• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • ja rozumiem jakbynie było tunelu to taniej można by wybudować takie przejście, ale 30m obok jest przejście...
    Do forum będzie kilka innych dojść
    Można by było jeszcze wymysić na włascicielu forum aby to on sfinansował windy

    PS
    co za z**b przeprogramował światła przy żaku ?
    Ok jest mniejszy korek koło dworca, ale cały dzień jest korek aby skręcić w Hucisko. o godz 18 !! jest korek żeby wyjechać z pod pomnika Sobieskiego.
    Rano korek jest od wiaduktu.

    To jak dojdą jeszcze jedne światła to kaplica. Promują komunikacje miejską a autobusy będa stały w korku..

    • 22 11

  • Smog (11)

    A czy ktoś policzył o ile zwiększy się zawartość trującego smogu ????? Im więcej przejść naziemnych tym więcej samochodów stojących w korkach. Czy tak trudno to przewidzieć !!!!

    • 31 20

    • idioto smog sie zmniejszy ale ty mózgu niemasz bo go spalinami zatrułes swoim 20 letnim złomem (1)

      • 2 5

      • Zatruty mózg

        TAKI Jad leje się z ciebie fuj, obrzydliwość.

        • 0 0

    • Mniej samochodow mniejszy smog. Proste

      • 6 4

    • to przerasta ich zdolności percepcyjne.

      Jest to kolejny "genialny" pomysł budynia.

      • 3 3

    • Kierowcy, czy nie widzicie swojej hipokryzji? (2)

      Jak jesteście tak zatroskani o ekologię, to przestańcie wycinać filtry dpf. Albo przesiądźcie się na rower/autobus

      • 4 3

      • a autobus to nad tym przejściem przeleci????? (1)

        • 2 3

        • Do minusujących: przeleci?

          czy stanie w korku, bo nie będzie już mógł zmienić płynnie pasa ze środkowego na prawy?

          • 2 0

    • Naukowo jest to udowodnione (2)

      że pojazd ruszający z miejsca wytwarza o wiele więcej (min. 8x) substancji szkodliwych niż pojazd będący w ruchu.

      • 6 3

      • (1)

        pojazd nie wpuszczony do centrum wytwarza 100% mniej szkodliwych substancji niż pojazd wpuszczony. Udowodnione naukowo.

        • 3 0

        • cyklista bez mózgu, który nie komentuje wytwarza o 100% mniej fermentu w internecie

          niż w jakiejkolwiek innej sytuacji życiowej. Udowodnione empirycznie.

          • 1 2

    • NIkt tego sumiennie nie policzył to pewne.

      Za to policzyli i le na tym zarobią.

      • 4 1

  • Ile jeszcze można czekac. Uwierze jak zobacze

    • 9 8

  • co za glupota (2)

    a tunel po co jest!!!!!!!! moze same przejscia zrobcie

    • 19 18

    • tak własnie powinno byc!

      • 7 5

    • Też myśle, że jak powstanie przejście tunel spokojnie można zasypać

      • 4 3

  • Gratulacje i uznanie dla radnych i prezydenta za te przejscie naziemne!!Powinnoi sie wszystkie miejsca z tunelami wykonac

    Te przejścia naziemne przybliżają nas do standardu życia w miastach zachodnich!
    Budowac kolejne przejscia naziemne w miejscach gdzie sa tunele dla pieszych!!

    • 13 18

  • kloc handlowy z pseudo cegiełką na elewacji udającą jakieś mury

    w centrum miasta.
    wizja rozwoju rodem z lat `70tych

    • 24 2

  • Po co? (5)

    Kawałek dalej jest już przejście naziemne, tunel tylko wszystko skomplikuje. Raz, że piesi będą musieli czekać na zielone światło, dwa, że wytworzy to dużo większe korki, które jeszcze bardziej zapchają skrzyżowanie przy Okopowej.

    • 16 20

    • to zostaw buraku blachosmroda na parkingu (4)

      • 7 6

      • (3)

        Świetny poziom dyskusji- ktoś rzeczowo, kulturalnie przedstawia swoją opinię, a w odpowiedzi - zero merytorycznych kontrargumentów, zero nawiązania, za to obraźliwy epitet.

        • 6 3

        • Wygodniej jest czekać w samochodzie niż chodzić naokoło czy po schodach jako pieszy (2)

          By miasto żyło ruch pieszy zawsze musi być priorytetem

          • 6 3

          • to prawda, ale trzeba było o tym myśleć, zanim miasto zamieniono w urbanistyczny koszmar (1)

            który zwyczajnie wymaga samochodu, aby dostać się gdziekolwiek. Jeżdżenie zasmrodzonymi, brudnymi i niebezpiecznymi autobusami nie jest żadną alternatywą dla ludzi: z dziećmi, pracujących, starszych, chorych, niepełnosprawnych. Mamy na to tysiące dowodów rocznie i każdy, kto próbuje negować rzeczywistość powinien zamilknąć,

            • 0 2

            • jeśli to miasto uważasz za urbanistyczny koszmar, przenieś się do innego

              Szukaj osiedli wielofunkcyjnych, dostępnych z miejsca zamieszkania pieszo, z uspokojonym ruchem samochodów,

              Przyszłością dobrze zarządzanych miast są kompaktowe osiedla dobrze połączone szybką kolejką miejską, z przejściami dla pieszych na poziomie jezdni i uspokojonym ruchem samochodów.

              • 0 0

  • Dość radosnej twórczości

    dyletantów. Dobrze że się ta grupa ujawniła, więc nie będzie w przyszłości kłopotów. Domyślamy się, kto jest faktycznie ojcem tej kolejnej genialnej myśli. W Gdańsku mamy ich aż nadto.

    • 14 11

  • Oba podwale należy zwęzić

    Porobić normalne skrzyżowania, przejścia dla pieszych, pasy rowerowe w jezdni i będzie NORMALNIE.

    To nie są obwodnice dla tranzytu

    • 18 10

  • Przejście naziemne jest 100 metrów dalej, na Hucisku (3)

    Po co kolejne przejście, oczywiście światła
    Komu zależy na tym, aby było więcej smogu ?

    • 25 16

    • Obwodnica jest kilka kilometrów dalej. tam zapraszamy (2)

      • 10 5

      • fan smogu się odezwał

        a to dosyć proste, więcej korków = więcej smogu

        • 4 5

      • bardzo przydatna przy jeździe komunikacją miejską

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane