Fakty i opinie

Przekop przybliży Elbląg do Trójmiasta

Najnowszy artukuł na ten temat

Pracuś, Osiłek, Ciamajda i Łasuch budują sztuczną wyspę

Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta.
Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Tramwaje wodne z Gdyni i Helu do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej, mniejsze korki na dojeździe do Gdańska od strony Warszawy, a także zmniejszenie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego - takie mogą być konsekwencje przekopania Mierzei Wiślanej i rozwoju portu morskiego w... Elblągu.



Wygląda na to, że niebawem zniknie kolejna przeszkoda do budowy 1200-metrowego przekopu przez Mierzeję Wiślaną nieopodal wsi Skowronki. Kończą się prace nad jego studium wykonalności. Z częsci poświęconej wpływowi przekopu na środowisko wynika, że będzie on niewielki: zarówno na poziom zasolenia wody w Zalewie, migracje zwierząt oraz jakość plaż na Mierzei.

Te informacje zbiegły się w czasie z podsumowaniem półrocznej kampanii pt. "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja" prowadzonej przez Elbląg i elbląski port. Jak to się ma do Trójmiasta? Całkiem poważnie.

Przypomnijmy - wspomniana kampania ruszyła w listopadzie ub. r. jako konsekwencja rządowej decyzji o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jej głównym celem jest stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego oraz włączenie Zachodniej Ukrainy i Słowacji do pracy organizacji współpracy bałtyckiej.

- Rozumiemy obawy mieszkańców Trójmiasta, którzy nie chcieliby, aby rozwój naszego portu odbywał się poprzez "przejęcie" części ładunków od portów Gdańsk i Gdynia. Zapewniam, że Elbląg nie będzie konkurował z portami Trójmiasta, ale uzupełniał ich ofertę o te rodzaje działalności, które dla są dla nich nieistotne - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.

Elbląg ma stać się portem specjalizującym się w obsłudze ładunków tranzytowych z Zachodniej Ukrainy, Obwodu Grodzieńskiego Białorusi, a także Słowacji, Moraw a nawet Mołdawii.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni przyznają, że na duże ilości ładunków z tych obszarów raczej nie mają co liczyć.

Zdaniem prezesa gdyńskiego portu, Przemysława Marchlewicza, ładunki z Białorusi, Słowacji i Ukrainy tak długo nie zagoszczą na stałe w portach Trójmiasta, dopóki nie powstaną sprawne połączenia komunikacyjne z tymi krajami. W Trójmieście brakuje również rozeznania co do słowackich czy ukraińskich realiów, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które znają język ukraiński i słowacki.

Dlatego inicjatywę postanowił przejąć Elbląg, w którym mieszka duży odsetek mniejszości ukraińskiej. Zdaniem władz miasta i województwa Warmińsko-Mazurskiego, miejscowi Ukraińcy doskonale nadają się do rozwijania współpracy Ukrainy z Regionem Bałtyku. Dzięki temu Elbląg stanie się dla Ukrainy swoistą "bramą" do Europy Bałtyckiej, z którą nasi sąsiedzi chcieliby bardziej intensywnie współpracować.

Wspólpracy ma służyć nieformalne zrzeszenie "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja", w którego skład, poza elbląskim portem wchodzi m.in. Uniwersytet Bałtycki ze... szwedzkiej Uppsali.

Choć ukraiński port powstanie w Elblągu, to skorzysta na tym także gospodarka Trójmiasta. To tutaj znajdują się bowiem przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarki morskiej (przewoźnicy, agenci morscy, dostawcy, instytucje naukowe), które będą zarabiać na współpracy z Elblągiem. Jeden z trójmiejskich przewoźników kolejowych zgłosił już oficjalnie chęć takiej współpracy.

Nowe połączenia żeglugowe z Trójmiastem, które Elbląg chce uruchomić po wykonaniu kanału przez Mierzeję, pozwolą na zastąpienie uciążliwego ruchu TIR-ów na dojeździe do Gdańska, ekologicznym transportem morskim. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd w dogodnym momencie można go będzie dostarczyć małym statkiem dowozowym dla przeładunku na duży statek w portach Trójmiasta. Pozwoli to oszczędzić na kosztach składowania, które w Elblągu są znacznie niższe, niż w portach Gdańsk i Gdynia i tym samym zwiększyć efektywność wykorzystania infrastruktury portowej Trójmiasta. A to z kolei zwiększy atrakcyjność naszych portów w porównaniu z konkurencją z Litwy i Łotwy, która depcze im po piętach.

Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia. Współpraca ekologiczna Zachodniej Ukrainy, Elbląga i partnerów skandynawskich w ramach inicjatywy "Bałtycka Ukraina" daje więc szansę nie tylko na czystszą Wisłę, ale i np. na ograniczenie zakwitu sinic w pobliżu trójmiejskich plaż.

Opinie (55) 2 zablokowane

  • brzmi ciekawie... (4)

    oby tylko podczas realizacji wszystko sie powiodlo. Mnie najbardziej podoba sie to ze TIRy nie beda musialy jezdzic przez gdansk.

    • 0 0

    • (3)

      na tiry jest prostszy sposob - tory

      • 0 0

      • (1)

        ziutek dobry pomysł ale nieznasz sie wcale nie prostrzy a trudniejszy !! i praktycznie przy braku woli protestach i kierowców niewykonalny.
        bo obejmował by cały kraj tak było najlepiej bo tiry by przestały zabijac ludzi na drogach i zasmardzac srodowisko .A to oznacza mniej godzin pracy dla piratów tirów mniejsze zarobki itp wiec sie nizgadzaja.A teraz smrodza i zarabiaja kokosy naszym kosztem izatruwajac nasze zdrowie
        Tak tiry na tory to najlepszy pomysł ale niewykonalny w tym głupim kraju.

        • 0 0

        • wyrazilem tylko swoja opinie. mozliwosc reazlizacji rozsadnych pomyslow w naszym kraju to inny temat. tu nie ma o czym pisac :) nie rozwazam tez sensu przekopu, ale myslenie "bedzie mniej tirow w gdansku" (czytaj: bedzie wiecej w elblagu) to jakies nieporozumienie. juz nie wspomne o opiniach "nie bedzie tirow - nie bedzie mleka w sklepie" :) ludzie naprawde nie wiedza, ze wiekszosc tirow rozjezdza nam tylko drogi jadac od granicy do granicy.

          • 0 0

      • tory - jak najbardziej, ale żegluga temu nie przeszkadza. Ważne, aby było jak najwięcej alternatyw dla transportu drogowego...

        • 0 0

  • Super :)

    • 0 0

  • Bzdura (2)

    Zamiast robić przekop lepiej będzie realizować taki transport rzeką Szkarpawa która istnieje i nie ma problemu z transportem mniejszych jednostek

    • 0 0

    • wcale nie bzdura

      chodzi jeszcze o to aby port Elbląg miał dostęp do morza. NIe wiem czy się orietujesz ale rosjanie niedawno przypomnieli sobie o jakimś starym przepisie dotyczącym żeglugi przez ich wody do portów po naszej części zalewu i zaczęli ich przestrzegać. Dlatego właśnie port już nie ma połączenia z morzem - w tym wypadku przekop jest najlepszym rozwiązaniem.

      • 0 0

    • jak będzie przekop to i rzeka ożyje, bo jej reaktywacja będzie konieczna w celu rozładowania ruchu. A tak to wszystko jest w teorii...

      • 0 0

  • fajnie, ale (4)

    pomysl jest godny realizacji, choc brzmi on troche jak z bajki. dobrze bedzie jezeli zadem ekooszolom znowu nie wcisnie swoich trzech groszy co do przekopu mierzeji. osobiscie uwazam ze przekop przyniesie same korzysci nam wszystkim.

    • 0 0

    • (2)

      A skąd możesz to wiedzieć? Znasz się na tym?

      Ja póki co czekam na dokładne badania pod względem ekologii. Jak potwierdzi się to, co teraz piszą będę za. Jeżeli będzie szkodzić - będę protestował.

      • 0 0

      • Bądźmy poważni (1)

        Wątpię, żeby ktokolwiek był w stanie ocenić realny wpływ przekopu na środowisko. Jeśli jest pozytywna decyzja rządu i są pieniądze to trzeba niezwłocznie rozpocząć prace, a nie czekać nie wiadomo na co...

        • 0 0

        • wątpisz bo nie masz o tym pojęcia

          j.w.

          • 0 0

    • nawet wizualnie bedzie lepiej wygladalo,chyba lepiej pogapic sie na statek jak plynie niz ..

      ...obreklamowana i brudna plandeke tira,kopcie kopcie,jak cos znajdziecie ciekawego to podzielcie sie za to ze was wspieram duchowo

      • 0 0

  • Pomysl jak pomysl

    Chyba kazdy sobie o tym mysli, jak bedzie przekop to beda nowe kursy. Oczywiste jest ze tramwaj wodny z Elblaga na Hel bylby najszybszym dostepem na mierzeje, ekonomicznie, ekologicznie i oszczedzajac czas... a ja tez mam pomysl, w Elblagu wielki parking i turysci z np. Warszawy obowiazkowa przesiadka... do Trojmiasta natomiast szybciej samochodem i pociagiem, wiec tu zagra role juz tramwaj jak atrakcja sama w sobie, no i piekne widoki...

    • 0 0

  • nic nie mam do przekopu, ale gdybym mieszkał na Mierzei w ktorejs z miejscowości

    to bym się z lekka (...) jakby mnie chcieli odciąć od świata i jeszcze puscic pod nosem ruch śmierdzących statków...

    • 0 0

  • Dość tego pitolenia-Pomysł jest dobry napewno-KOPAĆ!

    Jest to zreszta jedyna słuszna decyzja rządu Kaczyńskiego.A wiesniaki z Mierzei jak ich strach chwyta to niech sie przeprowadzą do Zakopanego-krew mnie zalewa jak widze nieumiejętnośc Polski w zagospodarowaniu terenów morskich,wybrzeży itd

    • 0 0

  • kopać, kopać, nie słuchać marud:-)

    yogi, twoje miejsce jest w parku yellowstone:-)

    • 0 0

  • przekopac jak najszybciej

    bedzie mniej sluchania nawiedzonych i wiecej pracy dla normalnych

    • 0 0

  • jutro o 7 rano.

    spotykamy się w Skowronkach.Miasto gwarantuje łopaty i grabie.Weźcie z sobą kanapki i napoje i,,,,,,,KOPIEMY!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.