- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (102 opinie)
- 2 Narkotykowa piwnica na Chełmie (46 opinii)
- 3 Kierowca wpadł do kanału portowego (48 opinii)
- 4 W tym roku odstrzelono 90 dzików (129 opinii)
- 5 Najludniejsze ulice w Trójmieście (114 opinii)
- 6 700 nowych mieszkań w centrum miasta (304 opinie)
Przejazd pociągiem retro po bajpasie kartuskim
W piątek odbędzie się ostatni przejazd bajpasem kartuskim przed rozpoczęciem modernizacji tej linii kolejowej. Tego dnia wykonanych zostanie kilka kursów pociągiem retro, głównie na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy. Na obu stacjach zorganizowane zostaną festyny, podczas których będzie można wygrać bilety na przejazd.
Pożegnalnych przejazdów w sumie będzie kilka, a niektóre z nich pojadą także częściowo po linii PKM. Specjalne przejazdy odbywać się będą zabytkowym pociągiem z historycznymi wagonami retro i lokomotywą SM42.
Rozkład jazdy pociągu retro:
- Gdańsk Główny (9:30) - Kartuzy (10:43) - Kokoszki (11:23),
- Kokoszki (11:39) - Kartuzy (12:26),
- Kartuzy (12:43) - Kokoszki (13:24),
- Kokoszki (13:40) - Kartuzy (14:43) - Gdańsk Główny (16:12),
- Gdańsk Główny (16:30) - Gdynia Główna (17:25) - Gdańsk Główny (18:00).
Na pierwszy przejazd z Gdańska Głównego przygotowanych jest ok. 100 biletów. Na kolejne kursy między Kokoszkami a Kartuzami ok. 160.
Jak można zdobyć bilety?
Po pierwsze, biorąc udział w konkursach, jakie będą organizowane podczas festynów 4 czerwca. Oba zaczną się o godz. 10 przy dworcach kolejowych - nowym w Kartuzach i starym, nieczynnym w Gdańsku-Kokoszkach
Po drugie, śledząc profil PKM na Facebooku, na którym w tym tygodniu będą rozdawane bilety na każdy z przejazdów planowanych 4 czerwca.
Czym jest bajpas kartuski?
Tzw. bajpas kartuski to kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji linii PKM, jak i rozbudowy oraz elektryfikacji linii 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.
Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona na dwie części.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 r., zaś PLK 26 lutego 2021 r.
W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 r.
Wydarzenia
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-31 18:13
Pkm 43 banki za 1.5 km (6)
Dlaczego?
Bo jak robili nową linię w starym śladzie to po zach. stronie obwodnicy przy zbiorniku retencyjnym nie zrobili od razu rozjazdów w kierunku Kokoszek. I teraz będą rozwalać to co zbudowali parę lat temu.- 18 22
-
2021-05-31 18:48
(1)
jak elektryfikacji nie zrobili to co dopiero rozjazdy?
- 7 2
-
2021-06-01 16:46
Pretensje w sprawie brak elektryfikacji należy kierować tylko i wyłącznie do pkp plk. wieszanie druta nad PKM w trakcie jej budowy, gdy elektryfikacja linii 201 była tylko w planach, byłoby niegospodarnością. Minęło 6 lat, mamy wybranego wykonawcę elektryfikacji PKM a pkp plk jest dalej w lesie z linią 201.
- 2 1
-
2021-05-31 18:57
Jeden rozjazd z toru południowego
Przejście między torowe zostało zrealizowane już podczas budowy PKM w 2015 roku.
- 13 0
-
2021-05-31 20:06
i po co te teorie spiskowe (1)
Odgałęzienie w kierunku Kokoszek było od razu przewidziane, a rozjazdu nie było sensu wbudowywać, bo nie wiadomo było ile lat trzeba by czekac na jego wykorzystanie i czy będzie on wtedy ok. W okolicy Kiełpinka, wbudowano natomiast "lepsze" rozjazdy dla kierunku kokoszkowskiego niż przeciwnego. Zobacz sobie na google earth ze przejście rozjazdowe
Odgałęzienie w kierunku Kokoszek było od razu przewidziane, a rozjazdu nie było sensu wbudowywać, bo nie wiadomo było ile lat trzeba by czekac na jego wykorzystanie i czy będzie on wtedy ok. W okolicy Kiełpinka, wbudowano natomiast "lepsze" rozjazdy dla kierunku kokoszkowskiego niż przeciwnego. Zobacz sobie na google earth ze przejście rozjazdowe z toru północnego na południowy dla relacji Wrzeszcz-Kokoszki jest łagodniejsze, a tym samym dłuższe niż przeciwne przejście dla kierunku lotnisko-Wrzeszcz. Odejście do Kokoszek, będzie z toru południowego.
- 12 0
-
2021-06-01 16:40
Możesz tłumaczyć ale zawsze znajdą się chętni do ponarzekania. "Nie znam się ale się wypowiem".
- 0 0
-
2021-06-03 08:02
45 milionow, bo roboty wzmocnieniowe, osuwisko oraz nowe obiekty
Wystarczy przeczytać pfu. A co do tekstu, ze wszystko powinno robić plk? Tak, ale z jakiegoś powodu nie chciało/bało się najtrudniejszego odcinka.
- 1 0
-
2021-05-31 15:11
Pociąg ok. Tylko szkoda, że lokomotywa spalinowa a nie parowóz. (12)
Jak jeżdził parowóz, to była dopiero atrakcja! Ostatnio widziałem parowóz rok temu w Krakowie na dworcu głównym z pociągiem retro do Wieliczki. Parowóz chyba był przerobiony na gaz, bo nie kopcił. Z komina szło tylko gorące powietrze. Kiedy jeździła Costerina było fajnie. Dym, kłęby pary. Cofnąłem się w czasie o ponad 50 lat kiedy wagonami pulmanowskimi jechaliśmy z moją babcią do Opola.
- 76 5
-
2021-05-31 16:18
(8)
Nie ma w Polsce parowozów przerobionych na gaz. Wszystkie obecnie sprawne (a jest ich ledwie kilka) są opalane węglem tak jak za czasów planowej eksploatacji.
- 14 1
-
2021-05-31 17:11
No, nie jestem taki pewny. (4)
Kiedy stał na stacji z komina unosiło się tylko gorące, drgające powietrze. Kiedy ruszył z charakterystycznym dźwiękiem fu, fu, fu - nic się nie zmieniło. Żadnego dymu, tylko dołem spod cylindrów poszły kłęby pary. Na tendrze też nie widziałem węgla. Stąd moje przypuszczenie co do paliwa. Nie było też zapachu charakterystycznego dla spalanego węgla
Kiedy stał na stacji z komina unosiło się tylko gorące, drgające powietrze. Kiedy ruszył z charakterystycznym dźwiękiem fu, fu, fu - nic się nie zmieniło. Żadnego dymu, tylko dołem spod cylindrów poszły kłęby pary. Na tendrze też nie widziałem węgla. Stąd moje przypuszczenie co do paliwa. Nie było też zapachu charakterystycznego dla spalanego węgla czy benzyny. Pociąg z tyłu miał podczepioną lokomotywe elektryczną ale pantograf miała opuszczony. W parowozie był maszynista z pomocnikiem. Nie wiem na jakim paliwie parowóz jechał ale na pewno nie był to węgiel ani drewno. Pamiętam parowozy z dzieciństwa a potem Costerinę więc jestem pewny o czym piszę. Nie sprawdzałem informacji w internecie ale teraz postaram się sprawdzić.
- 3 10
-
2021-05-31 17:23
(1)
Jeśli palacz przez jakiś czas nic nie dorzucał do paleniska a było spore ciśnienie pary w kotle to wtedy dymu nie będzie, szczególnie jeśli jest ciepłe, suche powietrze.
- 12 0
-
2021-05-31 17:48
Dzięki za wyjaśnienie.
Przez całe życie człowiek się uczy;-)
- 9 1
-
2021-05-31 19:51
(1)
"Opalanie parowozów mazutem na PKP rozpoczęto po 1964 r., korzystając z radzieckich rozwiązań. Zakładano przerobienie na mazutowe z pasażerskich Pt47, Ol49 z towarowych Ty2, Ty4, Ty5, Ty23, Ty45, Ty246, Tw1. Stacje tankowania mazutu zlokalizowano w Toruniu, Zajączkowie Tczewskim, Olsztynie i Białymstoku"
- 1 0
-
2021-05-31 20:04
Długo to nie pociągnęło.
Do lat 80-tych ponownie przebudowano wszystkie parowozy na opalanie węglem.
- 2 0
-
2021-05-31 17:18
Może i masz rację. Wpisałem "pociag retro Kraków" (2)
Niby na filmiku pokazują palenisko w parowozie, ale na tym samym filmiku widać tylko parę, nie dym. Może to jakiś specjalny brykiet?
- 1 0
-
2021-05-31 17:51
Latem parowozy mniej dymią bo powietrze jest cieplejsze. (1)
Nie widać wtedy pary tak wyraźnie jak w innych porach roku. A dym ze spalania węgla jest tylko wtedy gdy węgiel świeżo trafił do paleniska. Parowóz nie zawsze dymi tak jak to by się mogło wydawać. ;)
- 6 0
-
2021-06-01 06:02
Dym w Krakowie
Nie tak łatwo odróżnić od powietrza
- 8 1
-
2021-06-01 11:17
jak jeździł parowóz to się ekoterroryści wściekali i protestowali
- 0 0
-
2021-06-01 14:59
Wiesz czemu nie kopcił?
Parowóz kopci tylko wtedy, kiedy świeżo dorzucony węgiel się rozżarza. Potem już nie ma dymu. W domowym piecu też tak jest. Z komina wylatuje też kłębami zużyta para, ale tylko w czasie rozruchu i w czasie pracy. Niektórzy mylą ją z dymem. Kiedy parowóz stoi, nie pracuje, ale jest rozgrzany i w gotowości do pracy, to faktycznie nad kominem jest tylko rozgrzane powietrze. Były parowóz na olej opałowy, ale nigdy na gaz. Takie połączenie jest technicznie niewykonalne.
- 0 0
-
2021-06-02 01:59
Okazjonalna ciuchcia
Ostatni przejazd był chyba 2 czy 3 lata temu. Organizował Turkol na wynajętej Olce z Wolsztyna. W tym roku Turkol jeździ na spalinówkach, bo jedna Olka poszła na P5. A zgodnie z umową podpisaną na obsługę linii z Wolsztyna muszą być sprawne dwa parowozy. A Wolsxtyn ma ich 3. Jakiś czas temu słyszałem , że są przymuarki do uruchomienia jeszcze
Ostatni przejazd był chyba 2 czy 3 lata temu. Organizował Turkol na wynajętej Olce z Wolsztyna. W tym roku Turkol jeździ na spalinówkach, bo jedna Olka poszła na P5. A zgodnie z umową podpisaną na obsługę linii z Wolsztyna muszą być sprawne dwa parowozy. A Wolsxtyn ma ich 3. Jakiś czas temu słyszałem , że są przymuarki do uruchomienia jeszcze jednego pod warunkiem zdobycia kasy. Kościerzyna też chciała zorganizować poprzez budżet obywatelski i inne fundusze uruchomienie jednego parowozu, ale kilku bezmózgich oszołomów powiedziało ,że nie stać Kościerzyny na fanaberie i za tą kasę wyremontować do dwóch km chodnika. Tylko nie pomyśleli , że chodnik nie przyciągnie turystów. Tu trzeba szukać opcji w wielu dziedzinach .
Jeśli się chce doić kasę z turystów , to na początek trzeba zainwestować i to nie mało.- 0 0
-
2021-05-31 14:50
Super sprawa! Tylko SP45 + zielony czteropak piętrusa (10)
Taki zestaw powinien kursować codziennie na PKM, a nie tylko w retro.
- 50 10
-
2021-05-31 16:19
Nie ma już lokomotyw SP45 i piętrowych wagonów BIPA.
- 15 0
-
2021-05-31 16:55
Kolonie i obozy na Kaszubach (7)
Ten zielony, wesoły pociąg przypomina mi obozy i kolonie na Kaszubach za czasów komuny..
Lato, szczęście, beztroskie chwile, wiatr we włosach...
Ehh , młodość...- 17 2
-
2021-05-31 17:16
Komuna.. szczęście, beztroskie chwile (4)
W kolejce za chlebem o 4 rano mając 7 lat...
Ech młodość
No chyba że mama stała w kolejce,....- 7 12
-
2021-05-31 23:35
Dowódca twojej bojówki opowiadał ci to?
- 3 2
-
2021-06-01 05:35
ale za to chlebek jaki smaczny
świeżutki, prosto z piekarni...
ciekawe, czy ta piekarnia w Oliwie przy Derdowskiego jeszcze istnieje...- 3 0
-
2021-06-01 06:28
Akurat jego młodość przypadała na komunę i dobrze wspomina
te młodość nie komunę.
- 4 1
-
2021-06-01 07:53
Za komuny nigdy nie stałem od 4 rano za chlebem, nasluchales sie synku TVPis
- 3 2
-
2021-05-31 20:42
(1)
Zielona lokomotywa spalinowa, oliwkowe wagony piętrowe, plecak na aluminiowym stelażu, namiot, spodnie dzwony, gitara, ognisko, wino owocowe, kaszubskie jeziora i lasy.
Kiedyś byle co cieszyło. Teraz ludzie mają wszystko i nic ich nie cieszy. Tylko depresje i tabletki na głowę.- 16 1
-
2021-06-01 00:08
kiedys to byly czasy, teraz nie ma czasow
- 7 0
-
2021-06-01 16:42
Taa, najlepiej jeszcze SP45 w wersji z czynnym ogrzewaniem parowym. Niech jeździ raz do roku, ale osoby korzystające codziennie z PKM (która w założeniu jest linią kolei miejskiej) mają komfort jazdy jaki jest standardem w XXI wieku.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.