• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • Kierowca i pieszy (4)

    najpierw Miasto projektuje, buduje tunele, kładki dla pieszych, żeby było bezpieczniej, bez stania na czerwonym, a przy okazji zmniejszając korki, teraz klepią pasy i przejścia ze światłami co 50 m. Autem ruszyć się nie da, a piesi doskonale sobie radzą przy przejściach w tunelach i kładkach. (aby tylko było czysto).
    Nie ma logiki w zarządzaniu i planowaniu infrastuktury, ale jak to w PL. (co urzędas to pomysł) ... :)

    • 83 36

    • nie popieram twojej wypowiedzi - kazdy znak = minus dla niej.

      • 7 9

    • To były lata 70 ubiegłego wieku

      • 9 3

    • (1)

      Ten pomysł to kasa. Jestem ♿ niepełnosprawny i rozwiązanie przejść do przystanków tramwajowych z Huciska jest wystarczające. Ruszanie samochodem i zatrzymywanie się powoduje zwiększenie spalin w tym rejonie, a walczymy o czyste powietrze.

      • 11 8

      • No widać to ten rodzaj niepełnosprawności urbanistycznej

        • 1 1

  • (2)

    Powinien zostac tunel

    • 57 23

    • (1)

      Tunel zostanie też

      • 10 1

      • ale tylko tymczasowo prędzej czy później jakiś głupek stwierdzi: po co utrzymywać dwa przejścia to takie przecież generuje koszty a do tego ludzie chodzący tunelami nie syntetyzują wit D i obciążają budżet ochrony zdrowia albo inne uzasadnienie, zacznie mędzić, zbierać podpisy, władze się "pochylą" nad problemem, zaczną "analizować", będą "ekspertyzy" w końcu kogoś olśni że przecież przy rozbiórce można niezły grosz zarobić ogłosi się że trzeba być nowoczesnym bo w Londynie i Monachium już dawno...a w końcu argument przesądzający że to przecież komunistyczne i ...po tunelu a jednocześnie otwiera się droga do kolejnego pomysłu "nie chcemy tak długo czekać w kłębach spalin na zielone trzeba wybudować tunel" i historia się powtarza: głupek, dorabianie ideologii, zwąchanie okazji na wyrwanie kasy...

        • 3 1

  • (1)

    Mam nadzieję że nowa władza do tego absurdu nie dopuści, kolejny wałek ekipy budyniowej

    • 54 29

    • Akurat tutaj próbują nieudolnie kryć tyłki po wałku forum budynium

      • 1 1

  • cofnijmy się w rozwoju (16)

    Na zchodzie owszem otwiera się place w centrach dla ludzi, ale kierowcy dostają w zamian tunele. Wszycy są zadowoleni. U nas jakieś te reformy połowiczne, krótkowzroczne...

    • 65 20

    • (11)

      Nie od razu Kraków zbudowano, na wszystko przyjdzie czas

      • 4 5

      • (8)

        tylko kolego nie ta kolejność budowy

        • 3 2

        • kolejnośc jest odpowiednia: najpierw wygoda dla pieszych, potem wygoda dla kierowców (7)

          Pieszy jest dla miasta znacznie pozytywniejszy: nie trzeba mu budować dróg za grube miliony, nie powoduje smogu, nie powoduje stłuczek i wypadków, jak jest pijany to nie zabija innych, tylko nabija sobie guza, nie niszczy trawników parkując.... Długo można by wyliczać ;)

          • 8 3

          • a może jednak wygoda dla ludzi? (3)

            to ci tajemniczy piesi wsiadają przecież do aut
            kup sobie mieszkanie w centrum i chodź pieszo do pracy do oliwy

            • 6 8

            • (2)

              Ma tramwaj, kolejkę, rower...

              • 3 1

              • zwłaszcza rower (1)

                ten niepełnosprawny, o którego chodzi w likwidacji tunelu, tylko czeka na to, że mógł pojechać do pracy rowerem

                • 0 2

              • więcej niepełnosprawnych jeździ rowerami

                niż na wózkach inwalidzkich.

                Zajrzyj na stronę handbike'ów, może coś skumasz.

                Niepełnosprawni nie lubią chodzić do tuneli

                • 0 0

          • pieszy nie powoduje smogu ha, ha,ha (2)

            ale te setki samochodów które będą stały na światłach produkują

            • 5 5

            • (1)

              Masz rację., trzeba zakazać samochodom wjazdu do miasta.

              • 5 0

              • warto myśleć, jak stopniowo ograniczać wjazd na kolejne ulice

                całe szczęście, że to powoli postępuje.

                Czekam na przekształcenie Garncarskiej w deptak.

                • 0 0

      • (1)

        Trochę tak, ale budowa tunelu to nie takie szybkie, a ludzie musza którędyś chodzić, nie zapominajcie o niepełnosprawnych i starszych osobach

        • 3 1

        • Na to są inne rozwiązania, np. można zrobić łagone zejścia, ruchome schody, windy.

          • 3 2

    • Przecież powstał nowy tunel pod forum!!!!

      • 4 3

    • Bo pieniądze unijne trzeba wydać... (2)

      Nie ważne na co, ważne że wydano.

      • 5 2

      • forum jest budowane za prywatne pieniądze inwestorów (1)

        • 0 2

        • A masz wgląd w umowę partnerstwa publiczno-prywatnego, które miasto zawarło z inwestorem?

          Ziemia przekazana inwestorowi, budynki biurowe przesunięte na nie wiadomo kiedy, zamknięta przestrzeń zamiast zróżnicowanej miejskiej zabudowy. Chciałbym bardzo tę umowę zobaczyć, podziel się. I mówisz, że to przejście sfinansuje multi development?

          • 1 0

  • Chory pomysł!!! (2)

    Nieźle Budyń dostał w łapę aby taki pomysł przeforsować, dramat

    • 41 27

    • A od kogo dostal? Od pieszych?

      • 8 5

    • musimy budynia koniecznie odsunąć od władzy my chcemy tą wziątkę należy nam się za ciężką pracę
      znów planujemy wygrać

      • 2 2

  • Budowac (5)

    Centrum miasta a tu autostrada z tunelami. Niech miasto będzie bardziej miejskie i niech powstają przejścia naziemne.

    • 44 53

    • (3)

      Sam jesteś autostrada. Boisz się, że d*psko trzeba ruszyć, żeby schodami zejść.

      • 12 13

      • A ty uwielbiasz ruszać d*psko, dlatego wozisz je samochodem? ;)

        • 10 2

      • A co?

        Staniesz raz na światłach więcej w swoim Tico i spoznisz się gdzieś?

        • 6 5

      • W każdą stronę co najmniej po dwa pasy, dodatkowe wiadukty, piesi w tunelach, zero zieleni, beton - no, autostrada

        Taka gorszego typu

        • 2 0

    • ja uważam że należy wydłużyć do dworca i poszerzyć kanał Raduni o jakieś 50 metrów tak żeby można było poruszać się gondolami bądź innymi kajakami korzyści każdy myślący łatwo dostrzeże i jaka atrakcja dla turystów ilu zakochanych by skorzystało takie twórcze rozwinięcie pomysłu na przeoranie mierzei

      • 1 1

  • Skandal! Te przejscie powinno byc podziemne i zbudowane na koszt investora forum radunia!!!!!!!!!!!
    fck co za rąba...e miasto.........Sami zlodzieje i cwaniaczki.............

    • 58 24

  • schody ruchome (3)

    dlaczego nie zamontować ruchomych schodów(oczywiście na koszt powstającego CH )z pożytkiem dla osób starszych jak i ruchu kołowego.

    • 54 19

    • (2)

      Gdzie masz miejsce na te schody na przystankach?

      • 10 6

      • (1)

        tam gdzie są obecna schody

        • 1 1

        • tylko w górę lub tylko w dół?

          ciekawy pomysł.

          • 0 0

  • (1)

    Powaliło kogoś nieźle.
    Ile potrąceń będzie... Korków..

    • 58 29

    • a niech se będzie, świat nie jest bezpieczny ani usłany różami szczególnie białymi zdradzieckimi

      • 1 1

  • Średniowieczne myślenie (2)

    Wreszcie przyznaliście oficjalnie, że piesi i kierowcy nie mają tutaj nic do powiedzenie. Komunikacją w tym miejscu (i to skutecznie) rządzi kupa najemców centrum handlowego zbudowanego na średniowiecznym cmentarzu. Żeby zwężać pasy ruchu najbardziej obciążonej arterii w mieście trzeba być niespełna rozumu. Dlaczego komunikacją od jej technicznej strony rządzą ludzie od zieleni i trawników. Wpie ..ą się też cykliści. Dlaczego nie ma osobnej, kompetentnej instytucji. Biuro Rozwoju Gdańska jest słabe i uległe.

    • 72 21

    • a co tam samochody łatwo można bezkosztowo przerobić na samozwężające się, pomysłodawcy na pewno wzięli to pod uwagę w swoich analizach

      • 0 3

    • nie zauważasz, że piesi są zainteresowani innym rozwiązaniem niż niektórzy kierowcy?

      Wielu kierowców rozumie, że bywają także pieszymi w wielu sytuacjach.

      Ty masz chyba z tym kłopot. Czy każdy posiłek jadasz opierając się o kierownicę, czy też zdarza ci się wysiąść z samochodu i przejść pieszo do restauracji?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane