- 1 Niepozorny budynek, a tak wiele historii (63 opinie)
- 2 Jakie są najwyższe budynki w Gdyni? (110 opinii)
- 3 Zamiast w dziesiątkę, trafili kulą w płot (153 opinie)
- 4 Jakie rejsy na mierzeję byłyby atrakcyjne? (202 opinie)
- 5 Tłumy na Trójmiejskim Marszu Równości (901 opinii)
- 6 Uważajmy, kogo wpuszczamy na klatkę (171 opinii)
Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni
Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w Sopocie przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.
W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.
W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.
Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.
370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja
Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
- najniższej ceny (60 proc.),
- terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
- przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).
Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.
Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.
Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy
Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.
W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.
Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.
Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów
W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.
W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.
Czytaj też:
Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy
Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta
Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych
Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.
Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.
Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.
Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek
Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
- na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
- na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
- na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).
Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.
Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Sopot, Gdynia: sprzedam samochód
Opinie wybrane
-
2022-03-06 19:17
Na nic przebudowa 3 Maja bez przebudowy skrzyżowania z Niepodległości... (13)
i zwiększenia przepustowości lewoskrętu w stronę Gdańska, oraz przebudowania wyjazdu/wjazdu z okolic ZOM.
A konsultacje społeczne to chyba żeby "odhaczyć" dla świętego spokoju. Nikt zbytnio nie słuchał mieszkańców. Celem nadrzędnym ma być "zrobienie dobrze" rowerzystom i hulajnogom, a kierowców zmusić do omijania tej ulicy. Mieszkańcy w tymi zwiększenia przepustowości lewoskrętu w stronę Gdańska, oraz przebudowania wyjazdu/wjazdu z okolic ZOM.
A konsultacje społeczne to chyba żeby "odhaczyć" dla świętego spokoju. Nikt zbytnio nie słuchał mieszkańców. Celem nadrzędnym ma być "zrobienie dobrze" rowerzystom i hulajnogom, a kierowców zmusić do omijania tej ulicy. Mieszkańcy w tym projekcie najmniej się liczą niestety...
Chcą nas na siłę uszczęśliwić zza biurka. Nikt nawet nie sprawdził jak wygląda natężenie ruchu w niedzielne popołudnie w sezonie letnim, gdy turyści wracają do domu, bo... urzędnicy magistratu tu nie mieszkają i kończą pracę w czwartek o 15tej...
Kpina i tyle w temacie.- 63 26
-
2022-03-06 20:29
(8)
Jakie zrobienie dobrze rowerzystom jak ma być zygzak? Jak na Sopot to jest zrobienie "jak zwykle" rowerzystom...
- 16 4
-
2022-03-06 21:52
Rowerzyści mają ścieżkę rowerową nad morzem... (7)
I mnóstwo innych w mieście.
Czy trzeba jedną z najbardziej newralgicznych ulic na siłę dostosowywać do potrzeb rowerzystów?- 13 17
-
2022-03-06 23:34
W Sopocie nie ma mieszkańców korzystających z rowerów, w tym takich co mieszkają przy 3 Maja ? (1)
I oczywiście dojeżdżających na rowerach do sklepów czy szkół (SP nr 8 i LO nr 1 w pobliżu).
Zatem nie pisz o tranzycie nadmorską drogą rowerową.- 12 8
-
2022-03-07 14:00
Masz prawo jazdy lub kartę rowerową?
To dobrze wiesz, że w przypadku braku ścieżki rowerowej możesz korzystać z jezdni, więc o co ten szum?!
Niestety w drugą stronę to nie zadziała i auta scieżką rowerową nie pojadą.
Kapujesz różnicę?- 5 1
-
2022-03-06 23:34
Kierowcy mają obwodnicę
Niech tam sobie jeżdżą i smrodzą do woli.
- 15 13
-
2022-03-07 07:39
a kierowcy obwodnice (1)
- 9 7
-
2022-05-09 15:34
A ty glut, zamiast mózgu, jak widać.
- 0 0
-
2022-03-07 07:57
I nad morzem da się dojechć do każdego miejsca w Sopocie? (1)
To tak jakby napisać, że kierowcy mają Niepodległości, więc po co im 3 Maja i Grunwaldzka?
- 10 5
-
2022-03-07 16:08
Oczywiście, że się da...
Ulicą (jak każdy inny pojazd), chodnikiem oraz w dużej części miasta ścieżką rowerową.
Tylko pamiętaj, żeby zejść z roweru i przeprowadzić go przez przejście dla pieszych (jeśli nie ma ścieżki rowerowej). Bo to wcale nie takie oczywiste, jak widać po bardzo wielu przykładach...- 6 0
-
2022-03-06 20:42
Po pierwsze to należy ograniczyć ruch samochodów w dolnym Sopocie (2)
Po drugie lewoskręt w stronę Gdańska to włączenie się w najważniejszą arterię komunikacyjną i nie jest wcale żle. Po trzecie wjazd wyjazd ZOM nie jest problemem, poza tym ZOM zmienia lokalizację.
- 13 4
-
2022-03-06 21:47
To proszę przyjechać w sezonie turystycznym...
Który w Sopocie jest nie tylko latem.
W porze zwiększonej ilości aut jadących w stronę Gdańska, dla jasności.
I te cuda, które się dzieją, vide wymuszanie przed pojazdami jadącymi z góry z Kochanowskiego, tudzież lewoskręty z pasa do jazdy na wprost.- 3 4
-
2022-03-06 21:51
Oprócz ZOM jest tam sporo innych firm...
Żeby stamtąd wyjechać w lewo, w stronę wiaduktu, trzeba przeciąć dwa, często zakorkowane pasy ruchu i przy bardzo ograniczonej widoczności, narazić się na kolizję z pojazdami jadącymi od Niepodległości.
Ale trzeba tam często jeździć i to zobaczyć, a nie zrobić jedno badanie przy małym ruchu i cześć...- 3 2
-
2022-03-06 20:55
Ja jako rowerzysta mogę ci na pisać że wyjdzie z tego gniot. miały być normalne pasy z obu stron!
dobrze to miasto robi wyłącznie kierowcom kosztem pieszych i rowerzystów tworząc prostopadłe miejsca postojowe. Tego rozwiązania nie stosuje się w żadnym cywilizowanym mieście. Piesi miejscami będą mieli 20cm chodnika, a rowerzyści slalom.
Kierowcy piękną szeroką prosto prowadzoną jezdnie na wyłączność plus miejsca postojowe plus parkowanie na chodniku. w głowie się nie mieści co miasto wyrabia. To kurort czy jakaś zapyziała wiocha dla 20letnich passatów tdi?- 18 12
-
2022-03-06 18:25
Jak na razie to wygląda, że rowerzyści będą musieli jeździć slalomem, by zachować kilka miejsc do parkowania (8)
dla kilkunastu mieszkańców, którzy nie mogą sobie wyobrazić możliwości rezygnacji z samochodu lub konieczności wydłużenia swojej drogi od zaparkowanego samochodu do drzwi swojego domu o kilkadziesiąt metrów. Można powiedzieć że jest to kolejny przykład tworzenia infrastruktury rowerowej głównie z myślą nie uszczuplenia ani o jotę interesów
dla kilkunastu mieszkańców, którzy nie mogą sobie wyobrazić możliwości rezygnacji z samochodu lub konieczności wydłużenia swojej drogi od zaparkowanego samochodu do drzwi swojego domu o kilkadziesiąt metrów. Można powiedzieć że jest to kolejny przykład tworzenia infrastruktury rowerowej głównie z myślą nie uszczuplenia ani o jotę interesów mieszkańców zakładających milcząco, że nawet w takim mieście bliskich odległości jak Sopot trzeba nie tylko mieć samochód, ale trzeba decydować się na pojechanie nim nawet do najbliższego sklepu. Jeśli te "dodatkowe" miejsca do parkowania nie będą płatne, będą zajęte prawie stale a więc liczba sporów o miejsce do parkowania będzie nadal dzieliła mieszkańców powodując wku*w drogowy między kierofczykami w wielu przypadkach.
- 82 80
-
2022-03-06 20:41
(1)
Rowerzyści sopoccy mają już wprawę w jeżdżeniu slalomowymi ścieżkami (patrz - Armii Krajowej, na której po remoncie trochę się to poprawiło)
- 10 5
-
2022-03-07 09:55
co się tam poprawiło?
trasa do likwidacji i zrobienia na nowo
- 1 3
-
2022-03-06 20:42
esy floresy ślaczki zygzaczki rowerowe na chodniku to nasze dobro narodowe nigdzie na świecie nie spotykane.
wpisane na listę unesco. tradycje należy pielęgnować. potomni będą to podziwiać, a turyści specjalnie przyjeżdżać żeby to zobaczyć na własne oczy. To jak dziewiąty cud świata. Wydawałoby się ż niemożliwe do wykonania, a jednak się udało chodź część będzie uważać że bez pomocy kosmitów to nie do wykonania ludzką ręką...
- 15 8
-
2022-03-06 21:58
A tobie będzie ciężko rowerem pojeździć slalomem?? Przecierz tak lubisz jeździć!!! Porażka!!!!!
- 14 15
-
2022-03-07 05:35
Spokojnie jak dają radę jeździć slalomem między pieszych na chodniku to bez problemu ominą stojące przeszkody
- 10 8
-
2022-03-07 18:03
A te kilkadziesiąt metrów dalej to niby gdzie? Jakiś nowy parking w Sopocie otwarto?
Chętnie się dowiem gdzie i będę parkować...
Niestety nie każdy, zwłaszcza starszy może zrezygnować z samochodu i wskoczyć na rower. Może to kiedyś zrozumiesz...- 5 1
-
2022-03-07 19:07
Jak będziesz miał ponad 70 lat to najbardziej będziesz cenił sobie długość drogi
jaką masz przebyć pieszo. A to rowerzysta będzie musiał jechać te 20 km/godz, a nie 40, jak kolarz wyczynowy to będzie tylko bezpieczniej dla pieszych ! I szalonych cyklistów również!
- 3 2
-
2022-03-07 20:29
Nie ma to jak urządzanie życia innym według swojej miary
Sopot miasto małych odległości. Owszem. Czy mam przez to rozumieć, że jak ktoś mieszka w Sp to nie może wyjechać samochodem poza Sp? Tak samo jest w Gd, w Ga? W innych miastach tak samo jest? Wystarczy minimum wybraźni i przede wszystkim patrzenie trochę dalej niż na czubek swojego nosa
- 2 1
-
2022-03-06 19:56
Jednak za malo podpisów (4)
Prawie większość mieszkańców 3Maja jest przeciwna. A i tak robią po swojemu:/ światła są wystarczające na co tam rondo? Korki są czasem i to przez skręt w lewo z 3M do Niepodlegosci i już widzę jak będę mógł z Kościuszki przejechać w lewo przez rondo podczas kroków:/
- 58 18
-
2022-03-06 22:05
Prawie większość
Czyli mniejszość
- 8 1
-
2022-03-06 22:50
(1)
Między innymi po to abyś nie stał na światłach w godzinach porannych jak dureń 5 min bez sensu. Im mniej świateł tym lepiej
- 5 5
-
2022-03-07 07:19
Lepiej spowolnić rowerzystów?
Byleby tylko auta szybko przejechały?
- 3 3
-
2022-03-07 09:25
Tak samo będziesz po południu mógł wjechać na 3 Maja z Kościuszki jak rano wjeżdża się Grunwaldzką (sopocką) od Gdańska. Nie czeka się nigdy dłużej niż trwa jeden typowy cykl świateł. A zwykle znacznie krócej.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.