• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne i dwa wiadukty na nowym odcinku kolejowym PKM

Michał Brancewicz
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

W marcu 2022 r. rozpocznie się budowa 1,5-kilometrowego bajpasu kartuskiego, czyli fragmentu objazdu kolejowego na Kaszuby. Na odcinku realizowanym na zlecenie PKM powstanie nowy tor oraz przejście podziemne w nasypie, wiadukt kolejowy i drogowy. Prace potrwają do końca roku.



Budowa bajpasu jest podzielona na dwa zadania:

  1. PKM odbuduje niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą wartych 43,25 mln zł prac jest firma Torhamer.
  2. PLK zmodernizuje ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Wykonawcą wartych 91,5 mln zł netto prac jest konsorcjum firm Rajbud i Torhamer.

Z perspektywy czasu PKM okazała się dobrym projektem?

Bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229, powstaje w związku z toczącą się elektryfikacją PKM oraz planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Dzięki niemu podczas prac nie trzeba będzie zawieszać połączeń kolejowych między Trójmiastem a Kaszubami.

W lutym wycinka drzew, w marcu budowa



  • Wiadukt kolejowy, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Wiadukt drogowy łączący ulice Osiedlową i Dojazdową, jaki powstanie w ramach budowy bajpasu.
  • Przejście podziemne w nasypie kolejowym, jakie powstanie w ramach budowy bajpasu.
W grudniu 2020 r. PKM podpisała umowę z firmą Torhamer na opracowanie projektu i wykonanie prac budowlanych. Pierwsza część zadania została już wykonana, teraz przyszedł czas, by zmaterializować to, co powstało w głowach projektantów.

- Jeszcze w lutym ruszy wycinka drzew, a na początku marca rozpoczną się prace budowlane. W pierwszej kolejności związane z budową trzech obiektów, czyli przejścia i dwóch wiaduktów, a zaraz potem już samego torowiska - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Roboty potrwają do końca 2022 r.

Przejście podziemne przy zbiorniku Kiełpinek i dwa wiadukty



Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 w linię 248 (PKM) na wysokości Obwodnicy Trójmiasta za przystankiem PKM Gdańsk-Kiełpinek (jadąc w kierunku lotniska) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

Istniejący, przedwojenny nasyp zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony.

Prace obejmą także budowę wiaduktu kolejowego, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Bajpas PLK dopiero w 2024 r.?



Także do końca 2022 r. miały zakończyć się prace na odcinku należącym do PKP PLK. Wybór wykonawcy również nastąpił w grudniu 2020 r. Jednak kolejarze z Warszawy są mocno opóźnieni, jeśli chodzi o prace na swoich odcinkach. Niewykluczone więc, że część ich bajpasu powstanie znacznie później. Mówi się nawet nieoficjalnie o 2024 r.

Natomiast trwająca od czerwca 2021 r. elektryfikacja linii PKM wraz z budową nowego przystanku Firoga też ma się zakończyć wraz z końcem tego roku.
11:12 16 LUTEGO 22

Wycinka drzew przy PKM Kokoszki (15 opinii)

Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.
Prace prowadzone są w ramach przygotowania do budowy tzw. bajpasa kaszubskiego, czyli objazdu kolejowego z Gdańska na Kaszuby. Na drugim zdjęciu widać, ile zostało ze starotorza.

Opinie (178) 1 zablokowana

  • (3)

    I okej,choć tempo elektryfikacyi jak za króla ćwieczka...to już 150 lat temu szybciej tory kładli,ale nie ma co ględzić pewnie nie ma komu robić za minimalną,wszak to nawet na opłaty nie starcza.

    • 37 13

    • Ale ty gupek jesteś. (1)

      Idzie tak powoli, bo czekają na prąd z elektrowni w Ostrołęce.

      • 19 3

      • a ten będzie płynął statkami wodowanymi w stoczni w Radomiu

        • 6 1

    • To i tak szybciej niż budowa promów w Szczecinie.

      • 13 3

  • (3)

    Idziemy do przodu

    • 23 4

    • tylko czy wiemy... (2)

      dokąd?

      • 3 7

      • (1)

        Dokadnie. Albo ignorujemy problemy, albo dyskutujemy stale te same utopie, a nauka polska stoi w miejscu.

        • 2 0

        • ;)

          o to, to, to!
          Panie dzieju.
          :)
          To na wyższych piętrach...
          A na niższych od interesu, do interesu albo od pierwszego, do pierwszego...

          • 0 0

  • Fajnie, a kiedy więcej połączeń? (9)

    Póki co można odnieść wrażenie, że władzom zależy tylko na nieprzypadkowym wydaniu pieniążków, a po powstaniu inwestycji już nikogo nie obchodzi czy i jak inwestycja działa.

    • 47 7

    • jak czytam zwrot "pieniążków" (6)

      to od razu nie biorę takiej wypowiedzi na poważnie, ale spoko rozumiem,że spiskową teorię dziejów przedstawisz?

      • 14 6

      • Pieniążki to są w śwince skarbonce.

        • 14 1

      • Tylko jedno zjawisko jest bardziej infantylne, a jest nim naturalnie dzieciatko Jezus.

        • 2 7

      • przedstawia własciwą teorię (3)

        PKM powstało przypadkiem i jako niechciane dziecko skłóconych prezydentów a adoptowane przez marszałka.

        Jak na dłoni widać, że kasa poszła bokiem a przedsięwzięcie jest skrajnie źle przygotowane i prowadzone.
        Jednak jest to taki samograj i hit, że nawet to nie jest w stanie zniechęcić pasażerów i mieszkańców.
        Na razie zarządzający nie odważą się na zastosowanie sprawdzonych metod "wygaszania popytu", choć niewiele robią, aby zaspokoić istniejący.
        A co dopiero go rozwijać.

        • 2 1

        • Ale jakby co to masz dowody na poparcie swoich twierdzeń? Czy tylko tak, pitu, pitu, byle by coś pitolić? (1)

          • 2 0

          • znana sprawa

            Wystarczy poszukać.

            • 1 1

        • PKM jest bardzo potrzebne. Tylko przewoźnicy

          razem z urzędnikami UM nieudolni. Nie potrafią wykorzystać zdolności przewozowych tej linii kolejowej. Może elektryfikacja spowoduje lepsze wykorzystanie potencjału infrastruktury. W co wątpię,

          • 1 0

    • Jak dobrze pamiętam, to parkingowy krzyczał, że to bezsensowna inwestycja (1)

      i będzie powietrze wozić. Może Kacperka trzeba zapytać, czy zdanie zmienił?

      • 11 4

      • sensowna (jako cel) jest bardzo

        bezsensowna jest realizacja i eksploatacja.

        Warto rozróżniać takie pojęcia.

        • 2 1

  • Ważna inwestycja (3)

    Dopiero zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa na Kaszuby da jakąś normalność na Pomorzu i będzie można wykorzystywać szynobusy w dużej częstotliwości. Jak to dobrze działa w praktyce, widać w aglomeracji warszawskiej gdzie miejscowości w zasięgu 50-100 km od Wawy (Piaseczno, Legionowo, Siedlce itp.) dawno mają zelektryfikowane połączenia kolejowe ze stolicą, którymi dojeżdza multum ludzi do pracy.
    U nas na Pomorzu dopiero musimy odrabiać zaległości w infrastrukturze kolejowej..

    • 52 6

    • wiadoma rzecz...

      stolyca...
      I każde słowo zbędne...
      I w ogóle, i w szczególe...
      I pod każem innem wzglendem...

      • 5 1

    • WKD (1)

      Warszawska Kolej Dojazdowa i Koleje Mazowieckie

      • 1 0

      • SKM

        w Warszawie również istnieje.

        • 4 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (7)

    Dlaczego władzą Gdyni nie zależy na tym projekcie?

    • 45 9

    • Północ Gdyni? Słucham? Park będzie w centrum i parking podziemny.

      • 31 3

    • Władzą Dyni (1)

      Zależy przede wszystkim na sobie

      • 21 8

      • no tak najlepiej lubię zupę z dyni

        ale jaki to ma w tym artykule związek?
        Chyba, że piszą tu cieszący się z łącznika Kaszubi nienawidzący Gdyni, bo im zabiera swego rodzaju aplauz.

        • 4 3

    • Wybudują jak przyłączycie się do pucka

      Władza dba jedynie o centrum i okolice szczurzego domku

      • 20 6

    • bo trzeba najpierw park(ing)

      przed magistratem wybudować.
      I obwodnicę do Wiczlina.

      A pytanie to najlepiej do Kłodzińskiego, może krajanom coś odpowie.

      • 12 4

    • na pewno potrzebna...

      Ale jak pomyślę, że to te dzielnice (Pólnoc) wybrały Łucyka na radnego i pozwoliły mu być wiceprezydentem, to jakaś złośliwość we mnie się rodzi i chce powiedzieć:

      "Macie za swoje"

      I został wybrany przez 10% uprawnionych do głosowania...
      Siedźcie w domu...

      • 7 0

    • Jak nie zależy??

      Tylko marszałkuncio czyli PO i PiS ustawicznie wycina Gdynię a miasta nie stać na prywatną kolej :)

      • 0 1

  • PKM i SKM jako bezkolizyjny transport powinny być zdecydowanym priorytetem komunikacyjnym całej aglomeracji. Budować budować budować.

    • 61 4

  • Elektryfikacja linii PKP do Kościerzyny kiedy? (6)

    Ponoć mają kilka lat opóźnienia a bez tego elektryfikacja samej linii PKM będzie bez sensu.

    • 35 9

    • Typowe dla PKP. Tam nigdy nic nie jest na czas. (1)

      • 27 1

      • Np. remont magistrali kolejowej do Wawy

        Trwał chyba 15 lat

        • 4 0

    • (2)

      Będą pojazdy z napędem hybrydowym - elektrycznym i spalinowym.

      • 1 5

      • (1)

        Drezyny.

        • 7 1

        • Ręczne

          • 0 0

    • Remont ma zostać zakończony do 2027. To już data z opóźnieniem ;)

      • 1 0

  • Czekaj czekaj (2)

    Czyli budują wiadukty i kładki nad odcinkiem tymczasowym, podczas gdy w Gdyni i Gdańsku po dziś dzień są przejazdy kolejowe na głównych szlakach?

    • 31 11

    • Zdrowo ze nowe inwestycje sa coraz bardziej przemyslane (1)

      Chore ze stare są tak zaniedbane. Dojazd przez tory na Orunię to tragedia tak samo jak szerokość i ilość przejść pod linia kolejowa biegnąc przez cały Gdańsk Sopot I Gdynię

      • 11 0

      • "szerokość i ilość przejść pod linia"

        Największy dramat - to ich wysokość...

        • 1 0

  • Syf trojmiejski

    • 7 16

  • Brakuje tylko przystanku Gdansk-Karczemki (3)

    Skończyło się na wizualizacjach

    • 42 8

    • Na jego budowe nie zgodzila sie pkp plk (2)

      Czyli wlasciciel linii. Szkoda...

      • 16 5

      • Jasne..

        A pkm już leciała go budować. Odkąd pamiętam to pkm wymyślała tylko powody czemu go nie zrobić

        • 3 0

      • PLK nie jest właścicielem.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane