- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (127 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (160 opinii)
- 3 Przestępca seksualny wpadł w porcie (85 opinii)
- 4 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (51 opinii)
- 5 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (317 opinii)
- 6 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (86 opinii)
Przekop przybliży Elbląg do Trójmiasta
Tramwaje wodne z Gdyni i Helu do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej, mniejsze korki na dojeździe do Gdańska od strony Warszawy, a także zmniejszenie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego - takie mogą być konsekwencje przekopania Mierzei Wiślanej i rozwoju portu morskiego w... Elblągu.
Wygląda na to, że niebawem zniknie kolejna przeszkoda do budowy 1200-metrowego przekopu przez Mierzeję Wiślaną nieopodal wsi Skowronki. Kończą się prace nad jego studium wykonalności. Z częsci poświęconej wpływowi przekopu na środowisko wynika, że będzie on niewielki: zarówno na poziom zasolenia wody w Zalewie, migracje zwierząt oraz jakość plaż na Mierzei.
Te informacje zbiegły się w czasie z podsumowaniem półrocznej kampanii pt. "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja" prowadzonej przez Elbląg i elbląski port. Jak to się ma do Trójmiasta? Całkiem poważnie.
Przypomnijmy - wspomniana kampania ruszyła w listopadzie ub. r. jako konsekwencja rządowej decyzji o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jej głównym celem jest stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego oraz włączenie Zachodniej Ukrainy i Słowacji do pracy organizacji współpracy bałtyckiej.
- Rozumiemy obawy mieszkańców Trójmiasta, którzy nie chcieliby, aby rozwój naszego portu odbywał się poprzez "przejęcie" części ładunków od portów Gdańsk i Gdynia. Zapewniam, że Elbląg nie będzie konkurował z portami Trójmiasta, ale uzupełniał ich ofertę o te rodzaje działalności, które dla są dla nich nieistotne - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.
Elbląg ma stać się portem specjalizującym się w obsłudze ładunków tranzytowych z Zachodniej Ukrainy, Obwodu Grodzieńskiego Białorusi, a także Słowacji, Moraw a nawet Mołdawii.
Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni przyznają, że na duże ilości ładunków z tych obszarów raczej nie mają co liczyć.
Zdaniem prezesa gdyńskiego portu, Przemysława Marchlewicza, ładunki z Białorusi, Słowacji i Ukrainy tak długo nie zagoszczą na stałe w portach Trójmiasta, dopóki nie powstaną sprawne połączenia komunikacyjne z tymi krajami. W Trójmieście brakuje również rozeznania co do słowackich czy ukraińskich realiów, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które znają język ukraiński i słowacki.
Dlatego inicjatywę postanowił przejąć Elbląg, w którym mieszka duży odsetek mniejszości ukraińskiej. Zdaniem władz miasta i województwa Warmińsko-Mazurskiego, miejscowi Ukraińcy doskonale nadają się do rozwijania współpracy Ukrainy z Regionem Bałtyku. Dzięki temu Elbląg stanie się dla Ukrainy swoistą "bramą" do Europy Bałtyckiej, z którą nasi sąsiedzi chcieliby bardziej intensywnie współpracować.
Wspólpracy ma służyć nieformalne zrzeszenie "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja", w którego skład, poza elbląskim portem wchodzi m.in. Uniwersytet Bałtycki ze... szwedzkiej Uppsali.
Choć ukraiński port powstanie w Elblągu, to skorzysta na tym także gospodarka Trójmiasta. To tutaj znajdują się bowiem przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarki morskiej (przewoźnicy, agenci morscy, dostawcy, instytucje naukowe), które będą zarabiać na współpracy z Elblągiem. Jeden z trójmiejskich przewoźników kolejowych zgłosił już oficjalnie chęć takiej współpracy.
Nowe połączenia żeglugowe z Trójmiastem, które Elbląg chce uruchomić po wykonaniu kanału przez Mierzeję, pozwolą na zastąpienie uciążliwego ruchu TIR-ów na dojeździe do Gdańska, ekologicznym transportem morskim. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd w dogodnym momencie można go będzie dostarczyć małym statkiem dowozowym dla przeładunku na duży statek w portach Trójmiasta. Pozwoli to oszczędzić na kosztach składowania, które w Elblągu są znacznie niższe, niż w portach Gdańsk i Gdynia i tym samym zwiększyć efektywność wykorzystania infrastruktury portowej Trójmiasta. A to z kolei zwiększy atrakcyjność naszych portów w porównaniu z konkurencją z Litwy i Łotwy, która depcze im po piętach.
Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia. Współpraca ekologiczna Zachodniej Ukrainy, Elbląga i partnerów skandynawskich w ramach inicjatywy "Bałtycka Ukraina" daje więc szansę nie tylko na czystszą Wisłę, ale i np. na ograniczenie zakwitu sinic w pobliżu trójmiejskich plaż.
Opinie (56) 2 zablokowane
-
2008-04-06 23:21
brzmi ciekawie... (4)
oby tylko podczas realizacji wszystko sie powiodlo. Mnie najbardziej podoba sie to ze TIRy nie beda musialy jezdzic przez gdansk.
- 0 0
-
2008-04-06 23:46
(3)
na tiry jest prostszy sposob - tory
- 0 0
-
2008-04-07 12:02
(1)
ziutek dobry pomysł ale nieznasz sie wcale nie prostrzy a trudniejszy !! i praktycznie przy braku woli protestach i kierowców niewykonalny.
bo obejmował by cały kraj tak było najlepiej bo tiry by przestały zabijac ludzi na drogach i zasmardzac srodowisko .A to oznacza mniej godzin pracy dla piratów tirów mniejsze zarobki itp wiec sie nizgadzaja.A teraz smrodza i zarabiaja kokosy naszym kosztem izatruwajac nasze zdrowie
Tak tiry na tory to najlepszy pomysł ale niewykonalny w tym głupim kraju.- 0 0
-
2008-04-07 13:56
wyrazilem tylko swoja opinie. mozliwosc reazlizacji rozsadnych pomyslow w naszym kraju to inny temat. tu nie ma o czym pisac :) nie rozwazam tez sensu przekopu, ale myslenie "bedzie mniej tirow w gdansku" (czytaj: bedzie wiecej w elblagu) to jakies nieporozumienie. juz nie wspomne o opiniach "nie bedzie tirow - nie bedzie mleka w sklepie" :) ludzie naprawde nie wiedza, ze wiekszosc tirow rozjezdza nam tylko drogi jadac od granicy do granicy.
- 0 0
-
2008-04-07 16:33
tory - jak najbardziej, ale żegluga temu nie przeszkadza. Ważne, aby było jak najwięcej alternatyw dla transportu drogowego...
- 0 0
-
2008-04-06 23:26
Super :)
- 0 0
-
2008-04-06 23:28
Bzdura (2)
Zamiast robić przekop lepiej będzie realizować taki transport rzeką Szkarpawa która istnieje i nie ma problemu z transportem mniejszych jednostek
- 0 0
-
2008-04-07 12:05
wcale nie bzdura
chodzi jeszcze o to aby port Elbląg miał dostęp do morza. NIe wiem czy się orietujesz ale rosjanie niedawno przypomnieli sobie o jakimś starym przepisie dotyczącym żeglugi przez ich wody do portów po naszej części zalewu i zaczęli ich przestrzegać. Dlatego właśnie port już nie ma połączenia z morzem - w tym wypadku przekop jest najlepszym rozwiązaniem.
- 0 0
-
2008-04-07 16:32
jak będzie przekop to i rzeka ożyje, bo jej reaktywacja będzie konieczna w celu rozładowania ruchu. A tak to wszystko jest w teorii...
- 0 0
-
2008-04-06 23:31
fajnie, ale (4)
pomysl jest godny realizacji, choc brzmi on troche jak z bajki. dobrze bedzie jezeli zadem ekooszolom znowu nie wcisnie swoich trzech groszy co do przekopu mierzeji. osobiscie uwazam ze przekop przyniesie same korzysci nam wszystkim.
- 0 0
-
2008-04-06 23:48
(2)
A skąd możesz to wiedzieć? Znasz się na tym?
Ja póki co czekam na dokładne badania pod względem ekologii. Jak potwierdzi się to, co teraz piszą będę za. Jeżeli będzie szkodzić - będę protestował.- 0 0
-
2008-04-07 07:12
Bądźmy poważni (1)
Wątpię, żeby ktokolwiek był w stanie ocenić realny wpływ przekopu na środowisko. Jeśli jest pozytywna decyzja rządu i są pieniądze to trzeba niezwłocznie rozpocząć prace, a nie czekać nie wiadomo na co...
- 0 0
-
2008-04-07 10:01
wątpisz bo nie masz o tym pojęcia
j.w.
- 0 0
-
2008-04-07 14:58
nawet wizualnie bedzie lepiej wygladalo,chyba lepiej pogapic sie na statek jak plynie niz ..
...obreklamowana i brudna plandeke tira,kopcie kopcie,jak cos znajdziecie ciekawego to podzielcie sie za to ze was wspieram duchowo
- 0 0
-
2008-04-06 23:47
Pomysl jak pomysl
Chyba kazdy sobie o tym mysli, jak bedzie przekop to beda nowe kursy. Oczywiste jest ze tramwaj wodny z Elblaga na Hel bylby najszybszym dostepem na mierzeje, ekonomicznie, ekologicznie i oszczedzajac czas... a ja tez mam pomysl, w Elblagu wielki parking i turysci z np. Warszawy obowiazkowa przesiadka... do Trojmiasta natomiast szybciej samochodem i pociagiem, wiec tu zagra role juz tramwaj jak atrakcja sama w sobie, no i piekne widoki...
- 0 0
-
2008-04-06 23:50
nic nie mam do przekopu, ale gdybym mieszkał na Mierzei w ktorejs z miejscowości
to bym się z lekka (...) jakby mnie chcieli odciąć od świata i jeszcze puscic pod nosem ruch śmierdzących statków...
- 0 0
-
2008-04-07 00:01
Dość tego pitolenia-Pomysł jest dobry napewno-KOPAĆ!
Jest to zreszta jedyna słuszna decyzja rządu Kaczyńskiego.A wiesniaki z Mierzei jak ich strach chwyta to niech sie przeprowadzą do Zakopanego-krew mnie zalewa jak widze nieumiejętnośc Polski w zagospodarowaniu terenów morskich,wybrzeży itd
- 0 0
-
2008-04-07 00:31
kopać, kopać, nie słuchać marud:-)
yogi, twoje miejsce jest w parku yellowstone:-)
- 0 0
-
2008-04-07 01:15
przekopac jak najszybciej
bedzie mniej sluchania nawiedzonych i wiecej pracy dla normalnych
- 0 0
-
2008-04-07 07:13
jutro o 7 rano.
spotykamy się w Skowronkach.Miasto gwarantuje łopaty i grabie.Weźcie z sobą kanapki i napoje i,,,,,,,KOPIEMY!!!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.