• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedszkola Montessori - nauka efektywna i bezstresowa

26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nauka w plenerze? Czemu nie! Tym bardziej, że gdyńskie placówki Montessori dysponują przestronnymi, prywatnymi placami zabaw.
  • Dzieci są wychowywane bez kar i nagród, ale ponoszą wszelkie naturalne konsekwencje własnych działań - to jedna z idei, jakimi kierują się gdyńskie placówki edukacyjne, pracujące według filozofii Marii Montesori.
  • Nauka poprzez zabawę to jedna z idei kształcenia Montessori.
  • W programie dnia nie brakuje czasu na zajęcia dodatkowe, jak np. gra w szachy.

- Dzieci są wychowywane bez kar i nagród, ale ponoszą wszelkie naturalne konsekwencje własnych działań - to jedna z idei, jakimi kierują się placówki edukacyjne, pracujące według filozofii Marii Montesori. O tym, na czym opiera się ten system wychowawczy i jakie są jego największe zalety rozmawiamy z Danutą Uljasz, reprezentującą Niepubliczne Przedszkole Montessori Nr 1 (Wzg. Św. Maksymiliana) oraz Punkt Przedszkolny Montessori Nr 1 (Wielki Kack) w Gdyni.



Maria Montessori stworzyła swój system edukacyjny przed stu laty, ale nadal cieszy się on ogromną popularnością. Jak pracuje się w XXI wieku według założeń poczynionych sto lat wcześniej? Filozofia się nie zdezaktualizowała?

Danuta Uljasz: Przedszkola nasze działają zgodnie z filozofią Marii Montessori, aczkolwiek możemy śmiało je nazywać Przedszkolami Montessori XXI Wieku, ponieważ wprowadzamy takiego rodzaju pomoce edukacyjne jak: podłoga interaktywna, monitory multimedialne, laptopy i programy służące do nauki programowania. Jesteśmy przekonani, że Maria Montessori, gdyby żyła w dzisiejszych czasach, udostępniłaby dzieciom wszelkiego rodzaju sprzęty elektroniczne właśnie po to, aby uczyć je samodzielności. Bo dzisiejsza samodzielność to nie tylko radzenie sobie podczas ubierania, jedzenia czy wykonywania innych codziennych czynności. Dzisiaj dzieci są skazane na elektronikę i my musimy im pokazać, jakie korzyści płyną z używania takich sprzętów. Ukierunkować ich zainteresowania, aby odciągnąć od tzw. "gierek." Nasze przedszkola mieszczą się w przestrzennych budynkach. Dzieci przebywają w jasnych, dużych klasach, bogato zaopatrzonych w pomoce edukacyjne Montessori i różne sprzęty spełniające ich potrzeby, co dodatkowo stymuluje ich rozwój i zachęca do nauki.

Według jakiej podstawy programowej państwo pracują?

Pracujemy w oparciu o aktualną Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego. Nauczyciele pracę dydaktyczno-wychowawczą planują w oparciu o program wychowania przedszkolnego według założeń pedagogiki Marii Montessori "Odkryjmy Montessori raz jeszcze", zatwierdzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W programie dnia występują dwa bloki pracy własnej z pomocami:

  • praca z pomocami Montessori, trwająca co najmniej trzy godziny,
  • praca z pomocami edukacyjnym typu: podłoga interaktywna, tablica interaktywna, robotyka z programowaniem czy nauka gry w szachy.


Ramowy plan zajęć jest dostosowany do zaleceń Ministerstwa Edukacji Narodowej traktujących o wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym. Przygotowujemy też dzieci do szkoły, prowadząc kształcenie w tzw. "zerówkach".

Na czym polega filozofia kształcenia Montessori?

Realizowana w naszym przedszkolu Pedagogika Montessori jak najbardziej odpowiada na potrzeby dzieci. Skupia się na dziecku i jego potrzebach, w perspektywie przygotowania go do samodzielnego życia, w zgodzie ze sobą. Nie uczy wiedzy, lecz pokazuje, w jaki sposób wiedzę pozyskać i w jaki sposób wykorzystać ją do własnych potrzeb. Stawia na kreatywność, zamiast uczyć na pamięć. Uczy myślenia i radzenia sobie w zmieniającej się rzeczywistości, za każdym razem pozwalając samodzielnie rozwiązać napotkane problemy. Uczy młodych ludzi, jak radzić sobie w życiu i szukać odpowiedzi na stawiane pytania. Pielęgnuje i rozwija u dzieci poczucia obowiązku, poczucia własnej wartości, pewność siebie i samodyscyplinę. Pozwala doświadczać otaczający świat zmysłami, co pozwala dziecku go rozumieć. Błędy są naturalną częścią życia, więc nasze dzieci - wiedząc o tym - nie boją się ich popełniać. Nauczyciel prowadzący tylko pomaga dziecku zrozumieć błąd i znaleźć jego rozwiązanie. Pedagogika Montessori jest ponadczasowa, a przez to - jak żadna inna - wpisuje się we współczesne potrzeby edukacyjne.

Szczególnym zainteresowaniem dzieci cieszą się zajęcia z robotyki. Szczególnym zainteresowaniem dzieci cieszą się zajęcia z robotyki.
Czy dzieci uczą się języków obcych?

Z pełną odpowiedzialnością nazywamy nasze przedszkola anglojęzycznymi, gdyż oprócz codziennych zajęć nauki języka angielskiego, prowadzonych przez dwóch lektorów poprzez zabawę, inni nauczyciele również rozmawiają z dziećmi po angielsku podczas codziennych czynności.

Co znajduje się w ofercie zajęć dodatkowych?

Dzieci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach rytmiki z elementami tańca, gimnastyki korekcyjnej i ogólnorozwojowej, eksperymentach, warsztatach teatralnych i warsztatach z emocji. Dbamy przy tym o to, by każdy z naszych wychowanków miał zapewnione optymalne warunki do rozwoju, zgodne z zainteresowaniami i potrzebami. Jednocześnie troszczymy się o to, by na zajęciach panowała życzliwa oraz rodzinna atmosfera, sprzyjająca dobremu samopoczuciu dzieci. Najważniejsze jest to, aby nasi wychowankowie byli szczęśliwi. Wówczas chętnie biorą udział w zabawach, które mają walory edukacyjne.

Co dwa miesiące odwiedza przedszkolaków teatr, ale również one same odwiedzają ciekawe miejsca. Każdego roku wybieramy się do Experymentu, do Akwarium Gdyńskiego lub po prostu zwiedzamy miasto.

Rodzice, którzy szukają dla swoich pociech odpowiedniej placówki przedszkolnej, kierują się niejednokrotnie nie tylko ofertą edukacyjną, ale i lokalizacją czy infrastrukturą. Czy pod tym względem gdyńskie placówki Montessori nr 1 wypadają korzystnie na tle konkurencji?

Jak najbardziej! Nasi podopieczni w obu placówkach korzystają z własnych, pięknych placów zabaw, które znajdują się bezpośrednio przy obiektach. Położenie tych miejsc sprzyja również spacerom na świeżym powietrzu. Przedszkolaki z ul. Narutowicza zobacz na mapie Gdańska chodzą do lasu, na Polankę Redłowską oraz na plażę. Dzieci z Przedszkola na Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdańska spędzają lato (jeśli tylko pogoda pozwala) nad Jeziorem Kackim, poznając jego mieszkańców (np. żuraw, czapla, traszka) i roślinność. Dla ich pełnego bezpieczeństwa na terenie placówek zainstalowany jest monitoring - zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.

Jakie wartości starają się państwo zaszczepić swoim wychowankom?

Dzieci uczone są szacunku dla różnych religii i kultur. Zachęcamy rodziny do dzielenia się elementami swoich tradycji, jednocześnie dbając o założenia filozofii Marii Montessori, która powstała na podwalinach światopoglądu chrześcijańskiego. W efekcie maluchy wychowywane są w duchu wartości uniwersalnych, takich jak szacunek i miłość do drugiego człowieka, a także zwierząt czy natury.

  • Dobra lokalizacja, przestrzeń rekreacyjna wokół obiektów oraz urokliwe sąsiedztwo, które zachęca do pieszych spacerów, to niewątpliwe atuty gdyńskich placówek Montessori. Na zdj.Punkt Przedszkolny Montessori Nr 1 (ul. Nowodworcowa 8,  Wielki Kack, Gdynia).
  • Dobra lokalizacja, przestrzeń rekreacyjna wokół obiektów oraz urokliwe sąsiedztwo, które zachęca do pieszych spacerów, to niewątpliwe atuty gdyńskich placówek Montessori nr 1. Na zdj. Niepubliczne Przedszkole Montessori Nr 1 (ul. Narutowicza 17, Wzg. Św. Maksymiliana).
  • Obie placówki dysponują prywatnymi, przestronnymi placami zabaw na świeżym powietrzu.
  • Baza lokalowa jest jednym z największych atutów gdyńskich placówek Montessori nr 1. Dzieci uczą się w przestronnych wnętrzach, korzystając z licznych i atrakcyjnych pomocy naukowych.
Jakich rad udzieliłaby pani rodzicom, którzy stają przed trudnym wyborem placówki przedszkolnej dla swoich dzieci?

Rodzic poszukujący odpowiedniego przedszkola dla swojej pociechy, kiedy już je znajdzie, powinien przede wszystkim sprawdzić w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta, czy dane przedszkole jest zarejestrowane jako placówka oświatowa. Jeśli tak nie jest, musi się liczyć z tym, że miejsce to nie podlega żadnym kontrolom służb takich jak: stacja sanepidu, straż pożarna, ani tym bardziej Kuratorium Oświaty. Jest to niezwykle ważne, ponieważ tylko wówczas, jeśli poślemy dziecko do zarejestrowanej placówki mamy pewność, że będzie naprawdę bezpieczne i wyedukowane, czyli przygotowane do dalszej drogi.

Nie ograniczają się państwo do prowadzenia placówek przedszkolnych, oferując szkolenia z zakresu metody Montessori uczniom szkół podstawowych oraz ich rodzicom.

To prawda. Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci i pomagając rodzicom postanowiliśmy stworzyć Uniwersytet Dziecięcy Montessori, w którym dzieci w wieku 6-9 lat będą mogły się uczyć poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę przy wykorzystaniu pomocy edukacyjnych Montessori. Ponieważ mamy otoczenie przygotowane również dla dzieci klas I-III Szkół Podstawowych, zapraszamy państwa dzieci do skorzystania z naszej oferty. Organizujemy też Kursy i Warsztaty Pedagogiki Montessori dla innych nauczycieli i rodziców.

Obie placówki powstały przy ogromnym wsparciu środków pozyskanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Więcej informacji na temat działalności Przedszkoli Montessori nr 1 w Gdyni oraz zasad rekrutacji znajduje się na stronie internetowej.

Staś i państwa świata - nauka angielskiego w Niepublicznym Przedszkolu Montessori Nr 1 w Gdyni

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Najczęściej czytane