• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Maciej Naskręt
31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt kolejowy nad linią dalekobieżną na Zaspie.
  • Torowisko linii PKM w rejonie Zaspy.
  • Przystanek PKM Strżyza w oddali.
  • Nasyp kolejowy na wysokości zajezdni tramwajowej na Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Polanki w Gdańsku.
  • Linia kolejowa na wysokości ul. Gomółki.
  • Wiadukt pn. Mostek Weiser Dawidek.
  • Widok na przystanek PKM Gdańsk-Niedźwiednik z daleka.
  • Przy linii PKM na Niedźwiedniku są już ustawione semafory.
  • Widok na przystanek Brętowo spod wiaduktu kolejowego przy ul. Rakoczego w Gdańsku.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • O taki m.in. efekt chodziło autorom koncepcji perforowanych ścian przystanków PKM. Na zdjęciu: przystanek PKM Gdańsk-Brętowo.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.

Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.

Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.


Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • Co z gdyńskimi przystankami?

    PKM obiecywała, że je wybuduje a tu cisza. Przecież we wrześniu mają ruszyć pociągi! Gdzie się zatrzymają? Zdążą zbudować wszystko w 6-7 miesięcy czy po cichu wycofali się?

    • 14 2

  • no wreszcie na legalu bede z Kokoszek do roboty dojezdzal nawalony jak czlowiek

    I przy okazji czlowiek stanie sie proekologicznie trendi I zaoszczedzi na paliwie...
    zeby wiecej zostalo na paliwo...

    • 12 0

  • Taką kolejkę mozna było zrobić i oddać do uzytku w ciagu roku (2)

    a oni z 4 lata bumelują

    • 11 13

    • Krzychu (1)

      w ciągu roku byłoby za tanio. A kasa idzie od całego przerobu - jak w filmie pt. "Miś".

      • 2 5

      • ty ze szwagrem pewnie byś w 2 tyg wybudował za 10 razy taniej plus skrzynka wódki

        • 6 0

  • A co z kierowcami szynowymi?

    Już czas na cykl artykułów o motorniczych, którzy będą nas wozić po tych torach :D
    ps: tylko nie piszcie o kolejarzach

    • 2 2

  • A w Gdyni powstaje Gdynia Zachód :-)

    • 14 0

  • A kiedy wybudujecie nową ścieżkę rowrową, bo jak dotąd nic się w tej kwesti nie dzieje. Chyba już czas wiosna idzie.

    • 3 9

  • Pomyślcie wreszcie proszę globalnie o PKM (1)

    Niezależnie od braku współpracy pomiędzy Szczurkiem i gdańskim PO, bardzo kibicuję PKM i czekam, kiedy wreszcie powstanie odcinek gdyński PKM wraz z całą infrą, który to bardzo ułatwiłby poruszanie się po 3city takim jak ja

    • 19 2

    • Popieram

      • 4 1

  • Wszystko pięknie, ale... (1)

    ja nadal nie rozumiem idei przystanku "Rębiechowo". W szczerym polu, bez infrastruktury, której ani PKM, ani gmina nie zorganizuje w najbliższych latach albo i dekadach.
    Ludzie z Rębiechowa, Banina, Dąbrowy itd. i tak będą dojeżdżać do Gdańska do pracy i szkół, więc, czy nie można było lepiej przemyśleć położenia tego przystanku? Nie chodzi tu jedynie o wygodę mieszkańców (bliskość przystanku), ale o zmniejszenie korków w Gdańsku.
    Śmiem się pokusić o stwierdzenie, że będzie to przystanek widmo.

    • 11 4

    • Przynajmniej tych kilku rolników co mieszkają obok się ucieszy. Bo obok przystanku Banino leży dosłownie kilka gospodarstw, kawałek dalej może z 20 domów i to wszystko. Bez sensu.

      • 2 1

  • (2)

    W Gdyni nie widać wcale zeby się cokolwiek w tych sprawach działo. Daczego?

    • 9 0

    • Bo wszystkie środki idą na gdyński Wild West czyli Gdynię Zachód :-)

      • 6 0

    • jest sylwester, kolejka na kamienna gore, infobox i lotniska. to wam wystarcza, skoro wciaz glosujecie na szczura.

      • 7 0

  • Ba, na finiszu, a matolstwo pełowskie jeszcze nie ma pojęcia, k t o będzie tym

    Zarządzał!!! Tak "rządzi" podradomska 'premiera' ze swymi kumpelami bez pojęcia!!!

    • 6 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane