- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł
Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.
- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.
W Gdyni największe inwestycje dopiero będą
W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra , gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.
W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.
Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej , aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.
- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.
W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.
- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina oraz ulice Podjazd i Dworcowa - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd - plac Konstytucji 3 Maja z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.
Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera . Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.
Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera . Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera . Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.
W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku
W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.
- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:
- umowa ze spółką Robyg Jabłoniowa II dotycząca przebudowy ul. Bulońskiej Południowej i ul. Lawendowe Wzgórza . Łączna wartość umowy to 7 023 169,08 zł. To inwestycja, która jest w trakcie realizacji.
- umowa z firmą PB Górski dotycząca przebudowy ul. św. Barbary . W ramach inwestycji ulica została podniesiona i pokryta nowym bukiem. Wartość umowy: 5 684 174 zł.
- umowa z firmą Cavatina, która posiada grunty wzdłuż ul. Jana z Kolna i Marynarki Polskiej, gdzie realizowana ma być zabudowa biurowa. Wartość umowy, w ramach której przebudowana zostanie ul. Marynarki Polskiej to 5 567 032,05 zł.
- umowa z firmą Vastint Poland, która przy ulicy Na Stępce buduje pierwszy etap osiedla Riverview dotyczy przebudowy tej ulicy jak również ul. Dziewanowskiego i ul. Angielska Grobla . Wartość umowy: 5 540 289,00 zł, inwestycja będzie dopiero realizowana.
- umowa ze spółką Słoneczne Wzgórza, która w ramach realizowanego osiedla o tej samej nazwie buduje układ drogowy w obszarze ul. Kołodzieja i Warszawskiej . Te prace kosztowały 4 445 951,84 zł.
- umowa ze spółką K&L Inwestycje, która realizowała osiedle w rejonie ul. Starogardzkiej, Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły . Tu deweloper zostawił 4,3 mln zł. Obecnie budowę osiedla kontynuuje Euro Styl.
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-27 06:26
no chyba inwestorzy łachy nie robią,że jak dostaja teren i buduja tam bloki czy centra handlowe to i (1)
od razu musza zrobic drogi dojazdowe,chodniki i zieleń naokoło....
- 33 7
-
2018-08-27 18:16
GDA
Jak dostają teren? Chyba go kupują więc nie wiem czy tak łachy nie robią.
- 2 1
-
2018-08-27 06:28
(2)
Kropla w morzu...
A po co takie wyliczanki? Propaganda przedwyborcza?
Dlaczego to co było wymienione w artykule to tylko przebudowy wykonane przez deweloperów a przez miasto nie? Bo miasto ma ludzi w poważaniu i nic nie robi.- 30 9
-
2018-08-27 18:17
Haha (1)
Miasto robiło jeszcze więcej trolu.
- 1 3
-
2018-08-27 20:12
chyba tylko dla kieszeni szczura i jego bandy kolesi
- 1 0
-
2018-08-27 06:31
Gdańsk prawie 6,5 x wiecej od Gdyni? (1)
Czyli miasto potrafi egzekwować kasę od deweloperów i przede wszystkim "tu się buduje"?
- 26 5
-
2018-08-27 07:09
W Gdyni to szczurek robi wszystko dla dewelopera nie odwrotnie.
Remont al zwycięstwa przy działce Boczka, teraz parking w centrum dla Pana Boczka:)
- 9 0
-
2018-08-27 06:32
Szczurek co robisz z publicznymi pieniędzmi, że drobne prace muszą robić
twoi znajomi deweloperzy???
- 21 2
-
2018-08-27 06:38
prosze o artykuł (1)
co dalej blokuje obwodnicę metropolitarną? prosze o artykuł? dlaczego nei rozpoczyna sie budowa?
- 26 2
-
2018-08-27 07:41
Metropolitarna. Eche.
- 2 2
-
2018-08-27 06:40
A nowe osiedla są podlaczane w stare
Systemy odprowadzania ścieków... kiedyś to się zapcha.. O deszczowce nie trzeba wspominac bo widać po opadach deszczu. Beton beton i mała średnica rur ;-)
- 35 3
-
2018-08-27 06:43
Dziwny artykul... 400 mln do wydania...
A w artykule mowa o tym co powstalo... 8 lat temu w GD...
- 26 5
-
2018-08-27 06:51
w tytule " wciągu pięciu lat..." a w treści od roku 2008 (3)
o co chodzi autorowi?
5 lat? czy 10?
co za propaganda... i do tego brak logiki
chyba rzeczywiście traktujecie ludzi jak d**ili- wszystko łykną!- 36 6
-
2018-08-27 13:45
(2)
Przeczytaj artykuł wolniej może zrozumiesz
- 2 0
-
2018-08-27 14:22
masz rację!, ale wiesz to co tam naskrobano- pomiezanie z popląteniem (1)
i stawiam dobra kawę
jeżeli jest ktoś kto rozumie o co chodziło autorce?
czytam piaty raz...i takiej " statystyki" jeszcze nie widziałam i nie słyszałam
statystyka po nowemu- 2 0
-
2018-08-27 15:13
Chodzilo o to by nie bylo widac, że Gdynia w porównaniu do Gdańska i Sopotu jest pod tym względem w czarnej d
- 0 1
-
2018-08-27 06:51
(2)
Budyń zrobi wszystko żeby zosta przy korycie.
- 25 13
-
2018-08-27 13:45
No i bardzo dobrze. Od tego jest
- 3 2
-
2018-08-27 18:18
Gdańsk
Niech zostanie jak najdłużej. Bo Gdańsk staje się najpiękniejszym miejscem w Polsce!!!
- 2 1
-
2018-08-27 07:02
deweloper powinien zapłacić zadrogę,a budować powinno miasto
potem jest tak, że deweloper buduje drogę kierując się tylko własnym interesem...
Np. obniża drogę osiedlową o 1,7m względem działki po jednej stronie drogi -tylko dlatego, że aby maksymalizować swój zysk obniżył swój teren po drugiej stronie drogi...Deweloper dzięki temu buduje budynki wyższe o jedną kondygnację, a miasto- WUiA oczywiście klepie taki projekt...
Właściwie dlaczego ktoś miałby się w tym mieście liczyć z prywatnym właścicielem działki?
Przecież może wskakiwać te 1,7mna swoją działkę...Najważniejsze aby pomóc deweloperowi zarobić!!!- 18 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.