Fakty i opinie

Przejazdy tramwajowe wymagają napraw. GAiT wciąż szuka wykonawcy

Najnowszy artukuł na ten temat

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Miejsca przecięcia szyn tramwajowych z jezdnią i chodnikami od zawsze nastręczają problemów w bieżącym utrzymaniu. Nawierzchnia jezdni w takich miejscach niemal zawsze szybko ulega zniszczeniu, a w Gdańsku obecnie brakuje firmy, która mogłaby się podjąć takich napraw. Pierwszy przetarg GAiT na realizację najpilniejszych napraw zakończył się fiaskiem - nikt nie złożył oferty.



Jak oceniasz stan bieżącego utrzymania torowisk tramwajowych?

bardzo dobrze, wszystko jest błyskawicznie naprawiane 3%
przeciętnie, niektóre miejsca wymagają już robót budowlanych 33%
fatalnie, wszystko się sypie, nawet nowe tory wymagają poprawek 64%
zakończona Łącznie głosów: 1395
Opera BałtyckaMapka, MickiewiczaMapka, Hucisko na skrzyżowaniu z Wałami JagiellońskimiMapka oraz przy Urzędzie MiejskimMapka - to tylko kilka przykładowych miejsc, gdzie stan przejść i przejazdów przez tory tramwajowe woła o pomstę do nieba.

Obecnie ich bieżące utrzymanie leży w gestii spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która z kolei próbuje znaleźć wykonawcę na realizację najpilniejszych robót torowych.

W przetargu ogłoszonym kilka tygodni temu oferty nie złożył jednak żaden podmiot.

GAiT: dokonujemy napraw torów na bieżąco



- Stale dokonujemy obserwacji stanu torowisk i na jego podstawie realizowane są prace naprawcze przez Dział Torów GAiT. Równolegle w najbliższym czasie powtórzony zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy specjalistycznych napraw nawierzchni drogowych na terenie całego miasta - zapowiada Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:

Przejazdy tramwajowe przy Operze jak progi zwalniające



Prowizorka na Hucisku, docelowa naprawa po przetargu



O tym, jak wyglądają prace prowadzone przez GAiT, można przekonać się na wspomnianym już Hucisku w rejonie Wałów Jagiellońskich. Przejście dla pieszych zostało tam tymczasowo wypełnione masą bitumiczną. Przejazdy są w nie lepszym stanie, choć remont torów i przejazdów w tym miejscu był prowadzony zaledwie trzy lata temu.

- Naprawa nawierzchni na przejściu przez tory na Hucisku ma charakter tymczasowy. Po wyłonieniu wykonawcy napraw we wspomnianym przetargu wykonana zostanie w tym miejscu specjalistyczna naprawa nawierzchni. Podobne prace planowane są m.in. na ul. Mickiewicza, przy Operze Bałtyckiej, 3 Maja i w każdym innym miejscu wymagającym naprawy - zapowiada rzecznik GAiT.
Czytaj też artykuł z 2012 r.:

Torowisko na Mickiewicza zniszczone po pięciu latach



Inna konstrukcja? GAiT: każda wymaga bieżącego utrzymania



W kontekście najbardziej zdegradowanych przejazdów często nasi czytelnicy sugerują stosowanie płyt gumowych, które lepiej znoszą intensywną eksploatację. Inne miasta stosują również kostkę brukową, którą w razie potrzeby łatwo uzupełnić, lub osadzają szyny w konstrukcjach betonowych.

Jak tłumaczy GAiT, płyty gumowe nie nadają się do złożonych układów torowych, zaś wszystkie inne technologie, niezależnie od swoich zalet, wymagają także bieżącego utrzymania i napraw.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście

Opinie (140) 10 zablokowanych

  • (8)

    Niby taka współczesna europejska otwarta i tolerancyjna metropolia kolebka tzw. wolności a tu obraz jak w Afryce równikowej. Łata na łacie :D

    • 152 36

    • Najpierw zacznij tu płacić podatki, a nie w Bąkowie, Baninie czy innej Łomży hehe

      • 18 28

    • zamiast próbować wynalazków trzeba stosować sprawdzone sposoby (2)

      betonowa płyta do której na sztywno przytwierdzone są szyny i na której położona jest nawierzchnia dla pieszych i samochodów to jedyne trwałe rozwiązanie - te nasze wszystkie pływające rozwiązania gdzie podkłady pracują pod obciążeniem i strasznie niszczą nawierzchnię to sposób na utylizację miejskich pieniedzy

      • 15 2

      • Aha...

        Z tego co kojarzę, dokładnie te rozwiązanie jest w Szczecinie... Po przejechaniu się po ich drogach, ich przejazdach po torach i, o zgrozo, tramwajem, stwierdzam że mamy naprawdę nienajgorszy stan torowisk...
        W Szczecinie tramwaj skacze jak by jechał po treblinkach a nie szynach...

        • 1 0

      • Jak płyta betonowa to dużo lepiej zastosować rozwiązania podparcia ciągłego jak ERS.

        • 1 1

    • u was w Afryce czy w niezwykle tolerancyjnej europejskiej stolicy pod Mordami?

      • 0 3

    • Moze tak wyslac panow inzynierow do Wiednia, albo innego miasta np w Niemczech, gdzie takich problemow jeszcze nie widzialem. (albo sa naprawiane na bierzaco). Mogliby sie tez nauczyc, jak sie buduje chodniki i ulice, ktore wytrzymuja 30 lat a nie 3 jak u nas.

      • 5 2

    • miasto wojewódzkie a drogi jak we wsi ...wstyd jak przyjeżdzają turyści z całej PL czy zachodu

      .....to sie w głowie nie mieści

      • 5 1

    • Armi krajowej a 3maja niby nie tak dawno robione a juZ się sypie!

      • 0 1

  • Oj jest dużo do poprawy moi drodzy I kochani (5)

    A odcinek koło opery Bałtyckiej jest tego przykładem..

    • 99 9

    • W naszym mieście jest wiele rzeczy do poprawy (1)

      Władze tego nie zauważają

      • 8 4

      • A to kampania a to trzeba bronic Sławka,to kod,to lpg+ tyle sie dzieje.. nie ma czasu na glupoty.

        • 2 3

    • Co ty znowu wąchałeś, przecież to samo pisze w artykule, sven , czytasz na pałę i tak samo piszesz, weź daj sobie spokój z tym komentowaniem bo nic to mądrego nie wnosi

      • 7 3

    • Tramwaje to przeżytek. Każdego stać na 25letniego sztrucla. Pakowanie kasy w jakieś autobusy i inne burakowozy dla biedoty nie ma sensu. Tylko szersze ulice.

      • 3 3

    • I jeszcze odcinek przy galerii bałtyckiej, w swoim samochodzie czuję się jakbym jechała samochodem terenowym na off-road.

      • 1 1

  • Guma (5)

    Te gumowe też do niczego się nie nadają. Wszystkie pofalowane jak fale Dunaju. Przez żaden taki przejazd nie przejedzie się komfortowo, bez bujania samochodu.

    • 81 3

    • Bo laca przez to przeladowane ciezarowki mimo zakazow

      • 13 5

    • Te gumowe jak sie wytra to w połączeniu z deszczem robia lodowisko

      • 5 5

    • Płyty gumowe nie nadają się w miejscach, w których występuje ruch samochodów ciężarowych/autobusów - nie mają do tego odpowiedniej nośności i szybko się przez to niszczą.

      • 9 0

    • Ale po kocich lbach to kierowcy pędzą i wtedy się jakoś nie martwią (1)

      • 1 5

      • Nie pędzę po kocich łbach, ale to 2 zupełnie różne sprawy. Na dobrze ułożonych i nie zniszczonych kocich łbach nie ma zagrożenia, że uderzy się o jezdnię podwoziem

        • 3 2

  • (2)

    Szybciej porządek zróbcie z ludźmi. Brak maseczek i przepełnione Tramwaje. rzeczywistość tych wakacji. i pyskowanie do motorniczego, że osoba x jest królem i maski nie musi.

    • 46 41

    • Zalecam w ramach terapii kurs 10tką, ewentualnie 148 z i do Nowego Portu;) Ten piekny zapach specjala wydychanego przez paniczów unikających parania ubrań, mycia zębów czy higieny osobistej... natychmiast zmienisz priorytety, przy czym brak maseczki to najmniejsze zło;)

      • 5 5

    • Dlaczego namawiasz GAiT do łamania prawa?

      Kierowca nie ma prawa odmówić przejazdu pasażerowi bez maseczki, przerwać z tego powodu kurs i uzależniac dalszą jazdę od założenia maseczki. W wielu miastach o tym wiedzą. Myślę że w Gdańsku też ale tutejsza sitwa najwyraźniej dała takie zalecenia GAiT żeby wyrwać się przed szereg z nieuprawnionymi restrykcjami.

      • 1 3

  • (4)

    Przy 3 maja, torowisko wygląda jak na dalekim wschodzie. A to przeciez przed samym dworem naszych wladz. Torowiska w opłakanym stanie a dwor zajmuje sie budowaniem przejsc tam gdzie sa tunele

    • 120 10

    • (1)

      Tu by trzeba było zrobić generalny remont całej kartuskiej wzdłuż trasy do siedlc. Z wymianą odplywową deszczowki. Choć mimo remontu. I tak podczas ulew kartuska w kierunku siedlc będzie płynąć że względu na to, że wszystko spływa z suchanina i z chelmu oraz spływa z powstańców warszawskich do nowych ogrodów podczas ulew. Więc w tym kierunku nic się nie zmieni :) dobrze, że forum postawili i za budowali trasę kolejową bo chociaż skarpy znów się nie zsuną na tory jak x lat temu.

      • 4 3

      • Przez to Urząd Miejski jest zalewany

        • 1 1

    • tyle że tam mało tramwajów jeździ.

      • 3 1

    • przecież oni nie dojeżdząją komunikacją miejską

      Tak jeżdzą tylko urzędnicy niższego szczebla a wiec nie mający nic do powiedzenia

      • 9 3

  • Dużo do zrobienia (3)

    Zapytajcie się motorniczych oni wiedzą najlepiej

    • 74 1

    • Takie mamy teraz nieudolne władze (2)

      • 5 4

      • (1)

        To się ciesz, że nie dorwał się do władzy walnięty Brałn, czy ten drugi wariat od krucjat pro rodzinnych haha, to dopiero byśmy mieli tu Kambodżę;)

        • 5 5

        • A skąd to

          wiesz?

          • 2 2

  • (5)

    Gdyby ode mnie zależało to jak wyglądać mają gdańskie torowiska to w pierwszej kolejności zaprosiłbym do Gdańska inżynierów i specjalistów z Niemiec bądź Francji, gdzie torowiska i ich utrzymanie stanowią wzór do naśladowania. Poprosiłbym o rady, modele rozwiązań, modele zarządzania. Dlaczego nie skorzystać? Może warto

    • 119 5

    • Tramwaje wszedzie to juz przeszłosc i raczej utrzymanie tylko jako atrakcja turystyczna (1)

      • 4 31

      • Następny z propagandzistów z Bohaterów Getta?

        • 7 2

    • bo Niemiec czy Francuz u siebie robi jak u siebie (1)

      A nasi wiadomo jak.. byle taniej i do końca gwarancji wytrzymało..

      • 22 1

      • Ktos mu na to pozwala

        Jak biały człowiek przyjeżdżał do Indian to dawał im lusterko za złoto. Do Gdańska jak przyjeżdża to wie komu posmarować i robi tak by najwięcej zarobić a nie by działało. Ty myślisz że Niemiec czy Francuz ma jakąś misję jak przyjeżdża do Gdanska?

        • 2 4

    • Świetny pomysł, zaraz w GAiT zrobią taką "roboczą" wizytę, nich no tylko ten covid się uspokoi

      Pojedzie prezes i kilku zauszników na wymianę doświadczeń a potem wrócą do Gdańska i będzie tak jak było

      • 19 0

  • Chyba ja złoże swoją ofertę.. Zrobię to Drogo, ale dobrze i na lata .. (1)

    • 25 4

    • Panie, my ze śwagrem to i 3 razy taniej zrobimy. Dziś reperuję swojego VW T4, pakuje harnasie, chłopaków i śmigamy z Kartuz na robotę do Gdańska. Zachodzi tylko pytanie gdzie tam macie monopol? Słyszałem, że to maxa jest blisko, troche dalej też pub pod rurami. Bedzie gdzie chodzić na przerwie!

      • 6 1

  • No rychło w czas. (2)

    Szybko się zorientowaliscie. Jarmark się skończył, turyści wyjeżdżają to czas zająć się miastem?

    • 37 8

    • W końcu nas zauważyli

      • 7 0

    • dziwne myślenie

      miasto jest dla mieszkańców, a nie dla turystów. oni zresztą takich detali nie zauważają, bo akurat są na plaży albo pijani

      • 4 0

  • Kolejny przykład z 1000 ,ze Miasto Powinno zrezygnować z kosztownych nieopłacalnych tramwajów . (23)

    Tramwaj niem żadnych zalet w mieście jest reliktem PRLu.i powinno byc zastapione nowoczesnymi autobusami bez emisyjnymi z wydzieleniem bus pasów zamiast torowisk .W wiekszosci miejsc w miescie torowiska zajmują więcej miejsca niz bus pasy,koszty ich rewmontów i budowy są wielokrotnie wieksze niz zwykłej drogi i sa praktycznie bez urzyteczne pamietajcie ze z buspasów korzystaja karetki pogotowia i inne słuzby.W wielu miastach pozwalaja nawet rozładowac koroki .Torowiska nie mają żadnych zalet sa jedynie dodatkowym czynnikiem wytwarzającym ogromny hałas w miescie dlatego nikt z mieszkańców nie chce miec tramwaju pod oknami .Dlatego tez wtrzymane sa inwestycje na ul.Studzienki i inne. Bus pasy maja same zalety tramwaje są jedynie szkodnikami w.W autobusie jest o wiele wiecej miejsca niz w tramwaju dla pasazerów. Autobus wjedzie wszedzie i nie blokuje całej lini po awari!A w Gdańsku w szczególności dzien bez awarii tramwaju to dzien stracony .Czy jak ostatnio 17 godzin awaria i naprawa trakcji blokujaca cała linie!!

    • 47 97

    • Z Nowego Portu do centrum tramwajem można dojechać w jakieś 15/maks 17 min. Autem minimalnie szybciej, ale dodatkowe minuty poświęca się na kombinowanie z miejscem do parkowania, więc finalnie to tramwaj jest szybszy;) Wgle to powojenny pomysł budowy autostrady przez środek centrum, to był chory pomysł, przez to rozcięto historyczne centrum na dwie części, od błędnika aż do dolnego miasta...

      • 13 10

    • Masz koncepcje z Detroit z okresu lat 30 ubiegłego wieku. (2)

      Oni zlikwidowali tramwaje i jeszcze szybciej je przywracali.

      • 17 7

      • ty ameryke to widziałes najwyzej co na mapie i tyle o niej wiesz

        • 6 15

      • Co ciekawe, w niektórych miastach lobby paliwowe

        Wymogło umowę, na mocy której miasta miały nigdy nie próbować odbudowy systemów tramwajowych. Tam nie masz więc tramwaju - legislacyjnie nazwano go "lekką koleją uliczną"

        • 3 1

    • (2)

      drugi problem to że ciągle stoją na światłach przy przejazdach. Niestety nawet jakby jechały z boku, to nie da się tego pominąć, bo są uliczki w prawo, w lewo i tak by je przecinały.

      • 9 1

      • W Gdańsku tramwaje tracą 20-40% czasu w oczekiwaniu na zielone światło (1)

        W Krakowie szybki tramwaj linia 50 - tramwaj stoi na jednych światłach (a jedzie przez całe miasto)
        W Poznaniu szybki tramwaj też z priorytetami.
        Przykładów można wymieniać mnóstwo. Tylko w Gdańsku się nie da.

        • 7 2

        • W Gdańsku na Ciebie trąbią, jak się nie władujesz w poprzek na tory na skrzyżowaniu

          Może by od tego zacząć?

          • 3 1

    • jak zrobią autobus który odjeżdża z Dworca Głównego aż do Oliwy/Jelitkowa (tak jak tramwaj) i będzie szybszy niż tramwaj, to jestem za.

      • 5 4

    • Autobusy zastępują tramwaje w czasie awarii a powinny zastąpić je na stałe.Brak wad tramwajów (1)

      • 5 12

      • Brak wad tramwajów powiadasz?
        Autobusy też stoją na światłach, poza tym stoją w korkach, też czasem się psują (a co gorsza nawet płoną czasami).
        Na odcinku gdańsk główny - Jelitkowo autobus nie wiem czy zdałby egzamin, no chyba że jechałby tylko grunwaldzką. Poza tym jaka różnica byłaby w czasie?
        SKMką dotrzesz do Żabianki, do pętli Oliwskiej już nie (bo jeżdżą tam pociągi PKP), np. by pójść sobie do Parku Oliwskiego.

        • 7 2

    • Przystanek autobusowy mozna wykonać dosłownie w każdym miejscu bo autobus nie potrzebuje pętli (2)

      Nie potrzebuje tez kosztownej trakcji i torowiska .Komunikacja powinna byc bardziej dostepna i przystanki powinny byc w miejscach gdzie ułatwią przemieszczanie sie mieszkancom .np blizej nad morzem .

      • 3 9

      • Autobus potrzebuje drogi (1)

        W mieście droga 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) kosztuje tyle samo co w pełnię wyposażona linia tramwajowa.
        Ba, na tramwaj 85% kasy daje UE, na drogi ciężko dostać 50%, a już za trzy lata nawet 20% nie dostaniesz.
        Autobusy takie super, ale ktoś te drogi buduje i za niemałe pieniądze.
        W perspektywie 50 lat autobus jest około 2x droższy od tramwaju (ale to po wliczeniu wszystkiego, a nie tylko kosztu zakupu pojazdu).

        • 4 1

        • Głąbie bzdury jakie pleciesz popierwsze UE daje kase ale nie na stare szroty z Niemiec

          Ue tak daje kase na nowoczesne rozwiązania jak autobusy elektryczne czy napędzane paliwem bez emisyjnym.Bus pas nie jest zwykła drogą i tak kosztuje 5 razy miej i jest 5 razy szybciej wykonana.

          • 0 3

    • Widzisz

      zainwestuj w siebie lub słownik poprawnej polszczyzny.

      • 2 2

    • Głupstwa (2)

      Proszę się nauczyć Polskiego najpierw, a potem pisać na tyle bezsensowne rzeczy.
      "Bez urzyteczne"? Serio?
      Bezużyteczne powinno stać.
      To trzeba nie tramwaje i torowiska usunąć, a tylko to wszystko wyremontować. W Krakowie tramwaj jeździ cicho, w Niemczech też, w Trójmieście również pojedzie cicho.
      Zdewastować torowiska to znaczy popełnić ten samy błąd co popełnili Francuzi w Paryżu w latach 60.

      • 6 3

      • "Bezużyteczne powinno stać."
        powinno "być napisane".
        Stoi to krowa na łące. Tak to się po niemiecku mówi.

        • 2 6

      • ty nie byłes nigdzie poza wioska za gdańskiem wiec niepisz o tramwajach gdzie indziej

        Bo na całym swiecie zastępują je autobusami elektrycznymi i wodorowymi

        • 0 3

    • Same głupstwa (1)

      1) zajmują mniej miejsca - droga dla autobusów musi mieć ponad 6m. Tramwaj zmieścisz w 5m.
      2) koszty są takie same jak dla drogi 2x2. Tramwaj remontujesz co 30 lat, drogę co 6-8 lat i generalny co 20 lat.
      3)Karetki i straż - jak masz nawierzchnię bezpodsypkową to też przejadą. Zresztą po co karetka ma jechać po torowisku? Jak do wypadku to niemal na pewno uczestnikiem są samochody, a nie tramwaje.
      4) Tramwaje są sporo cichsze od ruchu autobusowego/drogowego. Tylko trzeba je prawidłowo wykonać.
      We Francji każdy chce mieszkać przy dobrze zrobionym tramwaju.
      Akurat Nowa Politechniczna stoi bo miasto zamiast zbudować dobrze tramwaj, kombinuje i próbuje ten tramwaj maksymalnie popsuć.
      5) tramwaj jest o wiele większy od autobusu
      6) autobus wszędzie nie wjedzie, tramwaj wjedzie tam, gdzie wybudujemy tory.
      7) Refundacja sieci - i problemy z awariami znikają. Natomiast w Gdańsku nikt o tym pojęciu nie słyszał.
      8) To że Gdańsk nie umie w tramwaje nie znaczy, że tramwaj jest zły. Po prostu miasto sobie nie radzi.
      7)

      • 5 3

      • głupku nigdzie droga dla autobusu niema 6 metrów,Remonty torowiska leming sa u nas co roku!!

        Koszty sa 5 razy większe i nie mogą być nizsze ,przyznaj się z jakiej wioski się urwałeś dzbanku ?? :) Niemasz bladego pojecie co za brednie wypisujesz i jeszcze się tym chwalisz remonty torowiska sa unas nawet kilka razy w roku a o remoncie dróg nie masz jak widać najmniejszej wiedzy .
        Po co karetce buspas no to już szczyt twojego poziomu dzbanku :)
        Tak tramwaje są cichsze od autobusów elektrycznych czy napędzanych innym, paliwem bez emisyjnym raz ze jesteś slepy to nawet głuchy.
        We Francji każdy chce mieszkać przy tramwaju tak identycznie jak w Gdańsku :)
        I jeszcze jedno dziecko ty nie podawaj przykładow z innych państw bo po twoim wpisie widać ze nie rozumiesz nawet instrukcji obsługi kasownika w autobusie :) A tym bardziej nie byłes nigdzie poza wioska za Gdańskiem
        Nie wszędzie można wybudować tory wszędzie może być ulica.
        Każdy może mieć mózg nawet jeśli jest dzbanem ale nie każdy potrafi z niego korzystać.

        • 1 8

    • To nic nowego ze ciemnota raz wyleje swoje żale i zacznie pisac bzdury ze trawaj jest lepszy. (1)

      Matoły zamiast tramwaju na stogi mogły być Bus pasy koszt remontu był by 3 razy niższy i dawno była by droga otwarta obecnie tramwaj tam jedzie z predkoscia 10km

      • 0 6

      • byłeś? jechałeś? z tą prędkością to tylko pokonuje krótki fragment

        • 2 0

    • Przykład z Malmo i z Gdyni

      W Malmo w miejsce tramwajów pojawiły się autobusy wieloczłonowe VanHool na CNG - w wielu miejscach mają osobną przestrzeń (jak torowisko) jednak dalej od ścisłego centrum zjeżdżają na wspólne pasy ruchu.
      W Gdyni natomiast rozpoczęto testy 3 członowego 24 metrowego trolejbusu Solaris z akumulatorami, do tego trzeba dodać sensowne buspasy i mamy naprawdę elastyczny środek transportu.

      • 1 2

    • Twój mózg jest reliktem prlu

      Ma same zalety wzgledem autobusu tylko trzeba odpowiednio go dostosowac. Twoje argumenty sa i**otyczne i zastanawiam się jakim cudem masz odwage wypowiadac takie kwestie. Na calym swiecie na komunikacja wiedzie prym, to wlasnie autobus nie nadaje ske do miasta, stoinw korkach, smrodzi spalinami i ma o wiele mniejsza pojemność niz tramwaj. Pozs. Tym jest drozszy w eksploatacji paradoksalniebalentanszy w zakupie. Tyle ze trajtek milion km zrobi bez problemu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.