Przedłużenie linii do SKM Śródmieście gotowe w 75 proc. SKM-ki pojadą tam w marcu

Zobacz przystanek SKM Śródmieście z lotu ptaka


Sprawdziliśmy postęp na budowie przystanku SKM Śródmieście zobacz na mapie Gdańska wraz z ok. kilometrową linią. Inwestycja gotowa jest w 75 proc., a jej budowa ma się zakończyć w grudniu. Składy SKM-ki dojadą tam jednak dopiero w marcu 2015 r.



Zobacz wizualizację budowy przedłużenia linii SKM do przystanku SKM Śródmieście.

Zobacz wizualizację budowy przedłużenia linii SKM do przystanku SKM Śródmieście.

Jeszcze dwa i pół miesiąca powinna potrwać budowa przystanku SKM Śródmieście. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ponad 75 proc. i wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować przedsięwzięcie w terminie. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Choć wykonawca ma zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu tego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu. Powód? - Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy. Stąd będzie to możliwe najszybciej w marcu - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdźmy jednak to co najbardziej interesuje m.in. podróżnych SKM-ki, czyli postępy na placu budowy.

Budowa przystanku SKM Śródmieście


Pierwsze prace przy budowie linii.

Pierwsze prace przy budowie linii.

Największe zmiany od ostatniej naszej wizyty w maju obecnie można dostrzec w rejonie al. Armii Krajowej, gdzie powstaje przystanek SKM Śródmieście - przyszły przystanek czołowy SKM, z którego pociągi będą odjeżdżać wyłącznie w kierunku Gdyni. Nad peronem pojawiła się wiata o konstrukcji stalowej. Wykonane zostało także jej zadaszenie, które dodatkowo jest w 80 proc. obłożone panelami. Posadzkę zyskał także sam peron nowego przystanku.

Na wysokości peronu SKM Śródmieście wykonano grodzie stalowe, które stworzą niezbędny mur oporowy zabezpieczający skarpę na granicy terenów kolejowych i miejskich. Praktycznie gotowa jest też konstrukcja schodów prowadzących z przystanku tramwajowego na przystanek kolejowy. Wykonawca obecnie montuje konstrukcję wiat nad nowymi schodami, a obok nich ok. 3 metry ponad powierzchnię wystaje stelaż pod przyszły szyb windy.

Co ciekawe, nowy przystanek posiada dodatkowe zejście do tunelu, które w przyszłości ma posłużyć jako dojście do powstającego tuż obok centrum handlowego pn. Forum Radunia.

Torowisko praktycznie gotowe


Niemal na całej długości projektu, czyli od Wiaduktu Błędnik do Wiaduktu Biskupia Górka, wykonawca ułożył torowisko kolejowe. Na miejscu pracuje podbijarka torowa, która reguluje płaszczyznę nowego torowiska.

Na stacji Gdańsk Główny dokonano też modernizacji torów nr 9 i 11 - są to tory boczne, dla których niezbędna była lekka korekta geometrii ze względu na utworzenie nowego głównego ciągu torów 501 i 502 w ramach przedłużenia linii SKM.

Wykonawcy pozostało wyłącznie ułożenie rozjazdu tuż przed nowym przystankiem SKM Śródmieście. Prace torowe toczą się także w sąsiedztwie przebudowanego peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny.

Peron 3 na stacji Gdańsk Główny


Czy nowy przystanek SKM Śródmieście ułatwi ci podróże po Trójmieście?

tak, dostęp do linii kolejowej będzie łatwiejszy i bardziej wygodny 40%
tak, ale nie będę z tego przystanku korzystał(a) często 22%
nie, ale i tak będzie to ważny przystanek na linii SKM 20%
nie, wybieram inne środki lokomocji 18%
zakończona Łącznie głosów: 884
Inwestycja obejmowała modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego. Nowy obiekt na linii jest praktycznie gotowy. Ustawiono historyczną wiatę, której podpory musiały przejść renowację. Zamontowano na nich dach, który został już zaizolowany. Całość oświetlą ozdobne latarnie.

Gotowe są też schody dla podróżnych z tunelu wiodącego do dworca PKS i na tramwaj. Osoby niepełnosprawne, rowerzyści, czy matki z dziećmi w wózkach będą miały do dyspozycji windę, której szyb jest już gotowy. Brakuje samej kabiny i silników.

Nowy przystanek

Brak rozjazdów - połączeń linii dalekobieżnej z powstającym przedłużeniem SKM będą powodować perturbacje w ruchu. Najważniejszy minus przedłużenia linii SKM to brak wpięcia go w linię dalekobieżną za przystankiem SKM Śródmieście w kierunku Oruni.

Nie ma też szans na to, by pociągi linii z PKM wjechały na tory przy przystanku SKM Śródmieście. Dlaczego? Brakuje rozjazdów, które umożliwiłyby to za stacją Gdańsk Główny patrząc od strony Wrzeszcza. Owszem, jest taka możliwość przed Gdańskiem Głównym, ale w Urzędzie Marszałkowskim, który organizować będzie ruch na linii PKM, istnieje przekonanie, że PKM i SKM nie powinny sobie wchodzić w tory.

Jest jednak szansa, że SKM umożliwi bezpośredni przejazd z Tczewa do Gdyni. Rozjazdy dają możliwość zjechania z linii dalekobieżnej w Gdańsku Głównym jeszcze ok. 300 metrów przed nowym peronem nr 3.

Zakres budowy przedłużenia linii 250

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • bieda z nędzą. To już dawno powinno być gotowe i brak możliwości przedłużenia do Tczewa - skandal

    • 132 46

  • Dron

    Przydaje się Wam - filmy coraz ciekawsze :)
    A przystanek jak najbardziej potrzebny - wygląda fajnie.

    • 67 15

  • Niemcy planowali ten przystanek juz w latach 30tych, Polakom się udalo wybudować juz 80 lat później

    To pokazuje nasze prawdziwe miejsce w rozwoju cywilizacyjnym

    • 97 72

  • Niemcy planowali też podbój świata.

    • 46 6

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Obyśmy nie próbowali iść w ich ślady w tej kwestii

    • 24 5

  • Budowali, budowali

    wydali miliony. I zbudowali przystanek jak w XIX wieku. Gratulacje. Nie zapomnijcie pierdyknąć galerii handlowej z tymi samymi sklepami, co we wszystkich innych galeriach.

    • 120 10

  • Proponuję Gdańsk Główne Miasto

    Zamiast przystanku Śródmieście... trudna do wymówienia nazwa dla turystów.

    • 55 40

  • Może warto zorganizować grupę

    artystów albo chociaż graficiarzy by za w czasu wymalowali tam jakieś grafiki związane z Gdańskiem (ale nie z pomorskimi politykami czy walesotworami !!)

    Myślę, że 300 tys. zł na "reklamę" w serialu można zmniejszyć do 50-100 tys. zł i przeznaczyć na to. Może chociaż na podkład na ścianę by "szprajem" jej nie pomazali "otagowali" ?

    Przecież SOK nie upilnuje tych powierzchni a Straż Miejska ledwo pilnuje swojego mienia ...

    • 41 10

  • Wspaniała inwestycja za miliony dla grupy urzędników Urzędu Wojewódzkiego.

    • 33 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane