- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (281 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (134 opinie)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (73 opinie)
Przejazdy tramwajowe wymagają napraw. GAiT wciąż szuka wykonawcy
Miejsca przecięcia szyn tramwajowych z jezdnią i chodnikami od zawsze nastręczają problemów w bieżącym utrzymaniu. Nawierzchnia jezdni w takich miejscach niemal zawsze szybko ulega zniszczeniu, a w Gdańsku obecnie brakuje firmy, która mogłaby się podjąć takich napraw. Pierwszy przetarg GAiT na realizację najpilniejszych napraw zakończył się fiaskiem - nikt nie złożył oferty.
Obecnie ich bieżące utrzymanie leży w gestii spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która z kolei próbuje znaleźć wykonawcę na realizację najpilniejszych robót torowych.
W przetargu ogłoszonym kilka tygodni temu oferty nie złożył jednak żaden podmiot.
GAiT: dokonujemy napraw torów na bieżąco
- Stale dokonujemy obserwacji stanu torowisk i na jego podstawie realizowane są prace naprawcze przez Dział Torów GAiT. Równolegle w najbliższym czasie powtórzony zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy specjalistycznych napraw nawierzchni drogowych na terenie całego miasta - zapowiada Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT.
Czytaj też:
Przejazdy tramwajowe przy Operze jak progi zwalniające
Prowizorka na Hucisku, docelowa naprawa po przetargu
O tym, jak wyglądają prace prowadzone przez GAiT, można przekonać się na wspomnianym już Hucisku w rejonie Wałów Jagiellońskich. Przejście dla pieszych zostało tam tymczasowo wypełnione masą bitumiczną. Przejazdy są w nie lepszym stanie, choć remont torów i przejazdów w tym miejscu był prowadzony zaledwie trzy lata temu.
- Naprawa nawierzchni na przejściu przez tory na Hucisku ma charakter tymczasowy. Po wyłonieniu wykonawcy napraw we wspomnianym przetargu wykonana zostanie w tym miejscu specjalistyczna naprawa nawierzchni. Podobne prace planowane są m.in. na ul. Mickiewicza, przy Operze Bałtyckiej, 3 Maja i w każdym innym miejscu wymagającym naprawy - zapowiada rzecznik GAiT.
Czytaj też artykuł z 2012 r.:
Torowisko na Mickiewicza zniszczone po pięciu latach
Inna konstrukcja? GAiT: każda wymaga bieżącego utrzymania
W kontekście najbardziej zdegradowanych przejazdów często nasi czytelnicy sugerują stosowanie płyt gumowych, które lepiej znoszą intensywną eksploatację. Inne miasta stosują również kostkę brukową, którą w razie potrzeby łatwo uzupełnić, lub osadzają szyny w konstrukcjach betonowych.
Jak tłumaczy GAiT, płyty gumowe nie nadają się do złożonych układów torowych, zaś wszystkie inne technologie, niezależnie od swoich zalet, wymagają także bieżącego utrzymania i napraw.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Miejsca
Opinie (140) 10 zablokowanych
-
2020-08-17 11:02
(8)
Niby taka współczesna europejska otwarta i tolerancyjna metropolia kolebka tzw. wolności a tu obraz jak w Afryce równikowej. Łata na łacie :D
- 152 36
-
2020-08-17 11:14
Najpierw zacznij tu płacić podatki, a nie w Bąkowie, Baninie czy innej Łomży hehe
- 18 28
-
2020-08-17 13:12
zamiast próbować wynalazków trzeba stosować sprawdzone sposoby (2)
betonowa płyta do której na sztywno przytwierdzone są szyny i na której położona jest nawierzchnia dla pieszych i samochodów to jedyne trwałe rozwiązanie - te nasze wszystkie pływające rozwiązania gdzie podkłady pracują pod obciążeniem i strasznie niszczą nawierzchnię to sposób na utylizację miejskich pieniedzy
- 15 2
-
2020-08-17 15:27
Aha...
Z tego co kojarzę, dokładnie te rozwiązanie jest w Szczecinie... Po przejechaniu się po ich drogach, ich przejazdach po torach i, o zgrozo, tramwajem, stwierdzam że mamy naprawdę nienajgorszy stan torowisk...
W Szczecinie tramwaj skacze jak by jechał po treblinkach a nie szynach...- 1 0
-
2020-08-17 15:34
Jak płyta betonowa to dużo lepiej zastosować rozwiązania podparcia ciągłego jak ERS.
- 1 1
-
2020-08-17 15:47
u was w Afryce czy w niezwykle tolerancyjnej europejskiej stolicy pod Mordami?
- 0 3
-
2020-08-17 18:06
Moze tak wyslac panow inzynierow do Wiednia, albo innego miasta np w Niemczech, gdzie takich problemow jeszcze nie widzialem. (albo sa naprawiane na bierzaco). Mogliby sie tez nauczyc, jak sie buduje chodniki i ulice, ktore wytrzymuja 30 lat a nie 3 jak u nas.
- 5 2
-
2020-08-17 20:09
miasto wojewódzkie a drogi jak we wsi ...wstyd jak przyjeżdzają turyści z całej PL czy zachodu
.....to sie w głowie nie mieści
- 5 1
-
2020-08-26 08:05
Armi krajowej a 3maja niby nie tak dawno robione a juZ się sypie!
- 0 1
-
2020-08-17 11:04
Oj jest dużo do poprawy moi drodzy I kochani (5)
A odcinek koło opery Bałtyckiej jest tego przykładem..
- 99 9
-
2020-08-17 11:33
W naszym mieście jest wiele rzeczy do poprawy (1)
Władze tego nie zauważają
- 8 4
-
2020-08-17 17:22
A to kampania a to trzeba bronic Sławka,to kod,to lpg+ tyle sie dzieje.. nie ma czasu na glupoty.
- 2 3
-
2020-08-17 11:52
Co ty znowu wąchałeś, przecież to samo pisze w artykule, sven , czytasz na pałę i tak samo piszesz, weź daj sobie spokój z tym komentowaniem bo nic to mądrego nie wnosi
- 7 3
-
2020-08-17 13:17
Tramwaje to przeżytek. Każdego stać na 25letniego sztrucla. Pakowanie kasy w jakieś autobusy i inne burakowozy dla biedoty nie ma sensu. Tylko szersze ulice.
- 3 3
-
2020-08-17 20:14
I jeszcze odcinek przy galerii bałtyckiej, w swoim samochodzie czuję się jakbym jechała samochodem terenowym na off-road.
- 1 1
-
2020-08-17 11:04
Guma (5)
Te gumowe też do niczego się nie nadają. Wszystkie pofalowane jak fale Dunaju. Przez żaden taki przejazd nie przejedzie się komfortowo, bez bujania samochodu.
- 81 3
-
2020-08-17 11:06
Bo laca przez to przeladowane ciezarowki mimo zakazow
- 13 5
-
2020-08-17 11:08
Te gumowe jak sie wytra to w połączeniu z deszczem robia lodowisko
- 5 5
-
2020-08-17 12:40
Płyty gumowe nie nadają się w miejscach, w których występuje ruch samochodów ciężarowych/autobusów - nie mają do tego odpowiedniej nośności i szybko się przez to niszczą.
- 9 0
-
2020-08-17 13:31
Ale po kocich lbach to kierowcy pędzą i wtedy się jakoś nie martwią (1)
- 1 5
-
2020-08-17 14:10
Nie pędzę po kocich łbach, ale to 2 zupełnie różne sprawy. Na dobrze ułożonych i nie zniszczonych kocich łbach nie ma zagrożenia, że uderzy się o jezdnię podwoziem
- 3 2
-
2020-08-17 11:07
(2)
Szybciej porządek zróbcie z ludźmi. Brak maseczek i przepełnione Tramwaje. rzeczywistość tych wakacji. i pyskowanie do motorniczego, że osoba x jest królem i maski nie musi.
- 46 41
-
2020-08-17 11:54
Zalecam w ramach terapii kurs 10tką, ewentualnie 148 z i do Nowego Portu;) Ten piekny zapach specjala wydychanego przez paniczów unikających parania ubrań, mycia zębów czy higieny osobistej... natychmiast zmienisz priorytety, przy czym brak maseczki to najmniejsze zło;)
- 5 5
-
2020-08-18 03:57
Dlaczego namawiasz GAiT do łamania prawa?
Kierowca nie ma prawa odmówić przejazdu pasażerowi bez maseczki, przerwać z tego powodu kurs i uzależniac dalszą jazdę od założenia maseczki. W wielu miastach o tym wiedzą. Myślę że w Gdańsku też ale tutejsza sitwa najwyraźniej dała takie zalecenia GAiT żeby wyrwać się przed szereg z nieuprawnionymi restrykcjami.
- 1 3
-
2020-08-17 11:08
(4)
Przy 3 maja, torowisko wygląda jak na dalekim wschodzie. A to przeciez przed samym dworem naszych wladz. Torowiska w opłakanym stanie a dwor zajmuje sie budowaniem przejsc tam gdzie sa tunele
- 120 10
-
2020-08-17 11:20
(1)
Tu by trzeba było zrobić generalny remont całej kartuskiej wzdłuż trasy do siedlc. Z wymianą odplywową deszczowki. Choć mimo remontu. I tak podczas ulew kartuska w kierunku siedlc będzie płynąć że względu na to, że wszystko spływa z suchanina i z chelmu oraz spływa z powstańców warszawskich do nowych ogrodów podczas ulew. Więc w tym kierunku nic się nie zmieni :) dobrze, że forum postawili i za budowali trasę kolejową bo chociaż skarpy znów się nie zsuną na tory jak x lat temu.
- 4 3
-
2020-08-17 13:33
Przez to Urząd Miejski jest zalewany
- 1 1
-
2020-08-17 11:24
tyle że tam mało tramwajów jeździ.
- 3 1
-
2020-08-17 11:47
przecież oni nie dojeżdząją komunikacją miejską
Tak jeżdzą tylko urzędnicy niższego szczebla a wiec nie mający nic do powiedzenia
- 9 3
-
2020-08-17 11:08
Dużo do zrobienia (3)
Zapytajcie się motorniczych oni wiedzą najlepiej
- 74 1
-
2020-08-17 11:23
Takie mamy teraz nieudolne władze (2)
- 5 4
-
2020-08-17 12:30
(1)
To się ciesz, że nie dorwał się do władzy walnięty Brałn, czy ten drugi wariat od krucjat pro rodzinnych haha, to dopiero byśmy mieli tu Kambodżę;)
- 5 5
-
2020-08-17 16:06
A skąd to
wiesz?
- 2 2
-
2020-08-17 11:08
(5)
Gdyby ode mnie zależało to jak wyglądać mają gdańskie torowiska to w pierwszej kolejności zaprosiłbym do Gdańska inżynierów i specjalistów z Niemiec bądź Francji, gdzie torowiska i ich utrzymanie stanowią wzór do naśladowania. Poprosiłbym o rady, modele rozwiązań, modele zarządzania. Dlaczego nie skorzystać? Może warto
- 119 5
-
2020-08-17 11:13
Tramwaje wszedzie to juz przeszłosc i raczej utrzymanie tylko jako atrakcja turystyczna (1)
- 4 31
-
2020-08-17 14:50
Następny z propagandzistów z Bohaterów Getta?
- 7 2
-
2020-08-17 11:13
bo Niemiec czy Francuz u siebie robi jak u siebie (1)
A nasi wiadomo jak.. byle taniej i do końca gwarancji wytrzymało..
- 22 1
-
2020-08-17 13:20
Ktos mu na to pozwala
Jak biały człowiek przyjeżdżał do Indian to dawał im lusterko za złoto. Do Gdańska jak przyjeżdża to wie komu posmarować i robi tak by najwięcej zarobić a nie by działało. Ty myślisz że Niemiec czy Francuz ma jakąś misję jak przyjeżdża do Gdanska?
- 2 4
-
2020-08-17 11:49
Świetny pomysł, zaraz w GAiT zrobią taką "roboczą" wizytę, nich no tylko ten covid się uspokoi
Pojedzie prezes i kilku zauszników na wymianę doświadczeń a potem wrócą do Gdańska i będzie tak jak było
- 19 0
-
2020-08-17 11:09
Chyba ja złoże swoją ofertę.. Zrobię to Drogo, ale dobrze i na lata .. (1)
- 25 4
-
2020-08-17 11:42
Panie, my ze śwagrem to i 3 razy taniej zrobimy. Dziś reperuję swojego VW T4, pakuje harnasie, chłopaków i śmigamy z Kartuz na robotę do Gdańska. Zachodzi tylko pytanie gdzie tam macie monopol? Słyszałem, że to maxa jest blisko, troche dalej też pub pod rurami. Bedzie gdzie chodzić na przerwie!
- 6 1
-
2020-08-17 11:10
No rychło w czas. (2)
Szybko się zorientowaliscie. Jarmark się skończył, turyści wyjeżdżają to czas zająć się miastem?
- 37 8
-
2020-08-17 11:27
W końcu nas zauważyli
- 7 0
-
2020-08-17 12:36
dziwne myślenie
miasto jest dla mieszkańców, a nie dla turystów. oni zresztą takich detali nie zauważają, bo akurat są na plaży albo pijani
- 4 0
-
2020-08-17 11:10
Kolejny przykład z 1000 ,ze Miasto Powinno zrezygnować z kosztownych nieopłacalnych tramwajów . (23)
Tramwaj niem żadnych zalet w mieście jest reliktem PRLu.i powinno byc zastapione nowoczesnymi autobusami bez emisyjnymi z wydzieleniem bus pasów zamiast torowisk .W wiekszosci miejsc w miescie torowiska zajmują więcej miejsca niz bus pasy,koszty ich rewmontów i budowy są wielokrotnie wieksze niz zwykłej drogi i sa praktycznie bez urzyteczne pamietajcie ze z buspasów korzystaja karetki pogotowia i inne słuzby.W wielu miastach pozwalaja nawet rozładowac koroki .Torowiska nie mają żadnych zalet sa jedynie dodatkowym czynnikiem wytwarzającym ogromny hałas w miescie dlatego nikt z mieszkańców nie chce miec tramwaju pod oknami .Dlatego tez wtrzymane sa inwestycje na ul.Studzienki i inne. Bus pasy maja same zalety tramwaje są jedynie szkodnikami w.W autobusie jest o wiele wiecej miejsca niz w tramwaju dla pasazerów. Autobus wjedzie wszedzie i nie blokuje całej lini po awari!A w Gdańsku w szczególności dzien bez awarii tramwaju to dzien stracony .Czy jak ostatnio 17 godzin awaria i naprawa trakcji blokujaca cała linie!!
- 48 97
-
2020-08-17 11:17
Z Nowego Portu do centrum tramwajem można dojechać w jakieś 15/maks 17 min. Autem minimalnie szybciej, ale dodatkowe minuty poświęca się na kombinowanie z miejscem do parkowania, więc finalnie to tramwaj jest szybszy;) Wgle to powojenny pomysł budowy autostrady przez środek centrum, to był chory pomysł, przez to rozcięto historyczne centrum na dwie części, od błędnika aż do dolnego miasta...
- 13 10
-
2020-08-17 11:25
Masz koncepcje z Detroit z okresu lat 30 ubiegłego wieku. (2)
Oni zlikwidowali tramwaje i jeszcze szybciej je przywracali.
- 17 7
-
2020-08-17 11:27
ty ameryke to widziałes najwyzej co na mapie i tyle o niej wiesz
- 6 15
-
2020-08-17 18:09
Co ciekawe, w niektórych miastach lobby paliwowe
Wymogło umowę, na mocy której miasta miały nigdy nie próbować odbudowy systemów tramwajowych. Tam nie masz więc tramwaju - legislacyjnie nazwano go "lekką koleją uliczną"
- 3 1
-
2020-08-17 11:25
(2)
drugi problem to że ciągle stoją na światłach przy przejazdach. Niestety nawet jakby jechały z boku, to nie da się tego pominąć, bo są uliczki w prawo, w lewo i tak by je przecinały.
- 9 1
-
2020-08-17 14:34
W Gdańsku tramwaje tracą 20-40% czasu w oczekiwaniu na zielone światło (1)
W Krakowie szybki tramwaj linia 50 - tramwaj stoi na jednych światłach (a jedzie przez całe miasto)
W Poznaniu szybki tramwaj też z priorytetami.
Przykładów można wymieniać mnóstwo. Tylko w Gdańsku się nie da.- 7 2
-
2020-08-17 14:51
W Gdańsku na Ciebie trąbią, jak się nie władujesz w poprzek na tory na skrzyżowaniu
Może by od tego zacząć?
- 3 1
-
2020-08-17 11:28
jak zrobią autobus który odjeżdża z Dworca Głównego aż do Oliwy/Jelitkowa (tak jak tramwaj) i będzie szybszy niż tramwaj, to jestem za.
- 5 4
-
2020-08-17 11:30
Autobusy zastępują tramwaje w czasie awarii a powinny zastąpić je na stałe.Brak wad tramwajów (1)
- 5 12
-
2020-08-17 11:43
Brak wad tramwajów powiadasz?
Autobusy też stoją na światłach, poza tym stoją w korkach, też czasem się psują (a co gorsza nawet płoną czasami).
Na odcinku gdańsk główny - Jelitkowo autobus nie wiem czy zdałby egzamin, no chyba że jechałby tylko grunwaldzką. Poza tym jaka różnica byłaby w czasie?
SKMką dotrzesz do Żabianki, do pętli Oliwskiej już nie (bo jeżdżą tam pociągi PKP), np. by pójść sobie do Parku Oliwskiego.- 7 2
-
2020-08-17 11:49
Przystanek autobusowy mozna wykonać dosłownie w każdym miejscu bo autobus nie potrzebuje pętli (2)
Nie potrzebuje tez kosztownej trakcji i torowiska .Komunikacja powinna byc bardziej dostepna i przystanki powinny byc w miejscach gdzie ułatwią przemieszczanie sie mieszkancom .np blizej nad morzem .
- 3 9
-
2020-08-17 14:38
Autobus potrzebuje drogi (1)
W mieście droga 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) kosztuje tyle samo co w pełnię wyposażona linia tramwajowa.
Ba, na tramwaj 85% kasy daje UE, na drogi ciężko dostać 50%, a już za trzy lata nawet 20% nie dostaniesz.
Autobusy takie super, ale ktoś te drogi buduje i za niemałe pieniądze.
W perspektywie 50 lat autobus jest około 2x droższy od tramwaju (ale to po wliczeniu wszystkiego, a nie tylko kosztu zakupu pojazdu).- 4 1
-
2020-08-17 15:36
Głąbie bzdury jakie pleciesz popierwsze UE daje kase ale nie na stare szroty z Niemiec
Ue tak daje kase na nowoczesne rozwiązania jak autobusy elektryczne czy napędzane paliwem bez emisyjnym.Bus pas nie jest zwykła drogą i tak kosztuje 5 razy miej i jest 5 razy szybciej wykonana.
- 0 3
-
2020-08-17 12:23
Widzisz
zainwestuj w siebie lub słownik poprawnej polszczyzny.
- 2 2
-
2020-08-17 13:39
Głupstwa (2)
Proszę się nauczyć Polskiego najpierw, a potem pisać na tyle bezsensowne rzeczy.
"Bez urzyteczne"? Serio?
Bezużyteczne powinno stać.
To trzeba nie tramwaje i torowiska usunąć, a tylko to wszystko wyremontować. W Krakowie tramwaj jeździ cicho, w Niemczech też, w Trójmieście również pojedzie cicho.
Zdewastować torowiska to znaczy popełnić ten samy błąd co popełnili Francuzi w Paryżu w latach 60.- 6 3
-
2020-08-17 13:45
"Bezużyteczne powinno stać."
powinno "być napisane".
Stoi to krowa na łące. Tak to się po niemiecku mówi.- 2 6
-
2020-08-17 15:49
ty nie byłes nigdzie poza wioska za gdańskiem wiec niepisz o tramwajach gdzie indziej
Bo na całym swiecie zastępują je autobusami elektrycznymi i wodorowymi
- 0 3
-
2020-08-17 14:50
Same głupstwa (1)
1) zajmują mniej miejsca - droga dla autobusów musi mieć ponad 6m. Tramwaj zmieścisz w 5m.
2) koszty są takie same jak dla drogi 2x2. Tramwaj remontujesz co 30 lat, drogę co 6-8 lat i generalny co 20 lat.
3)Karetki i straż - jak masz nawierzchnię bezpodsypkową to też przejadą. Zresztą po co karetka ma jechać po torowisku? Jak do wypadku to niemal na pewno uczestnikiem są samochody, a nie tramwaje.
4) Tramwaje są sporo cichsze od ruchu autobusowego/drogowego. Tylko trzeba je prawidłowo wykonać.
We Francji każdy chce mieszkać przy dobrze zrobionym tramwaju.
Akurat Nowa Politechniczna stoi bo miasto zamiast zbudować dobrze tramwaj, kombinuje i próbuje ten tramwaj maksymalnie popsuć.
5) tramwaj jest o wiele większy od autobusu
6) autobus wszędzie nie wjedzie, tramwaj wjedzie tam, gdzie wybudujemy tory.
7) Refundacja sieci - i problemy z awariami znikają. Natomiast w Gdańsku nikt o tym pojęciu nie słyszał.
8) To że Gdańsk nie umie w tramwaje nie znaczy, że tramwaj jest zły. Po prostu miasto sobie nie radzi.
7)- 5 3
-
2020-08-17 15:48
głupku nigdzie droga dla autobusu niema 6 metrów,Remonty torowiska leming sa u nas co roku!!
Koszty sa 5 razy większe i nie mogą być nizsze ,przyznaj się z jakiej wioski się urwałeś dzbanku ?? :) Niemasz bladego pojecie co za brednie wypisujesz i jeszcze się tym chwalisz remonty torowiska sa unas nawet kilka razy w roku a o remoncie dróg nie masz jak widać najmniejszej wiedzy .
Po co karetce buspas no to już szczyt twojego poziomu dzbanku :)
Tak tramwaje są cichsze od autobusów elektrycznych czy napędzanych innym, paliwem bez emisyjnym raz ze jesteś slepy to nawet głuchy.
We Francji każdy chce mieszkać przy tramwaju tak identycznie jak w Gdańsku :)
I jeszcze jedno dziecko ty nie podawaj przykładow z innych państw bo po twoim wpisie widać ze nie rozumiesz nawet instrukcji obsługi kasownika w autobusie :) A tym bardziej nie byłes nigdzie poza wioska za Gdańskiem
Nie wszędzie można wybudować tory wszędzie może być ulica.
Każdy może mieć mózg nawet jeśli jest dzbanem ale nie każdy potrafi z niego korzystać.- 1 8
-
2020-08-17 15:39
To nic nowego ze ciemnota raz wyleje swoje żale i zacznie pisac bzdury ze trawaj jest lepszy. (1)
Matoły zamiast tramwaju na stogi mogły być Bus pasy koszt remontu był by 3 razy niższy i dawno była by droga otwarta obecnie tramwaj tam jedzie z predkoscia 10km
- 0 6
-
2020-08-17 17:21
byłeś? jechałeś? z tą prędkością to tylko pokonuje krótki fragment
- 2 0
-
2020-08-17 22:56
Przykład z Malmo i z Gdyni
W Malmo w miejsce tramwajów pojawiły się autobusy wieloczłonowe VanHool na CNG - w wielu miejscach mają osobną przestrzeń (jak torowisko) jednak dalej od ścisłego centrum zjeżdżają na wspólne pasy ruchu.
W Gdyni natomiast rozpoczęto testy 3 członowego 24 metrowego trolejbusu Solaris z akumulatorami, do tego trzeba dodać sensowne buspasy i mamy naprawdę elastyczny środek transportu.- 1 2
-
2020-08-17 23:23
Twój mózg jest reliktem prlu
Ma same zalety wzgledem autobusu tylko trzeba odpowiednio go dostosowac. Twoje argumenty sa i**otyczne i zastanawiam się jakim cudem masz odwage wypowiadac takie kwestie. Na calym swiecie na komunikacja wiedzie prym, to wlasnie autobus nie nadaje ske do miasta, stoinw korkach, smrodzi spalinami i ma o wiele mniejsza pojemność niz tramwaj. Pozs. Tym jest drozszy w eksploatacji paradoksalniebalentanszy w zakupie. Tyle ze trajtek milion km zrobi bez problemu.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.