• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni

Patryk Szczerba
25 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach


Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.



Czy zakup przegubowych trolejbusów to dobry pomysł?

Przegubowy trolejbus marki Solaris Trollino 18 będzie w Gdyni przez kilka dni i nie wyjedzie na żadną regularną linię. To prototypowy model zamówiony przez Rygę. Jest wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW.

Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.

Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.

Dobry materiał poglądowy

Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.

Zakupy niebawem

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.

Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo

To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • Napewno lepszy pomysł niz gdańskie stare mercedesy diesla które caly swiat wycofuje z uzytku (3)

    A w Gdańsku je sie kupuje :)

    • 15 9

    • (2)

      Poczekajmy jak będzie trzeba wymienić akumulator, a że Gdynia coraz biedniejsza, to będzie musiała odstawić autobusy na zajezdni.

      • 5 4

      • czekaj czekaj ale sie nie doczekasz ,na zachodzie juz dawno wymienili

        W Polsce tez beda musieli wymienic wszystkie ropniaki tylko ze pózniej

        • 4 1

      • A co to za problem wymiana akumulatora. Pewnie wyjdzie podobnie cenowo, jak naprawy w dieslu (dwumasa, wtryski, DPF-y, EGR-y

        • 0 0

  • niech kupują nowe, a usuwają te stare śmierdziele, co często walą menelem ;/

    • 9 3

  • nie da się (5)

    władcy Gdyni zatrzymali się w XX wieku , tylko planowanie na papierze .
    Bilety tylko papierowe , a kioski ruchu polikwidowane .
    W biedronce , żabce i freshu zapłacić można za jeden napój kartą .
    Banki nie pobierają od takich zapłat prowizji - wiem bo często tak płacę .
    Po co im biletomaty albo zapłata kartą zbliżeniową - oni by tego nie ogarnęli .

    • 11 7

    • Ty to zyjej na krawędzi whooooaaaaaa (3)

      Placisz karta za jeden napoj ? I jeszcze sie tym chwalisz w internetach ? Brawo ty hahahaha

      • 3 5

      • Można , można , taki będzie trend . Lemingu

        • 5 1

      • (1)

        wygoda Bitch Please - mamy XXI wiek .
        Po to są karty , żeby ich używać .
        A jeżeli uważasz że to ..... - to myślisz ja władcy Gdyni .

        • 5 1

        • marny trollu - daj sobie spokój

          • 1 0

    • Jak zawsze głupoty opowiadasz, żeby tylko oczernić Gdynię.

      Dla twojej informacji. Sklepy, np. biedra czy żabka, płacą prowizję od każdej płatności kartą, którą wykona klienta. Opłata ta jest negocjowana indywidualnie przez sklepy, np. 1,5% od każdej transakcji. Jest to tzw. interchange fee, czyli prowizja. Zarabia firma dostarczająca sklepom terminale płatnicze, a za jej pośrednictwem banki i dwie największe organizacje, czyli Visa lub Mastercard.

      • 1 0

  • Fajny ale za długi na stagnacje panująca w Gdyni

    • 6 10

  • Dobra decyzja (1)

    Trolejbusy przegubowe są potrzebne m.in. na liniach 23 i 24. Na wysokości Orłowa i Redłowa w kierunku centrum ciężko czasami wsiąść a pasażerowie jadą ściśnięci jak sardynki.

    Zwracałem na to uwagę już ok. 10 lat temu ale wtedy "nie było zapotrzebowania na pojazdy przegubowe". Dobrze, że nastawienie się zmieniło.

    Generalnie krok w dobrym kierunku.

    • 22 1

    • podaż kieruje kierunkami rozwoju

      w myśl zasady: "kto smaruje, ten decyduje"

      • 0 0

  • Po co trolejbus? (3)

    Po co trolejbus skoro autobus jest lepszy? dla przeciętnego pasażera żadna różnica ale autobus może pojechać na każdej trasie, ominąć korki związane np z wypadkiem itd

    • 10 17

    • (1)

      Trolejbus też

      • 7 2

      • nie każdy Trolejbus pojedzie na Obłuże albo zmieni trasę z powodu zdarzenia na drodze - gdyby tak było to nikt nie przystosowałby specjalnie dla trolejbusów pętli na Fikakowie. W chwili obecnej to tylko niepotrzebne dublowanie pojazdów i utrzymywanie sieci.

        • 3 5

    • Gdyńskie trolejbusy były nawet w Rewie i w sezonie jeżdżą na Skwer Kościuszki, jak widać nie ma tam trakcji trolejbusowej. Pomimo to bardzo dobrze sobie z tym radzą. Proponuje poczytać trochę o możliwościach trolejbusów (tych dzisiejszych, a nie tych co mają po 50 lat).

      • 0 0

  • Tylko nie z tego tytułu nie zmniejszają liczby kursów

    Gdyńskie autobusy i trolejbusy są masakrycznie zatłoczone, każda dodatkowa przestrzeń jest na plus.

    • 10 2

  • Mam pytanie odnośnie ostatniego pytania w ankiecie (2)

    Czym różnią się trolejbus i autobus elektryczny ?

    • 2 3

    • Szelkami :-)

      • 9 1

    • Jak myślisz? No czym one mogą się różnić? Podpowiem: Czym różni się telefon komórkowy od telefonu analogowego? Tym samym.
      Jak za trudne do przemyślenia to przepraszam, nie mam sposobu na pomoc.

      • 0 0

  • (1)

    Gdynia sie rozwija gdansk cofa bo kupuja go sloiki z Wejherowa miasto Wejheroo ma 89%aucji i obligacji gdanska///

    • 6 8

    • Wolne Księstwo Wejherowo, na pohybel Gdańskowi.

      • 0 0

  • "Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat" (1)

    Noo, to niezłych pijaków muszą mieć w tym PKT, że takie udogodnienia zamówili.

    • 5 11

    • Tu w pkt nikt nie pije, sami abstynenci są.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane