Fakty i opinie

Przedsiębiorcy namawiają do budowy Drogi Zielonej

Najnowszy artukuł na ten temat

Maszty flagowe na drodze do tunelu pod Pachołkiem

Nowa Spacerowa oraz Droga Zielona wraz z istniejącym tunelem pod Martwą Wisłą, Trasą Sucharskiego i obwodnicą południową i zachodnią mają stworzyć ring drogowy wokół całego Gdańska. Nowa Kielnieńska będzie natomiast stanowiła połączenie z Obwodnicą Metropolitalną.
Nowa Spacerowa oraz Droga Zielona wraz z istniejącym tunelem pod Martwą Wisłą, Trasą Sucharskiego i obwodnicą południową i zachodnią mają stworzyć ring drogowy wokół całego Gdańska. Nowa Kielnieńska będzie natomiast stanowiła połączenie z Obwodnicą Metropolitalną. graf. Trojmiasto.pl

Pracodawcy Pomorza wraz z lokalnymi izbami: Inżynierów Budownictwa oraz Projektowania Budowlanego apelują do władz o jak najszybszą budowę tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej. Ich zdaniem nie należy wsłuchiwać się w głosy mieszkańców i dążyć do stworzenia jak najbardziej przyjaznej kierowcom drogi.



Czy budowa ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem (bez buspasów) i Drogi Zielonej zmniejszy korki?

tak, ponieważ szersze drogi oznaczają większą swobodę ruchu aut 39%
tak, pod warunkiem, że powstaną jeszcze kolejne drogi na Dolnym Tarasie 17%
nie, to tylko przeniesie problem korków w inne miejsce 18%
nie, korki pozostaną, a stać w nich będzie jeszcze więcej kierowców 26%
zakończona Łącznie głosów: 1320
Pracodawcy Pomorza wraz z Pomorską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa oraz Izbą Projektowania Budowlanego Regionu Północnego zorganizowali seminarium naukowe dot. "korzyści wynikających z usprawnienia transportu drogowego w rejonie północnych dzielnic Gdańska", czyli budowie ul. Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska.

- Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą odblokowało się całe Śródmieście, ale zablokowały się dzielnice północne miasta. Działający tam przedsiębiorcy narzekają, że teraz pracownicy, by dojechać do Osowej lub Sopotu, potrzebują 1-1,5 godziny i zaczęli naciskać na kierownictwo naszej organizacji, abyśmy podjęli kroki w celu usprawnienia systemu komunikacyjnego w tej części miasta - mówi Zbigniew Canowiecki, prezes zarządu Pracodawców Pomorza - Nie czujemy się kompetentni do wypowiedzi w tej tematyce, dlatego też zwróciliśmy się do ekspertów i organizacji bratnich, które mają fachowców, aby określili przyczynę problemów i sposób, w jaki można tej sytuacji zaradzić.
Zdaniem zaproszonych fachowców, panaceum na nadmiar aut jest dalsza rozbudowa układu drogowego, a konkretnie realizacja wcześniej wymienionych dróg, pozwalających na domknięcie ringu wokół całego miasta.

Korek na ul. Czarny Dwór dzień po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą.

Musimy być przygotowani na jeszcze więcej aut

- Podstawowy szkielet planowanego układu transportowego Zespołu Portowego Gdańsk - Gdynia był opracowany na początku lat 60., kiedy wskaźnik motoryzacji był bardzo niski i wynosił 30 aut na tysiąc mieszkańców. Już wówczas myślano o obwodnicach, Drodze Czerwonej, Drodze Zielonej, Nowej Politechnicznej, Nowej Wałowej itp. - mówi Kazimierz Jamroz z Katedry Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej - Obecnie wskaźnik motoryzacji wynosi ok. 500 aut na tysiąc mieszkańców, ale wkrótce może sięgnąć poziomu nawet 700 [tj. ponad dwa razy więcej niż w Berlinie - dop. red.] i na to musimy być przygotowani. Do 2050 r. spodziewamy się, że samochód będzie głównym środkiem transportu, a udział w podróżach wyniesie 70 proc. i więcej.
Zdaniem Jamroza, choć dzisiaj tylko 42 proc. podróży realizowanych jest autem, 32 proc. transportem zbiorowym, 27 proc. pieszo i rowerem, a jednocześnie aż 2/3 wszystkich podróży to podróże krótkie i bardzo krótkie do 6 km (ok. 20-25 minut rowerem lub tramwajem), należy kierować szeroki strumień pieniędzy na dalszy rozwój dróg.

- Wymiernymi efektami budowy tych tras [domknięcia ringu - dop. red.] będzie przeniesienie ruchu pojazdów z wielu ulic lokalnych o niskich standardach na nowe ulice o lepszej sprawności i wyższych standardach bezpieczeństwa, co spowoduje zmniejszenie łącznej przebytej drogi przez pojazdy o 5 proc., skrócenie łącznego czasu podróży samochodami o 15-17 proc., a tym samym zmniejszenie czasu postoju w korkach i oszczędność czasu uczestników podróży - wylicza Jamroz.
Jako dodatkowe argumenty za budową drogi, pracownik naukowy PG wymienia: większe bezpieczeństwo, mniejszą liczbę ofiar śmiertelnych i rannych oraz zmniejszenie zużycia paliwa i mniejszą ilość spalin.

Poszerzenie ul. Spacerowej i budowa tunelu pod Pachołkiem (bez buspasów) pozwolą dwukrotnie zwiększyć liczbę poruszających się aut między Dolnym a Górnym Tarasem.
Poszerzenie ul. Spacerowej i budowa tunelu pod Pachołkiem (bez buspasów) pozwolą dwukrotnie zwiększyć liczbę poruszających się aut między Dolnym a Górnym Tarasem. fot. czytelnik Trojmiasto.pl
Jeszcze więcej aut wjedzie na Dolny Taras

Najważniejszym argumentem za budową nowej arterii jest jednak niewystarczająca przepustowość ul. Spacerowej. Jej rozbudowa pozwoliłaby zwiększyć strumień aut do i z miasta z ok. 1,3 tys. do 2,8 tys. aut na godzinę szczytu w jednym kierunku w perspektywie 2030 r. (bez wytyczana buspasów - taka propozycja pojawiła się w koncepcji BPBK).

Czytaj też: Jak uniknąć błędów USA i nie zakorkować miast?

- Mówimy o inwestycji drogowej, ale tak naprawdę mówimy o inwestycji, która otwiera nowe perspektywy, jeżeli chodzi o zagospodarowanie obszarów całych dzielnic skupionych wokół niej - zauważa Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego oraz przewodniczący Regionu Północnego Izby Projektowania Budowlanego.
Tymi zmianami mają być: usprawnienie dojazdu do Osowej, możliwość rewitalizacji Oliwy, Górnego Sopotu, Jelitkowa oraz lepszy dojazd do i z pasa nadmorskiego, ale z uwzględnieniem wniosków wyrażonych w dyskusji publicznej i licznych spotkaniach z mieszkańcami.

- Nie ma zgody mieszkańców Dolnego Tarasu na budowę dwujezdniowej Drogi Zielonej w pasie nadmorskim - przypomina Kosiedowski.
Jedno z kilku spotkań połączonych z debatami (nz. z radnymi dzielnic) dotyczących Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem.
Jedno z kilku spotkań połączonych z debatami (nz. z radnymi dzielnic) dotyczących Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Mieszkańcy na niczym się nie znają

Zdaniem kolejnego eksperta, wsłuchiwanie się w głosy mieszkańców pozbawione jest sensu.

- W zeszłym roku odbywały się dyskusje publiczne, pojawiały się wystąpienia i pomysły ludzi niezwiązanych z infrastrukturą transportową - osób z Uniwersytetu Gdańskiego, politologów, rowerzystów, a nigdzie nie było wystąpień ekspertów w dziedzinie transportu, jak moi przedmówcy. Ludziom spoza tej branży tylko się wydaje, że coś będzie dobrze albo będzie źle - przekonuje Franciszek Rogowicz, przewodniczący Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa - Debaty są potrzebne, ale trzeba mieszkańców przekonywać, a nie dopuszczać do dyskusji ludzi, którzy nie mają zielonego pojęcia o infrastrukturze komunikacyjnej. Niech każdy się zajmie swoją branżą.
Należy dążyć do kompromisu

Za budową nowego układu drogowego optuje też Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej, choć apeluje, by nie lekceważyć mieszkańców.

- Nasz rola polega na tym, by szukać kompromisu i godzić różne interesy. Pogląd środowiska eksperckiego musi być skonfrontowany z potocznym myśleniem szeregu ludzi. Pewne ograniczenia rozwiązań [zawężenie jezdni Drogi Zielonej w pasie nadmorskim i budowę naziemnych przejść dla pieszych - dop. red.] warte są wzięcia pod uwagę.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Potrzebna maksymalna bezkolizyjność Drogi Zielonej

Nawet taki niewielki ukłon w stronę innych uczestników ruchu - nieporuszających się za każdym razem samochodem, jest zdaniem pozostałych ekspertów nieprzemyślany.

- Apeluję, by na odcinku spornym [w pasie nadmorskim - dop. red.] zadbać o jak największą liczbę skrzyżowań bezkolizyjnych dla pieszych. Będzie to atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców i plażowiczów, a zarazem usprawni ruch po tej ulicy - sugeruje Krzysztof Żółtawski z Katedry Mechaniki Budowli i Mostów Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.
- Protestowałbym przeciwko projektowaniu Drogi Zielonej wzdłuż Przymorza jako jednej drogi dwupasowej. Trzeba zaprojektować przekrój adekwatny do przekroju, który wychodzi z tunelu pod Martwą Wisłą [dwie jezdnie po dwa pasy ruchu - dop. red.]. Taką inwestycję można rozłożyć na etapy, ale trzeba zarezerwować miejsce. Można drogę schować, poprowadzić na innych poziomach, aby ułatwić przejście - dodaje Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku.
Czytaj też: Jak można lepiej wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Podpisywanie wspólnego pisma z apelem do włodarzy. Od lewej: Jan Kosiedowski, Zbigniew Canowiecki oraz Franciszek Rogowicz.
Podpisywanie wspólnego pisma z apelem do włodarzy. Od lewej: Jan Kosiedowski, Zbigniew Canowiecki oraz Franciszek Rogowicz. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Wspólny apel do włodarzy

Na koniec seminarium Zbigniew Canowiecki, Franciszek Rogowicz oraz Jan Kosiedowski wspólnie podpisali apel do władz miasta i województwa pomorskiego ws. domknięcia ringu drogowego wokół Gdańska. Treść wspólnego pisma prezentujemy poniżej:



Komentarz: Bezrefleksyjna budowa dróg

Al. Niepodległości w Sopocie w godzinach szczytu.
Al. Niepodległości w Sopocie w godzinach szczytu. fot. czytelnik Trojmiasto.pl
Podczas seminarium naukowego nikt z grona ekspertów i fachowców nie wymienił ani jednej wady budowy szerszej drogi "pompującej" auta na Dolny Taras.

Jeżeli już dzisiaj w godzinach szczytu al. Grunwaldzka i Niepodległości zamieniają się w jeden wielki parking, to czy przy dwukrotnie większej liczbie aut sytuacja się poprawi? Wątpliwe.

Z przedstawionych symulacji ruchu wynika, że mniej niż połowa kierowców po opuszczeniu tunelu wybierze jazdę prosto Drogą Zieloną w kierunku pasa nadmorskiego.

Większość będzie próbowała nadal dotrzeć do Oliwy lub Sopotu, czyli głównych skupisk miejsc pracy w tym rejonie Trójmiasta.

To oznacza, że domknięcie obwiedni wokół Gdańska wymusi budowę kolejnych dróg. W przypadku Gdańska będzie to oznaczało silny nacisk na realizację autostradopodobnej Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych lub/i poszerzanie al. Grunwaldzkiej poprzez wyburzenie całej pierzei budynków w Oliwie, co zostało już zabezpieczone w planach zagospodarowania.

W Sopocie właściwie jedynym rozwiązaniem będzie wybudowanie horrendalnie drogiego w budowie i utrzymaniu tunelu pod miastem.

Ale większa liczba samochodów to także problemy z parkowaniem. Już teraz kierowcy narzekają na brak miejsc do pozostawienia auta na czas pracy w pobliżu zespołów biurowców w Oliwie oraz na wąskich uliczkach nadmorskiego kurortu. Większa liczba aut na Dolnym Tarasie z pewnością pogorszy istniejącą i tak już trudną sytuację z parkowaniem.

Czytaj też: Rośnie problem z parkingami w Oliwie

Opinie (466) 2 zablokowane

  • A to niespodzianka (27)

    Budowniczowie piramid popierają budowanie piramid

    • 333 28

    • to jest najlepsze. (17)

      " Debaty są potrzebne, ale trzeba mieszkańców przekonywać, a nie dopuszczać do dyskusji"

      • 117 4

      • no to klasa (3)

        my wiemy najlepiej co jest dla Ciebie najlepsze.
        twoje zdanie na ten temat nie jest potrzebne.

        skąd jest ten facet?

        • 78 3

        • z poprzedniego ustroju... (1)

          • 33 3

          • niech ten komuch idzie w końcu na emeryturę i wnukami się zajmie

            koparkę w dłoń i do piaskownicy budować!

            • 5 0

        • Skąd jest ten facet?

          Z PO/Nowoczesnej/KOD

          • 5 6

      • (12)

        Zapomniałeś o "Niech każdy się zajmie swoją branżą."

        Facet ma rację. Nie zawsze intuicja dobrze nam podpowiada. Jak nie jesteś ekspertem w danej branży to kierujesz się intuicją.

        U nas niestety każdy myśli, że zna się na wszystkim. Włodek hydrauliko-elektryko-informatyk. Z takim podejściem będziemy tylko kasę w błoto wyrzucać.

        Dodatkowo ludzie myślą o tu i teraz. To co sprawdzi się dziś nie sprawdzi się za 5 lat. Ale my tak lubimy te prowizorki ;)

        • 12 20

        • (9)

          Tych trzech leśnych dziadków malowało tą "ramę" jeszcze piórkami na deskach kreślarskich a dokumenty pisały im maszynistki przez kalkę.

          Niestety ich umysł nie potrafi już pojąć że coś się zmieniło.

          Na pewno jest jeszcze sporo ekspertów, którzy ci powiedzą że najlepiej to dom się buduje z pustaków z keramzytu robionych na budowie, bo przecież oni z 10 chlewików tak wybudowali za gierka.

          • 26 8

          • (7)

            Widać że mało wiesz jak wygląda projektowanie. Myślisz że prezes spółki siada i kreśli? Do tego analizuje jaki materiał zastosować?
            Może jeszcze się wypowiesz w temacie wpływu faz księżyca na kolor moczu bydła rogatego?

            • 8 13

            • nie zmienia to faktu, ze wszystkie pomysly z 60-70 lat (a wtedy powstaly "genialne" Drogi Zielona i Czerwona) (6)

              sa dzis przestarzale. Swiat poszedl do przodu. Dostrzezono, ze jakos szersza droga powoduje jedynie, ze ludzie uznaja, ze zamieszkaja jeszcze dalej "bo to 5 minut do centrum (samochodem)". A potem nagle korki i kolejne zadania kolejnych drog.

              Samochod nie jest niczym zlym. Po prostu zawodzi jako srodek lokomocji w duzym miescie w godzinach szczytu.

              Jesli planuje sie 70% przejazdow samochodami za 30 lat, to po co w ogole budowac transport publiczny. 27% przejazdow juz dzis to rower / pieszo. Szkoda wydawac nawet 1zl, jesli komunikacja publiczna ma w przyszlosci wozic tylko 3% mieszkancow.

              • 28 4

              • (4)

                Miasta mają to do siebie że się rozrastają, jeśli nie zadbamy o drogi dojazdowe wgłąb teraz gdy jest to możliwe to później jednie teleportem się tam dostaniesz.

                70% czego? Stanu na dziś? Współczynnika mieszkaniec/samochód? Drogi rowerowe też trzeba alokować, bo dziś są dorabiane do infrastruktury kosztem jezdni lub chodnika.

                • 6 14

              • i tu wchodzimy w dziedzine zwana urbanistyka i planowaniem miasta (1)

                Chocby teren przez ktory ma przebiegac DZ powinien zostac juz dzis zaplanowany jako nowa dzielnica.

                Spojrz na mape i zobacz, jak wiele tam jest niezagospodarowanego terenu. No, chyba ze zapuszczone (nie wszystkie, ale wiele z nich) dzialki sa odpowiednim elementem centrow miast w XXIw?

                Ludzie wyrzuca sie pod obwodnice i smietnisko, a ogrodki dzialkowe w takiej lokalizacji. Smieszne.

                • 13 0

              • A gdzie masz ogródki działkowe?

                • 3 7

              • się miasta rozrastają...

                A popatrz sobie na dane demograficzne. Jak za 20 lat Gdańsk będzie miał tyle mieszkańców co dzisiaj to będzie święto lasu.

                "Miasta się rozrastają" to dokładnie myślenie leśnych dziadków - "bo zawsze tak było".

                • 10 3

              • Mylisz pojęcia

                Miasta to twory zagęszczonej zabudowy a nie jak dziś rozproszonej po znacznym obszarze.
                Gdańsk to jedno z wielu miejsc w Polsce, będących już nie miastem a zespołem odseparowanych od siebie osiedli, często zamkniętych gett itd.
                To jakiś absurd, który będzie generował konflikty, także społeczne.

                • 5 0

              • Świat poszedł do przodu bo ma już ulice. My tych ulic nie mamy. Nie da się wszędzie zbudować tramwajów, a autobusy bez ulic nie przejadą. Przykład spacerowej jest tutaj ewidentny.
                Bo nawet buspasa nie zrobisz bez tunelu.

                • 4 7

          • Pokaż swoje projekty (zrealizowane) to pogadamy. Bo wciskać kit każdy potrafi, projektować już nie.

            • 2 4

        • (1)

          Nie musze byc specjalista zeby nie podobalo mi sie budowanie drog w taki sposob jak Nowa Slowackiego lub kawalek drogi zielonej do Ergo Areny. Eksterytorialne drogi pogrodzone ekranami z przejsciami dla pieszych co kilometr to niech sobie buduja w szczerym polu a nie w miescie. W miescie droga ma byc odsłonięta z duza liczba przejsc dla pieszych, przez ktora mozna spojrzec na jej druga strone. I mniejsza o to, ze beda korki, bo trzeba stawac na czerwonym bo piesi przechodza. Jesli piesi po drodze maja nie chodzic to robi sie tunel (w ostatecznosci estakade -ale to sa zwykle szkaradztwa). Jesli komus sie korki nie podobaja to sa autobusy, rowery i inne SKMki. Pisze to jako niereformowalny samochodziaz a nie walczacy rowerzysta.

          • 12 2

          • Autobusy stoją w tych korkach, które proponujesz. Stoją tez na światłach, które proponujesz.

            • 6 5

    • Dokładnie :) (2)

      Ten problem należy rozwiązać przez tramwaj. Poszerzenie tej drogi tylko zachęci więcej osób do korzystania z samochodu do dojazdu do pracy i problem w skali całego miasta tylko się pogorszy.

      • 56 7

      • Ten tramwaj który praktycznie codziennie ma gdzieś awarię?

        To już wolę autobusy.

        • 4 35

      • tylko nikt nie ma jaj

        żeby przepuścić tramwaj.
        Powinien mieć priorytet I szybkie (krótkie) dojazdowe linie autobusowe.

        Przejazd tramwajem jest 3x dłuższy od przejazdu furą. No jakoś słabo atrakcyjny środek transportu.

        • 16 3

    • No przecież Przedsiębiorca nie po to wziął Porschaka w leasing (2)

      żeby teraz Porschak kurzył się w garażu obok Lexusa żony.
      Być czy mieć? Musi być drogi i musi mieć drogi!

      • 34 4

      • drugi Leksus G4 DABEW to niestety parkuje codziennie na chodniku i trawniku bo biznesmena nie stać na drugie miejsce w Hali garażowej !

        • 24 1

      • osobiscie rzygam takimi przedsiebiorcami

        • 17 3

    • TBM Damroka

      Czy właściciel maszyny nie wywiera nacisków?

      • 12 1

    • Mam wrażenie, że tak naprawdę chodzi tylko o to, zeby wyciagnac pieniądze z ue. Dac zarobić szwagrom z firm budowlanych, poprzydzielac sobie nagrody. I tyle. A że miasto zostanie zniszczone? Kogoś o tak wąskich horyzontach takie rzeczy nie interesują.

      • 26 1

    • jak też nikt nie spodziewał się,

      że otwarcie tunelu spowoduje nagłą eksplozję lobbingu ludzi o umysłowości Bielawskiego, żeby zabetonować dojście do całego pasa nadmorskiego

      • 2 0

  • odczepcie sie od pasa nadmorskiego !!! (24)

    Każde miasto, które jest mądrze zarządzane otwiera sie na morze( w tym przypadku zatokę) a nie buduje "autostradę" w jej pobliżu.

    • 283 91

    • (3)

      NIe znasz się, to się nie wypowiadaj! Można to zrobić z głową, tak żeby nie odciąć pasa nadmorskiego od reszty miasta.

      • 17 65

      • jedyna mozliwosc to zrobic tunel pod pasem nadmorskim tak jak to zrobil Sopot przy przedluzeniu monte cassino w kierunku molo (2)

        • 31 7

        • Niestety nie wszystko jest proste i tanie

          Zaburzy to wody podziemne a tym samym ujęcia wody pitnej znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej drogi

          • 18 0

        • i po co?

          za 2MLD zlotych mozna zrobic naprawde wiele waznych i potrzebnych rzeczy w miescie.

          jak to jest, ze gdy buduje sie:
          - linie tramwajowa
          - PKM
          - sciezke rowerowa
          - instytucje kultury
          - fontanne

          lub inne tego typu przybytki to milion glosow, ze to sie nie oplaca, ze kto za to zaplaci, ze kto to utrzyma.

          Ale jak sie buduje szeroka droge rujnujaca okolice to nikt nie mowi o tym, ze to sie nie oplaca.

          Tamten teren powinien zostac przeznaczony pod zabudowe mieszkaniowo - uslugowa. Mowimy o dzielnicy co najmniej tak duzej jak Zaspa czy Wrzeszcz, ktora mozna zbudowac blisko miasta, blisko morza, blisko istniejacej infrastruktury.

          Ale nie. W lepiej zbudujmy sobie autostrade nad morzem. Brawo.

          co dalej - estakada nad Dluga? Tyle miejsca sie marnuje. Pamietajmy - przepustowosc!

          • 25 5

    • Dokladnie. (8)

      Co m nie mieszkańcy Przymorza obchodzi, ze ktos jedzie do pracy z Osowy godzinę lub dluzej. Przeciez świadomie wybrał miejsce zamieszkania. Przez to,ze chce on szybciej dojechać do pracy ma mi zasmradzac powietrze swoim wieswagenem?

      • 77 15

      • Tu nie chodzi o mieszkańców tych kilku dzielnic (2)

        Pas nadmorski jest wartością dla całego Gdańska, tak jak Długa jest istotna nie tylko dla mieszkańców Śródmieścia.

        • 45 5

        • a Suchanino jest wartością tylko dla mieszkańców Suchanina :)

          • 8 4

        • Ja sadze, ze na Dlugiej sie tyle miejsca marnuje

          jakby zrobic tam za dwa pasy i przejscia podziemne (aby bylo bezpieczniej dla pieszych. Bezpieczenstwo pieszych naszym - zapierdzielajacych samochodami kieorwcow - priorytetem).

          • 19 2

      • Wykupiłeś to Przymorze na własność? (4)

        To może miasto powinno oddać remonty ulic w twoje ręce i płać za to sam?

        • 10 32

        • wiekszosc terenow na Przymorzu Wielkim nalezy do spoldzielnu mieszkaniowej ktorej jestem czlonkiem. (1)

          Co miesiac place ma remonty wewnętrznych dróg, chodników,parkingów z których korzystają również takie osoby jak Ty.

          • 34 6

          • Podatki

            Skoro mieszkasz gdzie mieszkasz, to płacisz mniej jak inni, którzy płacą np podatki a są dużo bogatsi od ciebie. Pieniądze i ich obieg w państwie są bardziej skomplikowane niż myślisz. Nikt nie ma pretensji do ciebie, że jeździsz po drogach, które finansują bogatsi od ciebie w swoich podatkach. Nikt też nie wymaga od ciebie, żebyś jeździł tylko po swoich osiedlowych drogach. Państwo jest wspólne. Nie bierz tego osobiście, ale strzeliłeś kulą w płot.

            • 0 3

        • (1)

          już byś za przejazd płacił na bramce:P
          i do tego z ograniczeniem do 10 km/h

          • 1 1

          • A ty byś potrzebował wizy do Gdańska :)

            • 3 0

    • a widziałeś Barcelonę? To jak tam z tym "każdym miastem"? (6)

      • 6 11

      • bylem w Barcelonie i nie mialem problemow z dostaniem sie na plaze (5)

        P.s. Czytaj uważnie bo jest napisane każde miasto, które jest mądrze zarządzane...

        • 16 3

        • (4)

          sam czytaj ze zrozumieniem, w Barcy właśnie leci pełna szeroka droga wzdłuż morza

          • 4 5

          • I nie jest to nic przyjemnego
            Ciągły hałas i smród samochodowy.

            • 7 2

          • Byles tam w ogole? (1)

            Idąc nad może wzdłuż LaRambla nie mijalem rzadnej autostrady.

            • 2 4

            • "rzadnej" autostrady tam nie ma ...lol urbanistycznie jestes 50 lat za "murzynami " . chyba bylo by lepiej zeby la rambla sie wydluzala w piekny deptak nad morzem

              • 1 2

          • W Lizbonie jest to samo

            • 1 1

    • Jestem z Osowej i protestuję przeciwko Drodze Zielonej! (2)

      Kielnieńskiej od kilkudziesięciu lat nie ma za co remontować, a na drogę za 2 mld jest kasa? Na autobusy i ścieżki rowerowe kasy nie ma, PKMce ucina się kursy, a na drogę za 2 mld jest kasa?
      To jakiś obłęd z tym ciągłym budowaniem dróg, które nie dają wymiernych korzyści w dłuższej perspektywie.
      Co z Nową Słowackiego? Przecież w projekcie UE to ta ulica miała być połączona z tunelem! Znowu niewypał koncepcji i poszukiwanie nowych sposobów na wydawanie naszej kasy!

      • 38 2

      • bardzo dobrze, ze Al. Zolnierzy Wykletych nie jest polaczona z tunelem (1)

        Po co? To nie ma byc trasa przelotowa przez miasto. To maja byc sposoby na wydostanie sie z miasta. Nikt nie powiedzial, ze w miescie ma nie byc korkow, bo tego sie zwyczajnie nie da zrobic.

        Prosze mi pokazac jakiekolwiek miasto na swiecie > 500 tys. mieszkancow, gdzie postawiono na transport indywidualny i nie ma korkow.

        • 12 3

        • Ja nie rozpatruję tego z punktu widzenia: dobrze, nie dobrze

          Pisze tylko o tym, co zawierał projekt dot. Nowej Słowackiego. Teraz się o tym nie mówi, albo mówi, że to niemożliwe i lansuje się drogę za 2 mld zł!

          • 2 1

    • Tak jest obywatelu

      Wasz wniosek jest dla nas rozkazem!!!

      • 0 1

  • Hahaha (3)

    Kolejny powód żeby nie budować obwodnicy w pasie nadmorskim

    • 161 29

    • obwodnica? (2)

      Widziałeś na obwodnicy światła? Ta droga nie musi być uciążliwa. Po pierwsze spaliny... Jest kwestią czasu, jak wszystkie auta będą na prąd, u nas może to potrwać dłużej ale się stanie. Po drugie droga nie wyklucza nadmorskiego charakteru dzielnic. Popatrzcie na Sopot, tunel (choć to za dużo powiedziane, że to tunel i dużo tańszy taki przepust od prawdziwego tunelu) zmienił całkowicie charakter Monciaka, nie trzeba stać na przejściu dla pieszych i czekać na światło jak kiedyś. Fajnie byłoby gdyby na Czarnym Dworze zrobić analogiczne rozwiązanie. Tylko trzeba rozmawiać.

      • 5 2

      • Można prowadzić tunelem, można prowadzić na podwyższeniu czy estakadzie (vide Nowa Uczniowska).
        Najgorsze jest powiedzenie nie, bo nie i brak chęci zrozumienia, czym jest układ drogowy miasta.
        Czym są ulice łączące dzielnice, a czym obwodnica miasta prowadzona poza miastem. DZ będzie jedynie ulicą międzydzielnicową. W części Przymorza/Zaspy i Żabianki taka jak Chłopska/Rzeczypospolitej czy np. JPII..

        • 2 1

      • Całkowicie popieram dwa poprzednie wpisy. Trzeba rozmawiać. zrobić burzę mózgów .Drogi mogą biec po gruncie,wiaduktami,po nasypie , w wykopie itp. Widziałem budowę płytkiego metra Wanna wodoszczelna przykryta płytą żelbetową.Można różnie ale koszty będą dominujące. Ale jak dalej będzie się ocieplać to i tak zaleje to woda z Bałtyku

        • 1 0

  • super :) (52)

    tak dla budowy Tunelu pod Pachołkiem :)

    • 123 210

    • (5)

      Panie Mikołaju nie zgadzam się :) ale szanuje Pana jako radnego

      • 19 8

      • (4)

        każdy ma prawo do swojego zdania, grunt by rozmawiać kulturalnie i merytorycznie ; pozdrawiam :)

        • 20 3

        • czy merytoryczne jest założenie, że mieszkańców trzeba przekonywać (2)

          i wysłuchiwać jedynie zdanie inżynierów drogownictwa?

          projektowanie systemu komunikacyjnego miasta jest zbyt poważną sprawą, by zostawiać ją do decyzji inżynierom drogownictwa, nawet jeśli mają tytuł profesorski.

          • 23 2

          • Tylko, ze ci "eksperci" znaja sie na budowie drog, a nie na tworzeniu miasta

            jesli chcemy zbudowac obwodnice, czy autostrade, to jets to wlasciwa grupa ekspertow. Tu jednak raczej wolelibysmy zbudowac miasto, czy sie myle?

            Mozemy isc spytac ekspertow wojskowych, co powinno tu powstac, to powiedza, ze bunkry i zasieki.

            Z drugiej strony - pan Wielawski wlasnie przyznal sie do klamstwa "bulwaru zielonego".

            • 25 1

          • Tak, dokładnie tak. Na tym forum każdy z nas jawi się ekspertem od transportu miejskiego: księgowi, hydraulicy, informatycy, stolarze itd. Ich głos zrównuje się z głosem specjalistów, a tak być nie powinno. Jak jestem chory to idę do lekarza medycyny i jego słucham, a nie krawca czy stolarza. Na marginesie: sam się nie uważam za eksperta od drogownictwa.

            • 2 2

        • Jedno jest pewne, gdy powstanie ten tunel będzie szansa na rewitalizacje Oliwy, być może puszczenie tramwaju do ZOO, ograniczenie ruchu - tylko faktycznie Przymorze może coś stracić.

          • 3 0

    • zamkną opata

      jak zbudują tunel.

      opata będzie deptakiem i ci którzy tam maja nieruchomość będą mega zarobieni.

      • 12 1

    • (17)

      P. Sobczak mieszka przy Czyżewskiego, więc proponuję poszerzyć te ulicę.

      • 23 6

      • (16)

        jakim niby cudem poszerzyć? co z domami? co z cmentarzem? kompletnie nierealny pomysł ; jestem za jeszcze jednym autobusem jeżdżącym przez Czyżewskiego - np. startującym z Żabianki

        • 8 13

        • (15)

          Jak to co z domami? Wyburzyć! Samochodziki ważniejsze.

          • 24 3

          • (14)

            to na pewno nie moja opinia ; Czyżewskiego pozostanie taka jaka jest i nikt jej nie będzie raczej nigdy poszerzał ; ja bym chciał by uruchomiono jeszcze jeden autobus jeżdżący przez Czyżewskiego i startującym np.. z Żabianki bo to jak czasami jeździ 117 to jest jakiś dramat

            • 4 5

            • tylko kilka domow, a cale miasto skorzysta (11)

              A cmentarz to jeszcze mniejszy problem - szcz*tki mozna z zachowaniem pelnej czci przeniesc w lepsze miejsce. Licza sie zywi. Oni musza miec jak szybko, ale bezpiecznie dojechac do domu poza miastem.

              Dlatego, cale miasto ma sie im zrzucic na lepsza droge.

              • 21 5

              • (10)

                nic dodac nic ujac.
                Panie Radny - to jest dokladnie takie samo myslenie.

                Tak samo z Nowa Politechniczna - zniszczyc ludziom zycie po to, zeby z innych dzielnic mogli zjechac samochodami.

                • 16 1

              • (1)

                ja jestem za zachowaniem Czyżewskiego w obecnym stanie bez wyburzeń budynków i bez likwidacji cmentarza ; choć obawiam się co będzie jak powstanie tzw. ul. Nowa Opacka między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego

                • 2 4

              • Dlaczego Pan dyskutuje z głupcami , którzy chcą przenieść cmentarz na którym odbywają się pochówki

                • 0 2

              • (7)

                nie popieram pomysłu poszerzenia ul. Czyżewskiego

                • 1 4

              • (6)

                Ale mieszkańcy innych dzielnic popierają. Rozumie pan aluzje? Niszczenie pana ulicy, żeby z innych mogły przejechać tysiące aut. Bo to właśnie teraz pan popiera.

                • 17 0

              • Jako mieszkaniec Stogow popieram

                Bede mial bardziej szybciej do Osowy. I krocej, bo obwodnico to daleko, a tak przez miast.

                Liczy sie kasa (za paliwo) misiu.

                • 11 2

              • jako mieszkaniem Banina

                popieram. Ludzie narzekaja. Ale to przeciez plebs. Normalni ludzie - uczciwie pracujacy - mieszkaja za miastem i do miasta przyjezdzaja Golfem TDI.

                Teraz sie nie da jechac szybko (ale bezpiecznie!). Tkwie w tych korkach, a nie po to mam samochod. Kupilem, bo mialo byc szybko to ma byc teraz szybko - zbudowac mi droge i nie przejmowac sie marudami z Czyzewskiego.

                Pytac tylko tych, co wiedza, jak beton lac!

                • 12 5

              • (3)

                Dokładnie. Może np. Chwaszczyno zrobi petycję poszerzenia o kilka pasów ul. Czyżewskiego. I jeszcze Szemud! Budynki można zburzyć i pokryć wszystko asfaltem.

                • 15 2

              • Chwaszczyno i Kielno są za poszerzenie Czyzewskiego (2)

                Skoro nie ma PKM przy Kielnienskiej w Osowie, a pociagi PKM coraz rzadziej kursują, to poszerzenie Czyzewskiego jest słusznym rozwiązaniem dla gmin Żukowo i Szemud

                • 11 2

              • taniej jest chyba zrobic przystanek na Kielnienskiej (1)

                i puscic PKM od odcinku Kielnienska - Wrzeszcz co 10 minut niz budowac Nowa Spacerowa.

                Nie mowiac o tym, ze do pewnego momentu rozwiazanie oparte o kolej ise duzo lepiej skaluje - jesli bedzie jezdzic 2x tyle ludzi, dolacza sie kolejne wagony. Oczywiscie i kolej w pewnym momencie napotyka na mur. Jest on jednak aktualnie (przy 2 torach PKM) duzo dalej.

                Gorzej, ze nie ma latwego dojazdu do GG / Srodmiescia czy Sopotu. Ale to sa rzeczy, ktora za smieszny ulamek ceny DZ i tunelu pod Pacholkiem mozna poprawic.

                • 8 0

              • Nawet nie trzeba PKM

                Tramwaj wystarczyłoby. Byłby szybszy niż spalinowa PKM.

                • 2 1

            • (1)

              Panie Mikołaju! a jest fizyczna szansa aby kiedyś wybudowano linie tramwajową na Czyżewskiego? mogłaby iść do Grunwaldzkiej a potem do Sopotu ew skręcała w stronę pętli w Oliwie?

              • 1 1

              • Myślę, że filia Szadółek tam na Czyzewskiego mogłaby też powstać

                Nowe miejsca pracy, mniej spalin z transportu śmieci bo bliżej. Radny chyba popiera ekologię i miejsca pracy?

                • 6 0

    • oj radny radny (25)

      W następnych wyborach możesz mieć ciężko...

      • 11 4

      • (24)

        ... czemu? że popieram Tunel jak cała reszta Rady?

        • 3 11

        • Tak. (10)

          Bo to jeden z najgłupszych pomysłów jaki słyszałem. Szersza droga jedynie zachęci ludzi do jeżdżenia autem na dolny taras. Więcej aut = więcej spalin, korków, problemów z zaparkowaniem. Proszę zobaczyć co stało sie po poszerzeniu Slowackiego. Ilość aut w tym miejscu drastycznie wzrosła. Trzeba zniechęcać kierowców zza obwodnicy do przyjazdów autami na dolny taras. Niech jada pkm albo autobusem. Chyba , ze zalezy Panu jak i całej radzie na na zatruwaniu nas mieszkańców toksycznymi, rakotworczymi oparami wydostajacych się z rur wydechowych pojazdów.

          • 22 3

          • (5)

            Radzie zależy na ochronie starej części Oliwy - by od ul. Polanki do al. Grunwaldzkiej (Opata Jacka Rybińskiego) był deptak (można myśleć o zbudowaniu tramwaju od obecnej pętli tram. do ZOO) ; zależy też na ochronie zabytkowych obiektów, takich jak: SP 23, kościół św. Jakuba i Katedra ; zależy również na ochronie Parku Oliwskiego ; jak powstanie Nowa Opacka to Czyżewskiego wgl. będzie nie przejezdna ; dlatego mi i całej Radzie zależy na wybudowaniu tego Tunelu

            • 3 12

            • No ale przecież

              No ale przecież w Renuszewie będzie rozwidlenie drogi a nie zaślepienie starego odcinka Spacerowej. Także pracownicy OBC wybiorą dojazd przez Starą Oliwę bo będzie tędy bliżej i szybciej (Tunel spowoduje znaczne zwiększenie korków na Grunwaldzkiej koło AWF).

              W związku z planami niezaślepienia Starej Spacerowej, zgodnie z tym co mówił Tomek Strug na posiedzeniu rady oczekuję zmiany stanowiska o 180 stopni

              • 10 1

            • Nie zmienia to faktu, ze dzieki takiemu rozumowaniu popoera Pan wtloczenie do (3)

              Nie tędy droga. Trzeba ograniczać ilość wjeżdżających aut a nie zachęcać ludzi do częstszego ich użytkowania" bo jest ładna droga". Takie myślenie odbije sie czkawką.

              • 15 1

              • (2)

                jest plan zrobienia pasa dla autobusów w godzinach szczytu - może to zachęci ludzi do przesiadki

                • 2 8

              • Po co buspas tylko w godzinach szczytu? Żeby nikt go nie przestrzegał? Buspas, szanowny Panie Radny, powinien być jasno, fizycznie oddzielony od ogólnodostępnej jezdni (na przykład separatorem) i funkcjonować przez całą dobę.

                • 8 2

              • Przepraszam bardzo, ale byla ostatnio mowa o "zielonym bulwarze"

                dzisiaj pan Bielawski juz zapomnial o tym i staje po stronie bezkolizyjnej, przelotowej autostrady.

                Z reszta to bylo oczywiste juz dawno. Nikt rozsadny nie dal sie nabrac na te brednie o przyjaznej ludziom (czytaj mieszkancom tutejszym) drodze.

                • 12 1

          • (3)

            co do problemów z parkowaniem to jest on już, spowodowany przez zalew aut ludzi pracujących w OBC

            • 4 10

            • budujac tunel spotęgujemy problem parkowania.

              Czy naprawde tak ciężko to zrozumieć?

              • 19 1

            • Problemy z parkowaniem spowodowane są zachęcaniem ludzi do przyjeżdżania do OBC samochodami. Wy to kontynuujecie. Szkoda. Odwagi w myśleniu perspektywicznym i wizjonerskim.
              Miasta nie kształtuje się na podstawie ilości samochodów na ulicach. Miasta się kreuje!

              • 16 1

            • i jak tunel ma tu pomoc?

              • 9 1

        • (9)

          Mikołaj nie kompromituj się, przynajmniej wymyśl albo ukradnij jakiegoś nicka (szpilek chyba już spasował, można przejąć bezkarnie). Popracuj panie bezradny nad gramatyką i logiką, a potem się podpisuj imieniem i nazwiskiem.

          • 5 9

          • (7)

            Radni Dzielnicowi, w komentarzach pod artykułami dotyczącymi bezpośrednio bądź pośrednio ich dzielnic, nie powinni ukrywać się pod nickami

            • 8 1

            • Nie wszyscy radni powinni się wypowiadać... Szczególnie w imieniu całej rady i mieszkańców...

              • 5 5

            • choc nie zgadzam sie z Panem w kwestii budowy tej drogi bardzo pochwalam fakt, ze mowi Pan o swoich pogladach oficjalnie (5)

              Uwazam, ze radni powinni tak robic.

              Inna sprawa, ze jestem absolutnie pewien, ze poglad, iz tunel pod pacholkiem i rujnowanie Zabianki i Przymorza nie pomoze Oliwie.

              Sam Pan mowil, co dzisiaj jest glownym generatorem ruchu. OBC i Alchemia nie znikna, ani nie zostana przeniesione.

              Rozwiazaniem jest szybka i sprawna komunikacja zbiorowa. Przyklady: "Morena" - OBC bardzo slabe polaczenie, Zaspa - UG smiech na sali, Zaspa/Brzezno - PG wzglednie dobrze, jesli ktos chce sie dostac na wydzial Chemii czy GG.

              • 11 1

              • tramwaj wzdluz Kolobrzeskiej i Bazynskiego do ul. Polanki (1)

                PKM ekspresowa Osowa-Wrzeszcz co najniej raz na godzine (a w godzinach szczytu co 10-20 minut).

                Przeciez od Osowej do Wrzeszcza PKM ma olbrzymie rezerwy. Mozna spokojnie dorzucic 3 czy 4 pociagi w kazda ze stron. Nie musza sie zatrzymywac nigdzie procz Osowy i Wrzeszcza. To 18 km, czas ponizej 20 minut JEST osiagalny!

                A taki czas jest konkurencyjny dla samochodu.

                Do tego dalsze prace nad lepszym, tanszym, prostszym wspolnym biletem. Rowery miejskie do pokonywania "ostatniego kilometra". 10 minut pieszo i 3 minuty rowerem. Takie rozwiazania moga naprawde pomoc rozladowac korki, a nie szersze drogi.

                Czy jak ktos jest otyly to odchudzanie powienien zaczac od kupna wiekszy spodni i podwojnego burgera?

                • 8 1

              • Plus za całość, brzmi sensownie...

                ...zakładając oczywiście, że posty bez polskich znaków w tym wątku należą do jednego autora;) Zapętlimy się w tymczasowe kosztowne rozwiązania nie biorąc pod uwagę istniejących rezerw.

                • 3 0

              • buspas chocby tylko w strone miasta z Osowy do Oliwy

                Duzy P&R przy obwodnicy, mniejszy (drozszy przy ZOO).

                1zl za wjazd dalej niz ZOO. Podobna zasada z wjazdem na Zolnierzy Wykletych (od np. ul. Potokowej).

                Tak smiesznie niska oplata za wjazd do miasta zniechecilaby spokojnie z 20% kierowcow. A w podatkach zaplacimy duzo wiecej niz 1zl dziennie za tunel za 2 miliardy!!!

                • 5 1

              • (1)

                uważam, że jak się jest Radnym to ukrywanie się pod anonimem mija się z celem ; ja wychodzę z tego założenia

                • 3 3

              • Abraham Lincoln:
                Lepiej milczeć, narażając się na podejrzenie o głupotę, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości.

                • 5 4

          • A Ty masz na tyle odwagi, żeby podpisać się pod swoimi poglądami imieniem i nazwiskiem?

            Nie? Szkoda...

            • 2 0

        • Czy moge poprosic o liste radnych oficjalnie popierajacych Droge Zielona? (2)

          Bede wiedzial na kogo nie glosowac.

          • 12 3

          • Chodzę na ich obrady (1)

            o tunelu jako takim na ostatnich 3 posiedzeniach prawie nie było mowy. Dopiero ostatnio trochę mówiono bo przyszli wysłannicy Osowy i Małego Przymorza nakłaniać (niestety skutecznie) do poparcia zbierania podpisów za budową Drogi Zielonej. Za był nawet pan "ekolog", nowy radny... .

            Jako widz nawet miałem głos i zapytałem czy ktoś z tu obecnych jest przeciwko. Nikt nie odpowiedział (może ktoś się wstydził). Także apelowałem do tłumku miłośników komunikacji samochodowej.

            Podejrzewam, że przeciw może być pani Magda. Na ostatnim posiedzeniu jej nie było. Na Fcb jako jedna z nielicznych nie lajkuje też tych petycji i artykułów gdansk.pl na temat Drogi Zielonej.

            Przed wyborami warto by było zrobić tabelkę kto z radnych co popierał.

            • 12 0

            • Poglądy i wyniki głosowań to jest to na co powinno się zerknąć przed oddaniem głosu

              Niestety najczęściej kryterium wyboru jest plakat z twarzą.

              • 1 0

    • Panie Radny...

      czy ma Pan zgodę Przewodniczącego Rady/Zarządu do wypowiadania się publicznego jako Radny i czy mówi Pan głosem Rady Dzielnicy? Nie wiem, czy wie Pan, że taką zgodę trzeba mieć. Jeśli nie - wypowiada się Pan jako mieszkaniec Gdańska, a nie Radny...

      • 1 5

  • Ciekawe ilu teraz podwykonawcom nie zapłacą tzw.inwestorzy lub główni wykonawcy (4)

    to już gdańska nowa tradycja

    • 58 17

    • chyba gdyńska tradycja (2)

      Podwykonawcy dostali już zaległe pieniądze za lotnisko w Kosakowie? Bo podobno urzędasy rozliczone

      • 4 4

      • Wakoz upadł przy budowie stadionu w Letnicy za 800 mln

        Ale kto miał zarobić to zarobil

        • 3 2

      • masz chociaz minimalne pojęcie o pzp?

        • 1 1

    • prywaciarze niech się rozliczają jak chcą

      • 1 0

  • tunel pod pachołkiem (5)

    sztuka dla sztuki, ten tunel ominie tylko jedno skrzyżowanie... ale będziemy mieli kolejny tunel.

    • 149 36

    • Ominie tylko jedno skrzyżowanie powiadasz? (3)

      To popatrz na mapę i policz, ile skrzyżowań trzeba pokonać jadąc do Osowej od strony wlotu z Grunwaldzkiej w Czyżewskiego. O wjeździe od Piastowskiej nie wspomnę.

      • 8 9

      • Nie wiem, patrzac na mape wiedze, ze 15 tys mieszkancow uznalo, ze chce mieszkac zdala od cywilizacji

        a teraz wszyscy maja sie zrzucic, na to, aby im sie dobrze zylo.

        By zylo sie lepiej nuworyszom.

        • 21 6

      • (1)

        za to na głównej krzyżówce al. grunwaldzka-czyżeskiego będziesz i tak stał w korku!!!
        A wiaduktu lub tunelu tam nie zbudują
        i nie łudź się że zielona droga budowana na części odkorkuje ulice korek zostanie przeniesiony w inne miejsce tak jak to ma miejsce na niedokończonej słowackiego.

        • 12 6

        • Łap!

          ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

          • 1 3

    • no i nie zapominajmy

      że obwodnica nie jest z gumy, więcej pasów nie będzie; będzie się jeszcze częściej korkować co zmniejszy atrakcyjność proponowanych rozwiązan. Bez Metropolitalnej i kaszubskiej tunele i kolejne autostrady za miasto nie spełnią swojej funkcji.
      Czeski filmik też daje sporo do myślenia.

      • 1 1

  • (4)

    Jo...Ale skąd środki finansowe na to przedsięwzięcie?Z unii... :-D .Każdy wie ,że jest droga zielona potrzebna regionowi jak rybie woda ale skąd geld ??

    • 28 52

    • z dojnej zmiany

      • 9 2

    • ...

      Widzę Szpilek, że uległeś nieodpartej magii słowa ring:) Tylko czy to jest debata na temat gali boksu???

      • 4 0

    • Ja tez bym namawiał

      Kasa się znajdzie,bedzie co skroić

      • 2 1

    • bzdura

      nie jest potrzebna. Jest szkodliwa.

      • 2 0

  • "nie należy wsłuchiwać się w głosy mieszkańców i dążyć do stworzenia jak najbardziej przyjaznej kierowcom drogi" (4)

    To może mieszkancy uchwaliliby, ze nie chcą już Pracodawcow Pomorza wraz z lokalnymi izbami: Inżynierów Budownictwa oraz Projektowania Budowlanego

    I co wtedy ?

    • 196 27

    • I wtedy bedziesz żarł tynk ze ściany.. (1)

      • 6 23

      • Pracuje, ale moj pracodawca nie jest zrzeszony w tej grupie

        • 12 1

    • i wtedy również nie zostaną posłuchani

      • 4 1

    • Rogowiczowie = Kaczyńscy

      Rogowicz a właściwie bracia Rogowicz w przeszłości byli właśnie takimi ... Kaczyńskimi. W głębokiej d ... e mieli innych, nie tylko ich zdanie, ale ludzi jako ludzi. Jeden dyrektor GDDKiA drugi Skanskiej Matarnia. Co tu dużo mówić. Ich czas już dawno minął, ale podstarzałe towarzystwo nie potrafi się zająć wnukami tylko musi popisuwy walić przed babciami

      • 0 0

  • Nie dla drogi Zielonej. (7)

    "Debaty są potrzebne, ale trzeba mieszkańców przekonywać, a nie dopuszczać do dyskusji"

    Co to za bełkot Panie Rogowicz? Nawet komuniści nie byli tak bezczelni!!!!

    • 230 40

    • No, Rogowicz przecież tez sroce spod ogona nie wypadł....

      • 21 2

    • Chcemy dobra Polaków, ale takiego które my wybieramy. (1)

      Ciemny lud kupi.

      • 21 2

      • I najlepiej to dobro przemycać nocami!

        Tylko trzeba zmienić Dziennik Ustaw na Nocnik (vel pisuar) Ustaw!

        • 10 2

    • W końcu (1)

      głos rozsądku.
      Za dużo mamy "chłopków roztropków" co wszystko wiedzą i na wszystkim się znają.

      • 5 8

      • ci "eksperci" moze wiedza, jak lac asfalt, ale nie znaczy to, ze wiedza jak budowac drogi miejskie

        tu obiecywano ostatnio - mowmy wprost KLAMANO - ze ma powstac bulwar. Jaki bulwar? Bezkolizyjny, o charakterze autostrady? Co w nim bedzie zielonego? Pasy?

        • 12 2

    • nie znam się wiec się nie wypowiadam...

      jasne...pielęgniarka albo nauczycielka angielskiego będzie wiedziała jakie rozwiązania będą korzystne...niech jeszcze zaprojektuje i wybuduje....

      ta czy tamta pani, pan oczekuje, aby eksperci wykonali robotę tak, aby było dobrze, a ona ma wykonać swoją robotę skutecznie...

      • 3 6

    • W niepopularny sposób powiedział prawdę, wszyscy nie są ekspertami od wszystkiego

      Tylko, że podpisani eksperci są budowniczymi dróg, a my chcemy budować miasto i przestrzeń do życia.

      • 1 0

  • Proszę nie zapominać, że rowerzystów przybywa, (16)

    i budować dla nich ścieżki z prawdziwego zdarzenia, a nie malowanie pasa wzdłuż jakiegoś chodnika, który jest rozsadzany przez korzenie drzew.

    • 139 32

    • To niech rowerzyści zapłacą za takie ścieżki. Kierowcy płacą podatek w paliwie. (14)

      Rowerzysta nie, do tego brak OC, brak znajomości przepisów ruchu, brak myślenia.

      • 13 15

      • Miasto nie ma żadnej kasy z kierowcy. Na budowę dróg składają się za to wszyscy mieszkańcy - ci w autach, na rowerach, piesi, z miejską karta i leżący w szpitalach.

        • 11 7

      • twoje podatki w paliwie nawet w 1% nei zwracają kosztów jazdy samochodem (12)

        od ultradrogie infrastruktury, przez rozlewanie miasta, po efekty zdrowotne.

        Tymczasem rowerzysta nie zanieczyszcza powietrza spalinami, nie hałasuje innym pod oknem, przez co atrakcyjnosc mieszkania w centrum rosnie, a zaoszczędzone pieniądze wydaje po drodze w małych sklepach, a nie zagranicznych hipermarketach pod miastem. zgadnij, jaki rodzaj transportu bardziej się opłaca lokalnej gospodarce?

        • 13 6

        • (6)

          Nikogo też nie zabije. I jest zdrowszy od samochodziarza, czyli nie obciąża służby zdrowia

          • 6 10

          • (4)

            To czemu rowerzysta wjechał mi w wózek z dzieckiem kiedy byłam na chodniku? Jeszcze pajac miał do mnie pretensje. Mowa o wale wzdłuż kanału Raduni na Oruni.

            • 10 3

            • to fakt baranów nie brakuje ale są też rozgarnięci rowerzyści i przed chodnikami zwalniają lub się nawet zatrzymują... a są tacy co mają obcisłe gatki i prują na oślep...

              • 10 1

            • (1)

              i co, zabił ci dziecko. to takie smutne, tragiczne.

              no tak, teraz na pewno żałujesz, że nie wjechał w to dziecko samochodem, bo jak by wjechał samochodem, nic by mu się nie stało... bo ma poduszkę, pasy, strefę zgniotu

              • 4 12

              • Czy ja piszę o samochodzie? Czytaj za zrozumieniem - pisze o konkretnej sytuacji i pomyśl za nim coś napiszesz albo rozluźnij gatki.

                • 7 1

            • Dlatego powinno być jak najwięcej separowanych ddr od ruchu pieszego. Tak czy siak lepszy rower na chodniku niż samochody. Moje dziecko już wiele razy ledwo uniknelo śmierci na chodniku, bo cebulę w samochodach tam parkują. Taka to bezpieczna droga do szkoły w Polsce.

              • 4 0

          • Po wypowiedziach cyklistów na forum widać, że chyba powąznie obciążają i tak niewydolny system opieki psychiatrycznej.

            • 3 1

        • Bardzo mądrze (4)

          Popieram, mądra wypowiedź. Na zachodzie są parkingi pod miastem, u nas buduje się je w centrum. Komunikacja miejska przestaje być wydolna bo buduje się pod wyborcę, po kosztach i z zaufaniem do takich specjalistów jakich stworzył poprzedni ustrój i ciągle wdraża stare, projekty które nam bardziej szkodzą. Tymczasem na zachodzie, większość ludzi dojeżdża rowerem, bądź komunikacją. Większość z nas nie wyobraża sobie podróży rowerem z przedmieść. A tam trwa to tyle co u nas dojazd autem lub krócej. Nie mówiąc o podróży koleją i przesiadką na inny rodzaj transportu miejskiego i to na jednym bilecie. Tak tam wymyślono bilet strefowy. Dla naszych włodarzy to czyste Si-fi. Długo by tu przytaczać korzyści i zachodnie rozwiązania, ale naszych polaków nic nie przekona. To już zawsze będzie kraj Januszów,co mądrzejsi żyją w krajach zachodu i północy, czerpiąc korzyści , a wracają od czasu do czasu posłuchać narzekań zapatrzonych w siebie zadufanych krytyków wszystkiego.

          • 6 2

          • Nie czarujmy sie z tym zachodem. Dziala to mniej-wiecej jak mowisz w bardzo duzych miastach (2)

            Berlin, Londyn. Jak najbardziej.

            Jednak miasta wielkosci Gdanska sa komunikacyjnie jeszcze bardziej uposledzone niz Gdansk. Przyklad: Glasgow posiada 3 (slownie: trzech) niezaleznych operatorow z innymi biletami kazdy.

            W Bristolu nie ma nawet opcji kupna wspolnego biletu na pociag i autobus. A pociagi miejskie to raczej kpina (w godzinach szczytu ~30minut).

            Co nie zmienia faktu, ze wskazany przez Ciebie kierunek uwazam za sluszny.

            • 2 0

            • (1)

              Nie przeczę, bo nie byłem wszędzie, ale starajmy się by było coraz lepiej i sprawniej. Poza tym mamy tu kilka ośrodków miejskich połączonych w metropolię, do Londynu ciężko się porównać, ale nie znaczy to, że kierunek rozwoju mamy dobry.

              • 1 0

              • Ja z samymi pomyslami kierunkow rozwoju sie zgadzam

                problem polega na tym, ze musimy (jako miasto wielkosci Gdanska) przeskoczyc standardy europejskie, bo one dla tak niewielkich osrodkow wcale nie sa idealne.

                Ja nie mam nic przeciwko, aby Gdansk stal sie wzorem na skale Polski i swiata w kwestii rozsadnego rozwoju i generowania miasta, a nie modelu: "droga, droga, kladka, wiezowiec".

                • 2 0

          • "buduje się pod wyborcę"

            Niesamowite, władza ma czelność robić to, czego oczekują ludzie.

            • 2 2

    • Szczególnie w tramwajach, czy kolejkach - vide doniesienia z wczoraj.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.