• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedstawiciel biura podróży: opóźnienia w zwrotach to nie nasza zła wola

Wiesław Niechwiedowicz
4 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zaplanowane, ale niezrealizowane wakacje wiosną i latem 2020 roku to nie tylko problem dla niedoszłych urlopowiczów, ale i dla biur podróży, które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji. Zaplanowane, ale niezrealizowane wakacje wiosną i latem 2020 roku to nie tylko problem dla niedoszłych urlopowiczów, ale i dla biur podróży, które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji.

Mamy świadomość, że to nie jest w porządku wobec klientów. Jednak, żeby zwrócić pieniądze z zaliczek, hotele na całym świecie, linie lotnicze itp. muszą je również oddać naszym biurom - przedstawiciel biura podróży tłumaczy patową sytuację, w jakiej znalazła się branża turystyczna i jej klienci.



Czy odzyskałe(a)ś zwrot za odwołane w tym roku podróże?

W poprzedni weekend opublikowaliśmy list pana Michała, w którym skarżył się, że ma problem z odzyskaniem w ustawowym terminie zaliczki na wyjazd wakacyjny, do którego nie doszło z powodu epidemii koronawirusa.

Dziś oddajemy głos przedstawicielowi branży turystycznej, Wiesławowi Niechwiedowiczowi z biura Holidays oraz członkowi organizacji branżowej Turystyczna Organizacja Otwarta, który tłumaczy, dlaczego dochodzi do takich sytuacji.

***

W paru zdaniach chciałbym opowiedzieć, jak wygląda sytuacja ze zwrotem zaliczek dla klientów.

Polskie biura podróży są zablokowane w swojej pracy od marca 2020 roku. Dla wszystkich świat "stanął na głowie".

Biura podróży w Trójmieście



Wycieczki, które nasi klienci wykupili jeszcze w ubiegłym roku, zostały odwołane. Biura, które w normalnej sytuacji dokonałyby zwrotu zaliczek niezwłocznie, znalazły się w sytuacji bez wyjścia. Pieniądze pobrane od klientów zostały przekazane w formie przedpłat do hoteli, linii lotniczych lub innych odbiorców, którzy mieli zrealizować usługi (zapewnić pobyt turystów na upragnionych wakacjach).

Żadna firma na świecie nie byłaby w stanie sprostać temu zadaniu.

W niektórych krajach władze pomogły biurom podróży, udzielając stosownych pożyczek, zwrócić takie wpłaty. W naszej sytuacji władze stwierdziły, że wydadzą rozporządzenie, na mocy którego klienci skredytują biura podróży i oddadzą pieniądze po 180 dniach + 14 dni.

Mamy świadomość, że to nie jest w porządku wobec klientów. Jednak, żeby te pieniądze zwrócić, hotele na całym świecie, linie lotnicze itp. muszą je również oddać naszym biurom.

Wiosenny lockdown sprawił, że do skutku nie doszły miliony wcześniej zaplanowanych i opłaconych już podróży. Wiosenny lockdown sprawił, że do skutku nie doszły miliony wcześniej zaplanowanych i opłaconych już podróży.
Częściowym wyjściem z tej trudnej i niekomfortowej sytuacji jest propozycja przeniesienia tych zaliczek na późniejsze terminy (sezony). Na podstawie Ustawy z 18.09.2020 roku Rząd uruchomił formę pożyczki na poczet tych zwrotów w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym (notabene są tam zbierane pieniądze wpłacane przez biura podróży już od kliku lat na wypadek bankructwa biur). Ponadto założono, że pieniędzy nie będzie zwracało biuro podróży, tylko ten Fundusz, co dodatkowo skomplikowało sytuację. A biuro podróży w celu uruchomienia zwrotu wpłaci dodatkowo 10 proc. kwoty przeznaczonej do zwrotu.

Turystyka nadal jest zamrożona, nie ma za dużo wylotów samolotów, prawie wcale nie są organizowane wycieczki autokarowe, pozamykane są granice. Powoduje to, że branża turystyczna na całym świecie boryka się z problemem braku środków. Pieniądze w turystyce krążą w formie zaliczek po całym świecie (hotele, linie lotnicze, firmy transportowe) i to dużo wcześniej, nim turysta wykupi swoje upragnione wakacje, często też jako last minute.

W tej bardzo skomplikowanej dla wszystkich sytuacji, bez wyraźnej i konkretnej pomocy finansowej ze strony władzy państwowej, zwroty zaliczek będą się przeciągały w czasie i nie wynika to ze złej woli ze strony biur podróży.

Biura podróży to też rzesza zatrudnionych pracowników, pilotów, przewodników, kierowców, animatorów czasu wolnego, rezydentów, lokali, za które trzeba zapłacić czynsz. I to wszystko nie będzie miało racji bytu, jeżeli turystyka nie będzie mogła funkcjonować i zabraknie was - klientów.

Sprzedaż produktu turystycznego wygląda inaczej niż działanie sklepów czy innych punktów usługowych. Przygotowanie oferty wypoczynkowej czy turystycznej wymaga wielomiesięcznego, żmudnego procesu. Mimo to przez tyle lat, dzięki ciężkiej i odpowiedzialnej pracy wielu osób zatrudnionych przy realizacji imprez turystycznych, milionowe rzesze naszych rodaków mogły spełniać swoje marzenia i bez większych obaw podróżować z biurami podróży.

Dlatego gorąco proszę was, naszych klientów, żebyście zrozumieli, w jakiej sytuacji wszyscy się znaleźliśmy i wykażcie trochę cierpliwości w oczekiwaniu na zwrot Waszych ciężko zarobionych pieniędzy.

Przepraszam was w imieniu tysięcy biur podróży za niekomfortową sytuację, która nie została przez nas zawiniona, że nie zawsze umiemy się w tym przypadku zachować, ale spotkało nas wszystkich to po raz pierwszy i mam nadzieję, że po raz ostatni.
Wiesław Niechwiedowicz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • Bez sensu ten artykul (1)

    To wy bierzecie odpowiedzialnosc na siebie wiec co interesuje ze hotel czy ktokolwiek wam nie oddal? Glupie tlumaczenie zeby ludzie sie nie zniechecili

    • 11 5

    • od czasu - jak to wszystko odbywa się na zasadach wzajemnego kredytowania (w wielu branżach) - a zaczęło się od banków - nic nie może działać normalnie, a jedna upadłość ciągnie za sobą lawinę powiązań.

      A potem na padlinie - żerują różne sępy - i tak to się kółkiem toczy.

      A podobno mamy "cywilizację" - niestety taką, gdzie każdy każdemu najchętniej by nogę podłożył - bo tylko to może go uratować...

      • 1 0

  • Po co

    Przejmować się turystyka i w ogóle całą naszą gospodarka? PiS ma ważniejsze tematy, jak np. Nowy pomnik Kaczora. Co tam pandemia, zwroty, co tam brak miejsc w szpitalach, brak lekarzy, a co ich to...

    • 7 3

  • Trzeba

    Gruchę pocisnąć w takim biurze jeden z drugim i by zobaczyli trzy dwa raz

    • 1 0

  • TUI biurem absurdów

    Jaki zwrot zaliczki? Próbowaliśmy przełożyć zarezerwowaną wycieczkę na przyszły rok jednak na infolinii biura podróży TUI dowiedzieliśmy się że przełożyć owszem można ale do końca tego roku a skoro ja się boję lecieć w tym roku gdyż jestem wysoko w ciąży polecono narzeczonemu udać się na wakacje z inną partnerką!!!

    • 4 1

  • Jak można potrzebować animatorów czasu wolnego?! Ludzie, co z wami??

    • 7 1

  • Antek

    Kto jeszcze w dzisiejszych czasach kupuje wczasy przez biuro podrozy!??? Wszystko mozna ogarnac samemu przez internet. Szok... :O

    • 2 3

  • Rząd dysponuje pieniędzmi klientów (1)

    To rząd powinien pomóc biurom podróży ,a nie udzielać półrocznej pożyczki kosztem klientów . Zwroty powinny zawierać ustawowe odsetki takie jakie naliczają ZUS i US .

    • 1 2

    • jaki rząd? to nie pieniądze rządu tylko społeczeństwa

      niby dlaczego wszyscy mają się zrzucać na biura podróż. Ja się nie zgadzam!!! niech biura oddadzą ze swoich krociowych zysków jakie osiągały jeszcze niedawno.

      • 1 0

  • wycieczka do Włoch-biuro ATS (1)

    zaliczkę wpłaciłam w grudniu,prawie rok temu.Wyjazd miał być w czerwcu tego roku.Pisałam dzwoniłam wpłaconej zaliczki do dzisiaj nie otrzymałam.Proponowali wyjazd w przszłym roku ,ale mnie zupełnie to nie odpowiada.Co mam zrobić?

    • 1 1

    • Wycieczka do Wloch

      Wyjazd zostal odwolany z powodu koronawirusa? Kiedy Pani zostala poinformowana o odwolaniu? Powinna Pani otrzymac kilka opcji/alternatyw od biura:
      1. Przeniesienie na inny termin
      2. Przeniesienie pieniedzy na inna wycieczke w tym lub innym terminie tego roku
      3. Voucher wazny przez rok
      4. Zwrot pieniedzy.
      Wtedy powinna Pani poinformowac o decyzji biuro. Jak Pani zgodzila sie na 3 pierwsze opcje to zaliczka jest coz..zamrozona.

      • 0 0

  • Oddajcie złodzieje moje pieniądze!

    • 2 1

  • Zakłamane biura. (1)

    A jak wytłumaczy Pan zachowanie Biur Podróży wobec klientów, gdy... 1.Zapewniały na kilka dni przed wylotem, że impreza się odbędzie, a kilka godzin po dokonaniu wpłaty odwoływały imprezę i zwrot za 194dni ? 2.Twierdziły, że w danym kraju i hotelu wszystko jest ok. a gdy klient skontaktował się sam z hotelem, to okazało się, że jest zamknięty ? 3. Nie informowały klientów przed wylotem o zmianie hotelu zazwyczaj na gorszy i klienci o tym fakcie dowiadywali się na miejscu, oczywiście bez rekompensaty ? I na koniec...Gdzie się podziały zyski BP z ostatnich bardzo tłustych dla nich lat, że obecnie żyją na koszt klientów ?

    • 3 1

    • Zaklamane biura

      Nie jestem autorem tekstu. Jest to juz oszustwo. Zawsze prosze sprawdzac warunki uczestnictwa danego organizatora. W zaleznosci od długości wyjazdu, biuro ma okreslony czas aby powiadomić klienta o potwierdzeniu lub anulowaniu wyjazdu. Jak sa wyjazdy kilkudniowe to zazwyczaj jest to 7 dni do terminu wyjazdu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane