• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kolei utrudni życie mieszkańcom kolejnej dzielnicy?

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami. Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami.

Przebudowa linii kolejowej do portu gdańskiego przestaje się podobać mieszkańcom Olszynki. Boją się, że będą stali przed rogatkami przejazdów kolejowych tak, jak ich sąsiedzi z Oruni. Czy pociągi towarowe odetną część tej dzielnicy od reszty Gdańska?



Kilka dni temu PKP PLK wybrało wykonawcę przebudowy linii kolejowej relacji Pruszcz Gdański - Port Północny, która przecina na dwie części dzielnicę Olszynka. Wygrało konsorcjum hiszpańskiej spółki Dragados, które zobowiązało się inwestycję wykonać za kwotę 312 mln zł. Inwestycja jest opóźniona o 13 miesięcy, bowiem przedłużyły się procedury administracyjne w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Przedsięwzięcie zakłada nie tylko budowę nowych torów w miejsce istniejących, ale obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2016 rok. Jej realizacja umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Sęk w tym, że ważna inwestycja dla gdańskiego portu wywołuje kontrowersje wśród mieszkańców Olszynki. Nie chcą, by spotkały ich te same kłopoty, co mieszkańców Oruni, którzy po zakończeniu przebudowy linii dalekobieżnej muszą czekać na przejeździe w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska nawet 40 minut.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Czy mieszkańcy Olszynki mają podstawy, by obawiać się wzmożonego ruchu pociągów?

- Nowa linia nie powinna blokować swobodnego ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego z Olszynki do centrum miasta. W ciągu 10 minut przejeżdża średnio 20-30 aut, w tym wielkie tiry. Obecnie na przejazdach w naszej dzielnicy nie ma rogatek za wyjątkiem skrzyżowania ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli przejazdy będą zmodernizowane, tak jak na Oruni po przebudowie linii dalekobieżnej, to mieszkańców domów "za torami" czeka paraliż. Utkną też autobusy linii 178 i 578 - obawia się Karolina Pomorska, mieszkanka Olszynki.

Mieszkańcy chcą unikać sytuacji, w których to straż pożarna lub pogotowie ratunkowe nie mogą dojechać do poszkodowanych na Olszynce.

- Martwi nas to, że liczba składów ma się zwiększyć, a tory nie tylko prowadzą do portu, ale też do siedziby spółki Lotos Kolej. To spotęguje ruch. Czy nowe przejazdy będą zamykane 10 minut przed przyjazdem pociągu i otwierane 10 minut po przejeździe? - zastanawia się mieszkanka.

W tej sprawie postanowiliśmy porozmawiać z władzami gdyńskiego Zakładu Linii Kolejowych, które uspokajają mieszkańców.

- Podczas remontu linii kolejowej m.in. Olszynce ruch pociągów powinien się zmniejszyć, nie będzie tak odczuwalny jak dotychczas. Niemniej po zakończeniu inwestycji ruch na trasie wróci do normy i z upływem kolejnych lat będzie przyrastał. Nie powinno to jednak być aż tak dolegliwe, by przeszkadzało w przedostaniu się na drugą stronę dzielnicy - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, który zarządza linią nr 226.

Wszystkie przejazdy kolejowe zostaną wyremontowane.

- Zostaną na nich wymienione sygnalizatory świetlne i dźwiękowe. Ponadto na przejazdach będą zainstalowane rogatki, które będą zamykać się na dwie minuty przed przejazdem składu - mówi zastępca dyrektora.

Zdaniem kolejarzy PKP PLK jest to optymalne rozwiązanie i zdecydowanie bardziej praktyczne od zatrudnienia na przejeździe dróżnika, który musiałby zamykać zapory jeszcze wcześniej niż wspomniane dwie minuty przed przejazdem pociągu. Tego wymagają od zarządców linii przepisy o transporcie kolejowym.

Problem mógłby rozwiązać wiadukt nad lub tunel drogowy pod torami kolejami. - Tej inwestycji nie będziemy realizować. To zadanie należy do miasta - mówi Lewiński.

Władze Gdańska także nie zrealizują jednak przedsięwzięcia, jakim jest dwupoziomowe skrzyżowanie - tunel lub wiadukt drogowy. Nie ma na to pieniędzy. Analizując przy tym bazę priorytetów inwestycyjnych miasta (PDF) trudno odszukać tego rodzaju przedsięwzięcie. Również obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy Olszynki nie przewiduje budowy wspomnianych obiektów. Ponadto w tym zakresie argumentem koronnym władz miasta na "nie" dla budowy może być fakt, że ewentualny wiadukt lub tunel będzie obsługiwał niewielką liczbę mieszkańców - ok. 1 tys. osób.

Warto jednak podkreślić, że negatywne skutki dużej liczby przejazdów pociągów mogłoby zminimalizować połączenie drogowe między ul. Zawodzie zobacz na mapie GdańskaTrasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Do tego przedsięwzięcia potrzebne są płyty drogowe, z których można wykonać jezdnię o długości ok. 500 metrów na jednym z wielu w tym miejscu dróg stanowiących dojazd do pól.

Planiści miejscy jednak podkreślają, że docelowe zamiany będą inne. - Ulica Łanowa będzie w przyszłości powiązana z Węzłem Błonia poprzez planowaną ulicę tzw. Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Opinie (85) 5 zablokowanych

  • Jak nie chcą to nie stawiać rogatek. (8)

    Tylko aby potem nie było jęczenia jak ktoś wpadnie pod pociąg.

    • 97 18

    • (4)

      Dlaczego od razu taka dyktatorska retoryka?

      • 10 17

      • A gdzie tu jakiś dyktat ? (3)

        Jest wybór.

        • 18 6

        • Czarno biale dyktatorskie butne nieprzemyslane obrazliwe niemadre wyzywajace kiepskie slabiutkie cieniutkie prosciutkie malutkie

          • 5 16

        • Wogole czytales artykul populisto?

          • 5 2

        • Co Ty wogole wnosisz w dyskusje nie znajac tresci artykulu.
          Cos sciemniasz bracie z tymi rogatkami.

          • 3 1

    • Wladi?

      • 1 0

    • taaaak.. bo nie zauważysz wleczącego sie składu towarowego... (1)

      Ehhem uwaga bo.;-0

      • 1 1

      • Orunia

        Pociągi towarowe po modernizacji będą gnały 100km/h !

        • 0 0

  • tutaj Budyńnie ma swoich mieszkań (5)

    więc dla miasta nie będzie problemu....

    • 42 51

    • Uwielbiam te proste analizy. Nie wymagają myślenia. Całe ciało odpoczywa :)

      • 35 5

    • troll (3)

      Zmień płytę internetowy trollu, bo zmiana nick'ów nie pomaga. Bolą cię mieszkania budynia, to zapracuj na własne. Tylko normalną pracą, nie komentarzami za 50gr szt.

      • 14 18

      • (2)

        Mieszkania mnie nie bolą, ale boli mnie jego amnezja i brak poniesionych konsekwencji za nią.

        • 7 7

        • skoro cię nie bolą (1)

          to na uj pod każdym artykułem podobny komentarz ? Zazdrościsz czy ci płacą od wpisu ?

          • 6 5

          • płacą ale nabór się skończył

            za ten też

            • 3 0

  • Kiedy w końcu polacy zrozumieją... (3)

    ...że tak już jest..jak chce się coś wybudować..drogę, rogatki, budynki, wiadukt..cokolwiek, to trzeba to wybudować. Nie da się postawić tego w nocy jak nikt nie jeździ... żeby było ładnie i dobrze, to trzeba się chwilę namęczyć i tak teraz dzieje się to ekspresowo! Najlepiej, to narzekać!

    • 71 22

    • (1)

      Kiedy niektorzy zrozumia ze nie sa lepsi piszac o sobie z malej litery?

      • 3 10

      • że jak?

        Jak zrozumią to będą pisać zrozumieją.

        • 2 1

    • Ale zdajesz sobie sprawę....

      Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że artykuł jest o czym innym ?

      • 12 2

  • Wiadukt (1)

    40 lat temu gdy budowano bocznice kolejowa,nie wzieto pod uwage ze po drugiej strony torów Olszynka jest zamieszkała i zamknięto ul Modrą.Można było zaprotestować,z tego co wiem jeden z radnych stwierdził że ulicy nie mogą zamknąc.Ulice zamknięto a mieszkańcom łaskawie puszczono autobus i postawiono kładke nad torami ..Może teraz można było by naprawić ten błąd.

    • 30 14

    • I to jest dobry temat dla radnych osiedlowych.

      Taką anachroniczną kładkę już dawno trzeba było zburzyć i puścić ruch dołem, niechby nawet ze szlabanami. Kładka strasznie wysoka, dziurawa, niebezpieczna, brzydka i niewygodna, starsi i niepełnosprawni nie mają szans przejścia. Jestem za wybudowaniem dobrego przejścia w poziomie ulicy, ze szlabanami.

      • 4 0

  • Przydałby się jaki tunel

    • 14 17

  • matematyka (7)

    240 pociągów na dobę i automat zamykający rogatki na 2 minuty przed pociągiem. przyjmijmy że pociąg potrzebuje kolejnych 2 minut na przejechanie przez przejazd. daje to 4 minuty na pociąg czyli 960 minut czyli 16 godzin na dobę.
    nie będzie problemów? bzdura.

    • 40 30

    • (6)

      Mądrego, to aż miło poczytać. Widzę, że mam do czynienia z wysokiej klasy specjalistą. Oczekuję na dalsze analizy dotyczące przejść dla pieszych ze światłami. Mam nadzieję, że wyniki nie będą aż tak porażające.

      • 27 7

      • (5)

        odezwał się ktoś kto nie miał obowiązkowej matematyki na maturze ;)

        • 9 6

        • aż tyle pociągów tam nie ma, ale... (4)

          ...czas przejazdu jest dużo dłuższy niż 2 minuty. Tam jeżdżą składy kilkudziesięciowagonowe z prędkością rowera.

          • 13 1

          • W artykule jest mowa... (3)

            W artykule jest mowa, iż linia osiągnie przepustowość do 240 pociągów / dobę

            • 6 1

            • co innego przepustowość, co innego faktyczna skala ruchu (2)

              • 9 3

              • (1)

                to prawda, ale ruch wzrośnie, w końcu po to przebudowują. przy obecnych 82 pociągach, po zamontowaniu zapór, łączny czas zamknięcia rogatek to blisko 6 godzin na dobę (przy takich samych założeniach jak wyżej)

                • 6 2

              • Lepiej zostawić niestrzeżone przejazdy i niech mieszkańcy przejeżdżają na Alleluja i do przodu.

                Bóg rozpozna swoich...

                • 15 2

  • Postoją przy rogatkach. No i w czym problem? (4)

    Szlabany muszą być zamontowane, bo większy ruch pociągów = większe ryzyko wypadków z udziałem aut czy pieszych. Do rogatek da się przyzwyczaić. A tu jeszcze nic nie ma a już sapią.

    • 30 19

    • jakby twoja mama czekała na karetkę?...zmienisz zdanie przemądrzała panienko? (3)

      • 1 2

      • co???? (2)

        a lepsza karetka pod pociągiem?

        • 0 1

        • e tam (1)

          zatorze nie potrzebuje karetek ani straży pożarnej. samo złodziejstwo i narkomaństwo. niech wyzdychają. tunelu im by się chciało? po co, żeby ukradli? ojojoj właśnie pokazano Orunię w TVN24. i już mam super humor od rana, bo się bydło do telezyzji pożaliło łojojoj

          • 0 2

          • zapraszam na grila

            ciulu.

            • 0 0

  • Rogatki z przejazdami kolejowymi. Tak było w XIX wieku w Ameryce Północnej i jest teraz na rosyjskich stepach. (2)

    Polak przecież inaczej tego nie wymyśli mając ruskie geny.

    • 17 30

    • czyżby pracownik konsulatu z ulicy Batorego? (1)

      • 7 3

      • Jejciu ale sfrustrowany niemiaszek.

        • 4 1

  • PKP (1)

    Papraki będą robić to bez końca rozwiązać ten bałagan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 9 20

    • I kupić drezynę z Rajchu dla każdego?

      • 1 2

  • A ja wczoraj podróżowałem koleją metropolitalną na lotnisko Rębiechowo. To jakaś masakra bo (4)

    płacisz za przejazd 6 złotych i wleczesz się dobre 40 minut. Kolejnym razem jak będę z rodziną leciał na wczasy do Szarm al Szujk to tylko z Kosakowa. Zresztą napisałem już w tej sprawie do biura podróży Harem i zażądałem zwrotu połowy kosztów wycieczki

    • 39 26

    • Do Szlam al Szujk z Haremu?
      Hihi

      • 8 0

    • widze tu juz 15 minusow, 15 baranow bez kumacji :) (2)

      • 2 7

      • a nie przyszło do głowy...

        że po prostu nie jesteś śmieszny? ;]

        • 11 1

      • odezwał się baran z kumacją

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane