• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim. Trójwymiarowa zebra na drodze rowerowej na bulwarze w Lidzbarku Warmińskim.

Czy Gdańsk będzie kolejnym miastem po metropoliach w Islandii, Niemczech czy Holandii, gdzie powstanie trójwymiarowe przejście dla pieszych? W Polsce podobną technologię zastosowano już w Szczecinie i Lidzbarku Warmińskim. Z pomysłem stworzenia takich przejść w Oliwie wyszedł jeden z gdańskich radnych.



Pierwsze przejścia tego typu powstały kilka lat temu w Indiach. Później pomysł podchwyciły magistraty w europejskich miastach: niemieckich Schmalkalden, Viersen i Essen, Cairns w Australii czy Dunedin City w Nowej Zelandii.

Przejście trójwymiarowe - czy poprawi bezpieczeństwo?



Jak oceniasz pomysł wymalowania przejść dla pieszych w technologii 3D?

Nietypowe rozwiązania podchwyciły też polskie miasta. Kilka lat temu trójwymiarowa infrastruktura pojawiła się na przystankach tramwajowych w Szczecinie, w ubiegłym roku "unoszące się" nad nawierzchnią pasy wymalowano na drodze rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (powstała tam też pierwsza w kraju fluorescencyjna droga rowerowa).

Jedni traktowali to jako ciekawostkę i instalację artystyczną (przejścia malowano w formie np. rwącego potoku), drudzy zastanawiali się, jakie ma to przełożenie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Przejście 3D powoduje bowiem u kierowcy złudzenie optyczne, że na jezdni leży jakaś przeszkoda, co ma go skłonić do jazdy z mniejszą prędkością i szczególnej ostrożności. Jednak, jak wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Holandii, osiągany efekt jest praktycznie niezauważalny.

Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii. Przejścia 3D powstały już w wielu miastach na świecie. Na zdjęciu nietypowa zebra w Dunedin City w Nowej Zelandii.
Z propozycją, by takie przejście powstało w Gdańsku, wyszedł radny Jan Perucki. Przekonuje, że pasy w technologii 3D mogłyby pojawić się na już istniejących przejściach np. na Wodnika przy ZSO nr 2, w Oliwie na Czyżewskiego lub na ul. Polanki.

- W tym pierwszym miejscu kilka lat temu doszło do śmiertelnego potrącenia pieszej - właśnie na pasach - przypomina Perucki. - Aby nie generować dodatkowych kosztów, można by wymalować pasy tam, gdzie przejście już funkcjonuje, ale nie ma tam sygnalizacji świetlnej. Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach.
Jak przypomina portal brd24.pl pomysł drogowców ze Szczecina był atrakcyjny, kosztowny (ponad 2 mln zł) i niestety kompletnie się nie sprawdził. Kierowcy szybko przyzwyczaili się, że przeszkoda na jezdni jest tylko złudzeniem, co dalej prowadzi do uśpienia czujności i braku należytej reakcji w sytuacji, gdy na drodze rzeczywiście znajdzie się jakaś przeszkoda.

- Pomysł pozornie wydaje się atrakcyjny, ale podobnie jak holenderscy badacze czy moi koledzy ze Szczecina, podchodzę do niego z dystansem - ocenia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po pierwsze trójwymiarowe przejście ładnie wygląda na zdjęciu, ale bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni. Po drugie, kierowcy szybko się do niego przyzwyczajają i przestają przed nimi zwalniać. Po trzecie, wymalowanie pasów w ten sposób nie ma umocowania w przepisach i taka zebra mogłaby powstać tylko jako "oznakowanie tymczasowe". Z doświadczenia wiemy, że półśrodki się nie sprawdzają. Przykładem niech będzie pechowe przejście na Hallera, gdzie jeszcze kilka lat temu dochodziło do bardzo poważnych wypadków. Stosowaliśmy tam różne rozwiązania, od zwężania jezdni, przez kocie oczka, migające znaki, kamery rejestrujące wykroczenia. Zadziałały dopiero progi zwalniające - przypomina Wawrzonek.

Opinie (164) 10 zablokowanych

  • Wygląda jak leżąca trumna (1)

    Porażka, faktycznie kierowcy mogą przed tym czymś wykonywać gwałtowne manewry celem ominięcia. Wg mnie odpada

    • 24 7

    • z centrum?

      chyba handlowego

      • 0 1

  • (1)

    Normalnych pasów nie potrafią namalować, żeby po pierwszej zimie było je jeszcze widać a 3D chcą robić?

    • 24 1

    • A to prawda poniekąd

      Coś jest z jakością farby nie tak. Pasy namalowane są poprawnie, ale szybko znikają. Wietrzę spisek dostarczycieli farb, lub wykonawców.

      • 1 1

  • Bazradny Radny (2)

    Jest to przykład radnego co wnioskuje jak głupio wydać kasę bez realnych efektów. A swoją drogą to czy w Gdasku a szczególnie w Oliwie wszystkie przejścia są w tym roku już świezo odmalowane ?

    • 19 3

    • Może dlatego jesteś bezradny (1)

      Jeśli umiesz tylko obrazić to nie potrafisz współdziałać.

      • 1 5

      • prawda boli miejską świtę

        • 4 0

  • I tabuny imbecyli na środku drogi żeby zrobić (2)

    Znajomemu idealną focie na fejsbuczka. Z pewnością będzie to mega bezpieczne.

    • 25 1

    • Nie uważam, że tym epitetem (1)

      należy określać ludzi którzy chcieliby skorzystać z możliwości zrobienia sobie zdjęcia.

      • 0 2

      • zauważ, że wszystkie zdjęcia powyżej

        są robione ze środka drogi żeby uzyskać odpowiedni efekt ("3d" jest widoczne tylko pod właściwym kątem). Jeśli ktoś stoi na środku ruchliwej drogi (a takie lokalizacje są proponowane) bo musi zrobić zdjęcie i to jest ważniejsze niż bezpieczeństwo jego i innych użytkowników drogi to jest imbecylem.

        • 0 0

  • Australia i Nowa Zelandia w Europie;)

    • 12 0

  • Pan Perucki chyba ma ciśnienie ma Sejm.. (2)

    tak mi się zdaje

    • 14 2

    • Pan Perucki dużo robi, wychodzi z bardzo trafnymi propozycjami i pomysłami. Każdej dzielnicy życzę takich radnych jak on.

      • 1 0

    • W komentarzu chyba chodzi o

      o to, żeby napiętnować radnego. A co jest złego w chęci startowa nią do Sejmu? Jeśli ma pomysły, ochotę i umie rozmawiać i organizować ludzi to powinien i sam będę na niego głosował.

      • 1 0

  • Ciekawy pomysł

    Tylko to musi być trwałe a nie jak teraz po namalowaniu farbą pasy znikają w pół roku

    • 2 7

  • Są proste rozwiązania (1)

    Wystarczy zlikwidować wszystkie pasy, zostawić tylko te gdzie są światła. A piesi nie powinni mieć pierwszeństwa z wyjątkiem świateł

    • 11 11

    • takim jak ty bezmózgom powinno sie odbierac prawojazdy

      • 1 3

  • Głupota

    jeśli kierowcy nie wystarczają klasyczne oznaczenia - dla normalnej osoby jasne i przejrzyste - to czas na okulistę lub psychiatrę

    • 15 0

  • Fajne to. Chyba.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane