• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny tramwaj na gdańskich torach

Krzysztof Koprowski
2 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaj znajduje się obecnie na terenie zajezdni Wrzeszcz.

Są różne formy pasji związanej z komunikacją miejską: można studiować rozkłady jazdy, fotografować pojazdy albo zbierać bilety. Jednak ukoronowaniem tego hobby jest posiadanie zabytkowego pojazdu. W piątek do Gdańska dotarła właśnie taka nietypowa "przesyłka" zamówiona przez jednego z pasjonatów transportu szynowego.



Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju. Sebastian Zomkowski - szczęśliwy właściciel historycznego już tramwaju.
Właścicielem sprowadzonego do Gdańska tramwaju jest Sebastian Zomkowski, prywatnie ogromny pasjonat transportu szynowego, autor książki poświęconej historii tramwajów w Gdańsku, a na co dzień zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dostarczony do Gdańska na specjalnej lawecie tramwaj to Konstal 102Na, który jeszcze w ubiegłym roku kursował po Wrocławiu. Jego transport zajął ok. dwóch dni, a w piątek nad ranem został ustawiony na torach na terenie zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Czy marzyłeś(aś) kiedyś o własnym pojeździe komunikacji miejskiej?

Tramwaj przed skierowaniem do liniowej jazdy będzie musiał przejść badania techniczne, co powinno być tylko formalnością, ponieważ jest "niemalże w idealnym stanie".

Podwójny pulpit sterowniczy i złoty kolor



- Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.], dlatego podjąłem natychmiast decyzję o przystąpieniu do przetargu ogłoszonego przez wrocławskiego przewoźnika - mówi Sebastian Zomkowski - Co ciekawe, sprowadzony wóz jest wyposażony w dodatkowy, drugi pulpit sterowniczy, ponieważ pełnił również funkcję nauki jazdy.
Właściciel tramwaju rozważa kilka scenariuszy wobec jego dalszej przyszłości w najbliższych latach: możliwa jest jego przebudowa na wagon 102N, czyli tzw. Kanciaka (pierwowzór 102Na), wymiana z innym miastem na oryginalny wagon 102N lub pozostawienie w formie 102Na, lecz z przywróceniem wyglądu z lat 80.

Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Konstal 102N w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
- Obecnie tramwaj pomalowany jest na złoty kolor w związku z organizacją we Wrocławiu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Nawiązuje tym samym nieco do naszego złotego tramwaju, promującego Rok Memlinga - dodaje Zomkowski.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Pierwszy prywatny tramwaj na miejskich torach



Zakup tramwaju wywołał nie lada zaskoczenie w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, który jest właścicielem infrastruktury tramwajowej w Gdańsku.

- Dotychczas nie mieliśmy takiej sytuacji, by ktoś chciał poruszać się własnym tramwajem po gdańskich torach. Z infrastruktury w naszym zarządzie korzysta na podstawie umowy dzierżawy wyłącznie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
  • Tramwaj Konstal 102Na na terenie zajezdni we Wrocławiu.
  • Stodwójka jako pojazd nauki jazdy we Wrocławiu w 2008 r.

Przejazdy będą ogólnodostępne dla mieszkańców



W związku z takim stanem prawnym, wagon zostanie użyczony spółce GAiT, gdzie będzie traktowany jako kolejny pojazd historyczny. Niewykluczone, że za jego sterami ujrzymy samego właściciela, który posiada uprawnienia do kierowania tramwajami, zaś w latach 90. pracował jako motorniczy.

- Przejazdy zakupionym przeze mnie tramwajem będą ogólnodostępne, dla wszystkich mieszkańców zainteresowanych taką atrakcją - deklaruje Sebastian Zomkowski.

Przejazd 102Na po Wrocławiu tuż przed jej zakupem. W 1:33 widać podwójny pulpit sterowniczy.


Sprowadzona "Stodwójka" jest już drugim wozem tego typu w Gdańsku. W 2009 r., także z Wrocławia, pozyskano pojazd tej samej serii. Zasilił on zabytkowy park taborowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, czyli obecnie spółki GAiT.

Warszawską "parówką" po gdańskich torach?



102Na to kolejny tramwaj, któremu Zomkowski chce dać "drugie życie". Wcześniej zdobył on z Warszawy wagon Konstal 13N. Ta seria tramwajów, zwana potocznie "parówkami", była jednak wykorzystywana tylko w stolicy i na Górnym Śląsku. Skąd zatem decyzja o jego wyborze?

- Sylwetka 13N została zaadaptowana do wagonów typu 102N i 102Na, a na podstawie układu elektrycznego 13N skonstruowano typ 105N, który do dziś można spotkać na gdańskich torach - objaśnia Zomkowski. - Obecnie trwa zbiórka pieniędzy na jego kapitalny remont i w przyszłości być może dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych jako świadectwo myśli technicznej lub zostanie wymieniony na inny, cenny zabytek, którego jeszcze nie ma w Gdańsku.
Czytaj też: Miłośniczka komunikacji zbiera bilety

Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont. Konstal 13N oczekujący na kapitalny remont.

Kolekcjoner autobusów z Gdyni



Sebastian Zomkowski jest przypuszczalnie jedynym takim pasjonatem transportu tramwajowego w Trójmieście, ale nie jedynym, który kolekcjonuje pojazdy komunikacji miejskiej.

W Gdyni swój prywatny park taborowy stale rozwija Łukasz Staniszewski, właściciel firmy Kultowy Ikarus. Dzisiaj w jego zbiorach są aż cztery Ikarusy: dwa serii 260, 280 oraz 256. Dodatkowo posiada on - nieco wbrew nazwie firmy - Mercedesa O405GN2.

Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa. Ikarusy należące do Łukasza Staniszewskiego. W zbiorach ma on jeszcze Mercedesa.
Jednym z nich - "Marchewą" (260) - dotarł w 2013 r. na norweski Nordkapp, czyli najbardziej wysunięty na północ punkt Europy, do którego można dojechać pojazdem silnikowym.

- Moja miłość do starych autobusów pochłonęła mnie do tego stopnia, że porzuciłem pracę kierowcy autobusów miejskich na rzecz własnej niewielkiej firmy, świadczącej przejazdy zabytkowymi pojazdami na ślub czy imprezy - przyznaje Staniszewski - Obecnie niemal każdą wolną chwilę poświęcam na prace przy autobusach, by wyglądały tak, jakby właśnie opuściły fabrykę. Nie jest to tanie hobby, ale daje ogromną satysfakcję.

Materiał archiwalny z 2013 r.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Super! Gratuluje zakupu..... (1)

    Dobrze ze istnieje jeszcze prawdziwy pasjonat transportu tramwajowego. Piekny tramwaj, super ze dołączy do kolekcji gdańskich tramwajów zabytkowych. Chetnie skorzystam z przejazdu takim zabytkowym tramwajem.

    • 24 9

    • tez jestem pasjonatem budownictwa

      a oni mnie nie wiem dlaczego po prokuraturach ciagaja.

      • 1 0

  • Drogie hobby... (4)

    Jedni kolekcjonuja stare, zabytkowe samochody drudzy motocykle, dziela sztuki. Tylko ludzi dobrze sytuowanych stac na takie hobby. Oznacza to ze rosnie u nas liczba majetnych ludzi a to dobrze swiadczy o naszym regionie. Gratuluje zakupu i pasji do tramwajow.

    • 18 5

    • no tak inny majetny ma spora kolekcje mieszkan. jakims cudem tez pracuje na publicznym stanowisku (2)

      moze caly cykl: Majetni kolekcjonerzy utrzymujacy sie z miejskich pensji.

      • 6 6

      • A może po prostu nie każdy przeżera wszystko, co ma? (1)

        • 3 3

        • ha ha :)

          trudno przezrec takie wysokie wynagrodzenia jakie sobie sami ustanawiaja.

          Jak spadna ceny mediow i oplat za mieszakanie w Gdansku to tez odloze .

          • 2 1

    • I tu się zgodzę

      Inni chadzają do...Bodegi i podobnych domów uciech a jest ich nie mało zastanawiam się ilu z nich napisało by o tym

      • 0 1

  • Odezwali się eksperci od mgły, lotnictwa i wspinaczki himalajskiej. (4)

    Pretensje mają, że ich NIEWIELKIE pieniądze idą na finansowanie czyjegoś fajnego i oryginalnego hobby a nie mają pretensji, że ich OLBRZYMIE pieniądze idą na finansowanie państwowego rozdawnictwa 500+ i kościoła. Panu hobbyście życzę wszystkiego najlepszego i wiele radości z wożenia pasażerów swoim tramwajem.

    • 22 9

    • glupoty gadasz. nikt nie mialby nic przeciw gdyby zamiast sprzedawac wszystkie tereny miejskie (3)

      wyprzedawac kolejki zabytkowe itd zostawic jedna zajezdnie pod takie "hobby".
      Gdzie wszystko byloby uczciwie rozliczane.
      Tu akurat istnieje konflikt interesow, poniewaz ten pan jest na kierowniczym stanowisku w tej firmie. I twoje pitolenie powzyej o znawcach nijak ma sie do powaznego tematu.

      Wybacz ale gasze Cie jak peta. Nie spamuj wiecej skoro nie umiesz ocenic co jest watpliwe prawnie a co nie.

      • 7 5

      • ZTM to nie GAiT (2)

        Po co piszesz takie bzdury nie majac pojęcia czym właściciel tego tramwaju zarządza? On pracuje w ZTM Gdańsk a nie w GAiT. ZTM organizuje i zleca przewozy a GAiT to jedynie przewoźnik. Dwie 102różne firmy. W Łodzi także są prywatne zabytkowe tramwaje i autobusy i to od paru lat i jakos to daje rade, płaca za prąd i nikt Ck z kieszeni żadnych pieniędzy nie zabiera!

        • 2 4

        • chlopie przestan mataczyc (1)

          stan nawierzchni i stan tramwajow oraz rozklad. to wszystko sklada sie na tragiczny stan komunikacji w Gdansku.

          Spoleczkami sie nie zaslaniaj. Bo to jeden konglomerat takich samych dyrektorow amatorow. Podzial na spolki ma tylko rozmyc odpowiedzialnosc i nic wiecej.

          • 5 3

          • spokojnie. w prokuraturze bedzie sie tlumaczyl

            • 1 3

  • do takich tramwajów nadaje się zajezdnia na Dolnym Mieście (3)

    Szkoda że o tym wcześniej nie pomyślano. Zabytkowa zajezdnia z taborem to niewątpliwie atrakcja turystyczna.

    • 32 0

    • w tym miescie mysliu sie jedynie o interesie deweloperow. temu jest podporzadkowane wszystko

      dla nich nawet petle i zajezdnie sie przenosi.

      • 8 0

    • (1)

      Ale nie można z niej wyjechać bo tory rozebrane!!!!!! A szkoda!!!!

      • 5 1

      • A może odbudować tory.?????

        • 3 0

  • gdyby kazda rodzina w gdansku miala swoj tramwaj nie byloby korkow (2)

    • 13 0

    • A może postulat: TRAMWAJ+ dla rodzin ??

      • 2 0

    • Stałyby na Hucisku .

      Jedna zmiana świateł jeden tramwaj przez skrzyżowanie .

      • 2 0

  • To on na koszt mieszkanców miasta sprowadza i utrzymuje złom w Gdańsku a potem bedzie jeszce oplaty pobierac!! (3)

    tramwaj jeszcze jakoś ujdzie ale ten węgierski trujący złom bopiwnie tylko na złomowisku byc pocięty!! Ciekawe a moze niedługo znajdzie sie jakis miłośnik azbestu ??To też juz jest zabytkowe ocieplenie budynków i rur cieplowniczych :) Taki trujący ikarus powinien miec zakaz poruszania sie w mieście!!

    • 10 19

    • jest dyrektorem - wolno mu

      takie to miasto i tacy wlodarze daja przyklad panu wicedyrektorowi.

      • 4 4

    • (1)

      Wytrzeźwiej. Czego się nawciagales???

      • 3 4

      • syfu z twojej geby

        wali jakbys od lata walil.

        • 1 1

  • gites - facet ma prywatna zajezdnie tory i dokupil teraz sobie tramwaj :)

    normalnie bogactwo w tym Gdansku. wszystko dobrze sie rozwija. Nie ma klopotow z awariami i pan wicedyrektor jest do rany przyloz.

    • 9 4

  • Normalnie Karol Krawczyk

    Teraz czekam na tekst o gosciu ktory kupil prywatny zabytkowy kanal. np Raduni i bedzie go uzyczal miastu.

    • 9 5

  • Widziany (1)

    Widziałam go dzisiaj na Słowackiego jadąc rano do pracy

    • 7 1

    • i co z tego? nie masz fotki?

      • 1 0

  • Widac, ze Wroclaw liczy sie pieniedzmi podatnika. calkiem inaczej niz w Gdansku (3)

    " Wagon został wyprodukowany w 1972 r. Obecnie jest to wóz praktycznie nie do zdobycia na polskim rynku ,"

    • 6 3

    • - Wagon został wyprodukowany w 1972 r. [wszystkie miasta wycofały go z eksploatacji, Gdańsk już w 1988 r. - dop. red.]

      nie ucinajcie cytatow

      • 1 1

    • Czytaj ze zrozumieniem, cymbale! (1)

      • 3 1

      • cymbal to cie zrobil po pijaku

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane