Fakty i opinie

Prywatny tramwaj na gdańskich torach

Najnowszy artukuł na ten temat

Zabytkowym sanem na Kaszuby i Mierzeję

Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.



Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju.
Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju. fot. Mateusz Ochocki/KFP
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Czy marzyłeś(aś) kiedyś o własnym pojeździe komunikacji miejskiej?

tak, nawet udało mi się (częściowo) spełnić to marzenie 6%
tak, ale nigdy nie dążyłem(am) do jego realizacji 36%
nie, zupełnie nie interesują mnie takie rzeczy 58%
zakończona Łącznie głosów: 1462
Tramwaj przed skierowaniem do liniowej jazdy będzie musiał przejść badania techniczne, co powinno być tylko formalnością, ponieważ jest "niemalże w idealnym stanie".

Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor



- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.

Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach



Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.

- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.

Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców



W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.

- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.

Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.


Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.

Warszawską "parówką" po gdańskich torach?



102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?

- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety

Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont.
Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont. fot. Sebastian Zomkowski

Kolekcjoner autobusów z Gdyni



Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.

W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.

Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa.
Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa. fot. Karol Woźniak
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.

- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Też sobie kiedyś kupię tramwaj albo trolejbus i będę jeździł po Gdańsku. Ale będzie jazda. (13)

    Na tramwaju wymaluję swoje logo i hasło: "Edzio wam wszystko wytłumaczy".

    • 85 22

    • (2)

      Trolejbus po Gdańsku, widać, że prawie miejscowy...

      • 30 3

      • Jak widzę ile on ma miejsca w środku to jestem momentalnie wkur...y (1)

        • 5 3

        • Nie mam pojęcia kto Cię zminusował ?? Tylko ślepy nie dostrzega o ile wygodniej "tłoczyć" się w takim wnętrzu.

          • 1 2

    • Jak by ci tu wytłumaczyć (2)

      że są lepsze zajęcia niż czyhanie na kolejny artykuł i trollowanie.

      • 14 2

      • Nie jak jest się sparaliżowanym inwalidą (1)

        • 2 1

        • Życzę zdrowia

          ale już nie zadręczaj więcej innych swoimi "mądrościami"

          • 1 0

    • gdyby kazda rodzina w gdansku miala swoj tramwaj nie byloby korkow w miescie (3)

      • 15 1

      • Albo każda rodzina po SKM-ce.

        • 10 1

      • Albo rower (1)

        • 5 1

        • wrotki

          • 1 1

    • Edziu tak 3-mać

      • 2 3

    • (1)

      A jak zasilać będziesz trolejbus?

      • 1 1

      • jadem

        • 2 0

  • Można też malować graffiti na tych pojazdach. (7)

    I w ten sposób realizować swoją pasję. Tak słyszałem. Koledzy mi mówili.

    • 41 51

    • (3)

      grafiti czy jak zwykle bohomazy i bazgroły ?

      • 10 4

      • Zdefiniuj proszę bohomazy i bazgroły. (2)

        • 2 4

        • (1)

          'Działa' artystyczne niereprezentujące sobą żadnej wartości artystycznej i niewymagające żadnej umiejętności od twórcy. Tworzone przez ludzi z bezsensowną potrzebą uzewnętrzniania swojej bylejakości, tak samo jak dzieła grafomanów czy artystów od playbacku i audiotune'a. 'Malowane' tagi od szablonu wydrukowanego na drukarce farbami z marketu budowlanego przez subkulturę uważających się za unikalne jednostek, gdzie każda jest taka sama. Masz definicje, ale dla kogoś, kto komunikuje się emotkami i innymi bazgrołami może być ciężko tyle przeczytać i zrozumieć.

          • 10 2

          • aleś mu dos*ał

            Ciekawe co on na to

            • 2 1

    • Kup cegły, wybuduj własną ścianę i na niej bazgraj "pasjonacie". (1)

      • 10 2

      • najpierw decyzja lokalizacyjna i pozwolenie na budowę

        • 1 0

    • to jest mysl. mozna walnac na nim slask wroclaw

      i bedzie wozil na mecze razem z tramwajem lechia gdansk

      • 3 2

  • No tak, pana Sebastiana stać to se kupił. (2)

    Tylko, żeby pamiętał o tym tramwaju.

    • 39 55

    • (1)

      Już wiadomo dlaczego bilety coraz droższe.

      • 7 20

      • Bo jeździsz bez biletu i inni muszą do ciebie dopłacać.

        • 14 5

  • (5)

    No to teraz szpan na mieście będzie. Zimny łokieć i bez przystanków z domu do pracy. Tylko gdzie zaparkować taki tramwaj? ;)

    • 136 3

    • Wystarczy wybudować pętlę koło domu.

      • 34 0

    • niech lepiej wozi ludzi do pracy (1)

      może to jedyny tramwaj, który nie będzie się psuł.

      • 29 0

      • Komunista czy związkowiec, za friko by się jeździło?

        • 3 1

    • nie ma problemu z parkowaniem

      bo właściciel pracuje w zajezdni
      pracownicy mają swoje służbowe miejsca do parkowania jak w każdej porządnej firmie

      • 11 1

    • Jak to gdzie? W zajezdni na krzywy ryj!

      • 3 0

  • (9)

    Kto płaci za trzymanie tego tramwaju w zajezdni, kto zrobi i zapłaci za jego remont i kto będzie ustalać stawki za to, że ten tramwaj będzie wozić ludzi?

    • 65 111

    • Ty ! Skoro się pytasz !

      • 30 6

    • Twój somsiad

      • 25 1

    • Zapłacą podatnicy z gdanska

      • 24 16

    • a za prąd? (2)

      • 13 4

      • pis da na prąd

        • 7 3

      • Jeśli przewóz okazjonalny i dostęp dla wszystkich to brak problemu.

        • 4 2

    • Jak kto toc to jest zastepca dyra ztm gdansk

      • 6 3

    • Klasyczny "Polak"

      Zazdrość, czy coś innego? Z-et, też sobie coś kup i spełnij swoje marzenia. Nie pytaj, -kto? -po co? -za ile?

      • 17 10

    • a co cie to obchodzi gnomie kto placi?

      • 3 1

  • (3)

    Teraz urzedasy mu nalicza oplate za korzystanie z torow itp i nigdy z zajezdni nie wyjedzie.

    • 77 7

    • Elektryk to ma darmowe parkowanie?

      • 4 2

    • Ciekawe jak sie urzedasy musialy zabotowac jak uslyszaly o prywatnym tramwaju. Pewnie wszyscy wsciekli do dzisiaj chodza ze jakis petent smial cos takiego zrobic

      • 7 4

    • "urzedasy mu nalicza oplate za korzystanie z torow"

      kruk krukowi oka nie wykole

      • 5 0

  • po co ludzie zbierają złom?? (4)

    • 14 92

    • Każdy ziom zbiera złom.

      • 9 3

    • Żeby sobie zespawać UFO.

      • 12 1

    • gimby nie zrozumieja

      • 3 3

    • po to, żeby głupi miał zagadkę

      • 5 1

  • można tak ??? (6)

    takie prywatne hobby na koszt miejskiego podatnika...fajne, też bym chciał

    • 69 82

    • (3)

      Jaki koszt podatnika? Facet kupil za prywatne i pewnie zrobi z tego muzeum.

      • 21 10

      • (2)

        Koleś jest wiceprezesem w ZTM i nadzoruje miejską spółkę GAiT.

        Kupił sobie prywatny tramwaj, trzyma go na parkingu miejskiej spółki, będzie jeździć po miejskiej infrastrukturze, remontów też nie będzie robić pod domem.

        Ja mam mu bić brawo, jaki jest zaradny, czy może jednak coś jest nie tak, jeśli urzędnik używa miejskiej spółki do realizacji własnego hobby?

        • 27 19

        • Doczytałeś artykuł do końca? (1)

          "wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny". Oznacza to tyle, że pan Sebastian kupił tramwaj za swoje (lub częściowo swoje) ale pojazd udostępnił zkmowi, który włączy go do taboru historycznego.

          • 15 8

          • jak wierzysz w takie bajki to zatrudnij sie za rzecznika

            bedziesz bardziej przekonujacy.

            • 7 11

    • Pisanie głupot w internecie to nie hobby

      • 6 5

    • klasyczna piSSowka zawiść

      żal doode ściska

      • 8 6

  • to kilka pytań (20)

    ile ten facet płaci miastu za korzystanie z zajezdni i torów tramwajowych ?
    ile płaci za prąd zużyty w czasie pzrejazdów i postoju oraz napraw ?
    ile płaci za obsługe techniczną ?
    w jakiej części miasto pokryło sprowadzenie tego pojazdu ?
    -------------
    nie interesuje mie taki darmowy przejazd ,natomiast interesuja mie kopiejkowe interesiki takich Panów na stanowiskach .
    Jak chce uprawiać hobby to na włąsnym terenie i środkami z własnego żródła !

    • 137 111

    • wez sie ochlon, tramwaj sobie gosc kupil a Ty sapiesz (5)

      jak chcesz nadawac z ambony to na wiejska sie odpal, tam jest mownica, bedziesz napierac swoje kocopoly

      • 30 41

      • to nich sobie trzyma w szafce a nie w Miejskiej Zajezdni (4)

        • 38 14

        • samochod tez trzymasz w miejskiej zajezdni, a nie na parkingu? a zaraz, pewnei anwet samochodu nie masz Janusz co?

          • 12 15

        • placisz za miejska zajezdnie ? (2)

          • 4 15

          • Sa utrzymywane z moich podatkow (1)

            • 5 0

            • podobnie jak loża na stadionie oraz najdroższa strona internetowa miasta w Polsce,

              ale to ci już nie przeszkadza?

              • 2 1

    • Rozwaliło mnie to słowo (1)

      "mie" i to dwa razy.
      Piękne "wykształcenie".

      • 30 8

      • a mie rozwala twój bezcenny zapach ,jak jedziesz z baru Pod Meduzą ,tramwajem

        • 3 17

    • za swoje czy za nasze?? (1)

      Kto płaci za to hooby. Czy tylko swoje pieniążki Pan wyłożył. Pasha wporządku, ale ... mi za wędkowanie nikt nie płaci, to ja kupuje sprzęt, płacę za pozwolenie, i wydaje na paliwo by dotrzeć na miejsce. A jak z tego Pana hobby??

      • 22 9

      • ktos Ci kazal lowic ? kup se tramwaj

        • 12 8

    • Tramwaj jest użyczony spółce GAiT (3)

      więc to GAiT jeszcze będzie jemu płacił za użyczenie :)

      • 26 6

      • Ale użyczenie od najmu to proszę rozróżniać (2)

        • 6 8

        • użyczyć za darmo (1)

          można tylko najbliższej osobie z rodziny. a nie spółce. firma może tylko wynająć na pieniądze !

          • 2 0

          • no to za złotówkę, zgadza się panie biurwo? :)

            czy brakuje 16 groszy i robimy dym w firmie?

            • 3 0

    • Kilka pytań (1)

      Ty sie zajmij czymś pożytecznym skoro rozpiera cie energia a nie doszukuj sie po PiSowsku spisków i przekrętów na każdym kroku. Dureń pisiarski jestes i tyle.

      • 13 15

      • Ale to peło :D

        • 8 4

    • Za chwile po cichu go odkupia albo jak spłaci sie z użyczenia to przejmą

      • 6 2

    • G..o płacisz, a nie podatki. Pewnie zameldowany jesteś w jakimś zad....u i tam się rozliczasz. A tu wylewasz frustracje.

      • 15 9

    • W artykule jest info, że tramwaj będzie użyczony spółce miejskiej. Tak więc pewnie będzie opcja wynajęcia tego tramwaju (np. urodziny, itp) - tramwaj zarobi na własne utrzymanie, a nawet na inne tramwaje.

      • 6 5

    • Kolejny Mondrala

      Kolejny Mądrala Ty lepiej się zastanów jak ciebie będą oceniać za 30 wiosen z Twoich występków i czynów

      • 0 3

  • ciekawe jak go rozlicza za prad :D (6)

    • 70 18

    • Wszystko jest ciekawe i zastanawiające, od początku do końca.

      • 15 8

    • jak prąd z Enegii to go na pewno oszukają tak jak oszukują na zawyżonym zużyciu nieświadomych 70% Gdańszczan

      • 12 3

    • (1)

      zawistność po laczków wyłazi jak słoma z butów

      • 9 10

      • kretynie bez szkoly

        jak juz to zawisc, nie wylazi tylko wychodzi, i w ogole wez idz jeszcze raz do szkoly glupcze. Wiesz ile tramwaj zuzywa pradu ? nie? to zamknij buzke

        • 7 5

    • Licznik na pre-paid mu wstawią.

      • 5 0

    • zdjąć pantograf !

      niech sobie akumulatory zamontuje. teraz to takie modne, samochody na prąd.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.