• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł

Ewa Budnik
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Portowej, Wendy i św. Piotra zostanie przebudowane na koszt deweloperów.
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Wiczlińskiej i Filipkowskiego. Deweloper, który buduje tu większość osiedli sfinansował budowę nowej drogi.
  • Gdynia Zachód, ul. Filipkowskiego
  • Gdynia. Skrzyżowanie al. Zwycięstwa i ul. Orłowskiej przebudowane zostało również przy zaangażowaniu środków dewelopera.

Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.



Czy samorządy powinny egzekwować od deweloperów inwestycje na terenie gminy?

Prosty zapis Ustawy o drogach publicznych, który mówi: "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia" (art.16) pozwala samorządom egzekwować od deweloperów inwestycje w drogi.

- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.

W Gdyni największe inwestycje dopiero będą



W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. zobacz na mapie Gdyni W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.

W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego zobacz na mapie Gdyni (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego zobacz na mapie Gdyni (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.

Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej zobacz na mapie Gdyni, aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.

- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.

W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)



  • Nowe rondo przy Sopot Centrum to jedna z wielu inwestycji drogowych, jakie zrealizowane zostały przy okazji przebudowy i rozbudowy sopockiego dworca. W sumie inwestor wydał na to ponad 22 mln złotych.
  • Tunel pod deptakiem w Sopocie Dolnym powstał za pieniądze inwestora, który realizował Centrum Haffnera.
  • Przygotowanie dokumentacji przebudowy najbliższego al. Niepodległości fragmentu ul. Haffnera sfinansował Polnord. Koszt: 2 mln złotych. Na zdjęciu nowe rondo Haffnera-Sępia.
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.

- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu oraz ulice Podjazd zobacz na mapie SopotuDworcowa zobacz na mapie Sopotu - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd zobacz na mapie Sopotu - plac Konstytucji 3 Maja zobacz na mapie Sopotu z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.

Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.

Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zobacz na mapie Sopotu zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.

W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych



  • Ulica św. Barbary przebudowana za pieniądze dewelopera PB Górski.
  • Ulica Na Stępce czeka na przebudowę. Po zakończeniu budowy pierwszego etapu osiedla wykona ją Vastint.
  • Miejsce w którym w niedalekiej przyszłości łączyć się będzie Nowa Bulońska z Jabłoniową. Za przebudowę ukłądu Nowa Bulońska - Lawendowe Wzgórza zapłaci Robyg.
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku

W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.

- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • no chyba inwestorzy łachy nie robią,że jak dostaja teren i buduja tam bloki czy centra handlowe to i (1)

    od razu musza zrobic drogi dojazdowe,chodniki i zieleń naokoło....

    • 33 7

    • GDA

      Jak dostają teren? Chyba go kupują więc nie wiem czy tak łachy nie robią.

      • 2 1

  • (2)

    Kropla w morzu...
    A po co takie wyliczanki? Propaganda przedwyborcza?
    Dlaczego to co było wymienione w artykule to tylko przebudowy wykonane przez deweloperów a przez miasto nie? Bo miasto ma ludzi w poważaniu i nic nie robi.

    • 30 9

    • Haha (1)

      Miasto robiło jeszcze więcej trolu.

      • 1 3

      • chyba tylko dla kieszeni szczura i jego bandy kolesi

        • 1 0

  • Gdańsk prawie 6,5 x wiecej od Gdyni? (1)

    Czyli miasto potrafi egzekwować kasę od deweloperów i przede wszystkim "tu się buduje"?

    • 26 5

    • W Gdyni to szczurek robi wszystko dla dewelopera nie odwrotnie.

      Remont al zwycięstwa przy działce Boczka, teraz parking w centrum dla Pana Boczka:)

      • 9 0

  • Szczurek co robisz z publicznymi pieniędzmi, że drobne prace muszą robić

    twoi znajomi deweloperzy???

    • 21 2

  • prosze o artykuł (1)

    co dalej blokuje obwodnicę metropolitarną? prosze o artykuł? dlaczego nei rozpoczyna sie budowa?

    • 26 2

    • Metropolitarna. Eche.

      • 2 2

  • A nowe osiedla są podlaczane w stare

    Systemy odprowadzania ścieków... kiedyś to się zapcha.. O deszczowce nie trzeba wspominac bo widać po opadach deszczu. Beton beton i mała średnica rur ;-)

    • 35 3

  • Dziwny artykul... 400 mln do wydania...

    A w artykule mowa o tym co powstalo... 8 lat temu w GD...

    • 26 5

  • w tytule " wciągu pięciu lat..." a w treści od roku 2008 (3)

    o co chodzi autorowi?
    5 lat? czy 10?
    co za propaganda... i do tego brak logiki
    chyba rzeczywiście traktujecie ludzi jak d**ili- wszystko łykną!

    • 36 6

    • (2)

      Przeczytaj artykuł wolniej może zrozumiesz

      • 2 0

      • masz rację!, ale wiesz to co tam naskrobano- pomiezanie z popląteniem (1)

        i stawiam dobra kawę
        jeżeli jest ktoś kto rozumie o co chodziło autorce?
        czytam piaty raz...i takiej " statystyki" jeszcze nie widziałam i nie słyszałam

        statystyka po nowemu

        • 2 0

        • Chodzilo o to by nie bylo widac, że Gdynia w porównaniu do Gdańska i Sopotu jest pod tym względem w czarnej d

          • 0 1

  • (2)

    Budyń zrobi wszystko żeby zosta przy korycie.

    • 25 13

    • No i bardzo dobrze. Od tego jest

      • 3 2

    • Gdańsk

      Niech zostanie jak najdłużej. Bo Gdańsk staje się najpiękniejszym miejscem w Polsce!!!

      • 2 1

  • deweloper powinien zapłacić zadrogę,a budować powinno miasto

    potem jest tak, że deweloper buduje drogę kierując się tylko własnym interesem...
    Np. obniża drogę osiedlową o 1,7m względem działki po jednej stronie drogi -tylko dlatego, że aby maksymalizować swój zysk obniżył swój teren po drugiej stronie drogi...Deweloper dzięki temu buduje budynki wyższe o jedną kondygnację, a miasto- WUiA oczywiście klepie taki projekt...
    Właściwie dlaczego ktoś miałby się w tym mieście liczyć z prywatnym właścicielem działki?
    Przecież może wskakiwać te 1,7mna swoją działkę...Najważniejsze aby pomóc deweloperowi zarobić!!!

    • 18 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane