• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Michał Brancewicz
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.

W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.



Zamierzasz korzystać z przekopu przez mierzeję?

Po blisko trzech latach prac oddana zostanie do użytku przeprawa, która umożliwi żeglugę między Mierzeją Wiślaną a Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej na terenie Rosji.

Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.

W ramach przekopu wybudowano:

  • kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
  • śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
  • falochron wschodni o długości 1014 m,
  • falochron zachodni o długości 568 m,
  • mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
  • wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
  • budynek kapitanatu,
  • infrastrukturę drogową.

Do czego służyć będzie śluza?



Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.

Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.

- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.

Wyspa usypywana przez dekady



Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.

Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.

Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.

Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra



Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.

Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.

Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.

Beton i stal użyte do budowy:

  • 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
  • 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
  • 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
  • 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
  • ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
  • 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
  • ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
  • 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
  • ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.

Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi



W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12

Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.

O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.

Podczas otarcia przekopu wystąpią:

  • zespół szantowy Cztery Refy,
  • chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
  • Dj Brave,
  • Cleo.

Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów

Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.

Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.

Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:

  1. Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
  2. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
  3. Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.

Z 880 mln na 1,9 mld zł



Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.

Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.

Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?



Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.

Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.

Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.

Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej

  • 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
  • listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
  • wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
  • 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
  • 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
  • luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
  • październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
  • kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
  • kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
  • maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
  • 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję

Miejsca

Opinie (721) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Bardzo dobra inwestycja (10)

    Za kilka dni pojadę zobaczyć.

    • 135 111

    • (3)

      Jest i kolejny dzban.

      • 24 34

      • (1)

        Nie bądź taki krytyczny w stosunku do siebie, dzbanie.

        • 28 16

        • Różni Pietia itp wkurzeni

          • 10 3

      • Spójrz w lustro, ruski trolu!

        • 6 3

    • weź kalosze jak utkniesz w krzakach

      • 5 3

    • Tylko kajak weź

      • 6 5

    • Zapytaj władz Elblàga czy to dobra inwestycja?

      • 4 11

    • Rozwiń temat dobrej inwestycji.

      Na jakiej podstawie oceniasz ją jako korzystną? Poprosimy o rzeczowe argumenty.

      • 2 6

    • Tak uważasz??? To wytłumacz mi proszę po jaki ch.... w tej dobrej inwestycji są dwa mosty???

      Na oko o jakieś 150 mln droższe koszty

      • 1 6

    • weź kajak

      • 1 1

  • Opozycja tylko narzeka (20)

    A rząd robi swoje - inwestuje, buduje i rozwija nasz kraj! :)

    • 132 163

    • Ty też rób swoje (2)

      I bierz leki!

      • 38 11

      • Ty pierwszy.

        • 8 17

      • Ból czterech liter?

        Proponuję wstać. Może ból ustąpi.

        • 1 3

    • raczej nie swoje tylko dla siebie. (1)

      Bo dla nas, pracujących i aktywnych, rząd nic nie zrobił. Tzn. nic dobrego. Wręcz przeciwnie -- opodatkował nas dodatkowo i zadłużył kraj jak nikt nigdy dotąd.

      • 40 14

      • Niby żadna praca nie hańbi.
        Ale twoja niestety tak.

        • 7 15

    • mylisz pojęcia (2)

      Marnotrawstwo, złodziejstwo i chora propaganda nie mają nic wspólnego z rozwojem, raczej wręcz odwrotnie. Dla niewtajemniczonych - droga wodna, śródlądowa istnieje i funkcjonuje od lat. Płyną nią większe jednostki niż kajaki i pontony i jachciki. Utopiono 2 mld naszych podatków, jedynie dla fanaberii jednego zaburzonego człowieczka. To nieprawdopodobny skandal, niestety jeden z wielu.

      • 40 14

      • On chciał wycieczkowce w Elblągu zobaczyć

        No i statek wycieczkowy Elżbieta wróci z Motławy do Elbląga.

        • 10 1

      • Trudno uwierzyć

        Ze można byc tak zaślepionym z nienawiści jak ty .

        • 7 11

    • (1)

      Pisowszczyku co bierzesz?

      • 13 9

      • Ej, ale w Polsce nikt nie mówi "pisowszczyku" - to pachnie jakimś Sienkiewiczem :D
        Jest za to wiele innych określeń i to raczej mniej eleganckich, czyli naprawdę obraźliwych.

        Ale piszcie dalej...

        • 4 2

    • to nie opozycja tylko russka agentura (1)

      • 9 16

      • o pisie piszesz? cały pis się zachowuje jak kumple Putina

        • 15 9

    • gdzie i czym się dopłynie tym przekopem? (1)

      • 12 3

      • na razie kajakiem w szuwary

        • 11 1

    • Jak masz szpital blisko to leć

      • 1 0

    • To akurat jest przykład zmarnowanych pieniędzy.

      Które można było wydać na znacznie potrzebniejsze inwestycje, np. przebudowę linii kolejowych do portów obecnie już istniejących czy udrożnienie Odry.

      • 9 4

    • inwestycja? Przecież to nie zarobi na swoje utrzymanie

      • 6 1

    • no sęk w tym że nie inwertuje... 4x więcej wydaje na socjał niż inwestycje

      • 2 0

    • Najbardziej rozwija inflację

      CPK, milion aut elektrycznych, 100tyś mieszkań, prom, elektrownie,

      Jest przekop, który do niczego praktycznego się nie nadaje

      Same sukcesy

      • 4 0

    • tak

      rozwija to inflacke .

      • 0 0

  • to jest miś na miarę naszych potrzeb (4)

    i to nie jest jeszcze nasze ostatnie słowo

    • 135 99

    • (2)

      Tak samo mówili tobie podobni prostaczkowie, gdy zaczęto budować port w Gdyni!

      • 27 20

      • Porównanie

        Naprawdę trafione.Chyba wiedza z podręcznika hit

        • 16 7

      • Port w Gdyni był niezbędny, gdy port w Gdańsku był de facto niedostępny dla Polski

        Elbląg nie ma takiego znaczenia. Nawet, jeżeli dziesięciokrotnie zwiększy przeładunki - to przekop (pomijając koszty kredytu w BGK) nie zwróci się przez sto lat. Za tę kwotę można było zbudować tor frachtowy przy E-65, zwiększając możliwości poważnych portów. I Elbląg też by na tym skorzystał

        • 2 0

    • Kaczysław z egzekutywą wpław rusza ,przez przekop im zimnego Lecha .

      • 1 5

  • Kolejna mądra inwestycja niczym przejścia nad tunelami... (7)

    ciekawe, że ostatnie 800 metrów przed Portem w Elblągu nie przegłębione pomimo że właścicielem rzeki Elbląg są ... Wody Polskie!

    • 115 64

    • bo PIS chce wymusić na Elblągu zrzeczenie się portu (5)

      • 17 8

      • Myślenie, obywatelu, ma przyszłość (4)

        PiS niczego nie chce wymuszać. Port jest własnością samorządu. Więc dlaczego rząd ma w niego łożyć pieniądze? Chciałbyś dać sąsiadowi pieniądze, aby rozkręcił inwestycję, a ty z tego nie miałbyś nic. Nawet zwrotu włożonej kasy?

        • 14 19

        • Dlaczego więc rząd wydał miliardy na wykonanie przekopu prowadzącego do tego portu?

          • 16 6

        • wodami prowadzącymi do portu zwiaduje rządowa agenda Wody Polskie, doucz się (2)

          • 13 5

          • Ale nie samym portem. Popatrz na mapę. To jest właśnie te 800m.

            Doucz się ?

            • 2 2

          • Wody polskie, wody polskie, może wkrótce już 7yd0wskie

            • 1 0

    • Ale nie zrobili toru wodnego przez zalew

      • 1 1

  • (29)

    No to teraz nareszcie kajaki będą miały gdzie przepływać. Brawo!

    • 242 124

    • Od kiedy, trolluniu? (17)

      To kajaki mają zanurzenie 4.5 m. i 100 m. długości?

      • 34 34

      • nie od kiedy a kiedy (11)

        pogłębią zatokę w podejściu do Elbląga, bo widzisz pisowczyku, teraz sobie może mała jednostka przepłynąć, pokręcić się i zawrócić. Ot pisowskie myślnie

        • 40 23

        • (8)

          Masz jakiekolwiek pojęcie o inwestycjach, anty pisowczyku? Najwyraźniej nie!

          • 24 28

          • On ma.. A wy takie same jak kowalski o rolnictwie i prezio o cenie euro (1)

            • 22 17

            • poniał ili niet?

              Ależ, towarzyszu, do mnie się pisze w liczbie pojedynczej.

              • 10 4

          • Pojęcie o inwestycjach rodem z PiS: (5)

            "Niech Elbląg zapłaci, my już roztrwoniliśmy swój budżet"

            • 19 14

            • po co? (3)

              Wyluzuj, tollu. Niewiele wiesz, jeszcze mniej rozumiesz, ale piszesz...

              • 9 12

              • (2)

                podejscie i przekop jest ,jednostki 4,5m.zanurzenia wejda na zalew i po co?.dalej wiosna 2023 bagrujemy podejscie od strony Baltyku po zimowych sztormwch,w 2024 juz nie bedzie sie oplacalo, w2030 zostanie pomnik naiwnosci zamulony,kropka.

                • 4 6

              • Będzie dobrze, bez obaw. (1)

                Dobrze, że nie wszyscy są takimi pesymistami bo nikt nic by nie zbudował .

                • 2 3

              • dobrze?,Osroleka i laweczki,a co dalej z kanalem zeglugowym do elblaga?.

                • 2 1

            • Oraz wprowadzimy kogo trzeba

              Do zarządu

              • 5 6

        • Jaka zatokę?

          • 3 3

        • wazne ze nie ruskie

          • 0 1

      • Od dnia kiedy kowalski zostal ministrem rolnictwa...

        • 7 8

      • Jak byś dokładnie się przyjżał to do tego kanału nawet Sołdek nie wejdzie ...

        • 5 8

      • Czy zdajesz sobie sprawę że te parametry umożliwiają zawijanie jedynie dużych barek i nic ponadto?

        Co chcesz wozić czy wywozić z tego Elbląga? Przecież to gospodarcza pustynia.

        • 2 8

      • Tor do Elbląga ma metr głębokości. (1)

        • 3 2

        • 30 cm

          • 1 0

    • Idz jutro, przepłyń pierwszy (1)

      Pamiętaj tylko o fotorelacji, pośmiejemy sie z ciebie razem

      • 4 5

      • Często śmiejesz się, jak głupi do sera?

        • 11 4

    • Tych bredni nawet na TVnie nie powielaja juz bo by musieli sprostowanie publikowac ale ruski trol tuska niema ograniczeń

      On pisze to by fleMingi miały ubaw a jak wiadomo w Gdańsku jest najwiecej Putinowców co potwierdzaja plusy jakie dostał

      • 17 10

    • Jak będziesz w kajaku to zdejm onuce trollu bo zabrudzisz. A jak będziesz na Ukrainie to nie zapomnij ukraść kibel, (2)

      bo u ciebie to lusksus.

      • 12 8

      • ty piszesz z nowogrodzkiej czy z konfy albo kukizowców? (1)

        • 5 9

        • Z dużego pokoju. Antek odrób lekcje, bo w poniedziałek sprawdzian, dosyć komputera.

          • 1 0

    • No i super. Brawo! (3)

      Kajaki też będą mogły tam przepływać. I żaglówki.

      • 6 1

      • Tylko kajaki i żaglówki.

        • 4 5

      • sobie na pusty łeb załuż kajak (1)

        • 2 3

        • Ty się żaglem owiń

          Będziesz za mumię robił zakuty łbie.

          • 0 1

    • Kajaki? Przypomnę tylko, że do Gdyni wpływają nieco większe jednostki niż kajaki. A od czego się zaczęło? A na co to komu, a po co, a drooogie, a to zabawka dla warsiawki, wioske zniszczooo, mewy nie majoo gdzie sroooć

      • 1 1

  • To się zwróci? (8)

    czy mogę do Elbląga z Gdańska popłynąć jakimś tramwajem wodnym?
    czy tylko tak przekopali aby był?

    • 82 42

    • (2)

      Inwestycja jest w toku. Na razie zrobiono 1/3 zaplanowanego zadania.

      • 17 13

      • To po diabła

        otwierają jak inwestycja nieskonczona

        • 10 2

      • A kasy wydali na180% zaplanowanego zadania. Czyli do całości, po wydaniu 2 mld, brakuje im jeszcze 4 mld, z zaplanowanych 1,2 mld?

        • 6 1

    • (1)

      To się zwróci za 100 do 500 lat, zależy czy liczyć koszty utrzymania czy nie.

      • 17 9

      • nie za często?

        Widzę,że lubisz regularnie do wróżki chadzać:)

        • 2 8

    • (2)

      Według wyliczeń zwróci się za około 1500 lat. To nie pomyłka. Nie za 150, tylko za 1500!

      • 11 6

      • Chyba zaniżasz. Piętnaście tysięcy lat.

        • 2 1

      • a może tryliard lat...;P

        Może Szczuka zrobi o tym program ;P

        • 0 1

  • kajaki, pontony i motorówki na start! (8)

    hehehe

    • 75 64

    • otumaniony propagandą tvn... po co udajesz że nie wiesz co tam będzie pływać ? (7)

      • 22 22

      • Czytam tylko paski w szczujni TVPiS - pierwszy ma przepłynąć Batory z MOrawieckim za sterami (1)

        • 16 16

        • Napisał nasz ulubiony misiowy rozumek:)

          • 8 6

      • Będą przepływać małe jednostki o zanurzeniu do 2 metry. (1)

        Pogłębianie będzie bardzo szybko potęgować koszta. Pogłębiany tor wodny będzie bardzo szybko zamulany przez rzczki wpadające do zalewu. Ale przekop okaże się bardzo dobra przepławką dla ryb.

        • 14 3

        • Jakie rzeczki?

          Jakie rzeczki zamulą szlak do Elbląga? Może Szkarpawa co nie ma praktycznie prądu, czy Nogat ? :)

          • 8 4

      • Oświeć nas proszę (2)

        Bo na razie zadna jednostka wojskowa nie przejdzie a i po pogłębieniu bedzie cieżko

        • 5 4

        • Jak żadna jednostka wojskowa? (1)

          To nasze wojsko nie ma pontonów? Hańba!

          • 4 0

          • Ups sory

            Formoza faktycznie może pływać pontonami

            • 3 1

  • Będę mógł przepłynąć swoim 12 metrowym jachtem w końcu (3)

    dzięki Dobra Zmiana

    • 57 35

    • W końcu ci go nie potną na kawałki przy kontroli wysyłając dzieci do domów dziecka za Uralem bo tak się kończy pływanie turystyczne przez rosję z rodziną. Bez zastanowienia tną Polskie, Szwedzkie jachty przy kontrolach na cieśninie, rodzice na 48h za Polski/Szwedzki paszport, a dzieci w tym czasie wywożone w głąb rosji.

      • 6 3

    • A to dobrze czy źle dla ciebie ?

      • 3 0

    • Ma mniej niż metr zanurzenia?

      • 3 0

  • a z helikoptera będą zrzucali konfetti (1)

    • 74 41

    • ZoMo lotne zaspokoi potrzeby piS gawidzi .

      • 1 4

  • Nie rozumiem: węgiel z Afryki nie będzie płynął małym statkiem. A więc będzie płynął dużym. (28)

    A więc musi wpłynąć do Gdyni lub Gdańska. I stamtąd miałby być ten węgiel przeładowywany na mniejsze statki, żeby następnie te mniejsze statki wpłynęły do Elbląga?
    O rany. Przecież to nie ma żadnego sensu. Bo cała infrastruktura portowa i logistyka jest w Gdańsku i w Gdyni. Po co ktoś miałby wydawać dodatkową kasę i całe dnie czasu po to aby barka z węglem wpłynęła ostentacyjnie do Elbląga?
    Kto to podpisał? To działąnie na szkodę budżetu Polski.

    • 105 80

    • (4)

      dzieki temu Elbląg będzie miał węgiel a reszta kraju nie ;)

      • 6 16

      • Handlem rządzi ekonomia. (3)

        A zatem węgiel nie będzie dostarczany do portu w Elblągu bo koszt przeładunku z dużego na mały i kolejne barki, roboczogodziny, czas, itd. spowodują, że jego cena wzrośnie. A zatem przedsiębiorcy handlujący węglem nie będą kupować węgla droższego, z portu w Elblągu, tylko kupią węgiel tańszy z portu w Gdyni/Gdańsku.
        A tymczasem to będzie taki sam węgiel.
        To dotyczy każdego większego towaru. A o mniejszych nie ma sensu rozmawiać bo mniejsze jadą ulicami.

        • 20 6

        • Twoimi wpisami też rządzi ekonomia.

          • 7 20

        • To już nie będzie taki sam węgiel

          Po pierwsze spójżmy co do nas z afryki czy am.pd przypływa.Po tylu przeładunkach to już jest towar węglopodobny

          • 8 1

        • Na razie taki "węgiel" jaki trafia ze statków na hałdy spokojnie przepłynął by rurociągiem. Najwyżej trzeba by to błoto mocniej rozcieńczyć wodą

          • 9 2

    • Przeladunki (4)

      Oczywiście, że przeładunek z dużego statku na mniejsze lub barki ma sens. Po to są między innymi porty. Praktykuje się to na całym świecie z różnego typu ładunkami.

      • 10 15

      • ale nie na statek, który pomieści pięć wagonów węgla (3)

        bo pięć wagonów to się wysyła koleją

        • 17 6

        • Nie ma żadnego sensu do Elbląga. (1)

          W portach w Gdańsku/Gdyni są specjalne miejsca załadunkowe dla ciężarówek-łódek. Z dużych statków. Jeśli ktoś nie wierzy niech pojedzie ulicą "Ku ujściu" przy Martwej Wiśle. W głąb Polski tylko pociągi. Po co do Elbląga dodatkowy etap i zwiększać koszty to czort wie.

          • 17 9

          • Ale zaślepieni propagandą nierządu w TVpis twierdzą i powtarzeją coć innego.

            • 10 7

        • I za pół godzinki wagony z węglem będą w Elblągu

          Ile czasu będzie płynął tam statek/barka z Gdańska lub z Gdyni?

          • 13 6

    • (7)

      Mas zracje. Po kiego czorta jakiś tam Elbing ma się rozwijać? Wszak to pruskie miasto, nieprawdaż, bobasku?

      • 8 18

      • Ekonomia dziecko, ekonomia. Liczby, dodawanie, odejmowanie, tabliczka mnożenia. (3)

        Tak już w życiu jest. Rozumiem jednak, że nie rozumiesz.

        • 13 7

        • Hahaha

          Trudny temat poruszyłeś... dla niego za trudny.

          ad

          • 8 2

        • No właśnie

          Patrząc po komentarzach suwerena widać że liczby nie są ich mocną stroną ale ten elektorat ma takich idoli.Nowogrodzka też twardych liczb nie uznaje.

          • 12 4

        • Dzieci...dzieci....dzieci

          widać nigdy się nie nauczą.... Gdyby tak wszyscy na rozwój Polski patrzyli, to nie byłoby żadnych inwestycji
          Ps. Swoją drogą , to zróbcie sobie wycieczkę do Kątów Rybackich i zobaczcie jaki tam pomnik stoi z łopatą !!! ;P
          Ten przekop był planowany także przez Tadeusz Wendę i czas najwyższy, że powstał i niech dalej się rozwija

          • 1 2

      • (1)

        Elbląg miał wiele szans by się rozwijać, ale wolał się zwijać. Na początek zwinął Zamech. Ten porcik to przy tym pryszcz.

        • 9 1

        • Zamech formalnie został zlikwidowany

          natomiast faktycznie produkcję przejęła firma ABB, która następnie odsprzedała zakłady Alstomowi, a ten - z powodu skandalu korupcyjnego (tak, za turbiny, nie za pociągi) zbył zakład GE Power. I GE Power de facto jest jedynym zakładem, który mógłby skorzystać z przekopu w serwisie feederowym - bo to jest jednak nadwymiar. Jednak zamiast pociągnąć Amerykańców na kasę (macie zakład, nie chcecie pływać Nogatem - płaćcie)- to my weszliśmy im w tyłki, a w dodatku rząd wykorzystuje to do rozgrywek z samorządami Elbląga.

          • 1 1

      • Lepiej było dać Elbingowi miliard, ot tak, niech się rozwija.

        • 3 4

    • po pierwsze by cos rozumiec najpierw trzeba go miec trolu (1)

      • 1 7

      • no i kogo ty masz? Kota?

        • 4 3

    • Się cieszę (2)

      Lepiej zmarnować miliard na przekop niż miliony na wybory respiratory czy maseczki. Tam zarobiło paru cwaniaków, tu tysiące pracowników miało robotę, oczywiście nie tylko bezpośrednio ale w cementowniach, hutach, zakładach elektrycznych i innych jakie tylko są w Chinach. Skorzystają też miejscowi - pojawią się stoiska z magnesami na lodówkę, lodami, pizzą, colą i piwem. To,że nic nie przepłynie to pikuś. Do Radomia czy Gdyni też nic nie latało.

      • 6 9

      • A jeszcze lepiej za miliard spłacić zadłużenie wszystkich szpitali w Polsce.

        • 4 1

      • to napisz od razu jak:

        to opozycja robiła wszystko aby odwołać wspomniane wybory ( koperty śmierci itp a jak zostały odwołane, to bardzo się tym chwalili ! ) Napisz też o umorzeniu ponad 1 mld gazpromowi przez POprzedników, Ps. A gdybyś nie widział, to platforma też chciał kiedyś przekop zrobić i nawet pomnik postawili ;P No ale wiadomo... oni zmieniają zdanie kilka razy w tygodniu i ostatecznie nic więcej nie zrobili poza wspomnianym pomnikiem i jeszcze większym zablokowaniem Polski po podpisaniu umowy w 2009 roku, która de facto była i jest hańbą !

        • 0 2

    • Dlatego podpisujesz się córka leśnika no cóż

      • 1 3

    • Dlaczego akurat węgiel? (1)

      Jeżeli nie masz pojęcia o transporcie morskim to nie pisz, że to nie ma sensu. Naprawdę dużo wiedzy na ten temat można zaczerpnąć chociażby z internetu. Mam pytanie czy byłeś kiedykolwiek w Elblągu, Braniewie, Fromborku czy Tolkmicku? W tych miastach ewidentnie czuć izolację i brak rozwoju. Dlaczego nie dać im szansy?
      Wezyscy, którzy piszą, że to nie ma sensu wpisują się w ruską politykę. W Warszawie śmieją się ze słoików. A może dzięki takim inwestycjom niektóre słoiki zostaną u siebie.

      • 4 6

      • To nie ma sensu, wszyscy, którzy piszą, ze to ma sens, są niepełnosprawni intelektualnie.

        • 2 4

    • Czy jesteś kimś w rodzaju TooSka w polityce? Znasz się na czymś, że tak komentujesz? (1)

      • 0 4

      • pozdrów korwina i moskwę.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane