• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop przybliży Elbląg do Trójmiasta

Kuba Łoginow
6 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 23:19 (6 kwietnia 2008)
Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd zostanie on dostarczony małym statkiem dowozowym lub barką na duży statek w portach Trójmiasta.

Tramwaje wodne z Gdyni i Helu do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej, mniejsze korki na dojeździe do Gdańska od strony Warszawy, a także zmniejszenie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego - takie mogą być konsekwencje przekopania Mierzei Wiślanej i rozwoju portu morskiego w... Elblągu.



Wygląda na to, że niebawem zniknie kolejna przeszkoda do budowy 1200-metrowego przekopu przez Mierzeję Wiślaną nieopodal wsi Skowronki. Kończą się prace nad jego studium wykonalności. Z częsci poświęconej wpływowi przekopu na środowisko wynika, że będzie on niewielki: zarówno na poziom zasolenia wody w Zalewie, migracje zwierząt oraz jakość plaż na Mierzei.

Te informacje zbiegły się w czasie z podsumowaniem półrocznej kampanii pt. "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja" prowadzonej przez Elbląg i elbląski port. Jak to się ma do Trójmiasta? Całkiem poważnie.

Przypomnijmy - wspomniana kampania ruszyła w listopadzie ub. r. jako konsekwencja rządowej decyzji o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jej głównym celem jest stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego oraz włączenie Zachodniej Ukrainy i Słowacji do pracy organizacji współpracy bałtyckiej.

- Rozumiemy obawy mieszkańców Trójmiasta, którzy nie chcieliby, aby rozwój naszego portu odbywał się poprzez "przejęcie" części ładunków od portów Gdańsk i Gdynia. Zapewniam, że Elbląg nie będzie konkurował z portami Trójmiasta, ale uzupełniał ich ofertę o te rodzaje działalności, które dla są dla nich nieistotne - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.

Elbląg ma stać się portem specjalizującym się w obsłudze ładunków tranzytowych z Zachodniej Ukrainy, Obwodu Grodzieńskiego Białorusi, a także Słowacji, Moraw a nawet Mołdawii.

Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni przyznają, że na duże ilości ładunków z tych obszarów raczej nie mają co liczyć.

Zdaniem prezesa gdyńskiego portu, Przemysława Marchlewicza, ładunki z Białorusi, Słowacji i Ukrainy tak długo nie zagoszczą na stałe w portach Trójmiasta, dopóki nie powstaną sprawne połączenia komunikacyjne z tymi krajami. W Trójmieście brakuje również rozeznania co do słowackich czy ukraińskich realiów, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które znają język ukraiński i słowacki.

Dlatego inicjatywę postanowił przejąć Elbląg, w którym mieszka duży odsetek mniejszości ukraińskiej. Zdaniem władz miasta i województwa Warmińsko-Mazurskiego, miejscowi Ukraińcy doskonale nadają się do rozwijania współpracy Ukrainy z Regionem Bałtyku. Dzięki temu Elbląg stanie się dla Ukrainy swoistą "bramą" do Europy Bałtyckiej, z którą nasi sąsiedzi chcieliby bardziej intensywnie współpracować.

Wspólpracy ma służyć nieformalne zrzeszenie "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja", w którego skład, poza elbląskim portem wchodzi m.in. Uniwersytet Bałtycki ze... szwedzkiej Uppsali.

Choć ukraiński port powstanie w Elblągu, to skorzysta na tym także gospodarka Trójmiasta. To tutaj znajdują się bowiem przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarki morskiej (przewoźnicy, agenci morscy, dostawcy, instytucje naukowe), które będą zarabiać na współpracy z Elblągiem. Jeden z trójmiejskich przewoźników kolejowych zgłosił już oficjalnie chęć takiej współpracy.

Nowe połączenia żeglugowe z Trójmiastem, które Elbląg chce uruchomić po wykonaniu kanału przez Mierzeję, pozwolą na zastąpienie uciążliwego ruchu TIR-ów na dojeździe do Gdańska, ekologicznym transportem morskim. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd w dogodnym momencie można go będzie dostarczyć małym statkiem dowozowym dla przeładunku na duży statek w portach Trójmiasta. Pozwoli to oszczędzić na kosztach składowania, które w Elblągu są znacznie niższe, niż w portach Gdańsk i Gdynia i tym samym zwiększyć efektywność wykorzystania infrastruktury portowej Trójmiasta. A to z kolei zwiększy atrakcyjność naszych portów w porównaniu z konkurencją z Litwy i Łotwy, która depcze im po piętach.

Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia. Współpraca ekologiczna Zachodniej Ukrainy, Elbląga i partnerów skandynawskich w ramach inicjatywy "Bałtycka Ukraina" daje więc szansę nie tylko na czystszą Wisłę, ale i np. na ograniczenie zakwitu sinic w pobliżu trójmiejskich plaż.

Opinie (56) 2 zablokowane

  • jak najszybciej kopać !!!!

    i nie daj Boze słuchac zielonych... Oni i tak będa przeciw - z zasady !

    • 0 0

  • Ostatni akapit

    "Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia..."
    Jaki jest związek tego akapitu z kanałem przez Mierzeję Wiślaną? Oczywiście dobrze byłoby gdyby Ukraińcy budowali oczyszczalnie ścieków ale porównajmy ilu Polaków zamieszkuje dorzecze Wisły a ilu Ukraińców dorzecze górnego Bugu i będziemy mieli odpowiedź kto wprowadza do Zatoki Gdańskiej więcej biogenów.
    Czy koszty utrzymania (pogłebiania) drogi wodnej do portu w Elblągu nie będą wyższe niż korzyści z jego działalności? Pewnie tak ale za utrzymanie toru wodnego zapłacimy my podatnicy (poprzez Urząd Morski) a korzyści z działalności portu w Elblągu będzie miała grupka Elblążan. Bzdurą jest pisanie o przeładunku kontenerów z Ukrainy w Elblągu na kabotażowce w celu dostarczenia ich do Gdańska lub Gdymi. Jeżeli tir przejedzie 1000 km to 100 km dodatkowo nie ma już znaczenia.

    • 0 0

  • MA

    bo ja z elblaga bede mogl spokojnie jechac siodemka do trojmiasta z elblaga a nie przeciskac sie miedzy tirami. ja bym jeszcze most wiszacy postawil laczacy krynice z elblagiem nad zalewem i to by calkiem rozladowalo siedemke do krzyzowki w nowym dworze gdanskim

    • 0 0

  • Pomysl groteska

    Rowny poglebianiu Wisly.Zwazywszy na to ze Polska to nie Emiraty Arabskie a Elblazek to nie Dubaj caly ten pomysl traca groteska Kto wylozy pieniadze na "inwestycje"ktora nie mma zadnego uzasadnienia ekonomicznego?

    • 0 0

  • przekop ok

    Może w calej polsce utwóżmy jeden wielki rezerwat albo lepiej skansen a ludzie będą robili za eksponaty muzeum poprostu

    • 0 0

  • kopać

    trzeba to wreszcie przekopać albo wykopać
    ze stołków tych matołków co to powstrzymują!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Kresy 1943

    To znaczy, ze beda juz robic ukraincy z Polska co tylko mozna jako niewolnikom.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane