• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Maciej Naskręt
31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt kolejowy nad linią dalekobieżną na Zaspie.
  • Torowisko linii PKM w rejonie Zaspy.
  • Przystanek PKM Strżyza w oddali.
  • Nasyp kolejowy na wysokości zajezdni tramwajowej na Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Polanki w Gdańsku.
  • Linia kolejowa na wysokości ul. Gomółki.
  • Wiadukt pn. Mostek Weiser Dawidek.
  • Widok na przystanek PKM Gdańsk-Niedźwiednik z daleka.
  • Przy linii PKM na Niedźwiedniku są już ustawione semafory.
  • Widok na przystanek Brętowo spod wiaduktu kolejowego przy ul. Rakoczego w Gdańsku.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • O taki m.in. efekt chodziło autorom koncepcji perforowanych ścian przystanków PKM. Na zdjęciu: przystanek PKM Gdańsk-Brętowo.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.

Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.

Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.


Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • o finiszu to można mówić na tydzień przed otwarciem... a nie w trakcie przerwy Świateczno-noworocznej

    • 5 2

  • Jestem tak dumny z PKM, że zaśpiewam ... (1)

    Hej! Młody junaku smutek zwalcz i strach,
    Przecież po tych piachach za tych parę lat,
    Z pewnością przebiegnie jak Europa fajna,
    Pomorska Kolejka Metropolitalna
    I z Gdynią zepnie gdański Wrzeszcz,
    Co rośnie jak w tyłku kleszcz!
    La, la, la........
    .

    • 9 5

    • Brawo - przedni humor. I brak wazeliny

      • 1 0

  • Prawda jest tylko jedna

    Bardzo się cięsze przesiądę z auta na PKM, Z Kaszub, z Żukowa, Borkowa, bedzie świetna komunikacja - bardzo czekam i gratuluję tej wypas inwestycji

    • 3 6

  • Przez ponad trzydzieści lat (3)

    spacerowałem po zdewastowanej i zapomnianej przez Boga i ludzi starej linii kolejowej na zapleczu Wrzeszcza i Moreny. Nie marzyłem już nawet,że kiedyś znów tędy pojadą pociągi. A jednak DOŻYŁEM !!!! Mimo wszystko - istniejemy we wspaniałych czasach!!!!!!!

    • 6 8

    • nie ciesz się, masz jeszcze 9 miesięcy, możesz nie dożyć (1)

      • 1 2

      • Troche pojechales na maxa ale az mnie rozbawiles :)

        • 2 0

    • To był wspaniały teren rekreacyjny mieszkańców Niedźwiednika i Strzyży,

      a nie obszar zapomniany przez Boga i ludzi. Nadto przebiegał tam trakt komunikacji pieszej i rowerowej pomiędzy wymienionymi dzielnicami. Zniszczono dwa ocalałe zabytkowe wiadukty. Zrobiono ludziom kuku i jeszcze władze chwalą się tym. Żenada.

      • 0 6

  • znając życie pozostałe 10% zajmie 50% czasu całości :)

    • 5 2

  • Niemiec wymyślił,zbudował,ruski rozj...ł,no i już tylko zostało by Polak przez 70 lat sprawę przeanalizował i ani się człowiek (1)

    • 2 12

    • Jesteś zbyt łaskawy dla Niemców. To oni a nie Rosjanie ustawili parowozy na mostach i wysadzili w powietrze. A już Ci wszystko tak zgrabnie pasowało.

      • 4 1

  • Niemiec wymyślił,zbudował,ruski rozj...ł,no i już tylko zostało by Polak przez 70 lat sprawę przeanalizował i ani się człowiek

    obejrzy a będziemy w punkcie wyjścia...

    • 2 8

  • jak to skonczycie to czas na plywalnie dla poludnia ! (1)

    • 1 4

    • chyba jak zaleje te tereny

      • 0 0

  • wiaty ... (1)

    ohydne wiaty przystankowe. żadnej osłony dla oczekujących na peronach.
    klimat mamy taki, że deszcz, zawieje śniegiem. to przecież nie kuwejt, choć tam przystanki są kompletnie osłonięte wiatami.

    • 7 5

    • Mieliśmy być II Japonią, potem Irlandią, Węgrami - a teraz Kuwejtem...

      A może lepiej pozostać Polską, naszym ojczystym krajem, lepszym lub gorszym, ale NASZYM.

      • 1 1

  • dojazd do przystanku Osowa od strony Tuchomia (2)

    Ciekawe czy za te 720 mln starczy na ułożenie przynajmniej płyt Youmbo
    aby dojeżdżając do przystanku nie było konieczności przejeżdżać po ogromnej ilości muld ulicy Barniewickiej.

    • 3 1

    • (1)

      ul.Barniewicka objęta jest patronatem Instytutu Motoryzacji jako odcinek testowy do badania wytrzymałosci zawieszenia w pojazdach wytypowanych do badań i jako taki nie podlega modernizacji.

      • 3 0

      • WAHACZ, matolarzu...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane