• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przybliży Elbląg do Trójmiasta

Kuba Łoginow
6 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:19 (6 kwietnia 2008)
Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta.

Tramwaje wodne z Gdyni i Helu do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej, mniejsze korki na dojeździe do Gdańska od strony Warszawy, a także zmniejszenie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego - takie mogą być konsekwencje przekopania Mierzei Wiślanej i rozwoju portu morskiego w... Elblągu.



Wygląda na to, że niebawem zniknie kolejna przeszkoda do budowy 1200-metrowego przekopu przez Mierzeję Wiślaną nieopodal wsi Skowronki. Kończą się prace nad jego studium wykonalności. Z częsci poświęconej wpływowi przekopu na środowisko wynika, że będzie on niewielki: zarówno na poziom zasolenia wody w Zalewie, migracje zwierząt oraz jakość plaż na Mierzei.

Te informacje zbiegły się w czasie z podsumowaniem półrocznej kampanii pt. "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja" prowadzonej przez Elbląg i elbląski port. Jak to się ma do Trójmiasta? Całkiem poważnie.

Przypomnijmy - wspomniana kampania ruszyła w listopadzie ub. r. jako konsekwencja rządowej decyzji o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jej głównym celem jest stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego oraz włączenie Zachodniej Ukrainy i Słowacji do pracy organizacji współpracy bałtyckiej.

- Rozumiemy obawy mieszkańców Trójmiasta, którzy nie chcieliby, aby rozwój naszego portu odbywał się poprzez "przejęcie" części ładunków od portów Gdańsk i Gdynia. Zapewniam, że Elbląg nie będzie konkurował z portami Trójmiasta, ale uzupełniał ich ofertę o te rodzaje działalności, które dla są dla nich nieistotne - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.

Elbląg ma stać się portem specjalizującym się w obsłudze ładunków tranzytowych z Zachodniej Ukrainy, Obwodu Grodzieńskiego Białorusi, a także Słowacji, Moraw a nawet Mołdawii.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni przyznają, że na duże ilości ładunków z tych obszarów raczej nie mają co liczyć.

Zdaniem prezesa gdyńskiego portu, Przemysława Marchlewicza, ładunki z Białorusi, Słowacji i Ukrainy tak długo nie zagoszczą na stałe w portach Trójmiasta, dopóki nie powstaną sprawne połączenia komunikacyjne z tymi krajami. W Trójmieście brakuje również rozeznania co do słowackich czy ukraińskich realiów, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które znają język ukraiński i słowacki.

Dlatego inicjatywę postanowił przejąć Elbląg, w którym mieszka duży odsetek mniejszości ukraińskiej. Zdaniem władz miasta i województwa Warmińsko-Mazurskiego, miejscowi Ukraińcy doskonale nadają się do rozwijania współpracy Ukrainy z Regionem Bałtyku. Dzięki temu Elbląg stanie się dla Ukrainy swoistą "bramą" do Europy Bałtyckiej, z którą nasi sąsiedzi chcieliby bardziej intensywnie współpracować.

Wspólpracy ma służyć nieformalne zrzeszenie "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja", w którego skład, poza elbląskim portem wchodzi m.in. Uniwersytet Bałtycki ze... szwedzkiej Uppsali.

Choć ukraiński port powstanie w Elblągu, to skorzysta na tym także gospodarka Trójmiasta. To tutaj znajdują się bowiem przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarki morskiej (przewoźnicy, agenci morscy, dostawcy, instytucje naukowe), które będą zarabiać na współpracy z Elblągiem. Jeden z trójmiejskich przewoźników kolejowych zgłosił już oficjalnie chęć takiej współpracy.

Nowe połączenia żeglugowe z Trójmiastem, które Elbląg chce uruchomić po wykonaniu kanału przez Mierzeję, pozwolą na zastąpienie uciążliwego ruchu TIR-ów na dojeździe do Gdańska, ekologicznym transportem morskim. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd w dogodnym momencie można go będzie dostarczyć małym statkiem dowozowym dla przeładunku na duży statek w portach Trójmiasta. Pozwoli to oszczędzić na kosztach składowania, które w Elblągu są znacznie niższe, niż w portach Gdańsk i Gdynia i tym samym zwiększyć efektywność wykorzystania infrastruktury portowej Trójmiasta. A to z kolei zwiększy atrakcyjność naszych portów w porównaniu z konkurencją z Litwy i Łotwy, która depcze im po piętach.

Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia. Współpraca ekologiczna Zachodniej Ukrainy, Elbląga i partnerów skandynawskich w ramach inicjatywy "Bałtycka Ukraina" daje więc szansę nie tylko na czystszą Wisłę, ale i np. na ograniczenie zakwitu sinic w pobliżu trójmiejskich plaż.

Opinie (56) 2 zablokowane

  • takie dziecinne pisanie

    Człowiek od razu się ustawia na jeża gdy czyta, że po przekopaniu znikną zanieczyszczenia. Tak - znikna , ale z tego rejonu. Nie zapominajmy, ze w przyrodzie nic nie ginie.
    Swietna natomiast jest argumentacja otwarcia Elblaga na świat i na kontakty handlowe z Ukraina, Litwa itp. Tylko kto zagwarantuje, że po paru latach nie powstanie takie sobiepaństwo jak w porcie gdańskim. Chociaż już wiemy, już doswiadczylismy, że zdrowa konkurencja poprawia kondycje jednej i drugiej strony. Niezdrowa konkurencja goni pieniadze i biznesmanów za granice, sport na bandyckie rozliczenia sportowców i klubowiczów, a prawo na poziom "Sami Swoi".

    • 0 0

  • przekop (2)

    Hmm a kanał sueski lub panamski jak kopali to gdzie byli ekolodzy?? (wiem wiem jeszcze nie było ich ;))
    No a jaki efekt z przekopania poważszych kanałów?
    Ja widze same plusy a nie bylo nigdy tez słychać o klęsce ekologicznej - mylę się czy nie ?

    • 0 0

    • bo jest różnica między przekopywaniem się z oceanu do oceanu a łączeniem wody słodkiej ze słoną...

      • 0 0

    • jak byś siedział w temacie to byś zauważył

      np. przenikanie obcych gatunków i wypieranie rodzimych przez co niszczony jest cały ekosystem na rzecz nowego - nie koniecznie lepszego.

      • 0 0

  • SUPERRR

    CZEKAM Z NIECIERPLIWOSCIA

    • 0 0

  • Brawo!Piękna inicjatywa!Tak trzymać!!!

    No i ..DO ROBOTY!

    • 0 0

  • artykuł sponsorowany? (3)

    przekopanie mierzei to czysty idiotyzm: zarówno od strony ekonomicznej, dyplomatycznej jak i przede wszystkim ekologicznej!

    • 0 0

    • (2)

      idiotą to ty jestes nadodatek niemasz pojecia oczym piszesz a ty na czyje zamuwienie piszesz?
      gsyby słuchac takich oszołomów jak ty to by nawet koła niewynaleziono!
      i nic by niepowstało!!

      • 0 0

      • http://pl.wikipedia.org/wiki/Przekop_Mierzei_Wiślanej

        • 0 0

      • Tylko 6 błędów ortograficznych - gratuluję

        nadodatek
        niemasz
        oczym
        zamuwienie
        niewynaleziono
        niepowstało

        O literówkach i braku znaków interpunkcyjnych już nie wspomnę.

        • 0 0

  • to rewelacyjny pomysł!!

    o przekopie pisze sie od 30lat i wczesniej ale zawsze to tylko słomiany zapał !!czas by wkońcu wykonać przekop i to jak najszerszy!!

    • 0 0

  • wodolotnie

    chyba ze śmiechu skręcę się.
    droga wodna.. dobrze że o Wiśle nie piszą..
    śmiech mógłby mnie zabić..
    ile lat temu żegluga na Wiśle była..
    za tyle powróci..
    Pol. Gdańską kończyłem.. śródlązdie..

    • 0 0

  • TAK dla przekopu Mierzei

    ożywienie żeglugi - jako alternatywy dla dróg - jest bardzo ważne. To samo dotyczy Wisły - trzeba ją pogłębić, aby statki mogły pływać na całej długości. Szkarpawę też pogłębić i odświeżyć infrastrukturę. Pogłębić i poszerzyć Kanał Augustowski. W całej Europie wraca się do transportu rzecznego i ogólnie wodnego śródlądowego. Tylko w Polsce rozjeżdża się te biedne drogi tirami, a inicjatyw ani w żeglugę, ani w kolej jak nie było, tak nie ma...
    Przekop Mierzei nikomu nie zagraża, bo to i tak dość niedawno był archipelag paru wysp... To raczej obecny stan powoduje, że ekosystem się "kisi". A ptaki polecą sobie kawałek dalej, nic się nie stanie... Mierzeja to NIE Rospuda, nie jest to jakiś unikalny ekosystem. A przekop jest bardzo ważny i dla ekonomii, i dla polityki (pokazanie Rosji że nieprzyjaznymi aktami nic nie wskóra).

    • 0 0

  • Ciekawe? (1)

    Według mnie będzie jeszcze 5 razy tyle tirów, statkiem z elbląga potrwa napewno dłużej niż z elbląga do gdańska tirem - zwłaszcza ze kierowcy tirów nie jadą 70 czy 90 na godzinę ale zawsze więcej

    • 0 0

    • kierowcy tirów mają ogranicznik na 90 - sporo jeździłem (osobówką z kumplem) i wiem. zresztą co to ma za znaczenie, czy szybciej czy wolniej? nakazać załadunek na statki i cześć pieśni. A jak nie, to płacić podatki np. 100 zł od przejechanego kilometra, analogicznie jak w Szwajcarii (tyle, że tam ładują na tory).

      • 0 0

  • Pozdro dla Elbląga

    Super pomysł

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane