego dworca. W sumie inwestor wydał na to ponad 22 mln złotych.
  • Tunel pod deptakiem w Sopocie Dolnym powstał za pieniądze inwestora, który realizował Centrum Haffnera.
  • Przygotowanie dokumentacji przebudowy najbliższego al. Niepodległości fragmentu ul. Haffnera sfinansował Polnord. Koszt: 2 mln złotych. Na zdjęciu nowe rondo Haffnera-Sępia.
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.

- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu oraz ulice Podjazd zobacz na mapie SopotuDworcowa zobacz na mapie Sopotu - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd zobacz na mapie Sopotu - plac Konstytucji 3 Maja zobacz na mapie Sopotu z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.

Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.

Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zobacz na mapie Sopotu zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.

W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych



  • Ulica św. Barbary przebudowana za pieniądze dewelopera PB Górski.
  • Ulica Na Stępce czeka na przebudowę. Po zakończeniu budowy pierwszego etapu osiedla wykona ją Vastint.
  • Miejsce w którym w niedalekiej przyszłości łączyć się będzie Nowa Bulońska z Jabłoniową. Za przebudowę ukłądu Nowa Bulońska - Lawendowe Wzgórza zapłaci Robyg.
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku

W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.

- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo władze miasta! (29)

    Tak się rozwija miasto, które kocham. Jestem z Gdańska!

    • 114 152

    • (10)

      Może wazelinkę? Czy bez jedziesz?

      • 37 32

      • Kacper ciągnie za sobą smugę (9)

        Po artykule o tym, że nie jest źle, kacper ma biegunkę

        • 16 16

        • (8)

          Co mnie Twój bachor obchdzi i jego stolec?

          • 6 9

          • To błogosławiony stolec! Sam jaroslaw mu błogosławił i gdańszczanom zesłał (7)

            • 11 9

            • Etatowy 2000+ szczeka (4)

              • 8 4

              • 2000+ Jarosław kradnie (2)

                Przez każdą godzinę swojego urzędowania...

                • 7 9

              • Prosiaczek do Krzysia: (1)

                Krzysiu ja przymknę oko i zmienię plan a ty mi dołożysz się do ścieżki w mieście.
                Dasz trzy słoiki z miodem i jesteśmy kwita

                • 9 2

              • Prosiaczek do Krzysia:

                Krzysiu ja przymknę oko i zmienię plan a ty mi zbudujesz peron...

                • 7 2

              • A chodniki to wizytówka PO

                Syf i połamane

                • 10 5

            • Gdyby nie oni to za PO nic sie z drogami nie zmienilo (1)

              Precz z Gdańska !

              • 7 9

              • I w związku z tym tyle sobie w koszty wrzuca i podatku nie zaplaca

                I z czego się cwoku cieszysz?

                • 5 7

    • (8)

      Naprawdę brawa dla włodarzy?? A co ten włodarz takiego zrobił, ze mu dziękujesz, w jaki sposb rozwinął to miasto? Tez mi wyczyn sprzedac deweloperom działkę i wymusic na nim realizacje drogi przy inwestycji. Czy moze mowisz o wszystkich ecs, teatrach i muzeach wybudowanych za kilkaset milionów zlotych, ktore to dla zwyczajnego mieszkanca gdanska nic nie znaczą. Jakos nie widzę tego rozwoju w ukladzie drogowym, poprawie istniejacych nawierzchni drog, chodnikow w mieście, nie mowiac juz o rozwoju komunikacji. Rozwoj jest to fakt, buduje sie dużo osiedli, lokali uslugowych ale w jaki sposob wplywa to na jakosc zycia mieszkancow??

      • 50 34

      • (3)

        Kacperek już wstał zmienić pieluchę. Jaro lubi takie ciepłe ciamajdy

        • 18 23

        • (2)

          Musisz nam opisywać życie swojego bachora?

          • 12 6

          • Bahora to masz w kalefiksach. (1)

            Kacper to monż stanu. Tylko on może uratować gdansk

            • 6 11

            • POwski kapciu nawet słowo "baCHor" to dla ciebie wyzwanie. Też zapewne żyjesz w bulu i nadzieji, jak hrabia bredzisław.

              • 10 4

      • Miasto rozwija się wspaniale! (3)

        Biznesowo, kulturalnie, turystycznie, infrastrukturalnie i estetycznie. Goście , nawet z bastionów pisuaru, przyznają, że tu jest inny świat. W niczym nie przypomina tej siermiężnej, szarej, obleśnej Polski w której przyszło im żyć. Przyjeżdżają tu niczym do Amsterdamu, Kopenhagi czy Sztokholmu. Przeżywają nas od Niemców ale nam zazdroszczą.

        • 20 16

        • O kurde... i wtedy się obudziłeś z ręką mokrą od budyniu. (1)

          Patrząc na wspaniałą, światowej jakości zabudowę Forum Budynium.

          • 5 3

          • poza swoją wiochę mordy nie wychylałeś więc światopogląd masz jaki masz

            • 3 3

        • Buahahahaha ale fantasta z Ciebie

          • 2 3

    • (2)

      Prawdopodobnie słój jesteś:)

      • 18 14

      • Pudło

        • 4 8

      • W słojach to twój stary trzyma swoje skarby

        • 5 3

    • Chyba jestes z urzedu miasta (3)

      • 21 13

      • Nie oszukuj pisiorze! (2)

        • 8 10

        • (1)

          Uderz w stół, a urzędas zawyje.

          • 12 6

          • Pracownik etatowy kcpis?

            • 8 11

    • Jestem przydu*asem Adamowicza

      • 15 10

    • Chyba od niedawna bo słoma ci się sypie z butów

      • 2 2

  • (4)

    Zaniedbane ulice przez dziesięciolecia i inwestorzy zapłacą krocie.

    • 61 22

    • nie bój się (2)

      Oni potrafią liczyć ;) wyleją trochę asfaltu, opiszą to w ładne okrągłe cyferki, a ciemny lud kupi i łyknie PR jak młode pelikany. Za chwilę deweloperka będzie tak samo rządziła 3miastem jak Wawką - tylko czekam na lokalne afery prywatyzacyjne

      • 6 6

      • Najpierw musiałby tu PiS dojść do władzy (1)

        Jakoś propaganda ciągle zapomina, że na papierach od kamienic są podpisy zastępcy Kaczyńskiego...

        • 3 7

        • Ale Adamowicz jest taki mądry, że nie odda miasta deweloperom... po szkodzie

          • 0 3

    • Inwestorzy budują głównie w szczerym polu

      Niech sobie najpierw wybudują drogi

      • 3 1

  • kwota może duża ale: ile to jest kilometrów? 10, 15, 20?.... (8)

    • 105 14

    • W sumie to może z 5 albo i mniej (4)

      Bo to w większości tylko krótkie kawałki przy nowych budynkach i najbliższej okolicy. W ten sposób nie da się zbudować jakiegoś sensownego ciągłego kawałka.

      • 19 0

      • 400 mm pln to ponad 200km ulic (3)

        Koszt budowy drogi asfaltowej kat. KR3 o szer. 7m (z oznakowaniem i oświetleniem) to niecałe 2 mln PLN.
        Oczywiście im szersza droga lub wyższa kategoria (KR4-7) tym koszty wyższe. Ale to taki typowy przykład, żeby unaocznić skalę.

        • 11 2

        • Jesli tak to wyglada... (2)

          To mamy do czynienia z oszustwem na gigantyczna skale - ciężko znaleźć te 400 mln na drodze, wiec pewnie sa w czyjejś kieszeni.

          • 8 9

          • A ile mamy dróg w GDN? (1)

            Jak zaznaczyłem to są koszty orientacyjne dla średniej klasy drogi o szer. 7m.
            Zatem z 20km/rok zapewne mamy nieco ponad 10km.

            Patrząc inaczej - jeżeli przez ostatnich 10 lat podpisano niemal 400 umów to oznacza jakieś 500m/umowę (choć jak zaznaczyłem - moje obliczenia mają charakter mocno orientacyjny) co zapewne realnie oznacza mniej. A to już chyba wygląda realnie.

            Nie rzucaj oskarżeń bezpodstawnie bo można się sparzyć (pomówienia są karalne).

            • 9 1

            • Nie przejmuj się?

              Jest okres wyborczy i mnóstwo różnych gadzin powyłaziło spod kamieni by jadem zatruć okolicę.

              • 1 0

    • I w jakim czasie ? (1)

      A ile zgarnęli za mieszkania ? Jest to ułamek promila. A dlaczego ? Bo Adamowicz "wspiera" inwestorów.

      • 11 6

      • A kogo ma wspierać?

        Piwo żłop-ów, kloszardów i wszelkiego innego rodzaju hałastrę która tylko rękę wyciąga po cudze słowem wyborców pis.

        • 2 1

    • Co Ci dadzą km?

      Tutaj chodzi w dużej części o przebudowanie skrzyżowań, dodanie lewoskrętów, wysepek itp.

      • 7 2

  • Niby ok ale To nie jest tak dużo na Gdańsk (5)

    • 87 22

    • (1)

      to są waciki dla takich inwestorów, tym bardziej nie tylko w GD ale całym trójmieście
      czekam na remont obwodnicy, bo to będzie cyrk na skalę UE, korki będą do Łodzi
      jak się patrzy jaki haj$ biorą z samej turystyki to strach, a ulic nowych brak

      • 11 7

      • Pisuary blokują metropolitarną.

        Polskie piekiełko. Ewenement na skalę UE

        • 10 12

    • Jak niedużo, daj więcej!

      I to dziś. OK?

      • 8 3

    • (1)

      Jakoś w o polowe mniejszej Gdyni wielokrotnie mniej

      • 3 0

      • I część dopiero w planach

        • 2 0

  • Dla równowagi... (12)

    Poproszę o artykuł o ulicach rozjeżdżonych przez sprzęt budowlany i zakorkowanych przez kolejne inwestycje bez przebudowy systemu drogowego. Przykład: Myśliwska w Gdańsku.

    • 239 18

    • Ta Myśliwska, która jest w trakcie przebudowy? (6)

      • 8 9

      • (4)

        Myśliwska jest całkiem OK, ale ja proponuję Piekarniczą ;)
        Na dowolnym odcinku to jazda po księżycu....

        • 28 1

        • Przejedź się Wileńską zanim zaczniesz płakać na dziury (3)

          Taka Piekarnicza może spokojnie poczekać, aż naprawdę tragiczne drogi będą połatane...

          • 5 8

          • (2)

            Zachoruj na raka zanim zaczniesz narzekać na dziury w drogach. Itd. chcesz dalej licytować się na prawdziwe problemy??

            • 4 5

            • Wylecz raka, zanim się zajmiesz powiększaniem piersi (1)

              Mamy ograniczony budżet i najpierw powinny iść do remontu najgorsze ulice.
              Dopiero, co skończył się remont Piecewskiej, teraz zaczął Myśliwskiej.
              Na Piekarniczą też przyjdzie czas, ale nie jest w tak złym stanie, żeby miała mieć priorytet...

              • 7 1

              • Jechałeś kiedyś Piekarniczą?

                Jak na księżycu. Piecewska i Myśliwska to przy niej pikuś

                • 1 0

      • O ile przez "przebudowę" rozumiesz coś co (mam nadzieję) będzie pasem do skrętu w lewo. To ta sama Myśliwska, na której zlikwidowano zatoczkę autobusową i przeniesiono przystanek tak, że autobus blokuje ruch, bo deweloper potrzebował wjazdu na budowę.

        • 6 0

    • Kruczkowskiego

      • 9 1

    • Jabłoniowa również. Magazyn łatwo postawić ale zainwestować w dojazd to już nie koniecznie.

      • 11 0

    • Ale to jest artykuł sponsorowany. Coraz więcej na trójmieście takich artykułów, w których zapomina się dopisać "art. sponsorowany". Tydzień temu informacja o deweloperach zatrzymanych przez CBA, więc dzisiaj artykuł ocieplający wizerunek wspaniałych deweloperów.

      • 16 1

    • Drugi przyklad (1)

      Deweloper Robyg i rozjeżdżone ulice Chrobrego i Powstańców Wielkopolskich we Wrzeszczu. Oprócz tego, rozebrany chodnik przy tej pierwszej. A cena za metr kw. mieszkania na osiedlu Zajezdnia - od prawie 7 tysięcy.

      • 6 1

      • trzymaj się faktów, nie rozebrany a zwężony, nie rozjeżdżone a normalnie użytkowane - kanary nigdy nie wlepiły żadnego mandatu ciężarówkom dowożącym robykowi materiał na plac budowy. A te 7 tysi?? człowieku! ludzie z opętaniem w oczach kupują tam w dziurę w ziemi!

        • 1 1

  • i tak..

    na morenie zniszczyli ścieżkę rowerową,,, i przebudowali nową ulicę na jeszcze nowszą....

    • 96 16

  • cicha kampania (5)

    wyborcza deweloperowicza? Tak nieźle to funkcjonuje. Korki po horyzont. Do kilkunastu osiedli prowadzi jedna droga, a tam gdzie drogi były zostały zajeżdżone i zdewastowane przez ciężarówki z budowy.

    • 140 29

    • Ależ oczywiście (4)

      Drogi w Trójmieście mamy tylko dzięki temu, że pan Górski, pan Robyg i jeszcze kilku innych od ust sobie odjęli, zrezygnowali z zysku i postanowili wspomóc mieszkańców w tym społecznym czynie.

      • 1 0

      • (2)

        ani to społeczny czyn, ani deweloperzy nie są po to żeby budować publiczne drogi. i w życiu też nie o to chodzi zęby odejmować sobie od ust. bredzisz:(

        • 1 0

        • oczywiście, że nie chodzi (1)

          zwłaszcza deweloperom - ceny mieszkań w biednym Trójmieście takie same jak w Berlinie czy Sztokholmie

          • 0 1

          • Naprawdę ? To powiem ci że cena za benzynę, za jedzienie ubranie i agd też jest jak w berlinie. Więc nie podawaj bezsensownych prykładów i nie rób z dewelopera diabła rogatego

            • 0 0

      • Jak by ktoś znał prawo i miał choć trochę intelektu, to wiedziałby że deweloper zrobi droge na pewno w terminie zapisanym w umowie z miastem i będzie to najprawdopodobniej po wybudowaniu osiedla bo wcześniej zostana te drogi zniszczone. Ale cóż, hejtować jest łatwo

        • 0 1

  • Tylko pozornie za wybudowanie drogi płaci deweloper (29)

    Fakt jest taki, że koszt budowy miejskiej drogi przez dewelopera, wliczony jest w każdy metr kwadratowy mieszkania, biura czy sklepu, za który płaci przysłowiowy "Kowalski". Kiedy już droga istnieje, za której wybudowanie "Kowalski" będzie spłacał jeszcze przez kolejnych 30 lat kredyt "na zakup mieszkania", to w tym czasie politycy tacy jak Pan Adamowicz, będą chodzić na spacery i spotkania z mieszkańcami miasta, i zbierać laury za "wybudowanie drogi" - rękami dewelopera za pieniądze "Kowalskiego", będzie się pan prezydent chwalił jakie to inwestycje w rozbudowę dróg dzięi niemu poczyniono. Drogi która będzie rozjeżdżana przez wszystkich, na remont której po 30 latach prezydent nie będzie mógł wyszukać "złotówki" choć będzie ona wymagała remontu, a "Kowalski" pomimo iż partycypował pośrednio w kosztach jej budowy oraz płacił podatki, nie będzie mógł się doprosić o jej remont. Taka smutna rzeczywistość...

    • 249 24

    • Święta prawda (10)

      Lecz niestety są wśród nas tacy co i to łykną jak młody pelikan, myśląc że wreszcie samorząd coś działa. Tymczasem to kolejny podatek spłacany na raty. Różni się tylko ładniejszym opakowaniem, dlatego czasem można odnieść wrażenie, że ktoś dał nam prezent.

      • 33 11

      • Ale d**ile jesteście... (9)

        Kto waszym zdaniem ma zapłacić? Inwestor? Deweloper? Miasto?

        • 12 10

        • inwestor i deweloper to to samo w tym przypadku ... (8)

          ..., a miasto !??... Właśnie ! . To na władzach miejskich spoczywa odpowiedzialność i ciężar finansowy infrastruktury technicznej terenów przeznaczonych pod inwestycje deweloperskie , czy rewitalizacyjne . To "miasto" ma obowiązek uzbrajać teren , który przekazuje pod inwestycje oraz pobierać za to pieniądze od inwestora . Tak wygląda prawo w tej kwestii . Tak było i jest nadal , tylko , że ktoś , kiedyś pomyślał i wpadł na pomysł jak ten przepis główny obejść . W efekcie powstał furtka w prawie w "osobie" inwestora zastępczego miasta , którym w praktyce staje się ten , kto chce zainwestować w "deweloperkę" ... i ma teoretycznie na ten cel pieniądze , które w praktyce przy prawidłowym toku finansowym powinien wpłacić do kasy miasta . Teoretycznie ! , bo z czasem wiemy jak to można obejść . Czyli sytuacja się odwraca i nie wiadomo o co chodzi . A kiedy nie wiadomo o co chodzi , to na pewno chodzi o pieniądze . Jak to klasyk mówi "piniądze". I to te , które raczej kasy miejskiej nie zobaczą .

          • 14 5

          • Nie kretynku! Inwestorem zawsze jest kupujący! Tzw kowalski! (7)

            Deweloper pełni tę funkcję tylko w zastępstwie i tylko do oddania inwestycji. Natychmiast po zakończeniu gwarancji przestaje mieć z nią cokolwiek wspólnego. Do szkoły obrzydliwe pisowskie trolle bo waszą niewiedzą obnażacie się niczym poseł pięta przed "modelką"

            • 9 14

            • oczywiscie jak przystało na hejtera prawdy (6)

              więcej d**ilny lemingu w tobie pogardy niż rozumu . Kiedy nie potrafisz czytać ze zrozumieniem , bo w czerepie echo , to nie zabieraj głosy mała główko , bo wprowadzasz chaos informacyjny dla tych , którzy jednak może są bardziej chłonni informacji niż ty . To , że kogoś nazwiesz kretynem , to nie świadczy wcale o poziomie twojej wiedzy , kiedy poza tym nie masz nic , co byłoby sensowne do zakomunikowania . Skąd wy takie lemingi się bierzecie , powiedz mi ?.

              • 9 5

              • Po pierwsze, naucz się pisać.

                Po drugie, podsumowanie Twoich argumentów:

                Jak masz nie pisać nic poza pokracznie nadrapanym jadem, powstrzymaj się od głosu. No, chyba, że najbardziej lewacki rząd w historii Ci za to płaci...

                • 11 1

              • Nazwanie ciebie kretynem to nie hejt, to diagnoza

                • 5 2

              • a może ty jesteś kretynkiem ?! to jest do cibie ! kretynku ! (3)

                to jest post do tego pajaca , który nazywa wszystkich "kretynkami" i się nie podpisał . czytaj i myśl jak potrafisz . czy Kowalski jest inwestorem chcąc sobie kupić jeden kilogram cukry ?! , czy może jest konsumentem dóbr , które powstały wysiłkiem kreatywności innych osób ? , .. czyli właśnie inwestorów ... Pomyśl kretynku !!... , potrafisz ?... , ech szkoda słów . PS. wytłumaczę tobie na poziomie twojego intelektu ten problem, bo masz braki . Czytaj i kojarz . Kiedy Kowalski wybuduje sobie dom , to wtedy można go nazwać inwestorem . Będzie nim nawet wtedy , kiedy wybuduje sobie ich trzy i więcej . Ale gdy zacznie te domy sprzedawać innym osobom , to wtedy stanie się deweloperem . Nadążasz !? . Ale kiedy ! Kowalski kupi dom od Nowaka , a Nowak jest deweloperem , to Kowalski staje się w ten sposób konsumentem dóbr stworzonych przez innych . Kupujesz bułkę w sklepie to jesteś konsumentem , kupujesz auto w salonie , to jesteś konsumentem , a nie inwestorem jak to ty uważasz . Idziesz do sklepu kupić mąkę , to ją kupujesz w kilogramowych opakowaniach . Za opakowanie też płacisz i dzisiaj jest to norma . Rozumiesz już teraz kretynku ?! . Infrastruktura techniczna terenu , czyli drogi , ulice , chodniki , wodociągi , prąd , gaz , kanalizacje jest takim opakowaniem inwestycji deweloperskich . Takim kartonem . Towar : jak rower w kartonie . Rozumiesz już jak świat się różni nazwami i co one oznaczają ?. Reszta to "sprzedaży szczegóły" !, napisane na karcie gwarancyjnej . Ucz się , bo może masz tu jedyną okazję kretynku !.

                • 1 6

              • Czyli według Ciebie, deweloper buduje mieszkania za swoje pieniądze (1)

                A potem je sprzedaje?

                Ostatnio jak sprawdzałem, trochę inaczej to wyglądało...

                PS. Serio, rozumiem, że lewactwo ma problemy z klawiaturą, ale ogarnij jakieś paragrafy i wywal tą spację z przed przecinka.

                • 6 2

              • To kretyn pisowski. Kruchciana sierota po komunie

                To są lewaki. Komuchy i doktrynerzy. Oni są przekonani o tym, że ich pogląd jest najmojszy, dlatego jest prawem przyrody, pewnikiem nauki i mądrością niepodważalną. Nauki szkolne są dla wykształciuchów i łżeelit

                • 3 3

              • Inwestorem zawsze jest ten który staje się właścicielem.

                Po kolei mój kretynku bez szkoły: puszczając przez d..pę kilogram cukru lub wódy, owszem jesteś konsumentem. Kupując nieruchomość, chcesz, czy nie chcesz, jesteś inwestorem. Czy robisz to pod wynajem, czy po to aby później sprzedać, czy też aby mieszkać, zainwestowałeś w nieruchomość. No chyba, że zeżresz niczym pół litra chleba twego powszedniego.

                • 5 1

    • Najbardziej trafny komentarz. (1)

      Ponadto trzeba zwrócić uwagę że tzw. "umowy drogowe" reguluje tylko jeden ogólnikowy paragraf ustawy o drogach publicznych. Na podstawie tego paragrafu deweloper, ale również mały przedsiębiorca, który chce zbudować np. budynek usługowy musi "dogadać" się z władzami miasta, co do kwoty, którą musi przeznaczyć na przebudowę drogi. Przepis ten jest uznaniowy i miasto może równie dobrze nie wyegzekwowac swojego prawa lub narzucić niewspółmiernie duże obciażenie co do wartości samej inwestycji (tak się dzieje w Rumi, gdzie nawet małe iwestycje w postaci sklepu, przedszkola muszą sie dokładac do układu komunikacyjnego miasta inaczej nie dostaną róznego rodzaju uzgodnień). Jest to bardzo korupcjogenny przepis.

      • 11 7

      • W co trafił ten komentarz? Chyba Wacławem do ula...

        Poziom pisowskich kadr jest poziomem dna. Kacper z taką ekipą chce nami rządzić!

        • 7 5

    • jest jeszcze jeden wariant robienia z mieszkańców idiotów... (7)

      .., który praktykuje nasz "bob budowniczy" ze swoja ekipą . Mianowicie ogłasza obywatelski konkurs na rewitalizację jakiejś tam ulicy . Oczywiście wygrywa ulica ta , która jakimś dziwnym trafem ma przy sobie dużą inwestycję deweloperską . W efekcie , to budżet miasta płaci za remont tejże ulicy , a nie deweloper i to jeszcze z podtekstem :..no przecież mieszkańcy sami sobie tą ulicę wybrali . Właśnie problem w tym , że to nie mieszkańcy wybrali , tylko jakiś tam niby konkurs pod patronatem władz miasta , ale o tym już cicho sza . A przecież wiadomo , że takie konkursy mają drugie dno , które żyje własnym życiem nie mającym nic wspólnego z intencjami jakie tym konkursom przyświecają . Pytanie jedno z wielu jakie się nasuwa , ... deweloper oczywiście zaoszczędził na inwestycji , więc :... co on zrobił dalej z tymi "oszczędnościami" ?. Nasz budyniowaty bob pewno wie , tylko nie powie , bo to pytanie polityczne jest . A ja o tym mówię tak , że to co "łatwo przyszło" , to tego trudno się potem doliczyć , dlatego można się przy inwentaryzacji zdobyczy szybko pomylić ...hmmm.., czego jesteśmy właśnie świadkami .

      • 31 8

      • Kacper nie napinaj się tak bo ci żyła pęknie i smród się rozejdzie po okolicy. (6)

        W wasze bajki sami nie wierzycie a szukacie głupszych od siebie. Od 3 lat macie cały aparat represji w łapie oraz kurkizję i co?... ano g*wno!

        • 7 13

        • aparat represji !?... (5)

          ... aparat represji to jest w wymiarze niesprawiedliwości ... Tam on jest ! , z emerytowaną sędziną Gersdorf , oraz Tuleją , który jest kolegą z palestry , kolegą tych złodziei, łapówkarzy, krętaczy i cwaniaczków , którzy śmią się nazywać nadzwyczajną kastą ludzi , pozbawioną przez siebie samą rygorów prawnych i mającą ład systemu demokratycznego państwa w swoich czterech literach , a ponadto sami stawiający się ponad władzę wykonawczą i ustawodawczą . Więc kto ma niby ten aparat represji mieć cymbale ! ?... Noooo !!... Ma go ten , który miałby ponoć zrobić porządek z tymi złoczyńcami , którzy okradali , okradają jeszcze ten kraj ... Taka jest smutna prawda . A przecież oni sami także to robili wspólnie właśnie z tymi złoczyńcami . Więc najpierw należy wywalić skorumpowanych przez złoczyńców sędziów z wymiary niesprawiedliwości , aby stał się on wymiarem sprawiedliwym , a wtedy bajki staną się faktem i smutną sprawą dla ciebie również ... i to bardzo szybko . Dlatego jest ten hejt na rząd i reformy jakie on wprowadza . Jeżeli tego nie rozumiesz , a tego nie rozumiesz ! , bo świadczy o tym to , jak i co piszesz , to nie jest to już mój problem i dlatego nie mam zamiaru ciebie tu uświadamiać , bo z pożytecznymi idiotami dla bandy złoczyńców nie gadam .

          • 6 7

          • Uważaj pisowcu bo coś brązowego, cuchnącego z ciebie wychodzi. Nie jest to prawda. (4)

            Chcecie przejąć sądy, żeby chronić takich bandytów jak ci ułaskawieni przez adriana, złodzieja ekszięcia co okradł niepełnosprawnych, speców od okradania pck, antka wariata od smoleńska i szpiega ruskiego. Uczciwych, niepokornych ludzi chcecie okradać i w kryminale zamykać

            • 6 3

            • jaki ty jesteś głupi , to aż trudno zdefiniować .... (3)

              ..ale odpowiem ci cymbale . To Bolek i Kwachu ułaskawiali gangsterów mafijnych , bandytów , przestępców i złodziei . Nie jednego , czy dwóch nawet , ale można było ich liczyć w dziesiątkach . Od kolesi partyjnych , po morderców ze zorganizowanej przestępczości . Jednocześnie wmawiali Polakom , że w kraju mafia nie istnieje . Natomiast !. Osobiście nie znam ani jednego nazwiska , które można by przypisać Dudzie , według tego , co tu piszesz . A ponadto !. Wymiar niesprawiedliwości był tak "sprawiedliwy" w swoich sądach , że ewidentną korupcję Sawickiej nazwał stanem zakochania , a jawną kradzież 50zł przez sędziego złodzieja jego roztargnieniem , więc nie ma co tu dalej dyskutować z tobą na te tematy , bo masz spaczone poczucie moralności . Sam jesteś patologią . POsługujesz się banałami , demagogią i kłamliwa propagandą , jako argumentami na coś , dlatego jakakolwiek dalsza polemika z tobą nie ma sensu . Fakty mówią swoje , a twoje kłamstwa nie mają jakiejkolwiek granicy , wręcz sięgają absurdu , nawet przy prawdzie nie stały.

              • 3 5

              • Prawda cię boli pisuarze

                Czy kłamstwem jest to , że adrian ułaslawił skazanych bandziorów i zajmują aktualnie wysokie stanowiska w strukturach przestępczych pis?
                Czy kłamstwem jest to, że eks zięć ukradł pieniądze z pefronu?
                Czy kłamstwem jest to, że kradziono pieniądze z pck?
                Czy kłamstwem jest to , że antek rozwalił i uczynił bezbronną polską armię (ile dni jest w stanie bronić się w razie agresji), czy może kłamstwem jest to, że przez lata bierze kasę na siebie i kolesi w ramach komisji do sprawy niebyłego zamachu?
                Może prawdą nie jest to, że wzięli bo im się to po prostu należało? Może brocha wcale nie brała udziału w wypadku pod oświęcimiem a antoni nie rozbijał limuzyn pod toruniem. Może pincet plus dostało każde dziecko w Polsce a adrian pomógł frankowiczom? Gdzie leki dla seniorów? Gdzie kasa dla pielęgniarek, rezydentów i niepełnosprawnych? Gdzie kasa z uszczelnień vat skoro według liczb jest gorzej niż było?

                • 3 3

              • Srebrna to jeden z wielu przykładów dzikiej prywatyzacji (1)

                Natomiast brat parcha rezydujący uwcześnie na stołku w waiawie rozpoczął

                • 5 1

              • Bandycką "reprywatyzację"

                • 3 2

    • Jaka dziś jest szansa mieszkac w tym samym miejscu do końca życia ? (1)

      Wystarczy że się spojrzy jak wzrastają ceny za m2 przy kupnie ,ile kosztuje wynajem mieszkań , jak czynsze wzrastają .W końcu wychodzi że miasto jest do przodu ,deweloper do przodu ...tylko Kowalski musi płacić więcej ,więcej i więcej w tych lokalizacjach. Wychodzi na to że mieszkańcowi ,który mieszka 40 lat w danym miejscu funduje się bardzo drogie życie.I co mu pozostaje .....wyprowadzić się. Oczywiście się znajdzie inwestor ,który będzie wiedział co z takim lokalem zrobić....

      • 5 5

      • Pretensje do kogo? Wracaj na wieś na ojcowiznę kowalski to "buty będą śmierdziały jak i przed stu laty"

        • 5 1

    • Nie do końca... (1)

      Miasto nie zainteresuje się nawet remontem bo część nowych dróg pozostaje Kowalskiego. Hossa ma na niektórych osiedlach pozycję "udział w drodze" rzędu 8k pln. co więce wspólnota odpowiada za bezpieczeństwo tej drogi i np dostosowanie do nowych przepisów jeśli się zmienia. A jak będzie jakiś wypadek na nieodśnieżonej wspólnotowej drodze to jeszcze Kowalski z Nowakiem złożą się na milion odszkodowania.

      • 8 3

      • Znaczy się kupując u hossy stajesz się "posiadaczem ziemskim"

        Nauczcie się kretyni czytać umówy! Nie pasuje coś w umowie to nie podpisujesz! Skoro hossa (z tego co wiem nie tylko) takie zapisy w umowach stosuje, to znaczy, że są na to chętni. Jest popyt, jest podaż a chcącemu krzywda się nie dzieje. No chyba , że nie wiedzieliście co podpisujecie... to znaczyło by, że należy was ubezwłasnowolnić, odebrać prawa wyborcze i ustanowić kuratora.

        • 7 0

    • piękny umsył xd

      o kurde geniusz ! odkrył, że w ekonomii nie ma nic za darmo. Cały sens w tym, żeby to robił prywaciarz bo im taniej zrobi tym więcej zgarnie do kieszeni. Natomiast jakby miało miasto to robić okazałoby się, że przetarg musi wygrać odpowiednia firma i odpowiednie wafle ustawią się w kolejce do pieniędzy podatnika. Prezydent zawsze, czy Pisior czy Peło będzie chętnie prężył klatę do zdjęcia na tle nowo wylanego asfaltu niezależnie kto go wylewał i za czyje pieniądze. Ważne, że zdjęcie pójdzie w świat, że droga jest, a on za to odpowiada no bo przecież jest na tym zdjęciu. Ludzie to wzrokowcy. Jak F16 (pis) czy okręty MW (PO) - tą kupę stali, która ostatecznie nadaje się na żyletki - bo Rosja i tak zjada nas w pół dnia. Dlatego niech nikt nie mówi, że 500+ złe - tutaj przynajmniej kasa się kręci wśród obywateli i zostaje w kraju( realnie 400+ bo VAT wraca do skarbu). Ehh musicie już odejść na śmietnik historii bo komunę nieudolnie obaliliście , niekształciliście się i daliście się ogłupić i zabetonować nam, młodym sejm na ponad ćwierć wieku (od 25 lat te same gęby kręcą Wami jak chcą). Wasza wina bo bogata, nowoczesna , postępowa, świecka i inteligencka Polska to bogaty, nowoczesny, postępowy, świecki i inetligentny Polak. Nie pytajcie postkomusze relikty co kraj Wam da tylko co Wy dacie dla kraju.

      • 7 0

    • Prawda jest taka...

      ...że wszystko co budowane przez samorząd (którykolwiek) lub państwo jest budowane za pieniądze obywateli.
      I można się zżymać, że kupują głosy za naszą kasę (bo chwalą się autostradami, przedszkolami, 500+, darmowa komunikacja itp. itd.), albo można przyjąć, że w ten sposób pokazują jak wydali powierzone im pieniądze (niczym makler) i negocjują z nami dalsze zatrudnienie.

      To po prostu trzeba zrozumieć: nikt nam nic nie dał. W znakomitej większości sami na to zapracowaliśmy i sami to sfinansowaliśmy (PITem, CITem, VATem, akcyzą itp.). Nawet niepracujący menele obalający "krowę" czystej w bramie dorzucają się do tego bałaganu (znakomita część ceny wódy to akcyza z bratem VATem ;] ).

      • 5 0

    • Pamiętajmy o tak zwanym udziale w drodze, który musimy wykupić przy zakupie mieszkania :)

      • 0 1

    • 500+ też płaci "Kowalski" a nie państwo gamoniu

      • 0 1

  • Kampania (2)

    A kto to sprawdzi? , że tyle wydano? Kiełbasa wyborcza.

    • 86 20

    • Kacperek sprawdzi

      • 1 5

    • Ten sam, co sprawdził, czy nagrody ministrów poszły w końcu na Caritas

      Bo ostatnio coś z tym oddawaniem przytulonej kasy im się zapomniało...

      • 5 0

  • Brawo Gdańsk na pohybel świrom,trollom i malkontentom (5)

    A teraz do boju pisowcy udowadniać że ziemia jest płaska!

    • 56 104

    • akurat ludzie z PiSu nie wierzą w płaska ziemie,bo jesli ktoś czyta Biblię to wie,że to niemożliwe pacanie! (3)

      • 18 11

      • dumny pisowski nieuku w bibli ni (1)

        • 7 15

        • Coś chciałeś wybredzić i ci nie poszło

          • 9 3

      • masz pecha przeczytałem stary i nowy testament i nie tylko

        W żadnym nie ma słowa o kształcie ziemi,poza tym to kościół katolicki palił na stosie ludzi za to że sprzeciwiali sięjego błędnej teorii,aż do akceptacji dzieła ,,o obrotach sfer niebieskich"Ps podejrzewam że nawet nie wiesz kto kiedy,gdzie,to napisał,nie wspominając jaki wielki naukowiec Włoski doszedł do identycz.wnioskówjak ww dziele i kościół go spalił!Co nie zmienia faktu że każdy dodatkowy metr drogi to radość dla każdego kierowcy i zawieszenia jego samochodu!

        • 2 1

    • tu nie trzeba nic udowadniać! jak jest naprawdę - każdy mieszkaniec wie!

      chyba że chcesz udawadniać że mieszkańcy Gdańska- to trochę słabo myślący...
      można nam wcisnąć bzdety
      i pisanie- mówienie nieprawdy to jest zwyczajny brak szacunku do mieszkańców Gdańska!

      • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane