• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatni inwestorzy przez pięć lat wydali na drogi w Trójmieście 400 mln zł

Ewa Budnik
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Portowej, Wendy i św. Piotra zostanie przebudowane na koszt deweloperów.
  • Gdynia. Skrzyżowanie ul. Wiczlińskiej i Filipkowskiego. Deweloper, który buduje tu większość osiedli sfinansował budowę nowej drogi.
  • Gdynia Zachód, ul. Filipkowskiego
  • Gdynia. Skrzyżowanie al. Zwycięstwa i ul. Orłowskiej przebudowane zostało również przy zaangażowaniu środków dewelopera.

Samorządy mają prawo żądać od prywatnych inwestorów, by przy okazji budowy osiedla, centrum handlowego czy biurowca inwestowali także w przebudowę czy rozbudowę układu drogowego. W Trójmieście od lat funkcjonuje to nieźle. Od 2013 roku na rzecz Gdańska, Sopotu i Gdyni za pieniądze inwestorów wykonane zostały roboty drogowe za ponad 400 mln złotych.



Czy samorządy powinny egzekwować od deweloperów inwestycje na terenie gminy?

Prosty zapis Ustawy o drogach publicznych, który mówi: "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia" (art.16) pozwala samorządom egzekwować od deweloperów inwestycje w drogi.

- Budowę lub przebudowę dróg publicznych w zakresie niezbędnym dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej obiektów generujących ruch realizują inwestorzy na podstawie tak zwanych umów drogowych. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej - wyjaśnia Agata Grzegorczyk z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Gdyni.
Umowy drogowe są w Trójmieście podpisywane od lat. Z roku na rok ich przybywa, rosną też kwoty, jakie w drogi inwestują deweloperzy.

W Gdyni największe inwestycje dopiero będą



W ostatniej dekadzie, czyli od 2008 do lipca 2018 r., w Gdyni zostało zawartych 145 umów drogowych, w tym od 2013 roku do lipca 2018 zawarto 88 umów o wartości robót 50,7 mln zł. Realizacja dwóch największych z nich na łączną kwotę nieco ponad 12 mln zł jeszcze się nie rozpoczęła. To przebudowa skrzyżowania ul. Wendy - Portowa - św. Piotra zobacz na mapie Gdyni, gdzie inwestycje mieszkaniowe realizuje Invest Komfort oraz PB Górski oraz budowa drogi łączącej al. Zwycięstwa z ul. Legionów z przebudową ul. Kostki Napierskiego. zobacz na mapie Gdyni W tym przypadku nowa droga powstaje do obsługi dużej inwestycji mieszkaniowo-biurowo-usługowej, którą realizować będzie Semeko.

W ramach realizacji umów drogowych w 2010 roku, w związku z budową przez GI Hossa osiedla Fort Forest, powstała ulica Gierdziejewskiego zobacz na mapie Gdyni (wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem). W tej samej okolicy Hossa w 2011 zaczęła budować ulicę Filipowskiego zobacz na mapie Gdyni (ze skrzyżowaniem z ul. Wiczlińską, wraz z odwodnieniem i oświetleniem). Trzy lata później kolejne skrzyżowanie z Wiczlińską, tym razem u styku z Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni przebudował Lidl, w związku z otwarciem tam swojego sklepu.

Okolice skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni w 2011 przebudowane zostały za pieniądze Invest Komfortu w związku z realizacją przez tego dewelopera inwestycji Nowe Orłowo, a Polnord przebudował fragment ul. Wiejskiej zobacz na mapie Gdyni, aby można było dojechać do realizowanych przez tego dewelopera budynków Albatros.

- Inwestycje te zostały zrealizowane do obsługi wybudowanych obiektów. Budowa i przebudowa dróg publicznych ma także niwelować ewentualne negatywne skutki dodatkowego ruchu generowanego przez nową zabudowę - wyjaśnia Agata Grzegorczyk. - Nowe lub przebudowane drogi stają się majątkiem miasta, które przyjmuje te obiekty w użytkowanie, aby jako drogi publiczne służyły ogółowi ich użytkowników. Dzięki takiej współpracy inwestorów z zarządcą dróg miasto się rozwija, zapewniając nowym i dotychczasowym mieszkańcom przyjazne otoczenie miejsca ich zamieszkania lub pracy oraz optymalne skomunikowanie tych miejsc z podstawowym układem drogowym miasta.

W Sopocie najwięcej przy okazji budowy Sopot Centrum (dworca)



  • Nowe rondo przy Sopot Centrum to jedna z wielu inwestycji drogowych, jakie zrealizowane zostały przy okazji przebudowy i rozbudowy sopockiego dworca. W sumie inwestor wydał na to ponad 22 mln złotych.
  • Tunel pod deptakiem w Sopocie Dolnym powstał za pieniądze inwestora, który realizował Centrum Haffnera.
  • Przygotowanie dokumentacji przebudowy najbliższego al. Niepodległości fragmentu ul. Haffnera sfinansował Polnord. Koszt: 2 mln złotych. Na zdjęciu nowe rondo Haffnera-Sępia.
Przebudowany i rozbudowany o nowe funkcje sopocki dworzec oddany do użytkowania został na przełomie 2015 i 2016 roku. Inwestycja powstała w ramach umowy partnerstwa prywatno-publicznego. Partner prywatny - Bałtycka Grupa Inwestycjna - wykonał nakłady finansowe na rzecz Sopotu na kwotę 22,6 mln zł.

- W pierwszym etapie za ponad 3,4 miliona złotych przebudowane zostało wraz z otoczeniem między innymi skrzyżowanie ulic Kościuszki i Chopina zobacz na mapie Sopotu oraz ulice Podjazd zobacz na mapie SopotuDworcowa zobacz na mapie Sopotu - wymienia Anna Dyksińska z biura prasowego sopockiego magistratu. - W drugim etapie, za kwotę 19,2 mln złotych, poniesiono nakłady na terenie byłej ul. Dworcowej zobacz na mapie Sopotu biegnącej wzdłuż nowych obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie linii kolejowej. Dzięki temu połączono układem drogowym rondo przy ul. Podjazd zobacz na mapie Sopotu - plac Konstytucji 3 Maja zobacz na mapie Sopotu z ulicą Dworcową i rondem przy ulicy Kościuszki i Chopina.
W ramach tych prac powstały nie tylko kamienne nawierzchnie, ale także m.in. przebudowane zostały instalacje podziemne, zbudowano nową kanalizację deszczową (w tym pięć nowych zbiorników retencyjnych) oraz oświetlenie i elementy wodne. Całość zagospodarowano zielenią.

Wcześniej, w latach 2006-2009, tak duże inwestycje prywatnego partnera miały miejsce przy okazji realizacji Centrum Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Inwestor partycypował w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego, który wykonany został wraz z infrastrukturą podziemną - w tamtych latach kosztowało to 7,2 mln zł. Po stronie inwestora było także wykonanie dokumentacji budowlanej i realizacja tunelu w ciągu ulicy Powstańców Warszawy i Grunwaldzkiej - kosztowało to 5 986 tys. zł.

Obecnie w trakcie realizacji jest budowana przez spółkę Arkony droga wjazdowa (wraz z infrastrukturą podziemną, sieciami i układem drogowym) w obrębie ul. Powstańców Warszawy/Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Kosztuje to 675 tys. zł. W tym samym rejonie trwa przebudowa znacznej części ulicy Haffnera zobacz na mapie Sopotu. Firma Polnord, która jest właścicielem przeznaczonej na inwestycję hotelową działki u zbiegu al. Niepodległości i ul. Haffnera zobacz na mapie Sopotu zapłaciła 2 mln złotych za dokumentację projektową poprzedzającą tę przebudowę.

W Gdańsku w ciągu dekady inwestycje za ponad 420 mln złotych



  • Ulica św. Barbary przebudowana za pieniądze dewelopera PB Górski.
  • Ulica Na Stępce czeka na przebudowę. Po zakończeniu budowy pierwszego etapu osiedla wykona ją Vastint.
  • Miejsce w którym w niedalekiej przyszłości łączyć się będzie Nowa Bulońska z Jabłoniową. Za przebudowę ukłądu Nowa Bulońska - Lawendowe Wzgórza zapłaci Robyg.
- Pierwsza umowa na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych została zawarta w Gdańsku w 2008 r. Od tego czasu podpisano ich łącznie 371. Obejmują one inwestycje na łączną kwotę 422 045 838 zł i 80 gr - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Do połowy 2013 roku zawarto 134 umowy, a od połowy 2013 roku do dziś 237. W ciągu ostatnich pięciu lat podpisano umowy na realizację inwestycji na kwotę 329 mln zł.
Czytaj także: jakie inwestycje w ramach umów drogowych zostały zrealizowane w Gdańsku do połowy 2013 roku

W 2010 roku umów drogowych podpisano w Gdańsku 27, ale już w 2016 - 56, w tym roku do końca lipca jest ich już 36.

- Procedurę zawierania umów opisuje zarządzenie prezydenta Miasta Gdańska. Określa ono także także zasady, na jakich określany jest niezbędny zakres budowy lub przebudowy przyległego układu drogowego przez inwestora w celu zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji niedrogowych - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - W przypadku dużych inwestycji zawierana jest najczęściej nie jedna, ale kilka umów drogowych powiązanych z poszczególnymi budynkami. Dlatego umowy te są po części zrealizowane, po części w trakcie realizacji, a po części dopiero będą zrealizowane.
Oto kilka przykładów inwestycji, które w Gdańsku były, są lub będą realizowane w oparciu o umowy drogowe:

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Developer buduje drogi "na własny koszt" ?! (1)

    Nie rozśmieszajcie mnie. Kto jak kto, ale ci dusigrosze policzą wam za każdą klepkę podłogi. Remontują drogi tylko dla potencjalnych klientów. Nikt nie kupowałby mieszkań na osiedlu z dziurawymi ulicami i kałużami. Co więcej jak już wspomniano wcześniej, remont drogi też jest wliczony w cenę mieszkania. Co za różnica czy mieszkanie kosztuje 420 czy 450 tysięcy złotych? Te 30 to właśnie wasz "sfinansowany przez dewelopera remont".

    • 36 4

    • No tak, bo miasto buduje za "swoje", spółdzielnie budują za "swoje". Zawsze inwestycje robione są za czyjeś pieniądze, czy to z podatków czy przyszłych mieszkańców.

      • 1 1

  • pozdrowienia dla naszego brata pawła z lipska

    • 16 3

  • Mylenie pojęć

    Proszę nie mylić pojęć, tak jak np. w Sopocie i wrzucać do tego samego worka inwestycje deweloperów wiejskie drogi na podstawie Ustawy Drogowej i Partnerstwa Publiczno Prywatnego. w ppp inwestor dostaje wartościowy grunt, tak jak np. Dworzec w Sopocie. A inwestycja w drogi w ramach ustawy drogowej to zupełnie inna sprrawa i samorządom opornie idzie egzekwowanie jej przepisów od deweloperów. Ciekawe dlaczego?

    • 19 2

  • (1)

    Zainteresuj ie się jak pięknie zrobiono remont Niepołomickiej przy udziale dewelopera

    • 14 1

    • Już drugi rok po tych dziurach wszyscy jeżdżą. Ani porządnej drogi ani remontu a zawieszanie dostaję. Niestety deweloperka w Gdańsku ma się bardzo dobrze, robi co chce za cichym przyzwoleniem magistratu. Mam nadzieję że po następnych wyborach ktoś kto wreszcie ukróci

      • 1 0

  • Nie do końca

    Aby zobaczyć całościową skalę problemu warto porównać ile pieniędzy dorzucił deweloper do inwestycji drogowej, versus cały koszt tej inwestycji. Im większy procentowy udział, tym lepiej dla miasta. Chociaż podejrzewam, że może być słabo.

    • 15 1

  • Południe

    A gdzie nowe drogi na południu? Osiedle na osiedlu. Nie można wykonać jakiegoś planu i od każdego dewelopera wziąć pieniędzy na budowę dróg? Z takiego budżetu już budowali by Nową Niepołomicką, Świetokrzyską i mniejsze osiedlowe. O zapchanym wyjezdzie na Kowale od strony osiedli chyba szkoda juz pisac, a o mostku na Starogardzkiej to juz zapomnialem. 3 drogi na krzyż... Zaraz ktoś powie, że deweloper wyremontował Niepołomicką. Zapraszam do obejrzenia drogi po remoncie. Albo niech ktoś przejdzie sie tam z wózkiem od Świętokrzyskiej i sprobuje przejść przez ulicę...

    • 30 4

  • (2)

    Ul św. Barbary pokryta nowym bukiem ? To się inwestor szepnął :)

    • 17 3

    • To Górski robi

      • 2 0

    • I zbudował skocznię dla samochodów. I chodniki są nagle poniżej poziomu jezdni.

      • 1 0

  • Dla deweloperów taka kwota to kropla w morzu,

    • 12 4

  • Olivia Business Centre i Alchemia w Oliwie (3)

    Ciekawe ile wydali na uklad drogowy inwestorzy Olivia Business Centre i Alchemia w Oliwie, którzy wybudowali kilkanaście biurowców w przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni użytkowej swoich biurowów. Bo jak sie patrzy na ten obszar to chyba niewiele a obecnie miasto na własny koszt a nie tych inwestorów remontuje ulicę Grunwaldzką w tym rejonie

    • 27 6

    • Tam trzeba komunikacji miejskiej i stref pieszych

      a nie rozbudowy skrzyżowań. Już teraz z Alchemii na przystanek w linii prostej 60m trzeba iść 250 m i przeciąć 13 pasów na 4 światłach.

      OBC ma jeszcze gorzej, na przystanek autobusowy jest ponad 700m, do SKM 600m przez 7 pasów i jakiś gigaparking.

      • 3 1

    • jesli miasto chce miec firmy

      to musi im zapewnic infrastrukture
      Potem bedzie mialo przychody z podatkow placonych przez firmy oraz polowe podatku pit pracownikow
      Ale - trzeba zrobic swoja robote
      Remont sieci kanalz - placi Unia
      budowa drog - inwestor
      Co robi miasto ???
      plany kresli ? za taka kase ?

      • 1 3

    • Poszukaj w Google. Były o tym artykuly

      • 1 2

  • Jestem w szoku, brawo Hossa - aż dwie ulice przy zabudowaniu całej dzielnicy!! Brawo władze Gdyni, że się na to zgadzają.

    Nie popisali się, biorąc pod uwagę, ile budują na Chwarzno-Wiczlino

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane