• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Sopot czy to miasto (3)

    gdzie kawalerki chodzą po 1mln ?

    • 29 9

    • chyba w 2019

      • 7 0

    • Taka chodząca kawalerka...

      to samica kawaler?

      • 0 0

    • Tak, a drogi jak po nalotach ruskich

      • 0 0

  • rondo (1)

    Rondo z Kościuszki umożliwi realizację deweloperowi nowej inwestycji w kierunku myjni samochodowej.

    • 33 4

    • Zamiast myjni

      Przecież to będą mieszkania komunalne.

      • 0 0

  • Opinia mieszkańców (2)

    Sopot pyta mieszkańców jakie są ich opinie, a Gdynia tylko pyta Piesiewicza

    • 12 16

    • Sopot pyta mieszkańców a (1)

      Łukaszenka Sopotu i tak robi co chce

      • 6 9

      • nie, no przesada z tym określeniem!

        • 4 2

  • Bardzo fajny projekt, szczególnie z elementami dodatkowej zieleni

    • 9 15

  • Jeszcze Rozszerzyć SSP do ul.Polnej Włącznie!

    Dlaczego strefa parkowania kończy się na Kosciuszki 44 i dalej chodnikiem przejść nie można?!!!!
    Co z Wladyslawa IV gdzie jest to samo? A jeszcze te Darmowe miejsca na koncu ul. Sobieskiego!
    Po co i dla kogo? Maja byc dla mieszkańców i mają tez Zarabiać!

    Mieszkancy z chęcia Zapłacą za Kartę Parkingową by mieć gdzie parkować a przechodnie by mieć gdzie przejść chodnikiem!
    Dlatego trzeba postawić Słupki wszędzie tam gdzie samochody nie zostawiają min 1.5 m przejscia! Oraz uszczelnić i rozszerzyć strefę płatną!!!

    • 12 18

  • (11)

    Jak zwykle wszystko dla kierofczykow, którzy są tak dyskryminowani, że piesi mają chodniki poniżej norm szerokości.

    • 34 29

    • "piesi mają chodniki poniżej norm szerokości." (5)

      Nie ma czegoś takiego jak norma szerokości chodnika.

      • 3 18

      • Nim powstał internet tylko rodzina wiedziała, że jesteś głupi. 1,5 m to minimalna szerokość chodnika z dala od jezdni. 2 m bezpośrednio przy jezdni.

        • 11 3

      • Chodnik żeby mógł być chodnikiem musi mieć szerokość minimum 1.5m bez przeszkód żadnych. (3)

        • 8 5

        • Czyli wszystkie "chodniki" o szerokości dwóch płytek czyli 1m nie są chodnikami? (2)

          Mogę w takim razie bezkarnie na nich parkować.

          • 6 7

          • To ze nie sa chodnikiem nie znaczy

            że są parkingiem. Niestety w Polsce ludzie nauczyli się za komuny parkować na chodnikach i do dzisiaj tak robią a to najgorsze co niszczy polskie miasta i zabiera przestrzeń pieszym. Wprowadzono ten przepis bo nie było pieniędzy na budowanie parkingów a samochodów było bardzo mało. Teraz sytuacja się zmieniła a bezmyślny przepis pozostał

            • 6 2

          • zasadniczo tak

            rozporządzenia określają co to chodnik. Kostka sama nie wystarczy. formalnie taki chodnik może być drogą techniczną. Jest tak na słowaka czy wzdłuż kanału raduni

            • 1 0

    • Nie (4)

      Wszystko dla mieszkańców, to oni ram mieszkają.

      • 1 1

      • Prywaty samochód trzyma się na prywatnym miejscu parkingowym! (3)

        • 3 3

        • A prywatny rower na prywatnym balkonie, a nie na klatce schodowej czy korytarzu piwnicznym. (2)

          • 3 3

          • klatka schodowa czy piwnica również jest prywatnym terenem! (1)

            nie należy do miasta i nie jest z budżetu miejskiego finansowana (budowana, remontowana, utrzymywana) więc kulą w płot trafiłeś

            • 2 3

            • Klatka schodowa w bloku to pomieszczenie wspólne i obowiązuje zakaz zagracania zlomem.

              • 1 0

  • 3 lata gwarancji... (1)

    Tyle mam na swój toster za 80 zł. Fajne te kryteria przetargowe, takie niezbyt przyszłościowe.

    • 27 4

    • Takie same są wszędzie.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Jak na razie to wygląda, że rowerzyści będą musieli jeździć slalomem, by zachować kilka miejsc do parkowania (8)

    dla kilkunastu mieszkańców, którzy nie mogą sobie wyobrazić możliwości rezygnacji z samochodu lub konieczności wydłużenia swojej drogi od zaparkowanego samochodu do drzwi swojego domu o kilkadziesiąt metrów. Można powiedzieć że jest to kolejny przykład tworzenia infrastruktury rowerowej głównie z myślą nie uszczuplenia ani o jotę interesów mieszkańców zakładających milcząco, że nawet w takim mieście bliskich odległości jak Sopot trzeba nie tylko mieć samochód, ale trzeba decydować się na pojechanie nim nawet do najbliższego sklepu. Jeśli te "dodatkowe" miejsca do parkowania nie będą płatne, będą zajęte prawie stale a więc liczba sporów o miejsce do parkowania będzie nadal dzieliła mieszkańców powodując wku*w drogowy między kierofczykami w wielu przypadkach.

    • 82 80

    • (1)

      Rowerzyści sopoccy mają już wprawę w jeżdżeniu slalomowymi ścieżkami (patrz - Armii Krajowej, na której po remoncie trochę się to poprawiło)

      • 10 5

      • co się tam poprawiło?

        trasa do likwidacji i zrobienia na nowo

        • 1 3

    • esy floresy ślaczki zygzaczki rowerowe na chodniku to nasze dobro narodowe nigdzie na świecie nie spotykane.

      wpisane na listę unesco. tradycje należy pielęgnować. potomni będą to podziwiać, a turyści specjalnie przyjeżdżać żeby to zobaczyć na własne oczy. To jak dziewiąty cud świata. Wydawałoby się ż niemożliwe do wykonania, a jednak się udało chodź część będzie uważać że bez pomocy kosmitów to nie do wykonania ludzką ręką...

      • 15 8

    • A tobie będzie ciężko rowerem pojeździć slalomem?? Przecierz tak lubisz jeździć!!! Porażka!!!!!

      • 14 15

    • Spokojnie jak dają radę jeździć slalomem między pieszych na chodniku to bez problemu ominą stojące przeszkody

      • 10 8

    • A te kilkadziesiąt metrów dalej to niby gdzie? Jakiś nowy parking w Sopocie otwarto?

      Chętnie się dowiem gdzie i będę parkować...
      Niestety nie każdy, zwłaszcza starszy może zrezygnować z samochodu i wskoczyć na rower. Może to kiedyś zrozumiesz...

      • 5 1

    • Jak będziesz miał ponad 70 lat to najbardziej będziesz cenił sobie długość drogi

      jaką masz przebyć pieszo. A to rowerzysta będzie musiał jechać te 20 km/godz, a nie 40, jak kolarz wyczynowy to będzie tylko bezpieczniej dla pieszych ! I szalonych cyklistów również!

      • 3 2

    • Nie ma to jak urządzanie życia innym według swojej miary

      Sopot miasto małych odległości. Owszem. Czy mam przez to rozumieć, że jak ktoś mieszka w Sp to nie może wyjechać samochodem poza Sp? Tak samo jest w Gd, w Ga? W innych miastach tak samo jest? Wystarczy minimum wybraźni i przede wszystkim patrzenie trochę dalej niż na czubek swojego nosa

      • 2 1

  • "Na prośbę mieszkańców..." (3)

    Taaaa... chciałbym to zobaczyć... bujda na kółkach :) Kto w dzisiejszych czasach wsiada do taxi z postoju? W okolicy są conajmniej 3 postoje taxi, z reguły puste. A jeśli już coś stoi, to jakiś stary gbur niekorporacyjny.

    • 47 2

    • Łukaszenka na Białorusi

      Też robi to co mieszkańcy chcą

      • 5 3

    • Postój taxi do juz przeżytek

      Złotówy i tak najwięcej stoją pod centrum handlowym, szpitalem czy dworcem. Ludzie nie mają zaufania do złotówy, bo wychodzą absurdalne kwoty typu przejazd z Gdyni do Gdańska za 500zł. Ja osobiście korzystam z Bolta, bo przynajmniej mam pewność ile zapłacę i jaką drogą dojadę.

      • 11 0

    • Ja

      Korzystam

      • 0 0

  • Kiedy wreszcie otworzą starą Słowackiego w Gdańsku?? (2)

    • 7 9

    • Jesteśmy coraz bliżej prawdy..

      A nie, sorry...

      • 2 0

    • Nie ma co otwierać. Stara Słowackiego to przypuszczalnie już tylko kości obrócone w proch. Sam Słowacki pewnie w podobnym stanie, co jego stara.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane