- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (296 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (538 opinii)
- 3 Duży gmach w centrum powstał w 8 miesięcy (21 opinii)
- 4 Kolejni Terytorialsi złożyli przysięgę (129 opinii)
- 5 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (112 opinii)
- 6 Były senator skazany na więzienie (371 opinii)
Przejść przez tory na Oruni może nie być przez plany kolejarzy
Pod dużym znakiem zapytania stanęła budowa tuneli dla pieszych i bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów przez tory kolejowe na Oruni i św. Wojciechu. Na przeszkodzie w sfinalizowaniu planowanej inwestycji stanął konflikt zadań zleconych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska z planami kolejarzy. Spółka, która miała wykonać dokumentację projektową wystąpiła o rozwiązanie umowy.
- Pierwszy tunel dla pieszych powstać miał w ciągu ul. Sandomierskiej.
- Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowej i ul. Smętnej. W przyszłości miał być dojściem na przystanek PKP Gdańsk - Orunia.
- Z kolei do stacji PKP Gdańsk - Lipce poprowadzić miało podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. Niegowskiej.
Wybudowany miał zostać także bezkolizyjny przejazd dla aut pomiędzy ul. Dworcowa/Smętna a ul. Niegowską. W projekcie uwzględniono też montaż monitoringu i elementów małej architektury.
Inwestycja była szumnie zapowiadana przez miejskich włodarzy. Na opracowanie jej dokumentacji miasto zaplanowało ok. 1,15 mln zł. Wpłynęło pięć ofert od biur projektowych, ale tylko jedna mieściła się w tym budżecie:
- Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A - 949 560 zł
- Mosty Gdańsk Sp. z o.o. - 1 665 420 zł
- PBW INŻYNIERIA Sp. z o.o. - 1 943 400 zł
- Konsorcjum, Lider: Pracownia Projektów MID - 1 197 159 zł
- Europrojekt Gdańsk S.A. - 2 846 653, 76 zł
W październiku 2020 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Restrukturyzacji.
Jak się jednak dowiedzieliśmy, w trakcie prac projektowych w styczniu 2021 r. spółka PKP PLK S.A przedstawiła dokumentację przedprojektową dla projektu "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia wraz z dobudową odcinków nowych torów szlakowych oraz przebudową stacji Zajączkowo Tczewskie".
Po analizie wykazano, że koncepcja PKP wyklucza możliwość zaprojektowania i przyszłej realizacji niektórych elementów, ujętych w zakresie projektu zleconego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.Po zapoznaniu się z założeniami projektowymi przedstawionymi przez PKP PLK S.A okazało się, że część zakresu opracowania zleconego przez DRMG pokrywa się z zakresem PKP.
- Podjęte przez BPBK działania w celu zaprojektowania niektórych elementów zostały częściowo ujęte przez PKP PLK S.A w planach rozbudowy infrastruktury kolejowej. Ponadto po analizie wykazano, że koncepcja PKP wyklucza możliwość zaprojektowania i przyszłej realizacji niektórych elementów, ujętych w zakresie projektu zleconego przez DRMG. Z uwagi na inne parametry przyjęte przez PKP PLK S.A oraz informację przekazaną przez tę spółkę, że na etapie projektowania układ torowy może ulec zmianom uznano, że połączenie obu inwestycji na tym etapie jest trudne do skoordynowania - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W związku z tym wykonawca dokumentacji projektowej - spółka BPBK wystąpiła o rozwiązanie umowy. Obecnie trwają rozmowy w tej sprawie z biurem projektowym.
W sprawie skontaktowaliśmy się z PKP PLK. Gdy tylko otrzymamy stanowisko kolejarzy, zostanie ono opublikowane.
Aktualizacja, 8.07.2021
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już w lutym 2020 r. przekazały Urzędowi Miejskiemu w Gdańsku dokumentację przedprojektową dla projektu pn. "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia wraz z dobudową odcinków nowych torów szlakowych oraz przebudową stacji Zajączkowo Tczewskie". Ponownie, tę samą dokumentację przekazano na prośbę wykonawcy projektu realizowanego na zamówienie Miasta Gdańsk w styczniu 2021 r. Dokumentacja przygotowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględnia inwestycje miasta jako projekty powiązane według stanu na lipiec 2019 r - poinformował Przemysław Zieliński z PKP PLK.
Mieszkańcy Oruni narzekali także na głośne pociągi. Materiał archiwalny.
Kłopoty w planach na linii kolejarze-urzędnicy w Gdańsku...
Warto zaznaczyć, że to nie pierwszy raz, kiedy koncepcje kolejarzy i miejskich urzędników prowadzą do problemów przy planowanej inwestycji. W październiku ubiegłego roku kłopot dotyczył budowy drogi rowerowej wraz z kładką wzdłuż ul. Nowatorów.
Wskazywano wówczas, że jeżeli obie inwestycje doszłyby do skutku w planowanym kształcie - z kładki nie tylko nie będzie zejścia na peron, ale także jej elementy pojawią się m.in. w miejscu, gdzie powstać ma peron i torowisko.
...i w Gdyni
Natomiast w Gdyni w ostatnim czasie wybuchł głośny konflikt kolejarzy z władzami miasta. Miasto podpisało bowiem umowę na budowę węzła Karwiny z wybraną w przetargu firmą MTM. Tyle, że zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru i rozwoju PKM.
W oficjalnym komunikacie władze PKP PLK poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji. Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-07-05 09:24
W Gdańsku to standard że zamiast tuneli robi się przjeścia naziemnę (9)
Czekam teraz na komentarz "Jako pieszy chcę iść jak człowiek, na powierzchni, a nie jak szczur tunelem pod ziemią, i oczywiście żeby pieszy miał pierwszeństwo przed pociągiem. A że pociąg nie da rady się zatrzymać? Że fizyka? Olać to, mi się należy! Miasto dla ludzi!"
- 88 51
-
2021-07-05 18:43
Debik
- 0 3
-
2021-07-05 15:44
faktem jest że lepiej zastosować kładki niż tunele
zwłaszcza w przypadku Oruni
- 0 2
-
2021-07-05 14:24
Kolejny przyklad dzbana porównujesz dzbanku blachosmroda do komunikacji krajowej?
Porównujesz szkodnika miejskiego do komunikacji zbiorowej ?
- 2 8
-
2021-07-05 13:14
schować tory w tunelu - takie proste i powszechne w innych miastach a tu nie przychodzi niektórym do głowy...
- 8 1
-
2021-07-05 12:40
Brawo
Pięknie zaorałeś wykreowaną przez samego siebie bzdurną analogię, której nikt nawet nie próbuje głosić. Chochoł zmasakrowany, ale im pokazałeś tym "aktywistom"
- 4 13
-
2021-07-05 11:35
Dokladnie tak jak mówisz
Po co komu tunel? Przecież ludzie mogą stać w pełnym słońcu i wdychać świeże spaliny w oczekiwaniu na zielone. To im się należy!
A co do pociągów, to przecież pieszy zdąży przebiec pod szlabanem, zanim pociąg w niego walnie. To po co tunel...? Lepiej za to pady wymalować. A resztę dać na wybetonowanie miasta.
Denerwuje mnie już taPo co komu tunel? Przecież ludzie mogą stać w pełnym słońcu i wdychać świeże spaliny w oczekiwaniu na zielone. To im się należy!
A co do pociągów, to przecież pieszy zdąży przebiec pod szlabanem, zanim pociąg w niego walnie. To po co tunel...? Lepiej za to pady wymalować. A resztę dać na wybetonowanie miasta.
Denerwuje mnie już ta polityka nowej pani prezydent. Coś czuję, że będzie spora zagwozdka przy kolejnych wyborach. To nie będzie wybór dobrego gospodarza, tylko mniejszego zła... byle nie pis czy konfederacja...- 19 7
-
2021-07-05 10:44
Zrównujesz ruch samochodowy do
kolejowego aby dokopać tym, co chcą przejść naziemnych na ulicach ?
Mądry to ty nie jesteś.- 14 17
-
2021-07-05 10:06
Miasto przespało okres sprzed tzw ełro koko spoko, kiedy było poochłonięte budową stadionu (1)
Wzdłuż modernizowanej trasy kolejowej powstwały przejazdy (pod i nad ziemne) na koszt inwestora czyli PKP z przystawkami. Wszędzie tylko nie w Gdańsku. Budyń i jego komanda mieli ważniejsze sprawy na głowie, a "santo subito" mieszkańcom powiedział że mogli sami o to zadbać skoro tak im na tym zależy :-D
- 20 3
-
2021-07-05 11:18
Nawet
były prowadzone konsultacje społeczne. PLK miała na to kasę.
- 9 3
-
2021-07-05 17:23
Droga rowerowa (1)
A co z drogą rowerową wzdłuż ulicy Małomiejskiej na Oruni ? Kiedy będzie można bezpiecznie iść chodnikiem. Droga jest do 50 km/ h więc rowerzyści za kilkoma wyjątkami nie powinni przemieszczać się po chodniku
- 13 6
-
2021-07-05 22:05
Paw
Masz rację, z góry po chodniku pędzą jak szaleni rowerzyści ( Małomiejska ) raz dostałem w nogę rowerem to myślałem że kolano mi uszkodził, całe szczęście po tygodniu przeszło.
- 0 0
-
2021-07-05 15:44
Proponuję w ogóle zamknąć te 3 przejazdy najważniejsze dla ruchu samochodowego
Bo przecież aut z dnia na dzień ubywa w Gdańsku co widać gołym okiem choćby próbując dostać się do obwodnicy i udostępnić te przejścia dla chrząszcza dwubarwnego! Przecież mamy takie modne europejskie korki :)
- 30 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.