- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (281 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (132 opinie)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (55 opinii)
Przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania. Już widać rondo
Powoli widać pierwsze efekty przebudowy ważnego skrzyżowania na Oksywiu, u zbiegu ul. Płk. Dąbka z Bosmańską i Dickmana. Na miejscu jednego z mniej bezpiecznych (ale i niezbyt estetycznych) skrzyżowań w mieście pojawi się - co już widać - estetyczne rondo. Miasto zapłaci za tę inwestycję blisko 7 mln zł.
W skrócie: piesi ryzykowali tam, wchodząc na szeroki pas jezdni, która nie zapewniała dobrej widoczności nadjeżdżających pojazdów. Kierowcy i rowerzyści borykali się zaś z problemem ograniczonej widoczności i utrudnionym włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej.
Mimo konsultacji z mieszkańcami i nacisków na urzędników, aby jak najszybciej miejsce to wyremontować, w budżecie brakowało środków. Ostatecznie udało się ją wpisać na listę inwestycji rewitalizacyjnych i - w 2019 r. - zaakceptować jej koncepcję.
Pod koniec 2019 r. ruszyły zaś prace nad projektem inwestycji. Nie były one łatwe, bo Oksywie objęte jest ochroną konserwatora zabytków, więc projekt musiał uwzględniać "historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne. Koncepcja została zaakceptowana przez władze miasta i mieszkańców, i można było przystąpić do projektowania przebudowy.
Projekt musiał uwzględnić historyczne dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne dzielnicy, która jest objęta ochroną konserwatora zabytków. Trzeba było też pomyśleć, co zrobić ze znajdującą się tam kapliczką, która stała się symbolem okolicy (pozostanie ona na środku ronda).
Przebudowa za blisko 7 mln zł
W końcu - w marcu tego roku - ogłoszono przetarg na same prace. Oferty złożyły cztery firmy. Najtańszą, opiewającą na niespełna 7 mln zł złożyło MTM. I to właśnie ten wykonawca prowadzi od lipca prace.
- Przygotowanie inwestycji wymagało uwzględnienia wielu czynników. To historyczna część Gdyni, dlatego istotne dla nas było, by projekt zmian uwzględniał dziedzictwo tego miejsca i przypominał o nim. Miejsce jest ważne także pod względem komunikacyjnym: tędy można dojechać do stoczni czy portu wojennego, do najstarszego w Gdyni kościoła i do hospicjum, ale też na polanę rekreacyjną czy oksywski bulwar, więc bardzo ważne jest bezpieczeństwo, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Po dwóch miesiącach prac już wyłania się obraz tego, jak po rozbudowie będą wyglądały skrzyżowania ul. Płk. Dąbka-Bosmańska-Dickmana na objętym rewitalizacją Oksywiu Górnym.
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem:
- powstało już nowe rondo oraz azyl oddzielający pasy jezdni na wysokości przystanków autobusowych, czyli elementy nowego układu komunikacyjnego w tym miejscu;
- dokończono rozbiórkę nawierzchni jezdni oraz przystanku przy hospicjum - trwały prace przy nowych konstrukcjach;
- dokończono montaż fragmentu sieci wodociągowej, trwa budowa kanalizacji deszczowej i odcinków gazociągu.
W rejonie inwestycji nadal obowiązuje zmieniona organizacja ruchu:
- wyznaczono tymczasowe przejścia dla pieszych, z barierami i tabliczkami informacyjnymi, od ul. Dickmana wyznaczono objazd ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
- przystanek Oksywie Górne 02 został zawieszony;
- ruch w rejonie budowanego ronda jest jednokierunkowy w stronę ul. Dickmana, zaś objazd wyznaczono ul. Żółkiewskiego i Belwederską;
- ul. Dickmana jest jednokierunkowa w stronę Osady Rybackiej;
- na skrzyżowaniu ulic Płk. Dąbka i Belwederskiej nastąpiła zmiana pierwszeństwa przejazdu;
- poszerzony został łuk na wlotach z pierwszeństwem przejazdu;
- zmieniona została lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Płk. Dąbka.
Pozostało 6 miesięcy prac
Cała inwestycja realizowana ma być łącznie przez 8 miesięcy.
Jak zmieni się skrzyżowanie po zakończeniu prac?
- Nawierzchnia jezdni w obrębie skrzyżowań ulic Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana - Kępa Oksywska zostanie wyniesiona. Z jednej strony poprawi to bezpieczeństwo (samochody będą musiały zwolnić), z drugiej da priorytet komunikacji miejskiej.
- Przystanek "Oksywie Górne" w kierunku ul. Dąbka i Bosmańskiej będzie miał zatokę, z kolei w kierunku ulicy Arciszewskich będzie bezzatokowy.
- Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych. Zaplanowano też azyle oraz zabruk, który uniemożliwi wyprzedzanie pomiędzy przystankami.
- Na skrzyżowaniu ul. Dąbka i Bosmańskiej powstanie rondo. W jego centralnym punkcie stanie zabytkowa kapliczka św. Rocha. Zachowane zostanie rosnące tam drzewo, będą nowe nasadzenia zieleni.
- W kierunku ulicy Dickmana oraz płk. Dąbka rowerzyści będą mogli jechać albo jezdnią, albo szerokim ciągiem pieszym.
- Zmieni się przestrzeń wokół przystanków autobusowych. Główny plac przy przystanku północnym wyłożony zostanie nawierzchnią z płyt betonowych, z odwzorowaniem układu ruralistycznego dawnej wsi Oksywie.
- W sąsiedztwie kasztanowców pojawią się nowe nasadzenia, miejsce wypoczynku, a planowane w tym rejonie przejście będzie wyniesione nad gruntem i wykonane z nawierzchni imitującej drewno, żeby nie uszkodzić korzeni kasztanowców.
- Same przystanki też mają być zielone, z bluszczem na bocznych ścianach i wodą, która po każdym deszczu spłynie do gruntu i zasili pobliską zieleń.
Opinie wybrane
-
2022-09-21 11:17
A co tam się dzieje z drogami rowerowymi?
Jedna kończy się w połowie chodnika, w drugim miejscu jest przejazd obok przejścia bez kontynuacji. Są też zaznaczone znaki rowerowe obok krawężnika równolegle do drogi rowerowej. Jakiś misz-masz, a przecież to nowa inwestycja. Naprawdę nie dało się tego lepiej zaplanować?
- 39 7
-
2022-09-21 12:30
8 miesięcy? dobrze że nie 8 lat (1)
a można było umieścić wysepkę na środku skrzyżowania (taka jak np progi zwalniające) i postawić odpowiednie znaki o ruchu okrężnym
- 12 11
-
2022-09-21 17:13
a co z autobusami przegubowymi albo samochodami ciężarowymi jadącymi do wojska?
- 2 0
-
2022-09-21 11:08
(7)
To akurat idealne umiejscowienie, dużo było tam niebezpiecznych sytuacji.
A kiedy w końcu rondo przy Lidlu na Wiczlinie? Zwłaszcza jak niedługo Hossa ma zacząć budować coś na Niemotowie i wyjazd stamtąd przy obecnej organizacji ruchu będzie niemożliwy.- 22 16
-
2022-09-21 15:57
Do
Szczurka się zgłoś jeśli chodzi o wiczlino,pewnie jutro będzie
- 1 2
-
2022-09-21 15:02
A ja się skromnie zapytam: ile kosztowałoby zrobienie sygnalizacji świetlnej?
Nasze miasta wydają miliony złotych co roku na mniej lub bardziej potrzebne ronda i przy tym płaczą, że nie ma kasy w budżetach.
W Poznaniu: Zamontowanie sygnalizacji świetlnej sygnalizacja 4 wlotowa (projekt + budowa) 350 000 zł
Może czas zmniejszyć te wydatki ?- 0 4
-
2022-09-21 12:09
co to jest niemotowo? (1)
serio pytam. mieszkam w gdyni 40 lat i pierwsze slysze.
- 4 5
-
2022-09-21 14:03
właśnie widać jaki z ciebie mieszkaniec gdyni
- 6 1
-
2022-09-21 12:19
Jak ludzie nauczą się jeździć po rondach i zrozumieją, że nie trzeba się zatrzymywać tylko dlatego, że po drugiej stronie ronda znajduje się inny pojazd.
- 5 0
-
2022-09-21 11:11
(1)
Jakie to były niebezpieczne sytuacje? Mieszkam w okolicy od dziecka i poza jedną kolizją nie pamiętam tam nic niebezpiecznego.
- 18 5
-
2022-09-21 18:18
Oj były,były jak nawalony jegomość wytoczył się z "Delfina"!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.