- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (183 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (71 opinii)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (170 opinii)
- 4 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (112 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (111 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (242 opinie)
Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni
Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach
Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.
Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.
Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.
Dobry materiał poglądowy
Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.
Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy
Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.
Zakupy niebawem
- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.
Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo
To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.
Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek
Miejsca
Opinie (135) 4 zablokowane
-
2017-05-25 16:36
(3)
Chciałbym żeby ktoś przeliczyl ile wagonów węgla trzeba spalić na dobę, żeby utrzymać taki eko transport typu trajtki i SKM. .. pozdrawiam
- 9 1
-
2017-05-25 16:44
Ale węgiel spalany jest w Krakowie, a nie w centrum Gdyni
- 5 2
-
2017-05-25 16:48
A policz ile wegla poszło na energie dla twojego urzadzenia z któregoi teraz napisałeś...
i na jego wyprodukowanie
- 7 1
-
2017-05-25 16:53
Energia odnawialna
jest już dzisiaj tańsza niż węglowa
- 2 4
-
2017-05-25 16:37
Kiedyś jak pracowałem jeszcze w WPK w Gdyni to kilku naszych pracowników z WNT zrobilo prototyp przegubowego trajtka z Ikarusa.Testy zdał i nawet wyprodukowano kilka sztuk. Wielkie halo przegubowy trajtek.
- 12 0
-
2017-05-25 16:46
Juz były w Gdyni przegubowe trajtki , wracamy do przeszłości tyle że nowoczesniejszej (1)
- 17 0
-
2017-05-26 08:34
pamiętam przegubowiec na linii 27
a to stosunkowo młoda linia, więc nie mogło to być dawno
- 0 0
-
2017-05-25 16:49
ikarusy (1)
a nie lepiej te ikarusy co kiedys jezdziły?
- 12 0
-
2017-05-26 08:37
pamiętacie jak to kopciło?
ruszał taki czerwony przegubowiec z przystanku, hałasu przy tym było co nie miara, a kłęby czarnego dymu szły na ludzi na chodniku. W zimie człowiek się nawet cieszył, bo na chwilę od tych spalin robiło się ciepło.
- 0 0
-
2017-05-25 17:11
ZKM gdzie zakup biletu miesięcznego trwa dwa tygodnie i trzeba mieć do tego zdjęcie...
taka to cywilizacja
tymczasem w nieszczęsnej SKM wystarczy podejść do okienka.- 9 0
-
2017-05-25 17:28
Trójmiasto jak zawsze zacofane a Gdańsk najbardziej cała UE wprowadza zakaz wjazdu dla diesli do miasta!! (4)
W październiku niemiecka Izba Krajów Związkowych (Bundesrat) wezwała Komisję Europejską, by najpóźniej
od 2030 roku zakazać sprzedaży samochodów osobowych z silnikami spalinowymi w całej Unii Europejskiej.
Z kolei władze dużych miast Europy oraz Ameryki Północnej zapowiedziały, że do 2025 roku wprowadzą
zakaz wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami diesla. Stało się tak m.in. w Paryżu, Madrycie,
Atenach i Meksyku. Podobne ograniczenia planują władze Londynu czy Brukseli.
Transport rowerowy i komunikację publiczną wspierają władze Oslo. Zapowiedziały, że w 2019 r. wszystkie
samochody znikną z centrum stolicy Norwegii.
Na transport elektryczny i zbiorowy przestawiają się m.in. Amsterdam, Helsinki czy Kopenhaga.
Gdańsk naturalnie jest najbardziej zacofany skupuje to co zachód wywala na smietnik!- 7 3
-
2017-05-25 17:31
Bo Gdansk jest smietnikiem zachodu. Usilna gonitwa za kolarzami, na rowerze wigry 3. Nie w tym wieku, nie z tymi ludzmi
- 5 2
-
2017-05-25 20:17
(1)
Wynika z tego że z centrum Oslo znikną taksówki i sklepy bo nie będzie jak dowieść towaru a mieszkańcy centrum nie będą mieli aut a jedynie rowery(zapewne wjadą nimi na autostrady)
- 3 1
-
2017-05-25 21:15
jak pomyslisz to moze bedziesz wiedział :)
- 0 0
-
2017-05-26 11:24
jak będziesz brał przykłady z Paryża to daleko nie zajedziesz żadnym pojazdem.
- 0 0
-
2017-05-25 18:20
(1)
Energia odnawialna tak tylko ze SKM i trajtki biorą prąd z elektoceplowni która pali węgiel.Co z tego ze spaliny nie wydostają z rury wydechowej skoro komin aż furczy od tego eko transportu
- 5 4
-
2017-05-26 08:29
otóż to!
w dodatku straty przesyłowe energii elektrycznej to nawet 30%, czyli spora część z tego węgla w elektrowni idzie w komin bezproduktywnie. Energia powinna być wytwarzana jak najbliżej miejsca użytkowania. No chyba, że chcemy zabrać producentom paliwa i dać zarobić dostawcom energii elektrycznej.
- 0 0
-
2017-05-25 18:34
i po co ?
Lepiej zamiast tych przegubowców zrobiliby więcej pas-busów byłoby większy pożytek
- 4 2
-
2017-05-25 19:06
(2)
Nihil novi, przecież już jeździły przegubowe trolejbusy w Gdyni. Wszyscy się urodzili wczoraj i już nie pamiętają?
- 12 0
-
2017-05-25 19:37
no ale przecież te trolle albo przyjezdni nie mogą pamiętać lat 90.
bo ich na świecie jeszcze nie było więc się nie liczy
- 6 0
-
2017-05-26 08:33
jeszcze pamiętam dyskusję kilka lat temu przy ich likwidacji
że nie nadają się do ruchu ze wzgl na specyfikę tras, budowę jezdni i inne dyrdymały. Teraz nagle wszystko jest takie inne i wspaniałe, że przegubowce mogą wrócić. Ale koniecznie po rozpisaniu nowego przetargu!
- 0 0
-
2017-05-25 19:11
do budy w latach 90tych jeżdziłem przegubem 25
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.