• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Maciej Naskręt
31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt kolejowy nad linią dalekobieżną na Zaspie.
  • Torowisko linii PKM w rejonie Zaspy.
  • Przystanek PKM Strżyza w oddali.
  • Nasyp kolejowy na wysokości zajezdni tramwajowej na Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Polanki w Gdańsku.
  • Linia kolejowa na wysokości ul. Gomółki.
  • Wiadukt pn. Mostek Weiser Dawidek.
  • Widok na przystanek PKM Gdańsk-Niedźwiednik z daleka.
  • Przy linii PKM na Niedźwiedniku są już ustawione semafory.
  • Widok na przystanek Brętowo spod wiaduktu kolejowego przy ul. Rakoczego w Gdańsku.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • O taki m.in. efekt chodziło autorom koncepcji perforowanych ścian przystanków PKM. Na zdjęciu: przystanek PKM Gdańsk-Brętowo.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.

Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.

Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.


Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • Czekałem bardzo na tę inwestycję. Ale od kiedy wiem, że będzie jeździć tylko do Wrzeszcza to mnie po prostu krew zalewa. (19)

    • 105 43

    • czy dla PKM zbudowany dodatkowy tor od wrzeszcza do gda gł? NIE, więc puszczenie tych pociągów odbyłoby się kosztem głównej trasy skm lub pociągów dalekobieżnych a jedno i drugie jest niedopuszczalne. Przesiądziesz się we Wrzeszczu na SKM i sprawa rozwiązana. (zgadzam się że brak wspólnego biletu to idiotyzm. PKM powinna być po prostu drugą linią SKM a nie oddzielną spółką)

      • 0 0

    • i co, że tylko do Wrzeszcza? (1)

      to ważny przystanek przesiadkowy. Z kolei tory dalekobieżne nie pomieszczą dodatkowych pociągów bez ETCS2 (a i z nim będzie bardzo ciasno). Jeżeli będzie to możliwe, to powstanie połączenie torów SKM i PKM zamiast przystanku Gdańsk-Zaspa.

      • 3 3

      • a to, że z Wrzeszcza np. do Tczewa SKMek nie ma

        I z jednej przesiadki robią się dwie, i podróż zaczyna się rozwlekać na godziny..

        A ETCSem to sobie gęby nie wycieraj. Z Pruszcza do Gdańska da się wyprawiać pociągi w 3-minutowych odstępach, to z jakiej racji z Gdańska do Wrzeszcza ma się nie dać?

        • 4 1

    • (2)

      Jeśli kolejka nie bedzie jechała na lotnisko z Gdańska Głównego a z Wrzeszcza, to nie można mówić o tym, że z Gdańska na lotnisko dojedziemy w 25 minut (z Wrzeszcza moze tak), tak jak to z uporem maniaka od 2 lat powtarzają przy kazdym artykule o PKM. Jestem też ciekaw, czy przy tej okazji nie zlikwiduja linii 210 z Orunii do Osowej. Wówczas Śródmieście Gdańska straci na dobre bezpośrednie połączenie z lotniskiem.

      • 14 5

      • przecież to pewnik, że 210 pójdzie do piachu

        od dawna to wiadomo

        • 5 0

      • Przecież

        Przecież Wrzeszcz to dzielnica Gdańska. Czyli jakby nie patrzeć GDAŃSK

        • 3 1

    • I podobno co þół godziny., (4)

      Mieszkam w Baninie. Chcę jeździć kolejką, nie samochodem. Jeśli pociąg nie będzie jeździć co 15 min. NAJRZADZIEJ (!) to nie przesiadam się, niestety. Podobno ten przystanek widmo (zwany kiedyś Banino) będzie odwiedzany co pół godziny do Wrzeszcza. No to wielka klops. Totalne dno. Napiszę skargę gdzie się tylko da jeśli tak będzie.

      • 20 11

      • Ma jeździć co 20 minut. (1)

        Taki news podało swego czasu trojmiasto.pl.

        • 0 2

        • Taki news funta klakow wart

          Co ile będzie to się okaże. I będzie rzadko bo się przy takiej liczbie przystanków będzie słabo opłacać.

          • 1 0

      • Masz nieaktualne informacje albo popr łżesz

        • 7 3

      • Urzędnicy juz nie mogą spać przez Twoją skargę

        • 15 7

    • PKM powinna jeżdzic do Gdańska Głównego. To oczywiste. (4)

      • 50 10

      • Tylko w pobliżu stacji Gdańsk Główny nie ma hipermarketów. (3)

        Po co budowano PKM? Dla przewozu podróżnych z lotniska? Wolne żarty - dla ściągnięcia kmiotów z Kościerzyny i innych miejscowości do tych gigantów handlowych. Władze Pomorza i Gdańska przecież są zależne od deweloperów i ogólnie wielkiego biznesu w postaci korporacji. O tym wie każde dziecko. Szkoda, że nie dorośli ludzie.

        • 21 19

        • (2)

          napisał największy kmiot w gduńsku... równaj się do Warszawy lub Poznania to zobaczymy jak wypadniecie wieśniaki...

          • 4 16

          • (1)

            A co ty w tym Poznaniu widzisz ćwoku?.

            • 10 3

            • Pyry

              I zaprzyjaźnionych kibiców pewnego klubu, który w ramach przyjaźni leje naszą Lechijkę w każdym meczu

              • 7 3

    • we Wrzeszczu możesz się przesiąść więc niech cię krew nie zlewa bo

      jeszcze ci żyłka pęknie trollu.

      • 9 13

    • i niech cię zalewa dalej, nikogo to nie obchodzi (1)

      • 17 28

      • kogo obchodzi,że ciebie nie obchodzi

        jak cie nie obchodzi to morda w kubeł

        • 25 6

  • Super (6)

    Myślę że ta inwestycja jest największą i najbardziej potrzebną dla nas zwykłych ludzi. Teraz czekamy na zewnętrzne windy w blokach 4-pietrowych niech pieniądze unijne idą na poprawienie życia mieszkańcom trójmiasta.

    • 64 50

    • windy wg prawa są w budynkach dopiero od 5pięter. Jak wasza wspólnota/spóldzielnia się złoży na windę to sobie zamontujecie nawet i w 2/3 i 4 piętrowych blokach.

      • 0 0

    • popieram

      Dla wygody mieszkańców windy powyżej 3 kondycji w budynkach

      • 3 1

    • a dla niezwyklych ludzi to niby co jest? (3)

      zastanow sie jakie brednie piszesz czlowieku

      • 12 4

      • np.ESC (1)

        to jest obiekt dla turystów albo czasami dla mieszkańców a na co dzień mamy inne potrzeby czy teatr szekspirowski potrzebny jest tym którzy nie lubią teatru na co dzień? pojoł cyber czy dalej brednie bedzie pisał?

        • 9 4

        • Nie pojął i dalej będzie brednie pisał,. bo mu za to płacą

          • 1 1

      • Opluwacz waruje od rana przy kompie. No tak, dzieci ferie świąteczne mają. Wszystko jasne.

        • 6 6

  • (13)

    Trójmiasto rozwija się w dobrym kierunku. Idee modernizmu zaczynają się urzeczywistniać. Mamy zielone miasto, czyste powietrze i piękne tradycje. Sporo jeszcze przed nami, ale to świetne miejsce do mieszkania. Nic na to nie poradzę, że mój lokalny patriotyzm zawsze zakłada mi różowe okulary :) Malkontenci, do boju!!!

    • 173 21

    • Oprócz tego jakie inwestycje ważne też za jak duże pieniądze się je wykonuje, prawda? (2)

      Adamowicz wraz z PO słyną z dokonywania o wiele za drogich inwestycji za co płacimy wyższymi podatkami!

      Do takich przepłaconych przez Adamowicza i Platformę inwestycji należy za duże ECS, zbędny Teatr Szekspirowski (są już inne teatry w Trójmieście, a z podatków biednych ludzi finansują rozrywkę średnio zarabiającym i bogatszym), stadion mógł być spokojnie o około 10 tysięcy miejsc mniejszy, a dzięki temu około 150-200 milionów złotych tańszy (i spełniałby wymogi na EURO 2012).

      Prawdziwy skandal to budowa hali na granicy Gdańska i Sopotu. To przykład skrajnej nieudolności i braku nadzoru na skalę rzadko spotykaną w dziejach świata. Hala ta miała pierwotnie kosztować 100 milionów złotych, radni Gdańska i Sopotu zaakceptowali projekt którego koszt oszacowano na poniżej 200 mln zł, a tymczasem kosztowała ona 520 mln zł - dla porównania podobnej wielkości hala w Łodzi, nieco tylko słabiej wyposażona kosztowała 287 mln zł. W dodatku media podają fałszywy koszt budowy w wysokości 340 mln lub 346 mln zł - informacja o 520 milionach pochodzi od radnych, zatem ktoś z urzędu miasta musiał okłamać media.

      Tunel pod Martwą Wisłą: Tunel stanowi element Trasy Słowackiego, łączy zachodnią część Miasta z Wyspą Portową, wylot Tunelu znajduje się na ternie Portu przy ulicy Ku Ujściu, praktycznie jedynym beneficjentem tej inwestycji jest Port Gdański S.A. Przewodniczącym Rady Nadzorczej jest aktualny prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Akcjonariat Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. jest następujący: Skarb Państwa 93,3%, osoby fizyczne /pracownicy/ - 4,43%, Miasto Gdańsk 2,27%. Budowa tunelu była znacznie droższa niż budowa mostu, jednak ten odcinek Martwej Wisły jest drogą wodną do gdańskich stoczni i most stanowiłby przeszkodę dla statków. Z materiałów zawartych na ten temat w Wikipedii wynika, że nie rozpatrywano wariantu budowy mostu zwodzonego. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,44 mld zł, w tym koszt samego tunelu 885 mln zł, z czego 1,15 mld zł pochodziło ze środków UE oznacza to że Miasto Gdańsk zafundowało Portowi Gdańskiemu prezent w wysokości 290 mln zł.

      Setki milionów złotych zostały zmarnowane! Te pieniądze mogły zostać w kieszeniach obywateli gdyby Adamowicz z popierającą go PO obniżyli podatki lokalne zamiast je notorycznie podwyższać. Aby dopełnić obrazu rozpaczy zadłużenie Gdańska na rok 2013 to ok. 1,3 miliarda, a zadłużenie spółek komunalnych to kolejne ok. 1,2 miliarda. Przy poziomie dochodów 2,7 miliarda złotych gdyby nie dług ukryty w spółkach mielibyśmy już zarząd komisaryczny.

      Jeśli chodzi o kilka dróg zbudowanych przez obecne władze, to są to działania potrzebne ale spóźnione o dekadę. Tylko w mieście gdzie prezydent chodzi na pasku deweloperów a nie mieszkańców najpierw buduje się olbrzymie dzielnice a potem dopiero tramwaje drogi. Planowanie miasta wg Adamowicza wygląda właśnie tak jak powyżej widać. Najpierw muzeum i stadion a potem się zobaczy.

      Adamowicz zasiada w dwóch radach nadzorczych. Funkcja prezydenta dużego miasta to nie praca na 8 godzin, ale na znacznie więcej. Powinna to być praca na pełny wymiar - nie można rozpraszać swojej uwagi na jakieś rady nadzorcze, aby tylko trochę dorobić.

      Prezydenci miast, podobnie jak posłowie, lubią podróżować. Portal wp.pl opublikował informację PAP /20.02.2014/ dotyczącą kosztów podróży prezydentów 13 największych miast w Polsce w roku 2013.Najwięcej na podróże wydała prezydent Łodzi niemal 55 tys. zł, drugie miejsce zajął prezydent Paweł Adamowicz ponad 42 tys. zł. O efektach odbytych podróży dla miast i ich mieszkańców brak informacji.

      Czy Adamowicz może wyjaśnić skąd wziął pieniądze na te swoje wszystkie mieszkania? To, że PO popiera kandydata w takiej sytuacji prawnej pokazuje, że nie powinno się w przyszłości głosować na kandydatów tej partii. Poprzyjcie uczciwych i kompetentnych kandydatów Prawa i Sprawiedliwości - też popełniają błędy, ale zawsze można je naprawić natomiast jak ktoś celowo szkodzi to nie naprawi tego.

      • 4 12

      • Średnio zarabiający i bogatsi też płacą podatki i to wyższe, niż biedni (kwota wolna, skala progresywna, VAT).

        Średnio zarabiający lub bogatszy

        • 1 1

      • Panie Filipie, jak to dobrze, że od Pana tak mało zależy. Pozdrawiam

        • 4 1

    • (2)

      Dokładnie,
      TPK, morze, plaże, uzupełniające się 3 miasta w miarę ładne,
      byłbym zapomniał na upartego nawet na narty można się wybrać, ale zawsze znajdzą się przeciwnicy i negujący.
      Nie jest idealnie ,ale patrząc na inne miasta w PL ciężko byłoby mi gdzie indziej.

      • 24 0

      • Mnie brakuje tylko skał. (1)

        Jak usypiemy górę tak z 500-750m wysokości względnej to będę miał wszystko na miejscu ;)

        • 0 0

        • brakuje tylko skał

          Rzeczywiście ,skał brakuje ewidentnie do wspinaczki,
          zostają sztuczne ściany, ew. Lubonice.
          Murki rozebrane ....:)

          • 0 0

    • Tylko Gdynia jakby została 3 długości z tyłu (2)

      • 19 5

      • Bo Gdynia miała być później.

        Ale fakt faktem, dobrze byłoby, gdyby ruszyły już jakieś prace nad peronami :/

        • 1 0

      • Przecież ci z PKM tak to zaplanowali

        Gdynia w drugim etapie

        • 2 2

    • Masz rację z tym "kierunkiem". (2)

      Ale chłodna i krytyczna ocena to nie malkontenctwo. Gdyby nie wyłapywanie błędów, przestępstw itp. to ten "kierunek", o którym piszesz zwrócony byłby w zupełnie inną stronę. Trzeba dalej patrzeć na łapki. Inaczej banda cwaniaczków cię oszuka. Podstawa to informacja. Trzeba domagać się jak najszerszej informacji.

      • 18 9

      • (1)

        Trzeba zachować trzeźwy osąd. Ciągłe "patrzenie na łapki" wszystkim dookoła to jednak lekka przesada. Oczekuję, że urzędnicy będą okazywać w stosunku do mnie zaufanie i zachowuję się też tak w stosunku do nich. Od ciągłego patrzenia na łapki niech będą służby w tym wyspecjalizowane i dziennikarze specjalizujący się w konkretnej dziedzinie a nie specjaliści od wszystkiego. Pozdrawiam

        • 21 6

        • :)

          Lubię Cię! :)

          • 3 1

    • Mądre słowa.

      W Trójmieście dobrze się mieszka i chętnie się tutaj wraca.

      • 18 2

  • dojazd do przystanku Osowa od strony Tuchomia (2)

    Ciekawe czy za te 720 mln starczy na ułożenie przynajmniej płyt Youmbo
    aby dojeżdżając do przystanku nie było konieczności przejeżdżać po ogromnej ilości muld ulicy Barniewickiej.

    • 3 1

    • (1)

      ul.Barniewicka objęta jest patronatem Instytutu Motoryzacji jako odcinek testowy do badania wytrzymałosci zawieszenia w pojazdach wytypowanych do badań i jako taki nie podlega modernizacji.

      • 3 0

      • WAHACZ, matolarzu...

        • 0 0

  • Panie Struk,czas ochłonąć (1)

    Jest idiotyzmem nazywać tą powstającą linie kolejową ,Pomorską Koleją Metropolitarną.Przecież wszystko na to wskazuje,że jest to Gdańska Kolej Miejska.Tak głupiej inwestycji w tym okresie rozwoju Pomorza za tak duże pieniądze chyba nie ma .Nikt chyba nie przebije rozrzutności marszałka Struka w wyścigu podlizywactwa władzom Platformy Obywatelskiej .Życzę mu w Nowym Roku,żeby jasność myśli pobudziła w nim więcej działań na rzecz bardziej potrzebnych inwestycji na Pomorzu,niż ciągłe spełnianie oczekiwań kompanów partyjnych z Gdańska.

    • 17 26

    • Świetnie

      niech żyje Gdańska Kolej Metropolitalna!!! Huuraaa !!!!

      • 0 0

  • To jest taki nasz miś, na miarę XXI wieku... kolejny po ECS, stadionie i teatru.. (8)

    tunelu..

    • 67 252

    • Miś na miarę kasy z unii, im on jest droższy ten miś tym... no... (4)

      My bierzemy 15% od całości kosztów jako konsultanci... no

      Nalać ci koniaczku?

      • 29 35

      • Najbardziej bezsensowana inwestycja

        PKM to pomnik głupoty i ograniczenia naszych rządzących :

        1) Dopiero teraz okazuje się jakie będą założenia i braki tej inwestycji
        2) Usytuowanie wielu przystanków - durne i bezsensowne
        3 ) Trasa tak naprawdę tylko do Rębiechowa z Wrzeszcza
        4 ) Częstotliwość - porażka
        5 ) Odcinek do Osowy i Gdyni - to chyba jakiś żart
        6 ) Inwestycja będzie DEFICYTOWA
        7 ) Tak naprawdę - to po co budują tę linię i dla kogo. Odnoszę wrażenie że budują tylko dla budowania

        • 1 4

      • (2)

        Dobrze wiedzieć, jak ty byś kierował inwestycjami.

        • 18 3

        • Po pierwsze nie budowałby ECS za 250 mln plus 10 mln co rok (1)

          A wybudowalby tam za tyle aquapark. Plus basen przy szkole w każdej dzielnicy

          • 18 24

          • Akurat aquapark powinien powstać zupełnie gdzie indziej.

            • 4 1

    • spadaj

      spadaj marudo albo spitalaj gnoju w zależności co do ciebie przemawia ...

      • 1 1

    • Bez przesady, Miś to była lipa a PKM to jest jednak super COŚ.

      • 47 11

    • a ja czekam na trasy i ścieżki rolkowe w całym mieście i sr*jtparki wszędzie.

      i makgonaldsy na każdym osiedlu!

      • 27 17

  • haha

    Cały czas tylko PKM Gdańsk, dlaczego nic nie piszecie o PKM Gdynia?

    • 4 1

  • (15)

    Szkoda tylko, że będą jeździć szynobusy.

    • 37 110

    • też mnie to ciekawi

      Zastanawia mnie, dlaczego nie można było wykonać PKM zelektryfikowanej.

      • 0 0

    • Też będę miał polewę, jak do tych blaszanek do Kartuz w sobotni ranek

      będzie chciało wejść 500 osób z 50 rowerami. Hłehłe

      A ty Naskręt wazeliniarzu - zadaj w końcu welkym tego Tricity proste pytanie: ile będą kosztowały bilety i jak będzie wyglądała możliwość jazdy z biletami SKM, ZTM, ZKM itp. Boisz się zadać to pytanie tchórzu?

      • 7 3

    • (5)

      wolałbyś parowozy?

      • 37 10

      • A w Osowej ani drugiego przystanku (3)

        Ani bezszlabanowego przejazdu. Brawo!

        • 10 22

        • hehehe ale przeciez nie mozna nic tam zrobic, bo za chwile bedzie protest ze oaza spokoju zostala zniszczona

          • 13 1

        • A po co w Osowej drugi przystanek? (1)

          PKM to nie tramwaj, a Osowa nie metropolia. Cieszcie się, że ten jeden będziecie mieli.

          • 66 7

          • Po to aby nie wozilo powietrza czyli aby mniej trzeba było potem do tego doplacac

            Przystanek jest na zad... A drugi powinien byc przy Kielnienskiej.
            Zobacz ile masz przystanków i co ile na trasie wschód-zachód a ile na trasie do Gdyni.

            • 6 5

      • Widać, że nigdy nie jechałeś tym pseudo pociągiem. Zobaczymy jak kolejka ruszy jak będziecie narzekać jakie to niefunkcjonalne pociągi jeżdżą

        • 9 6

    • Wolałbyś pendolino?

      • 4 3

    • szkoda, że nie mam miliona dolców (5)

      • 26 4

      • Rudolców :)

        • 7 6

      • (1)

        Pożycz od Rydzyka :P

        • 17 4

        • Albo zapisz się do PiSu a później do SKOKu i pożycz ten milion. Oni od swoich nie windykują.

          • 18 8

      • jakbyś był z PO to byś miał milion dolców (1)

        cieniasie z pisu

        • 18 33

        • o.O

          bez komentarza

          • 20 4

  • Wszystko pięknie, ale... (1)

    ja nadal nie rozumiem idei przystanku "Rębiechowo". W szczerym polu, bez infrastruktury, której ani PKM, ani gmina nie zorganizuje w najbliższych latach albo i dekadach.
    Ludzie z Rębiechowa, Banina, Dąbrowy itd. i tak będą dojeżdżać do Gdańska do pracy i szkół, więc, czy nie można było lepiej przemyśleć położenia tego przystanku? Nie chodzi tu jedynie o wygodę mieszkańców (bliskość przystanku), ale o zmniejszenie korków w Gdańsku.
    Śmiem się pokusić o stwierdzenie, że będzie to przystanek widmo.

    • 11 4

    • Przynajmniej tych kilku rolników co mieszkają obok się ucieszy. Bo obok przystanku Banino leży dosłownie kilka gospodarstw, kawałek dalej może z 20 domów i to wszystko. Bez sensu.

      • 2 1

  • Przez ponad trzydzieści lat (3)

    spacerowałem po zdewastowanej i zapomnianej przez Boga i ludzi starej linii kolejowej na zapleczu Wrzeszcza i Moreny. Nie marzyłem już nawet,że kiedyś znów tędy pojadą pociągi. A jednak DOŻYŁEM !!!! Mimo wszystko - istniejemy we wspaniałych czasach!!!!!!!

    • 6 8

    • nie ciesz się, masz jeszcze 9 miesięcy, możesz nie dożyć (1)

      • 1 2

      • Troche pojechales na maxa ale az mnie rozbawiles :)

        • 2 0

    • To był wspaniały teren rekreacyjny mieszkańców Niedźwiednika i Strzyży,

      a nie obszar zapomniany przez Boga i ludzi. Nadto przebiegał tam trakt komunikacji pieszej i rowerowej pomiędzy wymienionymi dzielnicami. Zniszczono dwa ocalałe zabytkowe wiadukty. Zrobiono ludziom kuku i jeszcze władze chwalą się tym. Żenada.

      • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane