• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni

Patryk Szczerba
25 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach


Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.



Czy zakup przegubowych trolejbusów to dobry pomysł?

Przegubowy trolejbus marki Solaris Trollino 18 będzie w Gdyni przez kilka dni i nie wyjedzie na żadną regularną linię. To prototypowy model zamówiony przez Rygę. Jest wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW.

Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.

Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.

Dobry materiał poglądowy

Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.

Zakupy niebawem

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.

Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo

To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • Kierowca z Gdyni (2)

    Ledwo ci "kierowcy" trolejbusów dają radę z jazdą normalnych gabarytów pojazdem a chcą przeguby kupować. Pierw zapewnicie im odpowiednie szkolenie aby potrafili w końcu porządnie jeździć i powiększie zatoczki. Wymijanie trajtka na ul świętojańskiej to masakra istna gdzie dany kierowca nie potrafi dobrze wjechać na zatoczkę swoją

    • 0 2

    • Pierdół się wrajerze

      • 0 0

    • Bo kierowców osobówek powinno się wreszcie w Gdyni zacząć pozbywać. Już doszliśmy do punktu, gdzie jedynym rozwiązaniem zakorkowanych ulic jest zmuszenie ludzi do przesiadki z samochodów osobowych na transport publiczny.
      Powinno się wprowadzać utrudnienia dla ruchu samochodów osobowych i jednocześnie ułatwienia dla ruchu komunikacji miejskiej.

      • 0 0

  • (1)

    Nie ma co porównywać telefonu komórkowego do trolejbosow i SKM ludzie wiadomo co ciągnie więcej węgla ajak chcecie być tacy eko to ustawić ogrzewanie w domu na 2 a nie na 5.pozdrowienia dla gości który twierdzi ze wegiel pali się Krakowie a nie w Gdyni...Cała Polska kopciuszek węgiel CAŁA

    • 1 4

    • Ustaw na 0 zamiast na 2, będziesz jeszcze bardziej eko.

      • 0 0

  • Solariw

    Nie! Gdynia nie powinna mieć trolejbusów przegubowych bo za mało miejsca,wystarczą pojazdy 12 metrowe. A w lublinie trolejbusy przegubowe ładnie wyglądają.
    bo lublin ma: 12 solarisów przegubowych i będzie mieć jeszcze ok.20 ursusów
    przegubowych city smile.

    • 0 0

  • Gdzie tu sens, gdzie logika?

    Tak, przegubowe trolejbusy są rewelacyjne i dobrze się w Gdyni sprawdzały (sam jeździłem często przegubowym Ikarusem na linii 28), ale niestety nasza zajezdnia trolejbusowa na Leszczynkach została zbudowana w taki sposób, że nie jest w stanie obsługiwać przegubowców. Kurtyna.

    • 0 0

  • Dobry pomysł (2)

    Niejedni pamiętają jak kiedyś po Gdyni jeździły trolejbusy ikarusy... jazda nimi to była przygoda, jak już czekają za dofinansowanie to proponuje aby PKM Gdynia nadal kupował Man-y bo są komfortowe a PKA Gdynia niech w końcu zmieni tą markę solaris bo jest ona tak nudna (czemu nie kupią Volvo czy Mercedesa Citaro?) że niby solaris tani ale Merc wygodniejszy pasażer czasem woli niemiecka markę, cieszę się że PKT planuje zakup przegubowych trolejbusów przydałaby się m.,in na linie 23, 24 czy 31 które czasem są pełne ludzi

    • 3 2

    • Solaris jest w 100% polski i jako jedyny pomimo bardzo dobrej propozycji odkupienia przez MAN-a, dla którego jest ogromna konkurencją nie dał sie sprzedać. Brawo dla tych, którzy wspierają naszą produkcję. Brawo i podziękowanie również dla naszych zachodnich sąsiadów Niemców bo oni również pomimo swoich rzekomo dobrych Merców kupują polskie Solarisy. Ciekawe dlaczego? Dlatego że dzisiejsze Solarisy są mniej awaryjne niż Mercedesy. Klientowi, któremu się to nie podoba proponuję kupić sobie własny autobus i to nie Mercedesa, Mana czy Volvo tylko jak już tak na to patrzymy to SETRA.
      Ps. Gdańsk skupuje stare złomy z Niemiec, gdzie mądrzy ludzie pozbywają się rodzimego G..na zastępując je bardzo dobrymi polskimi Solarisami.

      • 0 0

    • Solarisy robią w Polsce

      przy całym gdyńskim "niedasieizmie" i nieudolności, dobrze, że chociaż wspierają rodzimy przemysł

      • 0 0

  • Mam pytanie odnośnie ostatniego pytania w ankiecie (2)

    Czym różnią się trolejbus i autobus elektryczny ?

    • 2 3

    • Jak myślisz? No czym one mogą się różnić? Podpowiem: Czym różni się telefon komórkowy od telefonu analogowego? Tym samym.
      Jak za trudne do przemyślenia to przepraszam, nie mam sposobu na pomoc.

      • 0 0

    • Szelkami :-)

      • 9 1

  • Po co trolejbus? (3)

    Po co trolejbus skoro autobus jest lepszy? dla przeciętnego pasażera żadna różnica ale autobus może pojechać na każdej trasie, ominąć korki związane np z wypadkiem itd

    • 10 17

    • Gdyńskie trolejbusy były nawet w Rewie i w sezonie jeżdżą na Skwer Kościuszki, jak widać nie ma tam trakcji trolejbusowej. Pomimo to bardzo dobrze sobie z tym radzą. Proponuje poczytać trochę o możliwościach trolejbusów (tych dzisiejszych, a nie tych co mają po 50 lat).

      • 0 0

    • (1)

      Trolejbus też

      • 7 2

      • nie każdy Trolejbus pojedzie na Obłuże albo zmieni trasę z powodu zdarzenia na drodze - gdyby tak było to nikt nie przystosowałby specjalnie dla trolejbusów pętli na Fikakowie. W chwili obecnej to tylko niepotrzebne dublowanie pojazdów i utrzymywanie sieci.

        • 3 5

  • Co z tym trajtkiem do Ergo Areny? (1)

    Co z tym trajtkiem do Ergo Areny?

    • 2 0

    • po co skoro tam dojeżdża autobus? zawsze możesz przedłużyć relacje S

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

    Były przegubowe

    Pamiętam, że były. Widziałem wieczorami5 np. Z okna szpitala jak wycinali mi migdałki. Oczywiście wysokopodłogowe

    • 0 0

  • Lodówka i alcomat (1)

    to nie pasuje!

    • 34 7

    • Trzymasz w niej sok pomidorowy na kaca

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane