• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie linii do SKM Śródmieście gotowe w 75 proc. SKM-ki pojadą tam w marcu

Maciej Naskręt
29 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz przystanek SKM Śródmieście z lotu ptaka


Sprawdziliśmy postęp na budowie przystanku SKM Śródmieście zobacz na mapie Gdańska wraz z ok. kilometrową linią. Inwestycja gotowa jest w 75 proc., a jej budowa ma się zakończyć w grudniu. Składy SKM-ki dojadą tam jednak dopiero w marcu 2015 r.



Zobacz wizualizację budowy przedłużenia linii SKM do przystanku SKM Śródmieście.

Jeszcze dwa i pół miesiąca powinna potrwać budowa przystanku SKM Śródmieście. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ponad 75 proc. i wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować przedsięwzięcie w terminie. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Choć wykonawca ma zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu tego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu. Powód? - Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy. Stąd będzie to możliwe najszybciej w marcu - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdźmy jednak to co najbardziej interesuje m.in. podróżnych SKM-ki, czyli postępy na placu budowy.

Budowa przystanku SKM Śródmieście

  • Prawie gotowa wiata i peron przystanku SKM Śródmieście.
  • Planowane zejście i winda z przystanku tramwajowego na przystanek SKM Śródmieście.
  • Widok na przedłużoną linię SKM z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.

Pierwsze prace przy budowie linii.

Największe zmiany od ostatniej naszej wizyty w maju obecnie można dostrzec w rejonie al. Armii Krajowej, gdzie powstaje przystanek SKM Śródmieście - przyszły przystanek czołowy SKM, z którego pociągi będą odjeżdżać wyłącznie w kierunku Gdyni. Nad peronem pojawiła się wiata o konstrukcji stalowej. Wykonane zostało także jej zadaszenie, które dodatkowo jest w 80 proc. obłożone panelami. Posadzkę zyskał także sam peron nowego przystanku.

Na wysokości peronu SKM Śródmieście wykonano grodzie stalowe, które stworzą niezbędny mur oporowy zabezpieczający skarpę na granicy terenów kolejowych i miejskich. Praktycznie gotowa jest też konstrukcja schodów prowadzących z przystanku tramwajowego na przystanek kolejowy. Wykonawca obecnie montuje konstrukcję wiat nad nowymi schodami, a obok nich ok. 3 metry ponad powierzchnię wystaje stelaż pod przyszły szyb windy.

Co ciekawe, nowy przystanek posiada dodatkowe zejście do tunelu, które w przyszłości ma posłużyć jako dojście do powstającego tuż obok centrum handlowego pn. Forum Radunia.

Torowisko praktycznie gotowe

  • Na odcinku między SKM Śródmieście a stacją Gdańsk Główny ułożone są oba tory nr 501 i 502.
  • Na kilometrowym przedłużeniu brakuje tylko jednego rozjazdu.
  • Wpięcie torów SKM w tory dalekobieżne na wysokości Huciska.
  • Nowe dwa tory SKM na wysokości budynku poczty.
  • Prace torowe przy wiadukcie Błędnik.

Niemal na całej długości projektu, czyli od Wiaduktu Błędnik do Wiaduktu Biskupia Górka, wykonawca ułożył torowisko kolejowe. Na miejscu pracuje podbijarka torowa, która reguluje płaszczyznę nowego torowiska.

Na stacji Gdańsk Główny dokonano też modernizacji torów nr 9 i 11 - są to tory boczne, dla których niezbędna była lekka korekta geometrii ze względu na utworzenie nowego głównego ciągu torów 501 i 502 w ramach przedłużenia linii SKM.

Wykonawcy pozostało wyłącznie ułożenie rozjazdu tuż przed nowym przystankiem SKM Śródmieście. Prace torowe toczą się także w sąsiedztwie przebudowanego peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny.

Peron 3 na stacji Gdańsk Główny

  • Odnowiony peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.
  • Schody prowadzące na nowy peron trzeci SKM-ki.
  • Na peron trzeci, który został przebudowany niepełnosprawni, matki z wózkami, ale także rowerzyści dostaną się windą.
  • Nowy peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.

Czy nowy przystanek SKM Śródmieście ułatwi ci podróże po Trójmieście?

Inwestycja obejmowała modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego. Nowy obiekt na linii jest praktycznie gotowy. Ustawiono historyczną wiatę, której podpory musiały przejść renowację. Zamontowano na nich dach, który został już zaizolowany. Całość oświetlą ozdobne latarnie.

Gotowe są też schody dla podróżnych z tunelu wiodącego do dworca PKS i na tramwaj. Osoby niepełnosprawne, rowerzyści, czy matki z dziećmi w wózkach będą miały do dyspozycji windę, której szyb jest już gotowy. Brakuje samej kabiny i silników.

Nowy przystanek

Brak rozjazdów - połączeń linii dalekobieżnej z powstającym przedłużeniem SKM będą powodować perturbacje w ruchu. Najważniejszy minus przedłużenia linii SKM to brak wpięcia go w linię dalekobieżną za przystankiem SKM Śródmieście w kierunku Oruni.

Nie ma też szans na to, by pociągi linii z PKM wjechały na tory przy przystanku SKM Śródmieście. Dlaczego? Brakuje rozjazdów, które umożliwiłyby to za stacją Gdańsk Główny patrząc od strony Wrzeszcza. Owszem, jest taka możliwość przed Gdańskiem Głównym, ale w Urzędzie Marszałkowskim, który organizować będzie ruch na linii PKM, istnieje przekonanie, że PKM i SKM nie powinny sobie wchodzić w tory.

Jest jednak szansa, że SKM umożliwi bezpośredni przejazd z Tczewa do Gdyni. Rozjazdy dają możliwość zjechania z linii dalekobieżnej w Gdańsku Głównym jeszcze ok. 300 metrów przed nowym peronem nr 3.

Zakres budowy przedłużenia linii 250

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Miejsca

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • "miejsce prowadzenia roweru" (1)

    remontując kolejne stacje ciągle powiela się ten sam, zły pomysł. zamiast rynienki robi się coś w rodzaju krawężnika na samym brzegu chodów, bezpośrednio przy ścianie.

    prowadzenie tamtędy roweru wymaga jego znacznego przechylenia, a przy tym i tak obija się ścianę pedałem. bardzo kiepski pomysł.

    powinna być tam metalowa rynienka odsunięta od ściany na kilka centymetrów. obecnie wdrażane na kolejnych stacjach rozwiązanie jest bezmyślne i prowadzi do niszczenia ścian.

    • 9 1

    • "i tak obija się o ścianę pedałem"

      A może spróbuj, prowadząc rower, iść po zewnętrznej stronie?

      • 3 1

  • To da trochę życia do Starego Przedmieścia.

    To nie estakady niszczą miasto tylko dysproporcja między dzielnicami z transportem szynowym i bez niego. Po obu stronach Estakady Kwiatkowskiego jest tak samo. Po obu stronach Estakady Słowackiego jest tak samo etc. Po obu stronach Podwala Przedmiejskiego jest różnie, bo na północy SKM i tramwaje a na południu guzik.

    • 4 1

  • :( (2)

    Przystanek na pewno by nie powstał gdyby nieopodal nie było Urzędu Wojewódzkiego. To w głównej mierze dla urzędasów jest ten przystanek a nie dla mieszkańców, turystów itp. Gdyby było inaczej przystanek powstałby na wysokości byłej Gildii, pod przyszłym centrum.

    • 5 7

    • Przystanek powstał na wysokości linii tramwajowej do Gdańska Południe,ale co leming może o tym wiedzieć

      Jakby powstał tam,gdzie piszesz,to byś jęczał,że dla "urzędasow z urzędu miejskiego" opodal

      • 2 0

    • Bzdury !!!

      Ten przystanek był jeszcze w latach 50-tych, kiedy go likwidowano. Z kolei w latach 70-tych za Gierka ponownie go próbowano wybudować, w czasie kiedy likwidowano linię tramwajowa nr 6 na Orunię i położono wielka płytę nad torami w ciągu obecnej ul. Armii Krajowej. Przystanek pierwotnie miał znajdować się poniżej d. Gildii czyli ok. 50 metrów bliżej dworca głównego niż obecnie budowany.
      Tak więc nie wymyślaj bzdur, bo sporo realizacji teraz wykonywanych, pochodzi właśnie z planowania w latach 70-tych, kiedy to intensywnie projektowano jak wyglądać ma Gdańsk. To właśnie wtedy ułożono plan tzw Drogi Czerwonej, która to koncepcja jest pomylona ale właśnie na jej rzekomej podstawie PB Górski i Adamowicz wymuszają przebudowę ul. Kilińskiego.

      • 1 0

  • Jaki ma sens, w przypadku kolei, odległość między przystankami rzędu kilometra lub mniejsza? Przecież pociąg nie zdąży nawet porządnie ruszyć a już będzie hamował. Kompletnie nieekonomiczny pomysł.

    • 2 4

  • Gdańsk zainwestuj w SKM, tak naprawdę!!! (1)

    Linia 250 SKM w Mieście Gdańsk, nadal NIEKOMPLETNA brakuje jeszcze kilku przystanków...

    • 3 0

    • Np. u mnie pod domem!!!!

      • 1 0

  • bubel

    Brak windy dla niepełnosprawnych przy budowanym tunelu naprzeciwko muzeum narodowego. Ten brak przekreśla tę inwestycje. Co za matoły. Przystanek służyć będzie urzędnikom i policjantom, bo naprzeciwko ich urzędów jest wybudowany. Turyści jesli dojadą do końcowego przystanku to będą mogli zwiedzać te urzędy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane