Fakty i opinie

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. fot. Mateusz Słodkowski/Trojmiasto.pl

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



zakończona Łącznie głosów: 2424
O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

graf. trojmiasto.pl

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (340) ponad 10 zablokowanych

  • Dzisiaj byłem na podwalu przedmiejskim na wysokości chmielnej na nowym przejściu i....... tłumy ludzi przechodziły. (2)

    Z cudownego, wspaniałego tunelu obok nikt nie korzystał.
    Jak to możliwe skoro są tak wspaniałe?
    Gdzie się podziały wszystkie dzbany piszące że przejście tam jest bez sensu?

    • 10 13

    • wyłącz windę w bloku

      to wszyscy będą chwalić schody.

      • 1 1

    • co chciałeś udowodnić?

      czy z tramwaju na skm przesiądę się bez używania tunelu?

      • 2 1

  • Należy tez wprowadzic oplaty za jazde blachoszrotem w mieście szybko się okaże ze miejsc do parkowania nawet jest za wiele (3)

    • 8 16

    • 6 zł za godzinę mnie skutecznie odstraszyło.

      pierwszy raz nie byłem na jarmarku od 40 lat.

      • 1 0

    • Fobia samochodowa nadal się pogłębia? (1)

      • 7 6

      • fobie to ty masz i widzisz tylko czubek własnego nosa z powodu totalnej głupoty chcesz truc spalinami innych

        a tacy jak ty powinni ponosic koszty leczenia za niszczenia zdrowia i srodowiska,wtedy prostaku bys szybko rozumu nabrał

        • 2 1

  • (22)

    Idźmy dalej w kierunku miasta tylko dla pieszych , a pustostany po empiku, kinie, i wiele innych, to będzie tylko początek.

    • 138 37

    • Dokładnie (8)

      Mówę to już od początku tych pomysłów, że ustanowienie strefy płatnego parkowania w Srodmieściu, z zaporowymi cenami za 1h postoju, powoduje wymieranie obszaru z normalnych użytkowników, którzy pojadą gdzie indziej - już na obrzeżach miast tworzą się dostępne centra i tam lokują się biznesy bo łatwo dowieźć dostawy i jest gdzie zaparkować.
      Sródmieście będzie dostępne tylko dla bogatej elity i obcisłogacich (w miesiacach wiosenno - letnich).

      • 16 14

      • W Krakowie 30 lat temu zabroniono wjazdu samochodami do centrum (7)

        I pomijając rok koronawirusowy Kraków był najczęściej odwiedzanym miastem przez turystów.
        To samochody powodują upadek miasta. Za rok niewielu turystów wróci do trójmiejskich korków.

        • 20 12

        • zamkniecie ruchu przy dworcu bardzo pomorze

          to genialne posunięcie.

          • 1 0

        • Krakau dla turystów (3)

          Właśnie dla turystów, Gdansk tez jest dla turystow, mi chodzi o wygodę i dostepnośc finansową dla mieszkańców. Jest za drogo na parkowanie

          • 9 4

          • (2)

            W Krk żyje się dość przyjemnie, a dla turystów jest kilka ulic na krzyż w centrum (zresztą centrum to jedna z gęściej zaludnionych dzielnic).
            A gdzie są mieszkańcy w Gdańsku? Chełm, Nowy Port, Przymorze, Suchanino, Zaspa, Wrzeszcz (po gęstości zaludnienia i miejskości dzielnic). I jak tu zbudować sensowne miasto, jak żadna z dzielnic gęsto zaludnionych (miejskich) nie jest w zasięgu ruchu pieszego, a duże dzielnice są o zabudowie jak na wsi (taki Jasień 20 tys. ludzi i gęstość zamieszkania jak dla wsi).

            • 4 7

            • No i widzisz, sam sobie odpowiedziałeś (1)

              Nikt nie będzie drałowal pieszo z Jasienia do Środmieścia, a z powodu zdzierstwa postojowego też nie pojedzie samochodem... Ergo, lokalne ośrodki rozrywkowo- gastronomiczne wytworzą sie na Jasieniu

              • 10 3

              • Lokalny handel nie powstanie

                Póki na takim Jasieniu najważniejszym będzie samochód i dojazd do "miasta".
                Dlatego walka z samochodozą powoduje wzrost takich ośrodków i poprawę warunków życia. Powszechną samochodozą prowadzi do suburbiów jak w USA, hektary domków i absolutnie nic poza tym.

                Inna sprawa to zakończenie dalszego dzikiego rozlewania się Trójmiasta. Bez tego wszystkie działania dla poprawy jakości życia będą nieskuteczne.

                • 6 4

        • (1)

          I to właśnie dla nich buduje się autostrady drogi ekspresowe... czyż w ten sposób nie zachęca sie ich do korzystania właśnie z auta? Budowana jest Trasa Kaszubska ile ona wtłoczy aut do Trójmiasta?

          • 4 1

          • Droga Zielona w powiązaniu z Trasą Kaszubską

            Jest ogromnym zagrożeniem tranzytu przez Pas Nadmorski. Na to my, mieszkańcy Przymorza nigdy nie pozwolimy, to m.in. zniszczy Park Reagana.
            No pasaran!!!!!!

            • 6 3

    • poczytaj coś na temat skutków przekształcania Kopenhagi w miasto przyjazne pieszym (5)

      i cyklistom od 1968 roku: liczba klientów sklepów i lokali gastronomicznych położonych przy ulicach otwartych dla ludzi, na których wyeliminowano ruch i parkowanie samochodów znacznie wzrosła, tak jak w wielu innych miastach świata. W Krakowie także znaczna część ulic centrum miasta jest uwolniona od samochodów, a handel i gastronomia kwitną, więc nie wypisuj swoich mądrości, świadczących głównie o silnym uzależnieniu mentalnym od samochodu. Obawiam się, że cierpisz na wiele innych schorzeń, również "somatycznych" takich jak nadwaga, otyłość i skłonność do nadciśnienia. To się leczy głównie wybierając inny niż samochód środek lokomocji w codziennych dojazdach do pracy lub szkoły.

      • 8 8

      • (4)

        A jest tam wzmianka o tym że rozbiera się linie kolejowe by budować ścieżki rowerowe? Miasto ma być przyjazne ale nie kosztem wykluczonych komunikacyjnie.

        • 8 2

        • obsesja antyrowerowa przejawia się w różnych formach. Podziwiam pracowitość (1)

          i odporność na argumenty. To nie rowerzyści zlikwidowali linię kolejową Pszczółki - Kartuzy. To nie rowerzyści zlikwidowali linię kolejową Kartuzy Sierakowice. Od wielu lat domagają się odbudowy tego połączenia kolejowego z Gdańskiem. Rower jest strategicznym partnerem kolei, tylko ani samorządy ani kolejarze nie zawsze to potrafią zrozumieć. Wokół stacji kolejowych potrzebne są strefy wolne od parkujących samochodów i poprawa komfortu dostępu pieszych i rowerzystów, ewentualnie parkingi kiss and ride, a nie darmowe place typu park and ride.

          • 1 6

          • Jeszcze nie słyszałem o tym aby rowerzyści nie chcieli ścieżki rowerowej budowanej śladem linii kolejowej. Logiczne że skoro rowerzyści nie budują drogi dla rowerów to i nic nie rozbierają. O tym co tam powstaje decyduje samorząd wiec słucham gdzie ci rowerzyści byli jak rozbierano linie kolejowa do Skarszew? A może z radością powitali właśnie nową ścieżkę rowerową?

            • 0 0

        • Pierwsze słyszę że coś rozebrali z myślą o rowerach. po co zmyślasz (1)

          • 0 0

          • Poczytaj sobie o planach w Nowej Soli i rozebranej linii kolejowej do Nowego. Do dopiero początek bo już rozebrano linie do Nowego Portu

            • 0 0

    • Dziwny stan umysłu...

      Masz rację. Tam gdzie są piesi tam wymiata miasto. Tętniące życiem obszary miasta pełne restauracji, sklepów, cukierni etc sa tam gdzie nie ma pieszych a rządza samochody. Dlatego też takie miejsce kwitną przy....autostradach i innych międzymiastowych przelotowkach. Piesi to szkodnicy w mieście! Brawo!

      • 1 2

    • nie idziemy w kierunku miasta tylko dla pieszych (2)

      idziemy w kierunku miasta głównie dla pieszych, rowerzystów, hulajnogistów i innych użytkowników mniej terenochłonnych i szkodliwych dla środowiska społecznego i naturalnego pojazdów takich jak samochody prywatne napędzane silnikami spalinowymi.

      • 5 8

      • I każda z tych grup, chce mieć "swój kawałek podłogi" (1)

        I wara innym od mojej ścieżki... W związku z tym hulajnogiści już są wywalani ze ścieżek rowerowych, bo "Panowie" rowerzyści chcą szybko jechać, rzucając pod nosem "k..wy" na pieszych...

        • 8 1

        • nie, ludzie poruszający się bez pośpiechu w strefach uspokojonego ruchu

          wolnych od parkujących i jeżdżących szybko samochodów bardzo szybko potrafią się porozumieć przy pomocy kontaktu wzrokowego i nie chcą mieć "swojego kawałka podłogi dla siebie". To że niektórzy sangwinicy pultają się w internecie i chcą wszystkie grupy od siebie separować, to nie jest argument.

          • 0 5

    • Znajdź mi pustostan w strefie ograniczonego ruchu w Krakowie

      Oj, długo byś szukał, a samochodem od 30 lat tam nie wjedziesz.

      To samo w innych miastach bez samochodu. Natomiast jak tam pustostany na Świętojańskiej w Gdyni, gdzie do niedawna był dojazd samochodem pod same drzwi? Co drugi lokal pusty.
      Tylko wyrzucenie samochodów z centrum uratuje lokalny biznes.

      • 11 9

    • Przecież to centrum handlowe idzie do wyburzenia (1)

      Tam jest planowany hotel

      • 6 4

      • Nie będzie już więcej potrzebnych hoteli w gd.

        • 10 5

  • Naziemna trasa dla samochodów ,na odcinku Gdańsk-Gdynia.

    Dołem do Gdyni,górą z powrotem.Przepustowość dwa razy większa by była.Ha ha,tak się robi w USA

    • 0 1

  • Samochody do tunelów piesi na powierzchni (17)

    Bardzo dobrze że powstanie naziemne przejście dla pieszych.
    Czas najwyższy aby to piesi byli najważniejsi w centrach dużych miast.

    • 167 203

    • nie ma czegos takiego (8)

      jak najwazniejsi, ale taka postawa osob niezmotoryzowanych jest wiesniacka, nigdy nie slyszalem zeby ktos ze zmotoryzowanych mowil ze jest wazniejszy... chcesz cale centrum dla pieszych ?! zbuduj tunele dla samochodow.

      • 29 25

      • (6)

        Akurat kierowcy pokaż chamstwa dają każdego dnia, po prostu się do tego przyzwyczailiśmy i nie zwracamy na to szczególnej uwagi.

        • 25 15

        • Taaa! Piesi są święci ... (5)

          ...nigdy na czerwonym, zawsze w wyznaczonym miejscu, zawsze trzeźwi, prawidłowo oznakowani po zmierzchu, nie śmiecą ...i tacy w ogóle cacy. Zaznaczam, że nie uważam, że kierowcy są bez winy.

          • 20 13

          • Samochody to smród i hałas (3)

            Powinien Być zakaz wjazdu autem do centrum i tyle w temacie.

            • 6 13

            • (2)

              Piesi tez czasem śmierdzą i wydają hałasy.

              • 10 4

              • Jeżdżą zdezelowanymi gratami i zatruwają środowisko (1)

                Buraka od samochodziarza nie odróżnisz oni nawet do biedronki musza pod samiutkie drzwi, a najlepiej jak by mógł do środka wjechać

                • 4 4

              • Wypad na swoje wiochy, zdezelowane diesle !!!

                • 1 0

          • A ja nie uważam, że piesi są święci. Chamstwo to nie kwestia środka transportu, ale charakteru, a tu niestety jest nieciekawie.

            Btw, pieszym wolno chodzić po alkoholu ;)

            • 19 0

      • przecież tuneli i wiaduktów dla samochodów jest już w Gdańsku kilka(naście)

        zmotoryzowani nie mówią, że są najważniejsi, ale często przyjmują milczące założenie, że są najważniejsi lub uważają to za oczywistość. Jak ktoś spokojnie kwestionuje to pseudooczywiste założenie, to jest oskarżany np. o to, że chce wszystkich przesadzić na rowery, jest postkomunistą, lewakiem lub nie jest zdolny do zdania egzaminu na prawo jazdy lub też nie stać go na kupno samochodu. Całe szczęście posty zwolenników alternatywnych poglądów nie są jeszcze usuwane z tego portalu - chyba do tego nie dojdzie, ale próby ich dyskredytowania trwają od wielu lat.

        • 11 5

    • Piesi

      Myślę że karetki, SP, policja, służby oczyszczania też powinny być piesze...

      • 0 3

    • racja

      masz rację i jak zwykle samochodziarze ciebie minusują, to straszne bo w interesie żadnego pieszego - ani mieszkańca ani turysty nie są żadne tunele! Co za chamstwo, żeby uważać, że samochodem trzeba przebijać się tuż przy starówce i zabiegać o to, żeby tak pozostało, niech sobie zobaczą jak to jest we Wrocławiu na przykład... nie mówiąc już o miastach w zachodniej Europie, to wstyd, że u nas prezydent miasta przewleka takie inwestycje....

      • 4 1

    • Stanowcze nie dla przejścia (4)

      Zaczniesz inaczej gadać wielki piechurze jak wsiądziesz do autobusu i będziesz musiał przez to przejście dłużej stać w korkach. Skoro jest tunel to na cholere robić przejście naziemne? Ten pomysł spowoduje jeszcze większe zakorkowanie centrum, kolejny chory pomysł ignorantów z urzędu miasta.

      • 10 11

      • (3)

        A chodziłeś tym tunelem że się wypowiadasz? Większość wypowiedzi jest od osób, które jeżdżą samochodem i nie widzą nic poza nim. Miej np za 2 minuty tramwaj, idź na niego zdążyć. Kolejny do twojego przystanku za 10 minut, bo inne nie ą tak zsychronizowane, by ta przesiadks sie opłacała - np jedziesz na bażyńskiego ale ucieknie ci 12 - wsiądziesz w 9tke, wysiadasz na zajezdni i różnice między tą dwunastką a nastepną piątką, która akurat jedzie, czekasz na przystanku.

        • 5 5

        • (1)

          Bzdury totalne. Codziennie chodzę tym tunelem do i z pracy. Najlepsza opcja. Jakbym miał stać przed przejściem i czekać na światła to dopiero bym się wkurzał.

          • 5 3

          • a szedłeś z ciężkimi torbami z pociągu? wąskimi schodami?

            inne rozwiązanie - zabrać po pasie ruchu z jezdni, poszerzyć przystanki i zainstalować windy. Tłok jest na przystankach taki, że cudem nikt nie wpada pod tramwaje...

            • 4 2

        • Problemy "zbiorkomu" ;)

          Kup samochód

          • 2 2

    • To najpierw niech zrobią ten tunel

      • 27 8

  • czyli kolejne światła i komunikacją miejską znowu dłużej

    • 1 3

  • Ale po co?

    Jest właśnie bardzo dobrze, że NIE ma przejścia naziemnego. Po to jest tunel, żeby nie utrudniać ruchu samochodów. Jest też bezpieczniej dla wszystkich.

    • 2 4

  • Kiedy wladze Gdanska przestana sluchac sieFRAGu? (1)

    Wszystkie przejscia naziemne nad podziemnymi to ich wymysl . tak samo zwezanie ulic wybudowanych z mysla coraz wiekszego ruchu drogowego. Maja jednego wroga .samochody .Wiec robia wszystko aby umilic ich wlascicielom zycie.Jestem ciekaw jakiego maja haka na wladze miasta ze robia wszystkie i**otyzmy jakie FRAG wymysli.

    • 5 3

    • dodatkowe przejscia = postoje aut = wieksza ilosc spalin = wydłuzone czasy jazdy komunikacji miejskiej

      Zwężenia Podwala Przedmiejskiego = większe korki , bo wg Fragu ruch się zmniejszył, zbudowano dwie blokady , na Chmielnej i Łąkowej a niedługo będzie trzecia na Zabim Kruku.

      • 1 1

  • Nie chcemy tuneli! (1)

    Ludzie chciał poruszać się po mieście, nie tunelami jak szczury tylko chodnikami, ulicami i przejściami naziemnymi. Rowerami, hulajnogami. Wielu starszych ludzi nie daje rady pokonać schodów, również niepełnosprawni. Dla nich to przejście jest wybawieniem. Dobra inwestycja, to samo przy LOT. Samochody nie muszą wjeżdżać do centrum jeśli to przejście im się nie podoba...

    • 8 9

    • rower i hulajnoge przez przejscie sie przeprowadza a nie przejazdza

      • 1 1

  • postęp polega (10)

    na tym, że mniejszość jest ważniejsza od większości?

    • 23 11

    • postęp polega na tym (6)

      że "większość" w coraz większym stopniu zaczyna rozumieć oczekiwania i uwarunkowania mniejszości i zaczyna zachowywać się tak, by je uwzględniać. Dialog coraz lepiej zinstytucjonalizowany i oparty o zasadę wzajemnego szacunku gra w życiu społecznym coraz większą rolę - ludzie zaczynają się coraz lepiej rozumieć i szybciej dochodzą do tzw. konsensusu, nie tylko do kompromisu. Położenie granic kompromisu bywa kwestionowane, właśnie w Gdańsku rozpoczyna się proces przesuwania ich w przeciwną niż dotychczas stronę: od zaspokajania zachcianek i potrzeb kierowców na rzecz poprawy komfortu ruchu niezmotoryzowanych, tak jak się to dzieje od wielu lat w innych miastach Polski i Europy.

      • 3 1

      • Pustka na rynku, wyłączonym z ruchu (5)

        Tak to wygląda w mniejszych miastach... Gdańsk dlatego jest tak dynamiczny i konkurencyjny, że nie utrudnia specjalnie aktywności kierowcom, wytwarzającym większe PKB.. Rozumiem potrzebę miasta przyjaznego pieszym, ale na Boga, należy to robić w sposób naprawdę zrównoważony...Miasta "piesze" to raczej małe miasta compactowe o krótkim zasięgu dojścia, wielkie metropolie mają z tym problem i w nich poszczególne dzielnice mogą być piesze ale musi być siatka szybkich połączeń między dzielnicami

        • 2 4

        • szybkie połączenia między wieloma dzielnicami Gdańska już są (1)

          Nazywają się SKM i PKM

          • 1 2

          • Na moja dzielnice nie dojeżdża ani skm ani pkm

            • 0 1

        • Kierowcy nie wytwarzają PKB, bo jadą swoim samochodem (1)

          Co więcej, transport samochodowy jest najmniej efektywny. Dużo więcej wzrostu generuje transport zbiorowy. Do tego zdecydowana większość zysków z samochodów jest konsumowana na potrzeby utrzymania tych samochodów (a wliczając koszty zewnętrzne wychodzimy na solidny minus).
          Ludzie którzy codziennie stoją po godzinę w korku generują PKB płacąc za paliwo, ale ten czas można znacznie lepiej wykorzystać.

          • 3 2

          • Transport zbiorowy jest koszmarnie drogi (patrz np. budżet Gdańska)

            Oczywiście, że większy PKB wytwarzają firmy i klienci korzystający z samochodów, jest on też najbardziej ekonomiczny. Do transportu zbiorowego podatnicy - mieszkańcy muszą dokładać, gdyż jest on deficytowy, czyli stanowi koszt nie przychód

            • 2 2

        • same tylko wypadki spowodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich 56mld zł rocznie

          to 2.5% PKB.

          tak wytwarzajw te pkb ;)

          • 4 1

    • mądrość ważniejsza od głupoty

      • 2 0

    • (1)

      Mniejszość stanowią kierowcy.

      • 6 3

      • Dokładnie z samochodu korzysta 25% Gdańszczan

        Reszta radzi sobie jakoś inaczej

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.