• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa trasy tramwajowej na Przeróbkę pięć miesięcy przed końcem

Maciej Naskręt
9 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Przystanki wiedeńskie i rozkopana ul. Lenartowicza


Sprawdziliśmy postęp prac przy przebudowie trasy tramwajowej w ciągu ul. Siennickiej i ul. Lenartowicza w Gdańsku. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu. Kierowcy natomiast Mostem Siennickim pojadą na przełomie maja i czerwca.



Czy dokucza ci przebudowa linii tramwajowej na Przeróbce?

Przebudowa linii tramwajowej wzdłuż ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańskaul. Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska trwa od czerwca 2014 r. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawcą natomiast jest firma Budimex, która dostanie za swoją pracę 65,606 mln zł.

W sumie modernizowana jest 2,5-kilometrowa linia tramwajowa wraz z pętlą na Przeróbce. Inwestycja zapewni nie tylko komfort podróży pasażerom komunikacji miejskiej, ale też... ciszę mieszkańcom Przeróbki, którzy dotychczas uskarżali się na hałas tramwajów. W tym celu na łukach torów mają pojawić się urządzenia do smarowania szyn.

Na remontowanym odcinku wykonano zmianę konstrukcji przystanków. Wśród nich jest (jeden z pierwszych tego typu w Gdańsku) przystanek autobusowo-tramwajowy, z możliwością wjazdu autobusów na torowisko tramwajowe. Taki przystanek powstał przy ul. Głębokiej, w miejscu dotychczasowego przystanku, który został poszerzony.

Rozkopana ulica Lenartowicza w Gdańsku. Rozkopana ulica Lenartowicza w Gdańsku.
Czego udało się wykonawcy dokonać?

Do tej pory przebudowano perony przystanków Brama Żuławska, Głęboka, Pętla, Lenartowicza i Siennicka. Na tej trasie wykonano także przejazdy z płyt gumowych typu strail. Podobne są przed budynkiem Zieleniaka. Niedawno natomiast wykonawca zdołał ułożyć pierwszą warstwę bitumiczną na jezdni - odcinek od ul. Głębokiej do ul. Bajki.

Gotowy jest też chodnik i ścieżka rowerowa bez warstwy asfaltowej od ul. Stary Dwór do ul. Przetocznej i kawałek dalej chodnik przy ul. Siennickiej w rejonie przystanku wiedeńskiego. Od grudnia 2014 r. gotowe są tory i torowiska od skrzyżowania z ul. Elbląską do Pętli Przeróbka. To umożliwiło przed końcem ubiegłego roku uruchomienie trasy tramwajowej na tym odcinku.

Warto tu wspomnieć, że pozornym problemem jest przystanek techniczny na Pętli Przeróbka. Tam podczas przebudowy odwrócono ruch pojazdów szynowych. W efekcie drzwi kierującego tramwajem otwierają się teraz w przeciwną stronę. Wydawałoby się, po tym co wykonał wykonawca, że wspomniany przystanek techniczny nie został dostosowany do kierunku ruchu i pozostał na swoim miejscu. W efekcie nikt z niego nie korzysta. Kierujący wysiadają z pojazdu na trawnik. Władze spółki GIK przekonują, że tak się nie stanie i dodatkowy peron powstanie wewnątrz pętli.

Wyjazd z pętli tramwajowej na Przeróbce w ul. Lenartowicza. Wyjazd z pętli tramwajowej na Przeróbce w ul. Lenartowicza.
Do wykonania jezdnie, chodniki i drogi dla rowerów

Przed wykonawcą jeszcze sporo prac ziemnych w ciągu ul. Lenartowicza. Obecnie wykonywane są tam sieci podziemne - kanalizacja sanitarna i deszczowa. W tym celu wykonano wykopy na głębokość od 4 do 8,5 m. Podczas prac natknięto się na dawne drewniane ścianki szczelinowe, które w ok. 1920-1930 r. ułatwiały układanie ówczesnych sieci.

Na ul. Lenartowicza także wykonawcę czeka w całości wykonanie linii tramwajowej. Potem przyjdzie wypełnienie jeszcze torowiska kostką kamienną.

Praktycznie na całej trasie należy wykonać warstwy bitumiczne, chodniki i drogi rowerowe. Przed wykonawcą jeszcze montaż elementów bezpieczeństwa ruchu (np. bariery drogowe) i docelowe oznakowanie poziome i pionowe.

Ulica Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych. Ulica Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.
Most Siennicki dla kierowców dostępny pod koniec maja

Prace toczą się także na najważniejszym odcinku remontowanej trasy - Moście Siennickim. W ramach przedsięwzięcia wyremontowano ustrój nośny mostu i położonego kawałek dalej wiaduktu nad dawnymi torami kolejowymi. Przy obu wymienionych obiektach wykonano płyty najazdowe. Ponadto wykonano zabezpieczenie antykorozyjne i murki oporowe od zachodniej strony Mostu Siennickiego.

Do wykonania pozostały tam murki oporowe po drugiej stronie mostu - południowej, bariery zewnętrzne i nawierzchnia. - Zakładamy, że te prace uda nam się zakończyć w maju i wtedy zapewnimy możliwość przejazdu przez most samochodem - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Prace na całej linii mają zakończyć się we wrześniu tego roku.


  • Tramwaj wjeżdża na wyłączony z ruchu samochodów Most Siennicki.
  • Zakończone prace antykorozyjne na Moście Siennickim.
  • Gotowy bruk w ciągu ul. Siennickiej od strony ul. Bajki.
  • Gotowy bruk w ciągu ul. Siennickiej od strony ul. Głębokiej.
  • Prace ziemne na wschodniej części Mostu Siennickiego.
  • Przystanek wiedeński (nieczynny) i stojące przy nim tramwaje.
  • Prace ziemne na ul. Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.
  • Wykonawca zmaga się z wysokim stanem wód gruntowych. Lustro wody znajduje się 1,5 m pod powierzchnią ziemi.
  • Przebudowa linii tramwajowej w rejonie wiaduktów kolejowych.
  • Przebudowa linii tramwajowej na ul. Lenartowicza w rejonie wiaduktów kolejowych.

Miejsca

Opinie (76) 7 zablokowanych

  • Stogi (4)

    Co z remontem dalej na Stogi i plażę? Stan torów i drogi nie jest nic lepszy!

    • 166 11

    • i kto posprzata w koncu lasek przy plaży na Stogach? (1)

      i kto posprzata w koncu lasek przy plaży na Stogach? Przeciez tam jest juz wysypisko smieci!

      • 14 4

      • Zbierzcie mieszkancow niech zrobia cos w czynie spolecznym

        • 17 7

    • (1)

      Steropianowe mózgi naszych rządzących nie pomyslaly o całkowitym remoncie torów, do Stogow, to zbyt skomplikowane.

      • 21 9

      • a etapowaniu remontów i inwestycji słyszał ?

        • 17 5

  • Na kiedy planowany jest pierwszy remont?

    • 26 32

  • Jest dobrze... (3)

    Zapomniana Przeróbka zmienia się nie do poznania, ruch tramwajowy mnie nie dotyczy, choć z nowego odcinka i nawierzchni cieszymy się bardzo. Oby zmiana nawierzchni dotyczyła również odcinka zniszczonego przez remonty np. Bajki aż do Stogów.

    • 84 7

    • (2)

      Jeszcze patologie wysiedlić stamtąd i będzie ok

      • 14 17

      • Patologię najlepiej wysiedla się rozbierając pustostany

        i opuszczone altanki działkowe. A z tym są problemy, nie rozbierają opuszczonych budynków

        • 12 1

      • Patologię masz w rodzinie (...)

        • 1 1

  • Kiedyś jak byłem młody pojechałem do kolegi na Przeróbkę. To co zastałem zmieniło moje spojrzenie na świat. (3)

    Od tego momentu uznałem, że trzeba się uczyć, aby do czegoś w życiu dojść. Dzisiaj mogę powiedzieć - dzięki Przeróbko.

    • 101 21

    • A ja sie nie uczyłem i za karę wylądowałem na Przeróbce.

      • 28 11

    • chodzi o to, że trzeba przerabiać?

      • 13 6

    • Powinieneś napisać szczegółowo: " Kiedyś pojechałem odwiedzić kolegę w więzieniu na Przeróbce".Nie wszyscy wiedzą wiedzą o co chodzi.

      • 35 0

  • Czterech ogarnia ten remont a reszta gdzie? (1)

    • 47 9

    • Poszli po karty..... pracy ;)

      • 17 3

  • Bzdury, bzdury. (5)

    "Do tej pory przebudowano perony przystanków Brama Żuławska, Głęboka, Pętla, Lenartowicza i Siennicka" Przystanek Lenartowicza rozkopany w całości, a gdzie w ogóle jest przystanek Siennicka?

    Na Przeróbkę jeżdżą tramwaje dwukierunkowe, więc motorniczowie wysiadają w tej chwili w dowolną stronę a przedstawiona panorama niczego nie przedstawia...

    • 20 18

    • (2)

      ...a przedstawiona panorama niczego nie przedstawia...
      To są dopiero bzdury !!!

      • 13 2

      • Ziutek Kononowicz

        • 7 1

      • Zdjęcie nr 9 przedstawia
        Tramwaj Wodny?

        • 4 1

    • Kilka uwag (1)

      Przystanek Siennicka jest na wysokości cukierni WZ. Natomiast przystanek Lenartowicza jest przy dawnej kwiaciarni na Przeróbce.

      A fakt, że jeżdżą tam stare tramwaje 105N już przeoczyłeś. To ty piszesz bzdury i jeszcze raz bzdury :)

      • 10 3

      • Przystanek na wysokości cukierni to PRZERÓBKA a nie Siennicka.

        Jeżdżą stare 105N ale w mniejszości. Poza tym przystanek techniczny jest właśnie od strony drzwi wagonów.

        • 6 1

  • Za miesiąc zróbcie zdjęcia w tych samych miejscach - a zobaczycie "postęp prac".

    • 27 5

  • Po co ten remont? (1)

    Tylko zrobili bałagan.

    • 6 47

    • Nie ma jak po wódkę iść a juz 8 rano

      • 8 4

  • Dokonać "czego", a nie "co".

    Wstydu oszczędźcie. Dzieci mogą to czytać.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 30 4

  • (3)

    Organizacja robót woła o pomstę do nieba. Dziesiątki podwykonawców wchodzących sobie w paradę. Jedni utwardzają podłoże żeby następnego dnia druga forma to samo rozkopała. Tam chyba nie ma żadnego nadzoru i harmonogramu prac.

    • 46 6

    • obiazdy (2)

      Objazdy planował jakiś wariat to co się dzieje po 14 to masakra. Nie można było wszystkich sił dac na most? Aby dokończyć jedno zanim rozwali się wszystko?

      • 10 3

      • Ludzie, co za problem? Teraz mamy most wantowy. W latach siedemdziesiątych na czas remontu mostu Siennickiego wybudowano jednokierunkowy most pontonowy na Stogach - to był objazd! Dwadzieścia lat potem również jednokierunkowy most saperski równolegle do remontowanego. Teraz się śmiga tyle że trochę dalej. Jeszcze parę miesięcy! Nigdy zakres prac nie był tak obszerny jak teraz. Po wymianie kanalizacji mój sedes zyskał nowe życie:)

        • 28 4

      • A co to da , że wszystkie siły dasz na Most, skoro na dojazdach trwają prace na Murach oporowych i jeszcze potrwają ok. 2 miesięcy. I tak nie puścisz tam ruchu.
        Jak się nie zna szczegółów to nie warto pisać bzdur .

        • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane