• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni

Patryk Szczerba
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach


Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.



Czy zakup przegubowych trolejbusów to dobry pomysł?

Przegubowy trolejbus marki Solaris Trollino 18 będzie w Gdyni przez kilka dni i nie wyjedzie na żadną regularną linię. To prototypowy model zamówiony przez Rygę. Jest wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW.

Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.

Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.

Dobry materiał poglądowy

Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.

Zakupy niebawem

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.

Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo

To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • (3)

    Chciałbym żeby ktoś przeliczyl ile wagonów węgla trzeba spalić na dobę, żeby utrzymać taki eko transport typu trajtki i SKM. .. pozdrawiam

    • 9 1

    • Ale węgiel spalany jest w Krakowie, a nie w centrum Gdyni

      • 5 2

    • A policz ile wegla poszło na energie dla twojego urzadzenia z któregoi teraz napisałeś...

      i na jego wyprodukowanie

      • 7 1

    • Energia odnawialna

      jest już dzisiaj tańsza niż węglowa

      • 2 4

  • Kiedyś jak pracowałem jeszcze w WPK w Gdyni to kilku naszych pracowników z WNT zrobilo prototyp przegubowego trajtka z Ikarusa.Testy zdał i nawet wyprodukowano kilka sztuk. Wielkie halo przegubowy trajtek.

    • 12 0

  • Juz były w Gdyni przegubowe trajtki , wracamy do przeszłości tyle że nowoczesniejszej (1)

    • 17 0

    • pamiętam przegubowiec na linii 27

      a to stosunkowo młoda linia, więc nie mogło to być dawno

      • 0 0

  • ikarusy (1)

    a nie lepiej te ikarusy co kiedys jezdziły?

    • 12 0

    • pamiętacie jak to kopciło?

      ruszał taki czerwony przegubowiec z przystanku, hałasu przy tym było co nie miara, a kłęby czarnego dymu szły na ludzi na chodniku. W zimie człowiek się nawet cieszył, bo na chwilę od tych spalin robiło się ciepło.

      • 0 0

  • ZKM gdzie zakup biletu miesięcznego trwa dwa tygodnie i trzeba mieć do tego zdjęcie...
    taka to cywilizacja
    tymczasem w nieszczęsnej SKM wystarczy podejść do okienka.

    • 9 0

  • Trójmiasto jak zawsze zacofane a Gdańsk najbardziej cała UE wprowadza zakaz wjazdu dla diesli do miasta!! (4)

    W październiku niemiecka Izba Krajów Związkowych (Bundesrat) wezwała Komisję Europejską, by najpóźniej
    od 2030 roku zakazać sprzedaży samochodów osobowych z silnikami spalinowymi w całej Unii Europejskiej.

    Z kolei władze dużych miast Europy oraz Ameryki Północnej zapowiedziały, że do 2025 roku wprowadzą
    zakaz wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami diesla. Stało się tak m.in. w Paryżu, Madrycie,

    Atenach i Meksyku. Podobne ograniczenia planują władze Londynu czy Brukseli.
    Transport rowerowy i komunikację publiczną wspierają władze Oslo. Zapowiedziały, że w 2019 r. wszystkie
    samochody znikną z centrum stolicy Norwegii.

    Na transport elektryczny i zbiorowy przestawiają się m.in. Amsterdam, Helsinki czy Kopenhaga.
    Gdańsk naturalnie jest najbardziej zacofany skupuje to co zachód wywala na smietnik!

    • 7 3

    • Bo Gdansk jest smietnikiem zachodu. Usilna gonitwa za kolarzami, na rowerze wigry 3. Nie w tym wieku, nie z tymi ludzmi

      • 5 2

    • (1)

      Wynika z tego że z centrum Oslo znikną taksówki i sklepy bo nie będzie jak dowieść towaru a mieszkańcy centrum nie będą mieli aut a jedynie rowery(zapewne wjadą nimi na autostrady)

      • 3 1

      • jak pomyslisz to moze bedziesz wiedział :)

        • 0 0

    • jak będziesz brał przykłady z Paryża to daleko nie zajedziesz żadnym pojazdem.

      • 0 0

  • (1)

    Energia odnawialna tak tylko ze SKM i trajtki biorą prąd z elektoceplowni która pali węgiel.Co z tego ze spaliny nie wydostają z rury wydechowej skoro komin aż furczy od tego eko transportu

    • 5 4

    • otóż to!

      w dodatku straty przesyłowe energii elektrycznej to nawet 30%, czyli spora część z tego węgla w elektrowni idzie w komin bezproduktywnie. Energia powinna być wytwarzana jak najbliżej miejsca użytkowania. No chyba, że chcemy zabrać producentom paliwa i dać zarobić dostawcom energii elektrycznej.

      • 0 0

  • i po co ?

    Lepiej zamiast tych przegubowców zrobiliby więcej pas-busów byłoby większy pożytek

    • 4 2

  • (2)

    Nihil novi, przecież już jeździły przegubowe trolejbusy w Gdyni. Wszyscy się urodzili wczoraj i już nie pamiętają?

    • 12 0

    • no ale przecież te trolle albo przyjezdni nie mogą pamiętać lat 90.

      bo ich na świecie jeszcze nie było więc się nie liczy

      • 6 0

    • jeszcze pamiętam dyskusję kilka lat temu przy ich likwidacji

      że nie nadają się do ruchu ze wzgl na specyfikę tras, budowę jezdni i inne dyrdymały. Teraz nagle wszystko jest takie inne i wspaniałe, że przegubowce mogą wrócić. Ale koniecznie po rozpisaniu nowego przetargu!

      • 0 0

  • do budy w latach 90tych jeżdziłem przegubem 25

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane